MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1968 !

zoeken in:
musicfriek schreef:
Legend of Xanadu kitsch? Heerlijk nummer juist

Cliff Richard, die is pas slecht

Die zweepslagen doen te veel pijn aan mijn oren ...

Congratulations is een heel puike songfestivalhit die had moeten winnen.
Hij voldoet aan alle clichees die in die wedstrijd een rol spelen.
Daarom mocht hij een ronde verder van mij.

Nou ja, je moet toegeven dat Xanadu wel uniek in zijn soort is

En lallebal Cliff kan bij mij weinig goed doen, de braafheid van die man, bah en dan heb ik het nog niet eens over zijn muziek

Ruby1966
Crazy World of Arthur Brown - Fire......als het even kan komt dit nummer toch wel in mijn top 10 te staan.

Goh, wonderlijk toch die verschillende belevingen van nummers.

Ruby1966 schreef:
Goh, wonderlijk toch die verschillende belevingen van nummers.

Voor mij is het een kwestie van bad taste.
Ik bedoel: die nummers hebben bij mij een slechte nasmaak.
Zegt natuurlijk meer over mijn smaakpalet dan over de songs zelf.

But that's the way it always goes ...

Toedels voor de volgende 10

Cats - Lea
Cliff Richard - Congratulations
Egbert Douwe - Kom uit de Bedstee M'n Liefste
Hugh Masekela - Grazing in the Grass
John Fred & His Playboy Band - Judy in Disguise (with Glasses)
John Rowles - If I Only Had Time
Manfred Mann - Mighty Quinn
Rascals - People Got to Be Free
Scaffold - Lily the Pink
Sir Henry & His Butlers - Camp

1967 is toch stukken leuker moet ik zeggen.

Congratulations had inderdaad het eurovisiesongfestival moeten winnen, waarom het onbenullige Lalala van Massiel toen won is mij een raadsel. Vergeleken met de andere nummers in dit topic komt het wat tekort maar ik vind het een vrolijke meezinger. Cliff Richard gaf later toe dat hij veeleer voor de grap aan het eurovisiesongfestival deelnam (toen nog uitzonderlijk, een popzanger in het ESF) maar Congratulations is uitgegroeid tot een enorme evergreen en verjaardagshymne.

The Legend of Xanadu vind ik een sterk en origineel nummer. Eloise is edelkitsch op zijn best (zal zeker in mijn top-10 voorkomen), te vergelijken met Music van John Miles (zie Greatest hits of 1976 !)

Ik vind hier geen enkel nummer echt slecht, de minst goede (de eerste 5 in mijn lijst) vind ik nog aanvaardbaar, ik zet ze niet vaak op maar zal ze ook niet skippen als ik ze op een compilatie tegenkom (in tegenstelling tot bv. Glenn Medeiros of Bros in Greatest hits of 1988 !).

Ik hoor toch liever Bros dan Egbert Douwe, Hugh Masekela en John Fred. Het is allemaal ongeveer even slecht, maar iets als Bros biedt tenminste nog enigszins amusement.

De nummers van Egbert Douwe en John Fred beschouw ik niet als topnummers maar ze zijn wel goed gezongen en grappig en klinken ook eerlijk en bezield, ze hebben hun charme. Oneindig veel liever dan die plastic van Bros dat ook nog slecht gezongen is.
Ik heb niets tegen pretentieloze amusementspop op zich (en dat is van alle tijden) zolang er een goede melodie en sfeer of emotie bij te pas komt, in die zin vind ik Camp en de nummers van Cliff Richard, Equals etc. wel goed, ik ben ze trouwens lang niet beu gehoord.

Fire van Arthur Brown is natuurlijk kitsch maar het is ook erg origineel en gewaagd, ik kan mij goed voorstellen dat het destijds omstreden was.

Fire is met afstand het meest originele nummer uit deze lijst, persoonlijk vind ik het ook het beste nummer... Ik gebruik het al jaren als ringtone

Dat jij dan the Beatles, Barry Ryan en Mary Hopkin in jouw lijst heb geplaatst (vind ik alle 3 klassesongs!) doet mij dan weer pijn, Titmeister. Maar ja, ieder zijn smaak.

dazzler schreef:
10 om nooit meer te zien ...
Barry Ryan - Eloise
Walgelijk pathetische kitsch ... how did they get away with it?

Ik vind deze opmerking (en ook van Titmeister) des te vreemder omdat zij met Music van John Miles dat in dezelfde hoek zit (Greatest hits of 1976 !) geen probleem hadden (dat nummer was destijds de love/hate-nummer van dit jaar ik denk dat voor Eloise hetzelfde geldt). Natuurlijk komt daar bewust kitsch bij te pas maar ik vind het zeer goed gedaan en erg orgineel.

Tsja, Hey Jude vind ik de grootste draak die de Beatles ooit hebben gemaakt. Niveau matige meezingpop voor beginners, snap echt niet dat van een band, die geweldige nummers als A Day in the Life, Strawberry Fields Forever, I Want You (She's So Heavy) e.v.a. in hun oeuvre hebben, juist dat nummer zo vaak aangehaald moet worden.

Die andere 2 zijn gewoon irritante kitsch (die gelukkig een stuk minder vaak aangehaald worden dan Hey Jude)...

Hey Jude is inderdaad vaak gedraaid maar het is een origineel (mede vanwege de lengte) en erg catchy nummer (net als de meeste Beatles-nummers trouwens).
Dit nummer van Belgische makelij dat een wereldhit werd is daar duidelijk door geïnspireerd.
En ook deze Nederlandse band heeft dit nummer zowat gekopieerd (werd ook een hit maar alleen in Nederland).

LucM schreef:
Dat jij dan the Beatles, Barry Ryan en Mary Hopkin in jouw lijst heb geplaatst (vind ik alle 3 klassesongs!) doet mij dan weer pijn, Titmeister. Maar ja, ieder zijn smaak.

(quote)

Ik vind deze opmerking (en ook van Titmeister) des te vreemder omdat zij met Music van John Miles dat in dezelfde hoek zit (Greatest hits of 1976 !) geen probleem hadden (dat nummer was destijds de love/hate-nummer van dit jaar ik denk dat voor Eloise hetzelfde geldt). Natuurlijk komt daar bewust kitsch bij te pas maar ik vind het zeer goed gedaan en erg orgineel.

Zo vreemd vind ik dat niet. Ik geloof dat ik hier niet nogmaals hoef te herhalen wat ik van Music vind, terwijl ik Eloise vrij geniaal vind. Blijkbaar werkt het dus ook andersom...
Ik ben trouwens een groot Beatles liefhebber maar Hey Jude is een van hun ergste zeikliedjes. Volgens mij alleen nog overtroffen door Obladiladadidaa

Opmerkelijk dat de Beatles-liefhebbers het meest kritisch staan tegenover de Beatles-nummers. Nu ja, ik zal (als Beatles-liefhebber) ook nooit beweren dat alles van the Beatles top is maar Hey Jude hoor ik nog steeds erg graag ook al vanwege het spelplezier.

En niet te vergeten.

Vorige aflevering lazen we meermaals dat All You Need Is Love
zowat het slechtste Beatles nummer ooit moet zijn geweest.

Nu is dat Hey Jude. Wat zal het morgen zijn?

(schreef hij lichtjes uitdagend, met enige ironie
maar zonder rancune ... plak er zelf maar een emoticon op)

Over het vergelijken van Music (John Miles) met Eloise (Barry Ryan).

De eerste klinkt me als een sfeervolle pianoballad in de oren,
tot in den treure grijsgedraaid (dat is waar), maar met een bijzonder
onderhoudend muzikaal arrangement (leve Alan Parsons).

De tweede klinkt mij in alle opzichten over the top.
Ik stoor me nog het meest aan het blèren van de zanger.
Gewoon een liedje dat me niet weet te raken waar andere,
soortgelijke nummers dat wel doen.
Een te hoog Jim Steinman avant la lettre gehalte zeg maar.

Einde 1ste ronde met 14 deelnemers.

Vallen meteen af ...

ESTHER & ABI OFARIM cinderella rockafella 12
SIR HENRY & BUTLERS camp 12
SCAFFOLD lily the pink 11
CLIFF RICHARD congratulations 9
EGBERT DOUWE kom uit de bedstee m'n liefste 8
HERB ALPERT this guy's in love with you 8
JOHN ROWLES if i only had time 7
HUGH MASAKELA grazing in the grass 6
PAUL MAURIAT love is blue 6

En dan nog een kleine tie-break tussen ...

BOBBY GOLDSBORRO honey 5
HUGO MONTENEGRO the good the bad and the ugly 5
RASCALS people got to be free 5

Tie-break voor de 10de afvaller ...

Stem dus nog 1 plaat weg van deze drie

Bobby Goldsborro - Honey
Hugo Montenegro - The Good the Bad and the Ugly

De eerste plaat met 4 stemmen mag naar huis.

Bobby Goldsborro - Honey
Hugo Montenegro - The Good the Bad and the Ugly (1)*

Bobby Goldsborro - Honey
Hugo Montenegro - The Good the Bad and the Ugly (1)
Rascals - People Got to Be Free (1)*

Zorin
Bobby Goldsborro - Honey (1)**
Rascals - People Got to Be Free (1)

Bobby Goldsborro - Honey (1)
Rascals - People Got to Be Free (2)*

Bobby Goldsborro - Honey (1)
Hugo Montenegro - The Good the Bad and the Ugly (2)*
Rascals - People Got to Be Free (2)

Bobby Goldsborro - Honey (2)*
Hugo Montenegro - The Good the Bad and the Ugly (2)

Ruby1966
Bobby Goldsborro - Honey (3)*

Zorin
Ik denk dat Dazzler er zo aan komt...(figuurlijk dan). Bedankt voor de beslssling Honey.....eh ik bedoel Ruby1966...

Zorin schreef:
Ik denk dat Dazzler er zo aan komt...(figuurlijk dan). Bedankt voor de beslssling Honey.....eh ik bedoel Ruby1966...

?? Heb ik iets gemist?

Ik wacht nog even af, want ik kan zelf niet kiezen. Tot de 4 dus.

Beslissing? Het gaat om vier stemmen!
En het zou zonde zijn als de mooiste van het stel zou sneuvelen...

Zorin
ranboy schreef:
Beslissing? Het gaat om vier stemmen!

Oeps...je hebt gelijk, Ranboy (en Dazzler uiteraard); foutje....sorry

Zorin
Stand: de plaat die het eerste 4 stemmen heeft valt af dus....

Bobby Goldsborro - Honey (3)

Bobby Goldsborro - Honey (3)
Rascals - People Got to Be Free (3)

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.