MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1975 !

zoeken in:
5000 Volts - I'm on Fire
Bay City Rollers - Bye Bye Baby
Brotherhood Of Man - Kiss Me Kiss Your Baby
Captain & Tennille - Love Will Keep Us Together
Dave - Dansez Maintenant
George Baker Selection - Morning Sky
Kamahl - The Elephant Song
Mud - L-L-Lucy
Pilot - January
Silver Convention - Fly Robin Fly

Wat mij vooral bijstaat uit '75 is het onvoorstelbare succes van Una Paloma Blanca. Eerdere hits van Baker als Little Green Bag en Dear Ann , vallen er(helaas) bij in het niet.. Ik ben nu iets milder gestemd over Blanca , maar toen vond ik het een draak van een lied en een bewijs van de toenemende vervlakking in de hitparade muziek.
Toch heeft '75 , voor mij althans , wel een paar leuke , de tand des tijds goed doorstane , liedjes opgeleverd.

Zorin
Ik meen dat George Baker 'smoorrijk' is geworden van Una Paloma Blanca; een wereldhit! Weer zat er een fluit in, maar tóch vind ik Fly Away mooier.

@George: als ik goed lees luister je liever naar Blanca dan naar de Ballroom Blitz van The Sweet ?

@Zorin , in de zomer luister ik bij voorkeur naar Una Paloma Blanca en in de winter gaat mijn voorkeur uit naar de Ballroom Blitz.
Zo blijft het een feest in het noorden.

Zorin

Una Paloma Blanca, daar heb ik een haat/liefde-verhouding mee. Aan de ene kant vind ik het een draak van een nummer en soms kan ik het niet horen, temeer omdat dit nummer destijds grijsgedraaid werd, anderzijds vind ik het wel professioneel in elkaar gestoken en is het erg sfeervol, het doet mij dadelijk denken aan een zonnige lentedag. Ik heb dit nummer daarom laten staan, temeer omdat het een wereldhit werd.

De vorige nummers van George Baker vind ik ook leuker, het neigde meer naar folk.
Morning Sky is gewoon op goedkope wijze het succes herhalen en als dat nog niet genoeg was kwam op zijn beurt Ferrari met een nog meliger en gladdere kopie van Morning Sky (Sweet Love, zie Greatest Hits of 1976 !).

Hoe milder ik door de jaren heen werd met mijn beoordeling over Una Paloma Blanca , des te flauwer vond ik , het eens door mij best leuk gevonden , Guus worden. Ook al zo'n dijk van een hit. Geef mij Ivan dan maar met dat lied in hele schone woorden !

@LucM (en de andere Vlamingen)

Nemen jullie nooit de proef op de som?
Als ik de versie van De Strangers begin te zingen,
wil het meestal zeggen dat ik het origineel eerder flauw vind.

O Mijne Blauwe Geschelpte is daarvan een goed voorbeeld ...

musiq48
herman schreef:
(quote)

Het erin houden van nummers die jij wel leuk vindt.

Het gaat er toch om de nummers eruit te stemmen die je niet mooi vindt? Als iedereen strategisch gaat stemmen gaan dus per definitie de slechtste nummers door en vallen iets minder slechte nummers er buiten . Lijkt me nu net niet de bedoeling van dit geweldige spel.

draken:
Alexander Curly - Guus
Barry & Eileen - If You Go
Bay City Rollers - Bye Bye Baby
Brotherhood Of Man - Kiss Me Kiss Your Baby
George Baker Selection - Una Paloma Blanca
Johnny & Orquesta Rodrigues - Hey Mal Yo
Kamahl - The Elephant Song
Mud - L-L-Lucy
Rubettes - Jukebox Jive
Van McCoy - The Hustle

Benno
Wat een onderschatting van de Bay City Rollers in dit topic . Had zeker mijn top 10 gehaald!

Bay City Rollers waren zowat the Monkees in de jaren '70 : een goed bedacht concept en lichtgewicht popmuziek (glamrock light) dat erg goed aansloeg bij tienermeisjes. In die tijd waren ze mateloos populair dat er gesproken werd van Rollermania. Natuurlijk werden ze hierdoor niet serieus genomen door de muziekpers die Bay City Rollers klasseerden onder teenyboppermuziek.
Ach, dit is natuurlijk niet hoogstaand maar ik vind het wel charmant klinken en beter te doen dan de latere boysbands.

Over de weg te stemmen nummers heerst grote overeenstemming.
Over If You Go , lijkt bv. vrijwel ieder MuMe gebruiker het eens te zijn.
Smaken blijven echter verschillen en dat zal straks ongetwijfeld duidelijker tot uiting komen bij de te kiezen favorieten.
Ik sta niet bekend als een echte disco liefhebber , maar in '75 was er het aanstekelijk swingende Shame , Shame , Shame. Een discostamper van de eerste orde , waar zelfs ik toen niet aan ontkwam. Wat een feest. Toch zijn er inmiddels 2 gebruikers die menen dit discojuweeltje weg te moeten stemmen. Waaronder een zich DJ (!!!) noemende MuMe gebruiker.Of zou het een vergissing zijn ?
Kijk , ik probeer zoveel mogelijk begrip voor iemands keuze op te brengen , maar om juist zo'n nummer , terwijl er zoveel keuze is , gelijk te laten vallen....stemt mij wat mismoedig. Hopelijk blijft het bij die 2 stemmen.

Inderdaad, Shame Shame, Shame is een heel leuk nummer en verdient geen tegenstem, al zal het wellicht niet in mijn top-10 voorkomen.

LucM schreef:
al zal het wellicht niet in mijn top-10 voorkomen

Laat er een goed Belgisch nachtje overgaan , luidt mijn eerste en gratis advies uit het noorden. Draai vervolgens het nummer morgen zo hard voor het stemmen , dat hierdoor geheel Belgie aan het dansen slaat.
Dit zal zeker tot een LucM's top 10 notering voor Shirley & Co leiden.

Hoop ik

Je buurvrouw is reeds begonnen:

YouTube - Shame Shame Shame dance

DjFrankie (moderator)
George schreef:
Over de weg te stemmen nummers heerst grote overeenstemming.

Ik sta niet bekend als een echte disco liefhebber , maar in '75 was er het aanstekelijk swingende Shame , Shame , Shame. Een discostamper van de eerste orde , waar zelfs ik toen niet aan ontkwam. Wat een feest. Toch zijn er inmiddels 2 gebruikers die menen dit discojuweeltje weg te moeten stemmen. Waaronder een zich DJ (!!!) noemende MuMe gebruiker.Of zou het een vergissing zijn ?
Kijk , ik probeer zoveel mogelijk begrip voor iemands keuze op te brengen , maar om juist zo'n nummer , terwijl er zoveel keuze is , gelijk te laten vallen....stemt mij wat mismoedig. Hopelijk blijft het bij die 2 stemmen.

Hey George, ik heb idd 17 jaar gedraaid, maar ik vind Shame Shame Shame echt een vreselijk nummer om te horen.
En het gaat erom nummers weg te stemmen die je niet mooi vind, dat doe ik dus Ik ben wel bereid om bij verzoek zo'n nummer te draaien, maar ik zal het nooit zelf meer thuis draaien.
Je hebt van die nummers he

Gr Frank

@ George
Om eerlijk te zijn, 18 songs in de lijst vind ik erg goed waarvan 4 buitengewoon (die zijn zeker van mijn notering), voor de 6 overblijvende plaatsen moet ik kiezen uit de 14 andere (waaronder Shame, Shame ,Shame).
In ieder geval wil ik zoveel mogelijk afwisseling in mijn top-10 : een paar rocknummers, 1 of 2 ballades of singer-songwritersongs en hier ook zeker 1 of 2 country- en disconummers (en de nummers van Jim Gilstrap, Shirley & Company en KC & the Sunshine Band vind ik even sterk, dat is moeilijk kiezen).
En ik hou ook rekening met mijn vorige lijsten, bij twijfel kies ik voor artiesten die nog niet zijn voorgekomen in een top-10 van mij. Mud zal ik zeker niet opnemen omdat ik L-L-Lucy wat minder vind dan Tiger Feet (kwam voor in 1974) en the Sweet waarschijnlijk ook niet (Fox on the Run vind ik wel prima maar ik had the Sweet al in 1973 opgenomen).

Shame Shame Shame is ook hier een potentiële top 10 plaat, al vind ik de jaren ´90 versie wat frisser.

musiq48 schreef:
Het gaat er toch om de nummers eruit te stemmen die je niet mooi vindt? Als iedereen strategisch gaat stemmen gaan dus per definitie de slechtste nummers door en vallen iets minder slechte nummers er buiten . Lijkt me nu net niet de bedoeling van dit geweldige spel.

Nouja, soms kan je juist jouw favoriet behouden door een nummer dat je beter vindt ongeveer even veel tegenstemmen krijgt weg te stemmen.

Maar over het algemeen stem ik ook niet tactisch.

@LucM , de disconrs. die je eruit pikt behoren ook tot mijn favoriete discohits van het jaar
Succes met je keuzes.

@DJFrankie , je moet het nummer ook niet beluisteren , maar erop dansen , dat moet jij toch zeker weten

Mijn brakke tiental:

1 - George Baker Selection - Morning Sky
2 - Bay City Rollers - Bye Bye Baby
3 - Barry & Eileen - If You Go
4 - Freddie Fender - Before The Next Teardrop Falls
5 - Pilot - January
6 - Kamahl - The Elephant Song
7 - Eagles - One of These Nights
8 - 5000 Volts - I'm on Fire
9 - Silver Convention - Fly Robin Fly
10 - Jim Gilstrap - Swing Your Daddy

Van de nummers die ik nog niet kende was dat van de Stylistics eigenlijk de enige positieve verrassing. De jaren '70 zijn voor mij toch duidelijk het minste hit-decennium.

Verder opvallend dat sommige mensen wel Una Paloma Blanca noemen, maar niet Morning Sky. Die laatste is toch een véél erger nummer van George Baker.

@Herman , over Gilstrap zal ik het niet hebben , maar The Eagles , dat verbaast me wel een beetje. Slechte liefdeservaringen met dat nummer gehad ?

Wat je over Morning Sky schrijft , ja dan , herken ik je weer.

Ik vind het Eagles-nummer vooral erg saai. Het is wel vakkundig gemaakt, maar het spreekt me totaal niet aan. Soms heb je dat.

Tussen ons , Herman , ik vind heel veel Eagles nummers erg saai
sssssssstttttttt

Morning Sky is zoals ik eerder zei klakkeloos de succesformule van Una Paloma Blanca herhalen maar dan op lager niveau. Als je Una Paloma Blanca selecteert (tenslotte een evergreen geworden) moet je consequent ook Morning Sky selecteren.

Wat herman over de jaren '70 zegt, vind ik dan weer over de hits van de jaren '00. De hits waren toen toch veel orgineler en inventiever dan die in de top-40 de laatste jaren. Al waren er in de jaren '70 ook missers (zie mijn lijst) maar vooral veel meer evergreens.

LucM schreef:
Morning Sky .
Wat herman over de jaren '70 zegt, vind ik dan weer over de hits van de jaren '00. De hits waren toen toch veel orgineler en inventiever dan die in de huidige top-40. Al waren er toen ook missers (zie mijn lijst) maar vooral veel meer evergreens.

Heeft dat ook niet met leeftijd cq generatieverschil te maken , volgens jou ???

Dat kan misschien zijn maar ik vraag mij af hoeveel van de huidige top-40 over 30 jaar nog gedraaid wordt of bekend is.

Ja , dat vraag ik mij ook af , LucM. Aan de andere kant is het natuurlijk ook een oud verhaal. Mijn ouders waren er bv. stellig van overtuigd dat veel van wat ik geweldig vond over 10 jaar al zou zijn vergeten. Ze hadden het mis.

In de jaren '70 vonden al velen dat het bergafwaarts ging met de hitlijsten, toch zeker toen disco de hitlijsten inpalmde (en van de huidige hitlijsten vinden ze natuurlijk alles prut).
Natuurlijk worden er nu ook genoeg prachtige songs geschreven maar die vind je zelden in de hitlijsten terug. In de jaren '60 waren singles en dus de hitlijsten nog erg belangrijk, vanaf de jaren '70 won de LP steeds meer aan belang ten koste van de single (progrock bv. toch een zeer belangrijke stroming in de '70 vind je nauwelijks in de lijsten terug), thans is een hit nauwelijks nog relevant.

Ja , ik vind de zestiger jaren hits veel interessanter dan die uit de seventies.
Ik ben het verder ook wel met jou eens. Ik ben enkel iets voorzichtiger om een kwaliteitsstempel op de huidige hits te zetten.
Ik hoor te vaak om me heen , dat een bepaalde in mijn oren 'afschuwelijk hit' nummer 'erg vet' is.

De jaren '60 vind ik ook het interessantste decennium qua hits (nochtans volgde ik de hitlijsten toen nog niet), de jaren '70 en '80 brachten ook wel behoorlijk wat leuke hits voort (toen volgde ik de hitlijsten wel) maar steevast waren er ook nummers waar ik weinig of niets aan vond (de meeste daarvan zijn gelukkig in de vergetelheid beland).

LucM schreef:
Dat kan misschien zijn maar ik vraag mij af hoeveel van de huidige top-40 over 30 jaar nog gedraaid wordt of bekend is.

Niet veel waarschijnlijk, maar van deze selectie uit 1975 hoor je toch ook bijna niets meer? Van de helft van de nummers in deze lijst had ik ook nog nooit gehoord.

10CC, Abba, Hot Chocolate, KC, Minnie Riperton en Queen zijn de enige die nog behoorlijk wat airplay krijgen, volgens mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:12 uur

geplaatst: vandaag om 13:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.