MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De grote Musicmeter heavy metal ladder

zoeken in:
Niet te bijdehand worden Etiul!

Ladder 62:

16 Deep Purple - Speed King +5
10 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +2
10 Abbatoir - Screams From the Grave +3
02 40 Watt Sun - This Alone
02 Rhapsody - When Demons Awake

Deadline: 29-03-2012 12:00

Ladder 62:

21 Deep Purple - Speed King +5
12 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +2
10 Abbatoir - Screams From the Grave
05 40 Watt Sun - This Alone +3
02 Rhapsody - When Demons Awake

wizard schreef:
(afbeelding)

En hier wat verse munitie voor de mensen die graag willen discussiëren of iets (Deep Purple in dit geval) al dan niet metal is en waarom dat dan precies zo is en wat het belang is van hele strenge scheidslijnen tussen genres.
Ik snap je grap (toch?) niet helemaal, maar ik vind zeker dat we een beetje de strikte lijn kunnen handhaven. Het begint met een enkel nummer van Deep Purple of Alice in Chains, maar dadelijk zitten we voor de helft met hardrock, grunge etc. opgescheept... dit blijft een metalladder.

Ik benadruk dat Deep Purple hier niet thuishoort, maar nou doet hij eenmaal mee.
Etiul schreef:
Wie heeft Watt Sun trouwens zoveel punten gegeven?

Deep Purple is toch een van de grondleggers van de heavy metal samen met Black Sabbath en Led Zeppelin. Speed King is een van de hardere nummers van de band, ook nummers als Highway Star en Burn zouden aan deze ladder kunnen deelnemen, Child In Time is een ander verhaal. Alice In Chains ligt dichter bij grunge dan metal en ook Faith No More is meer rock dan metal. Deep Purple hoort wat mij betreft hier wel thuis.

MDV
jasper1991 schreef:
(quote)
Ik snap je grap (toch?) niet helemaal, maar ik vind zeker dat we een beetje de strikte lijn kunnen handhaven. Het begint met een enkel nummer van Deep Purple of Alice in Chains, maar dadelijk zitten we voor de helft met hardrock, grunge etc. opgescheept... dit blijft een metalladder.

Ik benadruk dat Deep Purple hier niet thuishoort, maar nou doet hij eenmaal mee.

Maak je daar maar geen zorgen over. We zijn al kaar met nomineren. En het overgrote merendeel van de nummers die naar de tweede ronde doorgaan is niet beschuldigd van 'geen metal zijn'.

MDV
Ladder 62:

21 Deep Purple - Speed King
15 Abbatoir - Screams From the Grave +5
12 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland
07 40 Watt Sun - This Alone +2
05 Rhapsody - When Demons Awake +3

MDV schreef:
(quote)

Maak je daar maar geen zorgen over. We zijn al kaar met nomineren. En het overgrote merendeel van de nummers die naar de tweede ronde doorgaan is niet beschuldigd van 'geen metal zijn'.
Tuurlijk, maar het gaat natuurlijk om volgende keren. Dadelijk denkt iemand allerhande grunge te kunnen nomineren omdat hij een nummer van Alice in Chains zich kan herinneren.

Zo'n nummer lokt natuurlijk ook discussie uit en niet alleen nu.

Ladder 62: zwak

26 Deep Purple - Speed King +5
17 Abbatoir - Screams From the Grave +2
08 Rhapsody - When Demons Awake +3
07 40 Watt Sun - This Alone

MDV
jasper1991 schreef:
(quote)
Tuurlijk, maar het gaat natuurlijk om volgende keren. Dadelijk denkt iemand allerhande grunge te kunnen nomineren omdat hij een nummer van Alice in Chains zich kan herinneren.

Aan welke grunge zit jij te denken dan? Voor zover ik weet hebben bands als Nirvana en Pearl Jam zich nooit met metal geïdentificeerd en staan ze ook helemaal nergens bekend als metalband.

DjFrankie (moderator)
Ladder 62: zwak

26 Deep Purple - Speed King
19 Abbatoir - Screams From the Grave +2 Goed naar Ace of Spades geluisterd)
13 Rhapsody - When Demons Awake +5
10 40 Watt Sun - This Alone +3

jasper1991 schreef:
(quote)

De grenzen van hardrock en heavy metal zijn niet altijd glashelder, zeker als het gaat over de hardrock uit de jaren 70 die als grondleggers van de heavy metal worden gezien. Vaak worden/werden deze bands ook bestempeld als heavy metal. Bands als Led Zeppelin, Black Sabbath (Ozzy-periode), Deep Purple en Motörhead kregen deze stempel in de jaren '70.

Daarnaast kan er ook gekeken worden naar de intenties van de bands zelf: Alice in Chains had meer affiniteit met de metal stroming dan met de grunge. Wat mij betreft kun je niet alle nummers van deze band associëren met metal, maar die loodzware riff van Them Bones ademt wel metal, imho. Lood is dan ook een metaal

Je zou voor deze ladder ook Encyclopaedia Metallum als leidraad kunnen nemen, maar die zijn dan weer zo puristisch ingesteld dat nu-metal als Slipknot en KoRn daar geen plaats krijgen.

Ik denk dan ook dat je het beste van het gevoel van de stemmers hier uit kunt gaan. Zoals MDV ook al opmerkte zijn de meeste nummers die ervan verdacht werden geen metal te zijn al uit de ladder gestemd.

Ladder 62:

28 Deep Purple - Speed King +2
19 Abbatoir - Screams From the Grave
18 Rhapsody - When Demons Awake +5
15 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +3
10 40 Watt Sun - This Alone

Ik vond het wel een goede ladder, enige lichte misser 40 Watt Sun die negen minuten een riffje op repeat hebben gezet. De majeurakkoorden vielen me ook op in dat nummer.

aslan (crew)
Ladder 62:

28 Deep Purple - Speed King
24 Abbatoir - Screams From the Grave +5
20 Rhapsody - When Demons Awake +2
18 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +3
10 40 Watt Sun - This Alone

Ladder 62:

30 Deep Purple - Speed King 2
27 Abbatoir - Screams From the Grave 3
20 Rhapsody - When Demons Awake
18 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland
15 40 Watt Sun - This Alone 5

Ladder 62:

35 Deep Purple - Speed King +5
27 Abbatoir - Screams From the Grave
23 Rhapsody - When Demons Awake +3
20 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +2
15 40 Watt Sun - This Alone

odi
Ladder 62:

35 Deep Purple - Speed King
27 Abbatoir - Screams From the Grave
25 Rhapsody - When Demons Awake +2
25 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +5
18 40 Watt Sun - This Alone +3

jasper1991 schreef:
Het begint met een enkel nummer van Deep Purple of Alice in Chains, maar dadelijk zitten we voor de helft met hardrock, grunge etc. opgescheept...

Ja, stel je voor, straks komen er nog mensen die bands als Extreme gaan nomineren...

Mijn punt was: niet weer die discussie! Die is al gevoerd, we weten wat iedereen vindt, en deze nummers zijn genomineerd. Dus, als je niet wil dat bands mee doen, zet je eigen topic op en kom met een sluitende definitie van Metal die precies bepaalt wat metal is en wat niet.

Aan de andere kant: waarom zijn Deep Purple en Alice in Chains geen metal, maar Empyrium en Alcest wel?

Ladder 62:

35 Deep Purple - Speed King
30 Abbatoir - Screams From the Grave 3
30 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland 5
25 Rhapsody - When Demons Awake
20 40 Watt Sun - This Alone 2

Ladder 62:

40 Deep Purple - Speed King 5
33 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland 3
32 Abbatoir - Screams From the Grave 2
20 40 Watt Sun - This Alone

Wat een gezeur over wel of niet metal. De kans daarover de kissebissen is wat mij betreft sinds het verzamelen van alle nummers al verkeken. De ladders staan er nu dus stemmen met jullie kadavers.

Ladder 62:

43 Deep Purple - Speed King +3
37 Abbatoir - Screams From the Grave +5
33 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland
22 40 Watt Sun - This Alone +2

wizard schreef:
Mijn punt was: niet weer die discussie! Die is al gevoerd, we weten wat iedereen vindt, en deze nummers zijn genomineerd. Dus, als je niet wil dat bands mee doen, zet je eigen topic op en kom met een sluitende definitie van Metal die precies bepaalt wat metal is en wat niet.

Aan de andere kant: waarom zijn Deep Purple en Alice in Chains geen metal, maar Empyrium en Alcest wel?

Aan de ene kant de discussie niet willen maar aan de andere kant wel een vraag stellen ter discussie.

De discussie kan uiteraard eindeloos gevoerd worden want er is niet zo'n sluitende definitie waarmee alle twijfel over grensgevallen kan weggenomen worden.

Bovendien denk ik dat op het Europese vasteland de term heavy metal beperkter wordt gebruikt dan overzees, wat extra verwarring veroorzaakt.
Bands als Deep Purple en Led Zeppelin (maar ook Alice in Chains) worden daar makkelijker zo benoemd dan hier. Zie ook de NWoBHM, waaronder eveneens stevigere (hard)rockbands uit die tijd gerekend worden.
Hier wordt het begin van het genre steevast gemarkeerd met Black Sabbath als eerste (echte) heavy metal band. (Als ik op wiki de Nederlandstalige en Engelstalige uitleg over heavy metal lees zie ik mijn vermoeden bevestigd.)

Ladder 62:

43 Deep Purple - Speed King (geen metal)
42 Abbatoir - Screams From the Grave +5
35 Immortal - A Perfect Vision Of The Rising Northland +2
28 Rhapsody - When Demons Awake +3
22 40 Watt Sun - This Alone (volgens mij ook geen metal)

Ladder 63:

5 Helloween - The Keeper Of The Seven Keys
3 D.R.I. - I Don't Need Society
2 Corrosion of Conformity - Vote with a Bullet
Einherjer - Storms Of The Elder
Rammstein - Mutter

Ladder 63:

08 Helloween - The Keeper Of The Seven Keys +3
07 Corrosion of Conformity - Vote with a Bullet +5
05 D.R.I. - I Don't Need Society +2
00 Einherjer - Storms Of The Elder
00 Rammstein - Mutter

Dexter schreef:
Door:
Deep Purple - Speed King
Abbatoir - Screams from the Grave

Verdorie, door de drukte met mijn Paashaasjob die ladder gemist, al hadden mijn stemmen het uiteindelijke resultaat alleen maar uitdrukkelijker gemaakt. Goed dat Abattoir door gaat, was een nominatie van mij, al had ik toen eigenlijk wel gelinkt naar de oudere versie van op Metal Massacre IV, met de vocals door Cyriis (Agent Steel). Vind ik nog sterker, maar was ik vergeten erbij te vermelden.

Ladder 63:

13 Helloween - The Keeper Of The Seven Keys +5
10 Corrosion of Conformity - Vote with a Bullet +3
05 D.R.I. - I Don't Need Society
02 Rammstein - Mutter +2
00 Einherjer - Storms Of The Elder

Cabeza Borradora schreef:
Verdorie, door de drukte met mijn Paashaasjob die ladder gemist, al hadden mijn stemmen het uiteindelijke resultaat alleen maar uitdrukkelijker gemaakt. Goed dat Abbatoir door gaat, was een nominatie van mij, al had ik toen eigenlijk wel gelinkt naar de versie van op Metal Massacre IV, met de vocals door Cyriis (Agent Steel). Vind ik nog sterker, maar was ik vergeten erbij te vermelden.

Ik kon je link niet vinden toen ik de ladder maakte, dus vandaar dat ik een nieuwe zocht.

wizard schreef:
Ik kon je link niet vinden toen ik de ladder maakte, dus vandaar dat ik een nieuwe zocht.

Natuurlijk niet, ik moest ook even zoeken. Ik heb namelijk bij het linken (permalink) wel Abattoir vermeld zie ik nu, maar in het eerste lijstje Abbatoir ...mijn foutje

edit: Wel even wijzigen voor in de volgende ronde dus.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:21 uur

geplaatst: vandaag om 04:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.