MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2011

zoeken in:
Rustig aan, El Ninjo.

Jij moet ook je rust pakken tussen het werken door.

Wat gebeurt er eigenlijk hiermee?
89 Van Morrison - Madame George 7
89 Alice In Chains - Down In A Hole 8
Of is de verdeling 5 naar B, 5 naar C?

chevy93 schreef:
Wat gebeurt er eigenlijk hiermee?
(quote)
Of is de verdeling 5 naar B, 5 naar C?

Dat laatste natuurlijk

Alleen maar 5 naar C dus ?

Onweerwolf
Om de honger naar nieuwe ladders even wat te verzachten een statistiekje tussendoor:

Dit zijn voorlopig de 16 grootste verliezers van dit jaar:

2010. Artiest - Titel

477. Damien Rice - The Blower's Daughter
508. Bob Marley & The Wailers - Get Up Stand Up
567. The Beatles - Dear Prudence
573. The Cure - Primary
589. R.E.M. - Everybody Hurts
631. The Beach Boys - Caroline, No
764. Robert Wyatt - Little Red Robin Hood Hit The Road
834. The Cure - Jumping Someone Else's Train
835. U2 - Until The End Of The World
855. Pink Floyd - A Saucerful Of Secrets
857. The Beatles - For No One
892. The Beatles - Get Back
896. Dead Can Dance - Don't Fade Away
909. Morphine - The Saddest Song
923. The Beatles - Hey Jude
937. Iggy And The Stooges - Gimme Danger

We zien ze allemaal niet meer terug in 2011

Onweerwolf schreef:
857. The Beatles - For No One

Onweerwolf schreef:
909. Morphine - The Saddest Song

Vooral van Damien Rice en Pink Floyd is het altijd prima als we die niet meer terugzien.

Poeha schreef:
Vooral van Damien Rice en Pink Floyd is het altijd prima als we die niet meer terugzien.

Ik zie het niet als het verlies van Rice, maar eerder de onderwaardering van het genre. Alleen Nick Drake en Neil Young ontstijgen blijkbaar deze malaise.

Casartelli (moderator)
Co Jackso schreef:
Ik zie het niet als het verlies van Rice, maar eerder de onderwaardering van het genre. Alleen Nick Drake en Neil Young ontstijgen blijkbaar deze malaise.

Maar die ontstijgen hem dan ook flink.

Spijtig van de enorme duikvlucht van Damien Rice. De stem is niet helemaal aan mij besteed, maar 't is nochtans best een aardig nummer, dat ik mede door de coverversie van Anneke van Giersbergen en Danny Cavanagh wat beter ontdekt heb.

Maar hoeveel van deze nummers hebben niet eens meegedaan? Van The Beatles, Pink Floyd, The Cure en R.E.M zijn die nummers geloof ik afgevallen bij de voorselectie.

Casartelli (moderator)
chevy93 schreef:
Maar hoeveel van deze nummers hebben niet eens meegedaan? Van The Beatles, Pink Floyd, The Cure en R.E.M zijn die nummers geloof ik afgevallen bij de voorselectie.

Inderdaad... precies die vier geloof ik.

titan (crew)
En wat mij betreft een goede reden om het maximaal aantal nummers per act nog eens te heroverwegen.

Mee eens. Ik vind het nogal wat dat nummers als The Cure - Primary, R.E.M. - Everybody Hurts, The Beach Boys - Caroline, No, The Cure - Jumping Someone Else's Train, U2 - Until The End Of The World en The Beatles - Get Back ontbreken. Ik moet nog maar zien dat hun plaatsen worden ingenomen door betere nummers!

The Beach Boys zijn er niet uit vanwege een teveel aan nummers

Goed punt, Teunnis. Niettemin stemt het me treurig dat we dat nummer niet meer terugzien in de lijst.

Casartelli (moderator)
Persoonlijk vind ik 16 nummers per artiest meer dan zat in een top 2000, als je al ziet voor welke legendarische artiesten er nu al allemaal geen plaats is... als het aantal al aangepast moet worden, dan naar beneden.

Van een handvol artiesten werden inderdaad wederom nieuwe nummers genomineerd, waarna er via een helder proces een selectie gemaakt werd. Dat daarbij een briljant nummer als Until the End of the World het aflegde tegen een draak als Pride, vind ik ook verbazingwekkend, maar ja, smaken en kleuren...

Onweerwolf
Ik denk dat de huidige maximaal 16 per artiest regel de beste afweging is tussen voor en tegenstanders. Als we het nog verder naar beneden schroeven dan gaan er echt grote klassiekers uit en gaat het ten koste van de representativiteit van onze lijst. Schroeven we het weer omhoog dan gaat het ten koste van de diversiteit. De discussie kan natuurlijk opnieuw worden gevoerd (zoals elk jaar) maar ik denk niet dat als gevolg daarvan deze regel in de nabije toekomst op de schop gaat.

Ben het volledig met Casartelli eens, behalve dat laatste
En in de toekomst worden het alelen maar meer artiesten die je in de top 2000 kwijt "moet".
Dus zal het aantal per artiest eerder minder moeten worden dan meer.

Onweerwolf
Poeha schreef:
Ben het volledig met Casartelli eens, behalve dat laatste
En in de toekomst worden het alelen maar meer artiesten die je in de top 2000 kwijt "moet".
Dus zal het aantal per artiest eerder minder moeten worden dan meer.

Mijn voorspelling is dat mochten we op een gegeven moment meer vaste stemmers krijgen (100+) dat dan de smaak ook diverser wordt en de impact van een regel als deze beperkter wordt. Bands als The Beatles en Pink Floyd zullen dan nog wel een 'probleem' blijven maar bands als The Cure en U2 e.d. zullen dan mijns inziens hun subtop nummers vanzelf naar beneden zien zakken.

Daar valt uiteraard ook iets van te zeggen.
Je krijgt sowieso ook steeds meer nieuwe (lees: vooral jongere) stemmers erbij.
Dus ook voor nummers van The Beatles en Pink Floyd zal minder belangstelling zijn, niet alleen van U2 of The Cure.

Onweerwolf
Toch zie ik een volledig vrije lijst niet met minder dan 25 Beatles platen en 20 Pink Floyd platen ontstaan.

Spijtig van de enorme duikvlucht van Damien Rice
....hype is over?

Onweerwolf
Oldfart schreef:
(quote)
....hype is over?

Je ziet sowieso wel dat dat veel singer/songwriter en folk zonder al te veel franjes collectief wat populariteit aan het verliezen is.

River Man bijvoorbeeld, paar jaar terug nog dik in de finale (nog samen met Northern Sky), nu niet eens meer goed genoeg voor groep A.

Ik weet niet waardoor dit komt, kan komen door minder deelname van folkliefhebbers, of toename van nieuwe gebruikers die minder met het genre hebben. Ben benieuwd of er ook een genre is dat dit jaar duidelijk stijgt.

Verder vind ik vooral The Saddest Song echt een gemis voor de lijst.

Onweerwolf
Dwejkk_ schreef:
Ben benieuwd of er ook een genre is dat dit jaar duidelijk stijgt.

Er is nog niet heel erg duidelijk een trend te ontdekken maar ik zie wel een lichte stijging voor sympho en prog, met name aangevoerd door Porcupine Tree.

Onweerwolf
Andere afzonderlijke bands die lijken te gaan stijgen zijn The Jimi Hendrix Experience, The Stranglers, Marvin Gaye, Otis Redding, The Sound en ook een lading afzonderlijke 60's klassiekers.

Onweerwolf schreef:
Er is nog niet heel erg duidelijk een trend te ontdekken maar ik zie wel een lichte stijging voor sympho en prog,

zo kan ik me nog een ladder herinneren waarin Genesis (The Musical Box) en Mark & Clark Band (Worn Down Piano) beide in de top drie eindigden, nogal onverwacht in vergelijking met voorgaande resultaten...

met name aangevoerd door Porcupine Tree.

Mooi, vorig jaar hadden ze nog twee stijgers tegenover negen dalers.

Onweerwolf
Het probleem voor Genesis in aller tijden song lijsten is denk ik dat de oudere Genesis, die door de kritische luisteraar het meest wordt gewaardeerd, met name een album band was waardoor individuele songs songs lastig op waarde te schatten zijn als ze losstaan van het album. Dat verklaart wel het fluctueren van een aantal van hun nummers. Dat geldt natuurlijk sowieso wel voor het genre.

Poeha schreef:
Dus ook voor nummers van The Beatles en Pink Floyd zal minder belangstelling zijn, niet alleen van U2 of The Cure.
The Beatles is tijdloos en voor alle leeftijden. Een van de weinige artiesten die door bijna iedereen gewaardeerd wordt. Pink Floyd zal wel zo blijven vanwege het toenemende aantal (prog)rockers op musicmeter. Ik denk dat het met U2 wel mee zal vallen, omdat dat ook zo'n veelgewaarde artiest is.

Ik denk dat van dit rijtje alleen The Cure in het nadeel is. Het aantal wavers wordt (relatief) steeds kleiner heb ik het idee.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:57 uur

geplaatst: vandaag om 09:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.