MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MusicMeter: Song van het Jaar 2012 competitie

zoeken in:
Na de zeer geslaagde 2011-editie gaan we nu door met het jaar 2012. De vorige editie was voor mij persoonlijk zo geslaagd dat dit nu hét medium is om nieuwe muziek te ontdekken. Hopelijk is iedereen net zo enthousiast als ik, want dan gaat dit topic nog voor heel veel fijne ontdekkingen zorgen.

We zijn nu bezig met de Grote Finale van 2011, dus vergeet vooral niet om daar te blijven stemmen op je persoonlijke favorieten. Toch gaan we ook alvast door met het nieuwe jaar. De nummers van het vorige topic zijn bij de meesten al goed bekend, dus vraagt dat niet meer zo veel luistertijd.

De opzet van het spel houden we ongeveer zoals dat de laatste maanden van 2011 werd gedaan. Een wijziging is de nummers waar we mee beginnen. We halen de nummers uit meer bronnen. Het grootste gedeelte blijven we uit deze lijst halen. Van de albums met meer dan 30 stemmen kiezen we de tracks die het meest als favoriet zijn aangevinkt. Voor album met minder dan 30 stemmen gebruiken we de IMDB-formule. Daarnaast blijven er nummers uit het Maak kennis met... 2012-topic komen. De nummers die daar het hoogste gemiddelde cijfer krijgen spelen hier automatisch mee, het aantal is afhankelijk van de hoeveelheid nummers die we uit andere bronnen (zoals de releasedata-lijst van MuMe). Maar we gaan dit jaar ook andere bronnen raadplegen, twee wel te verstaan. De nieuwe nummers van de playlist van BBC6 gaan meedoen - ik moet nog kijken welke lijst we gebruiken, maar als zelfs een band als Lambchop in List C terecht komt, denk ik dat we alle nieuwe nummers gebruiken. Ook zal er gekeken worden naar de single-toplijst van 2012 van RYM. De vijf hoogst scorende singles uit de maand die we spelen worden genomineerd, waarschijnlijk zit hier veel overlap in al genomineerde nummers van voorgaande rondes en nummers uit de eerder genoemde bronnen. Uit al deze bronnen komen 30 nummers.

Vervolgens moeten er nog 34 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag twee nummers nomineren. Dit hoeven geen nummers uit januari te zijn. Er is maar een voorwaarde en dat is dat het nummer in 2012 moet zijn uitgebracht, op welke manier dan ook (album/ep/single).

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke maand gaan strijden om het beste nummer van de maand te worden. De beste 20 nummers doen uiteindelijk mee met de (voorrondes van) de Grote Finale aan het eind van het jaar.

Hoe wordt er dan gestreden? De 64 nummers worden willekeurig verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet moet worden is dat niet beide nominaties van een user bij elkaar in de ladder komen. Deze ladders worden een voor een gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan een top vier maken van die ladder. De nummer 1 krijgt 4 punten, de nummer 2, 3 punten, etc. De drie nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Van de nummers die op de vierde plek eindigen gaan de drie nummers met het hoogste stempercentage ook door.

Dit levert 27 nummers op die op basis van de eindpositie in de vorige ronde worden verspreid over drie finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder niet meer dan twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze drie finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top vier plaatsen en dan gaan er per ladder vier nummers door naar de finale.

De 12 nummers die zijn overgebleven spelen dan de finale. Hier mag iedereen zijn top vijf opsturen - met eventueel een toelichting. Hier worden 5 tot 1 punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers 1 tot 5. Op basis hiervan rolt er een Top 12 uit.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per maand wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 30 nummers komen van verschillende bronnen (MuMe, BBC6 en RYM) en vervolgens mogen 17 mensen ieder 2 nummers aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over 8 ladders van 8 nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top 4 die je post in het topic.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers 1, 2 en 3 naar ronde 2, die we de finaleladders noemen. Ook gaan de drie beste nummers 4 naar deze finaleladders. De 24 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top 4 die je post in het topic.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers 1, 2, 3 en 4 naar de maandfinale. In de maandfinale maakt iedereen een top 5 van de 12 overgebleven nummers. Deze top 5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per maand (een top 20) wordt als volgt bepaald:
nummers 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
nummers 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op cumulatieve stempercentages van in de finaleladders. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

De allereerste ronde van de 2012-editie gaat van start met sowieso de volgende 30 nummers:

Drie nieuwe nummers van de BBC6-playlist:

Jack White - Love Interruption
Zulu Winter - We Should Be Swimming
Lambchop - Gone Tomorrow

De top vijf singles op RYM van januari:

The Shins - Simple Song
Lana Del Ray - Born to Die
Florence + The Machine - No Light, No Light
Goldfrapp - Melancholy Sky
Grimes - Genesis

De beste acht nummers van Maak kennis met... 2012:

Matt Elliott - Dust, Flesh and Bones
Leonard Cohen - The Darkness
Michael Kiwanuka - Home Again
Blaudzun - Flame on My Head (???)*
Mark Lanegan Band - The Gravedigger's Song
Perfume Genius - Hood
Le Le - Neen
The Me in You - Girl in Armour

De meest als favoriet aangevinkte tracks van de veertien populairste albums uit januari op MuMe. Voor de duidelijkheid; albums met meer dan 30 stemmen doen automatisch mee. Voor de albums die tussen de 10 en 29 stemmen hebben wordt de IMDB-formule gebruikt:

Alcest - Autre Temps [Album Version]
Cloud Nothings - Wasted Days
First Aid Kit - The Lion's Roar
Guided by Voices - Chocolate Boy
Kathleen Edwards - For the Record
Kraantje Pappie - Waar Is Kraan?
Kubus & Sticks - Winterklaar
Laura Gibson - La Grande
Leonard Cohen - Show Me the Place
Moss - Ornament
Porcelain Raft - Unless You Speak from Your Heart
Sylvan - Chapter 4: The Waters I Traveled
The Black Atlantic - Darkling, I Listen
The Maccabees - Pelican

Alfabetisch gezien komt dat neer op deze lijst:

Alcest - Autre Temps [Album Version]
Blaudzun - Flame on My Head (???)*
Cloud Nothings - Wasted Days
First Aid Kit - The Lion's Roar
Florence + The Machine - No Light, No Light
Goldfrapp - Melancholy Sky
Grimes - Genesis
Guided by Voices - Chocolate Boy
Jack White - Love Interruption
Kathleen Edwards - For the Record
Kraantje Pappie - Waar Is Kraan?
Kubus & Sticks - Winterklaar
Lambchop - Gone Tomorrow
Lana Del Ray - Born to Die
Laura Gibson - La Grande
Le Le - Neen
Leonard Cohen - Show Me the Place
Leonard Cohen - The Darkness
Mark Lanegan Band - The Gravedigger's Song
Matt Elliott - Dust
Michael Kiwanuka - Home Again
Moss - Ornament
Perfume Genius - Hood
Porcelain Raft - Unless You Speak from Your Heart
Sylvan - Chapter 4: The Waters I Traveled
The Black Atlantic - Darkling
The Maccabees - Pelican
The Me in You - Girl in Armour
The Shins - Simple Song
Zulu Winter - We Should Be Swimming

Nu mogen er nog 17 users twee nummers nomineren. De enige voorwaarde is dat de nummers in 2012 uitgebracht moeten zijn/worden.

* Deed al mee met de 2011-editie, maar James Blake's Limit to Your Love deed ook al met twee edities mee. Alternatieven zijn Blaudzun's Elephants, die heeft maar één voorkeursstem minder. Of Alcest's Faiseurs de Mondes, dat het negende best beoordeelde nummer bij het Maak kennis met... 2012 was.

Leuk dat het ook voor 2012 is opgestart Ik vrees alleen dat ik niet aan 2 nominaties ga komen voor de eerste ronde

Ik wel, dat is geen probleem! Even kijken welke ik ga nomineren...

31. Les Discrets - Ariettes Oubliées
32. Case Mayfield - The Title

33. Todd Terje - Inspector Norse

34. Liesa Van der Aa - Visitor
35. Sonnymoon - Near Me

Heb toch wel wat:

Perfume Genius - All Waters
Kubus & Sticks - Pokka FTG Shit

39. Jamie N Commons - Devil in Me
40. Kapitan Korsakov - In The Shade of The Sun

Prachtig, dat dit topic maar net zo goed mag worden als die van vorig jaar.

niels94 schreef:
Leuk dat het ook voor 2012 is opgestart Ik vrees alleen dat ik niet aan 2 nominaties ga komen voor de eerste ronde

Ik zit met hetzelfde Had alleen het nummer van Todd Terje uit het maak-kennis-topic, maar die heeft teunnis al genomineerd.

jassn schreef:
39. Jamie N Commons - Devil in Me
40. Kapitan Korsakov - In The Shade of The Sun

aanpassing:

39. Liesa Van der Aa - Our Place

2MY
ik doe ook eens een worp:

43. Go Back to the Zoo - What If
44. Ophelia Syndrome - Passing Time

Leuk dat dit topic er weer is. En een heel goed idee om RYM en 6music erbij te betrekken.

Ik ga nog ff denken over mijn 2 nominaties, gok erop dat er morgen nog wel plek is.

Na vandaag flink wat te hebben rondgestruind toch wel wat aardigs tegengekomen (Air, John Talabo, Jonquil (Remix), Stay+ - , Kapabel, Andrew Bird, Tennis, Zulu Winter, Shearwater). Maar niks waar ik direct van overtuigd ben.

Ik wil ook nog de albums van John Talabot en Kapabel beluisteren, daar staat ook heel wat moois op, maar ik kom er nog niet uit welke. Ik post het morgen wel.

Of Azealia Banks misschien...?

mmm, nee, dan toch eerder Oren Ambarchi of Sha Stimuli ...

45. Kapabel - Dood
46. John Talabot - Depak Ine

Lang getwijfeld of ik niet Depak Ine of Oro y Sangre ipv Destiny* van John Talabot moest nomineren, maar ik zie nu dat herman 't album ook kan waarderen, dus wellicht komen die nog. Sha Stimuli komt volgende maand wel.

*edit: nee, toch maar Depak Ine

47. The 2 Bears - Bear Hug
48. Heems - Womyn

DjFrankie (moderator)
51. A Place to Bury Strangers - So Far Away
52. Of Montreal - Ye, Renew the Plaintiff

Ik heb geen nominaties het spijt me. Ben te druk met schaatsen.

53. John Talabot - Oro y Sangre
54. Santigold - Big Mouth

Nog een suggestie, mocht iemand nog een liedje zoeken: Django Django,

Verder niemand? Anders gaan we gewoon voor een 3de nominatie?

DjFrankie (moderator)
inquestos schreef:
Verder niemand? Anders gaan we gewoon voor een 3de nominatie?

Oh Yes !!

55 TOY - Left Myself Behind

56. Kapitan Korsakov - Cancer

57. Jamie N Commons - Devil in Me

59. Maverick Sabre - I Need

Zou ik ook mijn nominatie van Liesa Van der Aa (nr. 34) mogen wijzigen van Visitor naar hare Lou? Ik denk dat dat als nummer op zichzelf toch beter werkt.

34. Liesa Van der Aa - Lou

Gast
geplaatst: vandaag om 23:36 uur

geplaatst: vandaag om 23:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.