MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
14.

Marijata - No Condition Is Permanent 7,5
Leuke afrobeat. Kende deze groep nog niet, doet me wel wat aan L'Orchestre Poly-Rythmo De Cotonou denken.

Duologue – Half Heart Rag 6
Muse met blazers. Een betere productie zou wonderen doen. Bizar dat dit op dezelfde ep staat als hun wonderschone Push It. Ik denk niet dat ik ooit zo'n groot verschil in sound heb gehoord tussen twee opeenvolgende nummers op een release van welke artiest dan ook. Kan nauwelijks geloven dat het dezelfde band is.

Bruno Brel - Le Chef de Gare 5,5
Jacques Brel begin ik steeds mooier te vinden, maar hier heb ik dan minder mee.

Brasstronaut - Bounce 9
De eerste keer dat ik dit hoorde was ik meteen verkocht en nu nog steeds. Echt zo'n nummer dat als een warm bad over je heen spoelt. Fraaie zin ook: " I do believe in symmetry, but it's hard to see when we're living so awkwardly"

9-7-4-12

Deadline: 1-4 18.00

14.

Marijata - No Condition Is Permanent 7,5

Heeft een beetje last van de mindere geluidskwaliteit, ja. Maar we kunnen evengoed horen dat hier een stel goede musici staat die degelijke funky world music maken. Het zou misschien iets meer variatie kunnen gebruiken, maar dat denk ik bij Fela Kuti ook vaak, dus misschien ligt dat gewoon aan mij.

Duologue – Half Heart Rag 7,5

Zang heeft zeker wel iets van Muse weg en door dit nummer begrijp ik opeens waarom van Muse in het begin wel eens gezegd werd dat het een overstuurde Radiohead was. Hoe dan ook, als Muse dergelijke muziek zouden maken, waren ze vast een stuk minder populair, want dit is toch echt minder toegankelijk, al heeft het wel de neiging tot bombast. Eerlijk gezegd weet ik niet of ik dit nu net voldoende of heel erg goed moet vinden, dus ik ga er met mijn cijfer maar een beetje tussenin zitten en ik zet Duologue op mijn checklist.

Bruno Brel - Le Chef de Gare 6,5

Het mist een beetje de donkere ondertoon die bij Brel (Jacques) toch altijd wel aanwezig is, waardoor het iets vrijblijvends krijgt. Toch doet deze stationschef met zijn grappige geluidjes nauwelijks onder voor een Bruxelles. Maar laat ik dat nu net een van de mindere nummers van Brel (Jacques) vinden.

Brasstronaut - Bounce 7,5

Ook al zo moeilijk te beoordelen. Dergelijke indiebandjes vind ik over het algemeen wel leuk, maar de compositie komt voor mij niet boven het gemiddelde in het "genre" uit. Daar staat dan weer tegenover dat de blazers het zeker iets extra's geven. Zo in de vijfde minuut wissel ik voortdurend van een 7 bij de zang naar een 8 bij de trompet en weer terug. Hier dan ook maar een 7,5 voor geven.

Na enig wikken en wegen gaan mijn punten naar Duologue en Brasstronaut, simpelweg omdat ik daar meer kans op groei zie. De kans op krimp neem ik dan maar voor lief.

9-8-4-13

Deadline: 1-4 18.00

Oeps er zat een paasbrunch en chocoladehaas in de weg vwb deze ronde van de Alternatieve. Kwam niet verder dan luisteren naar het eerste nummer wat ik trouwens een leuke inzending vond .

15.

Floating Me - Deathless
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009)
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version]
Portico Quartet - Ruins

Deadline: 2-4 18.00

2MY
remcodulac schreef:
Bruno Brel - Le Chef de Gare 6,5

Het mist een beetje de donkere ondertoon die bij Brel (Jacques) toch altijd wel aanwezig is, waardoor het iets vrijblijvends krijgt.

Hier sla je de nagel helemaal op de kop, remcodulac. Ik had het zelf niet eerder door, maar dat lijkt me idd een essentieel verschil tussen het oeuvre van de neven Brel. Strakke analyse, de essentie in één enkele zin.

15. Erg sterke ronde

Floating Me - Deathless 8
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 7,2
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 7
Portico Quartet - Ruins 9

1-0-0-1

15. Erg sterke ronde

Floating Me - Deathless 7,5
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 7,5
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 7,5
Portico Quartet - Ruins 9,5

1-1-0-2

2MY
15.

1. Floating Me - Deathless 7,5
2. Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 8
3. Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 6,5
4. Portico Quartet - Ruins 7

1. Floating Me - Deathless // Dit doet me op meerdere vlakken aan Pearl Jam denken. En dan met name ten tijde van Ten. Ik ben een fan van Pearl Jam ten tijde van Ten.
2. Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) // Ha! Ik heb van deze mevrouw al een liedje klaarstaan voor de volgende editie, maar ik was er van overtuigd dat ze zwart was En nu staat daar plots zo'n bleke Melanie in haar volle hippie-heid een liedje te zingen. Maar wat een strot! Knap nummer.
3. Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] // Zo'n groep waar ik de naam wel van ken, maar nooit echt bewust een nummer van heb gehoord. Of toch niet speciaal genoeg was om het te onthouden. Grote kans dat ik hetzelfde zeg in een eventuele volgende ronde, als ze er nog bij zijn.
4. Portico Quartet - Ruins // Hebben we al niet eens een liedje gehad dat 'ruins' heette? Zeer behoorlijke nummer dit. weinig ennerverende momenten. Alleen het stemmen van de sax op 4:30 hadden ze beter vóór de eigenlijke opname gedaan. Sprak degene die het eigenlijk helemaal niet begrepen heeft.

2-2-0-2

15.

Floating Me - Deathless
Muzikaal goed, de zang wel minder. Wel fijne opbouw in felheid/sound. 7,0

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009)
Prachtige nominatie. Muzikaal is het al een mooie compositie. De zangeres geeft er nog fijne zangklanken aan mee wat het extra mystiek meegeeft. Dit zal vast wel "anderstalig" zijn, wel van het betere soort, een hele mooie sound. 8,0

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version]
Het bekende zweverige geluid van Cocteau Twins. 7,5

Portico Quartet - Ruins
Tja, dit is een mooi nummer, maar bij een groot aantal deelnemers al zo bekend dat de vergelijking met onbekende nummers al bij voorbaat niet geheel fair is. Rondepunt dan maar naar de Cocteau Twins. 7,5

2-3-1-2

Uitslag ladder 14:

1. Brasstronaut - Bounce - 13 punten - 7,45
2. Marijata - No Condition Is Permanent - 9 punten - 6,89
3. Duologue – Half Heart Rag - 8 punten - 6,93
4. Bruno Brel - Le Chef de Gare - 4 - punten - 6,30

Er waren 17 stemmers.

15.

Floating Me - Deathless (6,5)
Mogelijk niet slecht, maar dit is simpelweg niet mijn muziek.

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) (7,0)
Misschien groeit het nog bij herhaalde beluistering (of niet).

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] (6,5)
Een vrij gemiddeld nummer van deze band.

Portico Quartet - Ruins (8,5)
Ontdekking. De combi jazz+electronic bevalt me tegenwoordig erg goed.

2-4-1-3

15.

Floating Me - Deathless 8,1 (zwaar maar goed)
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 8,9 (prachtig, Mari Boine zit ook nog in de Anderstalige ladder)
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 7,0 (goed nummer van de CT)
Portico Quartet - Ruins 6,7 (klinkt wel goed maar niet helemaal mijn ding)

3-5-1-3

Salvadore schreef:
Portico Quartet - Ruins
Tja, dit is een mooi nummer, maar bij een groot aantal deelnemers al zo bekend dat de vergelijking met onbekende nummers al bij voorbaat niet geheel fair is. Rondepunt dan maar naar de Cocteau Twins.

Mij dunkt dat de Cocteau Twins (nu nog wel) bekender zijn dan Portico Quartet.
Sterker nog, Sugar Hiccup staat toch gewoon op Head over Heels, met 116 stemmen? Is dat niet wat veel voor de Alternatieve?

De band Cocteau Twins is bekender maar wat deze twee nummers betreft denk ik dat al ca. 10 deelnemers dit specifieke nummer van Portico Quartet kennen uit de topics "Maak kennis met", "Song vh Jaar" en "MuMe afrekening o.i.d". Dat is een behoorlijke "voorsprong" t.o.v. andere nummers.

(neemt niet weg dat Ruins van Portico Quartet gewoon aan de criteria voldoet)

15.

Floating Me - Deathless (5,6)
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) (6,2)
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] (6,0)
Portico Quartet - Ruins (7,0)

3-6-1-4

15.

Floating Me - Deathless Dit neigt naar Grunge(Eddie Vedder) waar ik destijds een bepaalde antipathie tegen had(de zang was het grote struikelblok).(Er is een kentering merkbaar tegenwoordig want zelfs Pearl Jam krijgt soms punten van mij in de MusicMeterladder)Ook dit nummer heeft zeker zijn momenten:Zo is het intro sfeervol en vooral het Kashmir achtig einde bevalt mij wel.(6,7)
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) Vreemde zang/muziek met lijkt wel Indiaanse invloeden. Best aardig(6,8)
Cocteau Twins – Sugar Hiccup.Bekende formatie natuurlijk,redelijk nummer bovendien.Maar geen topper van deze band(7)
Portico Quartet - Ruins .Ook dit nummer ben ik volgens mij al ergens eerder tegengekomen.Sfeervol en vrij origineel(7,1)

3-6-2-5

15.

Zwaar, meeslepend, licht neigend naar gothic, maar gelukkig aan de goede kant van de streep. Fijne ontdekking.

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 7,5
Ooit live gezien, fantastisch, heb haar in een eerdere editie of een ander topic ook al eens genomineerd geloof ik. Dit nummer mag er ook weer zijn, mooie opbouw.

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] 6
Redelijk doorsnee CT-nummer, ken veel betere

Portico Quartet - Ruins 5
Saai, meer schiet me niet te binnen. Een 5 omdat de saxofoon nog weet te boeien.

4-7-2-5

remcodulac schreef:
(quote)

Mij dunkt dat de Cocteau Twins (nu nog wel) bekender zijn dan Portico Quartet.
Sterker nog, Sugar Hiccup staat toch gewoon op Head over Heels, met 116 stemmen? Is dat niet wat veel voor de Alternatieve?

Dit is de EP-versie, die scoort veel minder stemmen.

Ruins is mij trouwens ook bekend via andere topics. Vorig jaar al regelmatig, geweldig nummer.

15. Te weinig tijd voor commentaar...maar sterke ronde !!!

Floating Me - Deathless 8,5
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 8,5
Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] 7
Portico Quartet - Ruins 7,8

5-8-2-5

15. Sterke ronde waarbij de CT behoorlijk schril afsteken

Floating Me - Deathless 8,2
In het begin dacht ik nog te maken te gaan krijgen met één-of-ander standaard metal concept, maar deze song beklijft behoorlijk naarmate het nummer vordert.

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 7,8
Had niet verwacht dat dit nummer me zo zou aanspreken, maar op de één of andere manier bleef ik wel nieuwsgierig hoe het zou verlopen.

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] 6,3
Vrij standaard nummer, valt hier in het niet t.o.v. de overige deelnemers

Portico Quartet - Ruins 9,3
Tja, dit is/was een geweldige ontdekking van het afgelopen jaar, niet meer en zeker niet minder.

6-8-2-6

Begon de laatste dagen te twijfelen of de Alternatieve nog wel een plek was waar ik wilde vertoeven , komt gelukkig deze ronde....maakt weer iets goed;

15.

Floating Me - Deathless :7.5
Lekker sfeertje wel.

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) : 7,0
Zo bijzonder als sommigen het hier vinden, dat hoor ik nou ook weer niet; in Lapland zingt toch bijna iedereen zo?

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] :7,5

Portico Quartet - Ruins :7,5
Bij herhaling al wat minder dan vorige keren.

7-8-3-6

15.

Floating Me - Deathless :7.5
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) : 8,5
Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] :7,0
Portico Quartet - Ruins : 8,0

7-9-3-7

DjFrankie (moderator)
15.

Floating Me - Deathless :8
Prachtig donker nummer, goeie opbouw, prachtstem.
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) : 7,5
Beetje DCD invloeden, mooi geheel maar had iets korter gekunt.
Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] :7,8
Mooi altijd die sfeer van Cocteau Twns, is voor mij een bekende band.
Portico Quartet - Ruins : 5,6
Dit is totaal niet mijn ding, val hiervan in slaap.

8-9-4-7

15.

Floating Me - Deathless 6,5
Muzikaal wel lekker, zang wat minder.

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 8
Mooi, maar ik word ook weer niet weggeblazen zoals bij Vuoi Vuoi Me.

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version] 8
Al regelmatig gedraaid, CT houd ik wel van, zeker in deze periode in hun carriere.

Portico Quartet - Ruins 9
Ook al regelmatig gedraaid, maar blijft erg mooi. Rest van het album vond ik wel minder.

8-10-4-8

15.
Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 7,8
Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 6,5
Portico Quartet - Ruins 6

9-11-4-8

Sterke ladder

15.

Floating Me - Deathless
De stem klinkt erg Vedder, muziek te gothisch voor Pearl Jam. Mooie opbouw. 7.3

Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009)
(Laps en Lapland schijnen etnocentrisch of anderszins bezwaarlijke termen te zijn geworden, die vervangen behoren te worden door het correcte: Sami). Heb nog geen enkele andere Sami-zangeres gevonden waarvan het stemgeluid zo aanspreekt als Mari Boine. En in dit nummer komt daarbij nog een sterk staaltje muziek. Prachtig hoe de stem en de trompet samen vliegen! Krijg hier geen genoeg van. 9.6

Cocteau Twins - Sugar Hiccup [12" Version]
Vind ik sinds 1e kennismaking 1 van de mooiste van deze band. Dromerig. 7.6

Portico Quartet - Ruins
Leuke ontdekking, fijne sfeer, mooie melodielijnen, groeit echter nog niet snel per luisterbeurt. 7.3

9-12-5-8

Ik houd wel van de muziek van Cocteau Twins, maar op de een of andere manier heeft dit nummer me nooit erg aan weten te spreken. Deze versie verschilt in mijn ogen (oren) maar weinig van de albumversie. Een ruime voldoende, maar het is geen schande dat dit nummer hier sneuvelt.

Ruins ken ik ook al erg goed. Hoewel ik het nummer wat langzaam op gang vind komen is de laatste minuut heerlijk.

Deathless klinkt erg goed! Lekker stevig, krachtige stem. Ik heb helaas geen tijd om dit nummer af te luisteren en te stemmen, maar van mij mag het gerust een ronde verder.

DjFrankie (moderator)
uitslag: Hoge gemiddeldes

1 Mari Boine - Goanskinvielja (live 2009) 12 pt gem: 7,75
2 Floating Me - Deathless 9 pt gem: 7,43
3 Portico Quartet - Ruins 8 pt gem: 7,52
4 Cocteau Twins – Sugar Hiccup [12" Version] 5 pt gem: 6,98

DjFrankie (moderator)
16.

Bored Man Overboard – Abigail
Dog Faced Hermans - Les Femmes et les Filles Vo...
Jhelisa - Friendly Pressure
Mr. Flagio - Take a Chance

0-0-0-0

Deadline: 3-4 18.00

16.

Bored Man Overboard – Abigail Prima nummer maar helaas niet bijzonder origineel( vrijwel complete rip off van The National) 7,2
Dog Faced Hermans - Les Femmes et les Filles Vo... Doet mij gelijk aan Anne Clark denken maar dit is minder dansbaar (zegt iemand die al moeite heeft met de horlepiep) en beduidend extravaganter.Genieten!(7,6)
Jhelisa - Friendly Pressure .Dertien in een dozijn nummer,maar toch een voldioende(6)
Mr. Flagio - Take a Chance Hier hou ik wel van(luisterde vroeger ook altijd naar de Ben Liebrand remixes(7,3)

0-1-0-1

Deadline: 3-4 18.00

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:18 uur

geplaatst: vandaag om 00:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.