MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Songs KO

zoeken in:

Casartelli (moderator)
4-4

Het zij Jördrok misschien nog wel harder gegund, maar eerlijk is eerlijk...

Ozric Spacefolk
4-6

net te laat om Marillion te redden van dat Supertramp-geneuzel....

Het wordt een mooi lijstje, de laatste 16!

Opvallend dat er geen Pink Floyd bij zit (als ik me niet vergis).

4-9, volgende ronde.

2 maal Supertramp bij de laatste 16.
(uitstekende overwinning tegen dat overschatte Marillion-nummer)

Casartelli (moderator)
Loting volgende ronde volgt vanavond...

chevy93 schreef:

2 maal Supertramp bij de laatste 16.

Het moet toch niet veel gekker worden...

Ozric Spacefolk
chevy93 schreef:

(uitstekende overwinning tegen dat overschatte Marillion-nummer)

Overschat door mij....

Het complete rijtje:

Genesis - The Musical Box
Camel - Lady Fantasy
Camel - Lunar Sea
Yes - Close to the Edge (Part 1) & Part 2
Supertramp - Fool's Overture
Marillion - Blind Curve
Kansas - Song for America
Genesis - Firth of Fifth
Genesis - Supper's Ready
Rush - Xanadu
Mike Oldfield - Tubular Bells (Part 1)
Renaissance - A Song for All Seasons
The Alan Parsons Project - The Turn Of A Friendly Card
Marillion - Script For a Jester's Tear
Supertramp - Crime of the Century
King Crimson - Starless

Weinig vernieuwend, dat dan weer niet.

Casartelli (moderator)
Nuja, het merendeel van het rijtje hierboven was in elk geval in zijn tijd behoorlijk vernieuwend. Ik ben al lang blij dat we niet op dit punt nog met de "vernieuwende" klanken van bands van het kaliber Ayreon of Riverside opgescheept zitten...

Het nieuwste nummer is uit 1985, volgens mij. Een Phideaux of (recentere) IQ had er wat mij betreft wel ingemogen. Maar al met al een prima lijst hoor. ik herken me er wel in.

Lijst met 16 stevige nummers. Opvallend dat vooral Pink Floyd en ook Porcupine Tree en VDGG ontbreken*. Verrassende aanwezigen: Kansas en Supertramp (2x).

* Edit: en wat Misterfool zegt: Jethro Tull - Thick as a Brick ontbreekt!

Misterfool
Enigzins teleurstellende conservatieve lijst met op zich heel sterke nummers. Jethro tull is een opvallende misser. Supertramp is niet eens een volbloed progband. wat Alan parsons bij de laatste 16 doet is ook een raadsel.

Teleurstellend conservatief, maar de nummers die daar van afwijken kraak je af?

500 - Internal server error. - progarchives.com

Crime of the Century, gewoon op nummer 27. Omschreven als "Crossover Prog". Wat mij betreft niet minder raar dan Anesthetize in de finale van de hardrock KO. Fool's Overture vind ik sowieso gewoon volbloed prog.

Pink Floyd is toch wel een heel opvallende afwezige. Jethro Tull misschien ook, maar op Thick as a Brick na, zou ik eerlijk gezegd geen kanshebbers kunnen noemen. Porcupine Tree heeft te veel tegenstand van de symphoprog-aanhang, denk ik.

Misterfool
Op marillion na komt elk nummer uit de jaren 70 en veel nummers vallen onder symfo. Supertramp en APP maken een verwaterde vorm van symforock en zijn daarmee ook aan de conservatieve kant.

Crossover prog vind ik echt een onzinlabel bij progarchives. De ene helft die onder dat label valt is symfo(phideaux) of folkprog(Mike Oldfield), de andere helft is een verwaterde poppy vorm van prog(supertramp).

Op zich zijn die nummers van Supertramp en APP leuk voor de afwisseling, maar het is wel ontzettend knullig dat die nummers nou juist bij de beste 16 zitten. Dat is toch iets als het surrogaat verkiezen boven het echte werk.

Ozric Spacefolk schreef:

net te laat om Marillion te redden van dat Supertramp-geneuzel....

Erg jammer in ieder geval. Nu is in ieder geval wel duidelijk hoe al die zelfbenoemde alternative proggers stemmen als het er op aan komt (zie al eerder bij het slaapverwekkende Us & Them)

Het ligt natuurlijk ook aan de loting, de 2 nummers van Genesis zijn in mijn ogen wel favoriet.

Het zijn zonder uitzondering fantastische nummers en dat is wel mooi, vind ik.

Niet helemaal tevreden met het lijstje, maar er staan een aantal hele mooie dingen in.

Misterfool schreef:
Dat is toch iets als het surrogaat verkiezen boven het echte werk.

Dat gevoel had ik ook bij de uitslag van deze battle
Genesis - The Cinema Show vs Marillion - Script For a Jester's Tear

Misterfool schreef:
de andere helft is een verwaterde poppy vorm van prog(supertramp).
Sorry hoor, maar elke (ELKE?) bron op intrenet benoemd Supertramp als (semi-)prog. Dat je bepaalde nummers niet prog vind, helemaal zelf weten (Give a Little Bit? Absoluut niet. Logical Song? Absoluut niet). Maar Fool's Overture en Crime of the Century toch wel?

Dit zei je zelf:
proggers zijn overwegend hard werkende mensen die veelal van commercieel succes afzien door muziek te maken die zowel erg ambachtelijk is als veelzijdig en diepgaand is. veel prog nummers hebben ook meerdere lagen. Dit zorgt ervoor dat men(zeker de eerste luisterbeurt) aandachtig met de koptelefoon moet luisteren om de muziek juist te kunnen doorgronden. Ook is Prog absoluut niet dansbaar door de meerdere melodie lijnen.

En ik snap dat je van prog snel naar prov(ocerend) gaat, maar Supertramp en APP surrogaat noemen is een welverdiende waard.

Misterfool
Kun je me even uitleggen wat mijn karakterisering van prog, waar ik overigens nog steeds achter sta, afdoet aan mijn bericht? Ik heb nooit gesteld dat het geen prog is, maar het is wel erg waterig en erg poppy. Dat doet er niet aan af dat het erg sterke muziek is, maar van een Prog K.O verwacht je toch A) meer variatie: prog is niet enkel symfonisch en B) dat het ook echt iets is waarvan je kan zeggen: Kijk dit is prog. De progpop voor the masses van Supertramp en APP is nogmaals erg leuk, maar bij de beste 16? Nee kom, dat zou beter kunnen.

@divart, eensch, dat is nou net een nummer dat heel erg genesis-minded is. Had ook liever hier iets als Forgotten sons, the great escape of Ocean Cloud gezien. Blind curve is daarentegen wel een nummer. Mag zich van mij met een gerust hart bij de beste 16 scharen.

Misterfool schreef:
Kun je me even uitleggen wat mijn karakterisering van prog, waar ik overigens nog steeds achter sta, afdoet aan mijn bericht?
Het feit dat je die typering imo perfect toe kan passen op Crime of the Century. In mindere mate op APP, maar niet iedere prog hoeft ingewikkeld en moeilijk te zijn.

vigil schreef:
Erg jammer in ieder geval. Nu is in ieder geval wel duidelijk hoe al die zelfbenoemde alternative proggers stemmen als het er op aan komt (zie al eerder bij het slaapverwekkende Us & Them)

Us & Them heeft het wèl afgelegd tegen Close to the Edge, dat is dan weer hoopgevend. Overigens heb ik ook vóór de progpop van Supertramp en dus tegen Ocean Cloud gestemd. Omdat deze Marillion niet mijn kop thee is, kan gebeuren .

Misterfool
Prog is het, maar voor mij te poppy en niet kenmerkend genoeg voor progrock om tot de beste 16 te horen. En ja dan vind ik het in de trant van dit topic een commerciele surrogaat voor meer progressieve nummers.

Ik mis trouwens wel een VDGG nummer, volgens mij ook lastige lotingen gehad. Ik heb er zelf ook aan meegewerkt door wel eens tegen te stemmen maar toch... Het zijn stuk voor stuk sterke nummers met het nummer van APP als minste maar dan nog is dat wel aardig. Fool's Overture vind ik . Het is wel zo dat het huidige progwerk er slecht vanaf komt. Het had toch aardig geweest als er iets van Phideaux, Mars Volta,Opeth of Porcupine Tree in had gestaan. Nu heb je toch een beetje het idee dat dit dezelfde top 16 is als de Music Meter Prog KO versie 1990

Gast
geplaatst: vandaag om 12:14 uur

geplaatst: vandaag om 12:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.