MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2007

zoeken in:
Na onze MuMeLadder competitie van afgelopen jaar als alternatief voor de Radio 2 Top 2000 lijst werd al het idee geopperd om een dergelijke lijst op te zetten voor 2007 en daarbij te streven naar ook een lijst van 2000 nummers.

Aangezien er in ruim een maand tijd iets nog geen 150 nummers zijn geopperd voor de lijst van vorig jaar denk ik dat we niet te lang moeten wachten met het opstarten van de nieuwe lijst, anders halen we de 2000 nooit.

Vraag hierbij is natuurlijk, hoe pakken we dit aan en zorgen we ervoor dat dit een beetje gestructureerd verloopt.
Een opzet zou kunnen zijn om als basis te nemen of de Radio 2 top 2000 lijst / of bijv. onze top 100 die er uiteindelijk uitgerold is te nemen + 1900 nummers uit de Radio 2 top 2000 lijst zodat we al direct met 2000 nummers starten.
Vervolgens gaan we zelf nummers toevoegen (starten in het midden?) waarbij de nummer laatst steeds uit de lijst verdwijnt.

Dit lijkt mij beter te werken dan helemaal zelf een nieuwe lijst op te bouwen, maar misschien dat andere mensen daar anders over denken en betere ideeen hebben.

Of vinden we een top 2000 lijst te ambitieus en beginnen we gewoon met het opbouwen van een lijst en zien we wel hoever we komen.

Kortom, hoe zullen we dit aanpakken - alle suggesties zijn welkom.

Mijn mening is wel dat 2000 nummers misschien wat heel veel is. 250, 500 of 1000 lijkt me een beter idee. Maar moest 2000 toch haalbaar zijn, mij niet gelaten

Misschien een nummer opperen, dan een nummer naar eigen keuze uitdagen en lukt het niet om dat nummer te verslaan, dan moet het nieuwe nummer onderaan de lijst beginnen?

Ik stel voor dat we nu trouwens met het stemmen niet tot de 5 gaan, maar wel tot iets meer. 7 a 8 ofzo

2000 nummers valt sowieso niet doorheen te scrollen hier ....

Mischien wel een idee, om met acht blokken van elk 125 platen (in totaal 1000 nummers dus) te werken.
Elk blok is een eigen topic.
Blok 1 is de top 100 die nu op Mume onstaan is, en waaraan dus nog 25 nummers toegevoegd kunnen worden.
Blok 2 is dan 126 t/m 250
Blok 3 is 251 t/m 375 enz.

De huidige regels van aanvallen blijven bestaan (zoals de steeds verscherpt waren tijdens de duur van het spel.

Een nummer kan alleen "overspringen" naar een volgend blok, indien deze bij de eerste tien van zijn huidige blok terecht is gekomen, en kan om in bovenliggend blok terecht te komen alleen met de laatste 10 battelen.
Is een plaat "overgesprongen" dan kan deze volgens de regels verder naar de top van het betreffende blok springen.
De nieuwe blokken worden eerst volgens nummerieke volgorde volgemaakt, alvorens er kan worden overgesprongen.
In een blok dat vol is, daar mag de strijd om een hogere positie al gemaakt worden.
Het vullen van de blokken geschied zoals in het begin van de eerste MuMe top 100, met de huidige regels in acht genomen.

Zo vinden er dus tegelijkertijd verschuivingen plaats in alle 8 de blokken, en zo wordt de top 1000 uiteindelijk (door al de 8 die blokken) sneller gevormd.
Er kan slechts 1 battle per blok plaatsvinden (dus in totaal 8 tegelijkertijd over alle blokken).
Als een plaat gaat battelen om over te springen, dient eerst de lopende battle in het nieuwe topic (blok) afgemaakt te worden.

Aan het eind van dit jaar hebben we dan (hopelijk) een MuMe representatieve top 1000.

Ik hoop dat mijn bedoeling (idee) een beetje duidelijk is.

Dan gaat het denk ik wel erg verwarrend worden bij het overspringen naar een ander blok, want dan moet de laatste van dat blok naar de eerste plaats van het lagere blok of zoiets

titan (crew)
Ik denk dat een lijst met een groter aantal nummers dan 100 te ambitieus is. Een top 2000 is leuk, maar met een groter aantal dan 100 gaat de omvang van de lijst tegen je werken.

Het wordt dan een kolossale en onbestuurbare lijst, die ook niet zo veelzeggend is. De kans is namelijk groot dat begin februari dan een nummer op pakweg 193 binnenkomt en vervolgens de rest van het jaar nergens in betrokken wordt. Hoe langer de lijst, hoe vaker zoiets voor kan komen.

titan schreef:
Ik denk dat een lijst met een groter aantal nummers dan 100 te ambitieus is. Een top 2000 is leuk, maar met een groter aantal dan 100 gaat de omvang van de lijst tegen je werken.

Het wordt dan een kolossale en onbestuurbare lijst, die ook niet zo veelzeggend is. De kans is namelijk groot dat begin februari dan een nummer op pakweg 193 binnenkomt en vervolgens de rest van het jaar nergens in betrokken wordt. Hoe langer de lijst, hoe vaker zoiets voor kan komen.

Ik vrees dat je daar gelijk in hebt. 2000 vond ik zelf eerlijk gezegd ook nogal ambitieus en onoverzichtelijk overkomen....anderzijds is/was het wel een mooi streven natuurlijk

Zullen we er een top 250 van maken dan? Volgens mij moet dat nog wel te doen zijn qua overzicht...en als het onderweg onoverzichtelijk blijkt te worden kunnen we altijd stoppen bij bijv. 150 of 200.
We zouden dan bijv. met de huidige top 100 als basis van start kunnen gaan en gaan aanvullen tot 250.

Goed, toch een ideetje om eventueel tot een 'alternatieve top 2000 te komen, op een manier dat elk nummer ruimschoots aan bod komt en zonder dat iedereen steeds een enorme lijst hoeft te posten. Moeten we wel op tijd beginnen, want het neemt wel even in beslag (maar dan heb je ook wat )

Ronde 1:
- 10 verschillende users noemen elk een nummer, die zij rijp achten voor de lijst. Hierbij gelden geen restricties, behalve het uitdrukkelijke verzoek weliswaar verrassende, maar in godsnaam toch wel enigszins bekende en vindbare nummers te kiezen. Voor het noemen van de nummers geldt het aloude principe 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'.
- Als er tien nummers zijn, strijden die gedurende een periode van drie uur in een soort KO-ranglijstje. Iedereen mag vier stemmen uitdelen: 3, 2 en 1 voor de drie beste nummers en -1 voor het minste. De regel geldt dat je alle nummers moet kennen, vandaar ook de speelduur van minstens drie uur: als je graag wilt, heb je de kans een nummer op te zoeken en te beluisteren.
- Na drie uur (of langer, als niemand ingrijpt ) staat de lijst vast. De nummers komen bij ondergetekende in de administratie: de eerste drie strijden de volgende ronde om de plaatsen 1-600, de nrs 4, 5 en 6 om de plaatsen 600-1200 en de nrs 7 t/m 10 voor de plaatsen 1200-2000. Bij gelijke stand tussen twee nummers om een beslissende plaats beslist een mini-KOtje tot de drie wie in welke 'poule' komt.
- Dan, over een hele tijd dus, kan ronde 2 beginnen. Over het hoe en wat precies en de voortgang na ronde 2 hebben we nog ruim bedenktijd.

Misschien is het trouwens een goed idee om de drie uur alleen te laten gelden tussen 9 uur 's ochtends en 1 uur 's nachts. In 'downtime' mag er natuurlijk wel gestemd worden, maar de KO moet minstens drie uur in 'uptime' gestaan hebben.

Klinkt ingewikkeld, is het echter vooral voor de administratie. Verder komt het vooral neer op nummertje noemen en stemmen maar

Idee ???

Voor! Mijn nominatie:

Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here

Anne Clark - Our Darkness

Mijn nominatie:

Slint - Good Morning Captain

Motorpsycho - Vortex Surfer

Ehm, enthousiasme wordt uiteraard gewaardeerd, maar misschien eerst nog even kijken of er op- en aanmerkingen zijn... Lijkt me wel zo handig om nu niet 26 keer met nieuwe regels te komen.

Overigens is het aan te raden niet meteen je grootste troeven uit de kast te trekken, anders worden de eerste battles erg zwaar en vliegen er meteen veel favorieten uit. Tip he...

Smashing Pumpkins - 1979

Lukas schreef:
Ehm, enthousiasme wordt uiteraard gewaardeerd, maar misschien eerst nog even kijken of er op- en aanmerkingen zijn... Lijkt me wel zo handig om nu niet 26 keer met nieuwe regels te komen.

Overigens is het aan te raden niet meteen je grootste troeven uit de kast te trekken, anders worden de eerste battles erg zwaar en vliegen er meteen veel favorieten uit. Tip he...

Okee. Ik verander mijn nominatie dan nog in (als dat mag):

Opeth - Bleak

Lukas schreef:

Maar je moet er ook snel bij zijn
Regels zijn mij duidelijk, en lijken me ook realistisch en te doen.

Tot nu toe:

1. Opeth - Bleak
2. Anne Clark - Our Darkness
3. Slint - Good Morning Captain
4. Motorpsycho - Vortex Surfer
5. Smashing Pumpkins - 1979

*boodschap begrepen *

Pulp - Razzmatazz

Youtubelinkjes welkom

Ik zou voor Opeth een andere versie pakken

Opeth - Bleak

En dan gewoon die twee lui negeren

Kasperbert schreef:
Ik zou voor Opeth een andere versie pakken

Opeth - Bleak

En dan gewoon die twee lui negeren

Gewijzigd. Nog vier nummerdroppers gezocht dan maar...

Mijn nominatie: The Beatles - A Day in the Life

Mijn nomatie: Willie Hightower - Willie Hightower

en natuurlijk..

Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
Stevie Wonder - Innervisions

Reijersen schreef:
Mijn nomatie: Willie Hightower - Willie Hightower

en natuurlijk..

Stevie Wonder - Songs in the Key of Life
Stevie Wonder - Innervisions

Ehm, nummers en een te gelijk, Daniel

Lukas schreef:
(quote)

Ehm, nummers en een te gelijk, Daniel

het is laat.

Dat is waar ook. Dan ga ik daar nog even over nadenken.

Mojo Pin
Ben je er al uit, Reijersen?

Mag ik echt maar éen nummer inbrengen??

Willie Hightower - Nobody But You

Je mag er bij de volgende tien weer een inbrengen, en dat 200 keer. Kans genoeg nog

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:22 uur

geplaatst: vandaag om 21:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.