MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
Oldfart schreef:
Balen: kan ik Low weer niet beluisteren omdat ik weer aan één of andere limiet zit; weet iemand hoe lang dat duurt, voordat die belemmering weer is opgeheven?

Staat er meestal bij hoelang je moet wachten, normaal een kwartiertje of zo meen ik.

Je hebt gelijk Ninjo : vanuit frustratie over het het feit dat het weer niet lukte gooide ik de boel dicht, maar er staat inderdaad een tijdslimiet genoemd zie ik nu; oefening in geduld heet zo iets........niet mijn sterkste kant.

Wat is toch dat bijna ongrijpbare aan muziek, waardoor het één je wel raakt en het andere niet?

Neem nou deze ronde: vier nummers waarop bij allemaal op prima niveau wordt gemusiceerd.
Bij King Crimson ( vanzelfsprekend zou ik bijna zeggen) zelfs op zeer hoog bekend niveau: ik kan het prima aanhoren, no problem, maar toch doet het me tegelijkertijd niet genoeg om te concluderen: yes this is it.
Aan de andere kant Smog; deze band is tot nu volledig aan mij voorbij gegaan; volledig gemist ; muzikaal van een beduidend 'minder' niveau wat betreft kunde dan Fripp en vrienden, maar het pakt me wel. Komt het omdat het bij mij een reeks van aha-erlebnisjes oproept van muziek die ik wel ken? Zou best kunnen dat het dat is.

Deze ronde kenmerkt zich voor mij door een algeheel hoog niveau; hier geen beduidend zwakkere broeders of zusters.
En dan gaat het bij het maken van een keuze puur om de emotie van het moment.
Was de KO bijvoorbeeld ergens in de herfst gehouden dan weet ik bijna zeker dat Songs: Ohia hoger had gescoord. Idem voor Low.
Maar dat is nu eenmaal het bijzondere aan muziek; vandaar:

32
Smog - Bathysphere - Low - Words - King Crimson - Facts of life - Songs: Ohia - Didn't it rain

1-2-1-0 Smog

(8,5)-(8)-(8)-(8)

Smog - Bathysphere - Low - Words - King Crimson - Facts of life - Songs: Ohia - Didn't it rain

1-2-1-1 Songs: Ohia

(7,5)-(6,5)-(9)-(9,1)

De beste ronde tot nu, net nu het gedaan is met leren kennen van nieuwe liedjes, toch een mooie afsluiter. Zoals Oldfart aangeeft zijn alle 4 nummers heel sterk aan elkaar gewaagd. Maar terwijl de waardering voor het technische vernuft van de mannen van King Crimson voor Oldfart voldoende is, geeft mij het gebrek aan, zal ik het ziel noemen, toch een onbevredigd gevoel bij dit nummer. Smog ben ik de laatste weken aan het leren kennen. Blijkbaar heeft meneer Callahan, die ook ergens banden met Joanna Newsom heeft, zijn kunstnaam Smog opgegeven. Zijn debuut onder eigen naam kan mij alvast wel enigszins bekoren. Als een aantal medemume'rs gelijk hebben dat het ouder werk van hoger niveau is dan moet dit wel erg goed zijn. Dit nummer is alvast een indicatie daarvoor. Dan blijven Low en Songs: Ohia over. Twee van de mooiste pareltjes van deze KO. Words haalt het net niet, vooral dankzij de herkenningsbonus die Didn't it rain voor mij heeft, daar ik dit nummer al behoorlijk lang ken. Molina werd eens ooit als afkooksel van Will Oldham afgedaan. Een bewering die ik erg ongepast vind daar ze beiden erg verschillende liedjes schrijven. Di is alvast een klepper van formaat.

grovonion schreef:
Maar terwijl de waardering voor het technische vernuft van de mannen van King Crimson voor Oldfart voldoende is, geeft mij het gebrek aan, zal ik het ziel noemen, toch een onbevredigd gevoel bij dit nummer. .

De link nu is naar een live-versie, het nummer in studio-versie klinkt eerlijk gezegd veel beter en vooral anders, is het niet mogelijk om een link naar die studioversie te krijgen?

1-2-1-2 Songs: Ohia

(6)-(7)-(7)-(8)

2-2-1-2 Smog

(8,5)-(8,5)-(6,5)-(8,5) Topronde!

Ik kies voor Smog, die had pas 1 stem.

@meyer: Ik betwijfel of King Crimson mij 'studio' meer zou bevallen; live zie je tenminste nog mensen van vlees en bloed die hun best doen.

Smog - Bathysphere | Low - Words | King Crimson - Facts of life | Songs: Ohia - Didn't it rain

3-2-1-2 Smog

(9)-(8,5)-(6,5)-(8,5)

De laatste van de eerste ronde. Ik ben al een tijdje geleden afgehaakt met deze KO. Ondanks de examens, zal ik zeker de tweede ronde met een groter enthousiasme volgen. In deze KO heb ik al een aantal ontdekkingen gedaan, zoals het groepje Oh No! Oh My!, of het magische 'The Lake' van Antony And The Johnsons, en nu ook Low. Comrade Remmer heeft me hun 'The Great Destroyer' al enkele keren aangeraden, maar telkens betrap ik mezelf erop dat ik die suggestie, jammer genoeg, dan in de wind sla. Na het horen van 'Words' ga ik me zeker verdiepen in deze band.

King Crimson is een naam die ik al meerdere malen ben tegengekomen. Ik weet niet wat het is, maar progrock en ik gaan gewoon niet samen. 'Facts Of Life' raakt me niet, net zoals alle andere progrockmuziek.

De ironie wil nu dat toen ik een poging ondernam om me te verdiepen in Songs: Ohia, ik ook Smog heb leren kennen. Daardoor ging het werk van Jason Molina aan mij voorbij. Didn't It Rain is een 'feel good' nummer dat een duidelijk effect heeft op mij, waarvoor dank Jason!

Bathysphere heeft een tekst om u tegen te zeggen. Bill wil in mijn nominatie onderwater leven, ontsnappen van alle landrotten. De zee wordt zijn thuishaven, waarin hij kan zwemmen met palingen (die trouwens met uitsterven bedreigd zijn) en zwaardvissen. Hij wil vaarwel zeggen aan het vasteland, en onderwater in vrede leven. Het kan hem niet schelen als hij zonder lucht zit, want hij is vrij in die blauwe massa. Die utopische visie van Bill klinkt bijna als een droom, tot die dan als een luchtbel uit elkaar spat.

When I was seven
My father said to me
"But you can't swim"
And I've never dreamed of the sea again

Ijzersterke ronde.

Smog - Bathysphere | Low - Words | King Crimson - Facts of life | Songs: Ohia - Didn't it rain

3-3-1-2 Low

(7)(7,5)(6,5)(6,5)

Evenwichtig, redelijke ronde!

Smog - Bathysphere :een mengeling Lou Reed en Tindersticks,leuk nummer om te horen.

King Crimson - Facts of life: aardig progrocknummer, maar niet mijn favoriet van King Crimson

Songs: Ohia - Didn't it rain: Neil Young achtige sound omdat de echte passie van ome Neil ontbreekt ,wordt het al gauw een beetje monotoon voor mij.

Low - Words : Kende dit nummer al een tijdje, haalt kwalitatief niet het niveau van Lullabye(veel gevarieerder) maar niettemin winnaar.

3-4-1-2

(8,5)(9,5)(4)(6)

3-5-1-2 Low

(7,5)-(8)-(6,5)-(7)

3-5-2-2 King Crimson

(5) (8) (10) (5)

3-6-2-2 Low

(8)-(8,5)-(5)-(6)

Komaan muziekliefhebbers.

4-6-2-2 Smog

(7,5)-(6,5)-(5)-(4,5)

5-6-2-2 Smog

(8)-(7)-(6,5)-(7)

6-6-2-2 Smog

(8,5)(7)(6)(7,5)

So what happens next?

Blad, steen, schaar.

Ik zie een paar mogelijkheden:
1. Het nummer dat als laatste gescoord heeft wint
2. Het hoogste puntentotaal wint
3. Ze gaan allebei door

Ze gaan toch sowieso allebei door?

Haha, ja dacht ik ook, 2 nummers per ronde gaan verder

Dat is waarom ik nooit de regels van zo'n KO lees. Dan heb ik tenminste iets waarover ik mijn hoofd kan breken. Althans voor een tijdje.

Goedemorgen, eerst en vooral de resultaten van gisteren:

1. Low - 6 - 7,73
2. Smog - 6 - 7,63
3. Songs: Ohia - 2 - 7,04
4. King Crimson - 2 - 6,77

Dan het overzicht van de verliezers:

65 iLikeTRAINS - Stainless steel 7.49 21.05%
66 Nina Simone - Feeling good 7.41 16.00%
67 Dead Kennedys - Moon over marin 7.13 20.83%
68 Thomas Dybdahl - From grace 7.08 20.00%
69 Songs: Ohia - Didn't it rain 7.04 12.50%
70 The Saints - (I'm) stranded 6.88 21.05%
71 Frank Black - Headache 6.87 26.32%
72 King Crimson - Facts of life 6.77 12.50%
73 Phosphorescent- I Am a Full Grown Man (I Will Lay in the Grass All Day) 6.72 10.53%
74 Gill Scott Heron - The Revolution Will Not Be Televised 6.72 20.83%
75 Thousand yard Stare - Comeuppance 6.71 30.43%
76 Bent - King wisp 6.61 21.05%
77 Yume Bitsu - Truth 6.60 23.81%
78 Vashti Bunyan - Wayward 6.58 23.08%
79 Skip Spence - Cripple creek 6.56 28.57%
80 Pere Ubu - Modern dance 6.50 18.18%
81 Global Communication - Epsilon phase 6.50 27.78%
82 Sebadoh - Soul & Fire 6.50 18.75%
83 The Only ones - Another Girl Another Planet 6.45 6.25%
84 Jackson C. Frank - Milk and honey 6.44 11.11%
85 Harmonium - Histoire sans paroles 6.44 20.83%
86 Califone - The Orchids 6.36 20.59%
87 Anthony Hamilton - Pass me over 6.35 18.52%
88 The Replacements - Answering Machine 6.33 30.00%
89 O.V.Wright - Into something (Can't Shake Loose) 6.23 16.67%
90 Chihiro Onitsuka - Tiger in my love 6.18 7.14%
91 Josh Ritter - Bright smile 6.17 25.00%
92 Clark - Ted 6.17 11.11%
93 Ozzy Osbourne - Mr. Crowley 6.15 20.00%
94 Final Fantasy - He poos clouds 6.09 20.00%
95 Jason Molina - Pyramid Electric Co. 6.04 21.05%
96 Theatre of hate - (do you believe in the) Westworld 6.03 21.05%
97 Serge Gainsbourg - Bonnie and Clyde 5.99 13.64%
98 Palace - You have cum in your hair and your dick is hanging out 5.95 14.81%
99 Paatos - Reality 5.85 6.25%
100 Nightmares on wax - Les nuits 5.83 25.00%
101 John Mayall & the Bluesbreakers - Kids got the blues 5.77 13.33%
102 The Pogues - Summer in siam 5.75 28.00%
103 Cranes - Starblood 5.65 16.00%
104 Georgia Anne Muldrow - Demise 5.61 14.29%
105 Chic - Chic Cheer 5.53 6.67%
106 Neurosis - Locust Star 5.35 0.00%
107 Gal Costa - Baby 5.30 19.23%
108 Thelonious Monster & Tom Waits - Adios Lounge 5.29 19.05%
109 Pain of Salvation - In the flesh 5.16 0.00%
110 Asian Dub Foundation - Fortress Europe 5.13 6.67%
111 Judas Priest - Electric eye 5.07 13.33%
112 Anglagard - Jordok 5.04 16.67%
113 Cruachan - Death of a gael 5.02 18.18%
114 Animal Collective - Who Could Win a Rabbit 4.96 16.67%
115 NOFX - The Decline 4.89 7.14%
116 Judee Sill - Jesus was a cross maker 4.87 8.82%
117 Atmosphere - Fuck you Lucy 4.86 9.52%
118 Static-X - Push it 4.85 0.00%
119 Megadeth - Die dead enough 4.84 10.00%
120 Joseph Arthur - In the sun 4.81 0.00%
121 Amorphis - Black winter day 4.55 15.63%
122 Tröckener Kecks - Koud en donker 4.50 4.76%
123 Freudiana - Freudiana 4.38 9.09%
124 Eylem - Aman 4.11 0.00%
125 Morbid Angel - Enshrined by grace 3.76 17.24%
126 Meshuggah - I 3.74 10.53%
127 Within Temptation - The Other Half of me 3.61 4.17%
128 Tarkan - Let me see you bounce 3.46 0.00%

ook in iets overzichtelijker jpg:

(afbeelding)

Dan het volgende luik van deze KO: de promo ronde. Net als in de "Song top 128 allertijden" krijgen ook hier de 8 beste verliezers een herkansing tegen de 8 slechtste winnaars. Deze keer gebruik ik de gemiddelde score als maatstaf. Deze promo-ronde neemt 2 dagen in beslag, telkens 4 paartjes tegen elkaar:

Vandaag:

1 The Field - Everyday - King Crimson - Facts of life
2 Lapsed - Twilight Part 11 - Frank Black - Headache
3 Modern English - Melt with you - The Saints - (I'm) stranded
4 Blue States - Arion - Songs: Ohia - Didn't it rain

Morgen:

5 The Residents - Lizard lady - Thomas Dybdahl - From grace
6 Imperium - Awakening - Dead Kennedys - Moon over marin
7 Yes - Lift me up - Nina Simone - Feeling good
8 Xanopticon - Neurve - iLikeTRAINS - Stainless steel

De resultaten van de winnaars geef ik niet bekend om de toekomstige rondes niet te beinvloeden. Het gaat heel interessant worden hoezeer de "objectieve" gemiddelde score gaat overeenkomen met het KO resultaat. Natuurlijk kan nu een of andere slimmerik alle resulten bij elkaar sprokkelen maar ik zou willen vragen dat niet te doen.

2-0
1-1
1-0
1-1

Mjah, hier was ik al een beetje bang voor. Gaan m'n twee toevoegingen door, kunnen ze alsnog afvallen. Volgende keer stem ik gewoon mee, nullen of niet.

3-0
2-1
1-1
2-1

3-1
2-2
1-3
2-2

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:25 uur

geplaatst: vandaag om 06:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.