MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alle 40 Goed (80s Europop)

zoeken in:
Doet Italo ook mee of valt dat meer onder 80's dance? Maar goed wat maakt het uit Alphaville gaat toch winnen

Hopelijk doet Italo mee...of beter nog....misschien een apart topic waard?

vigil schreef:
Maar goed wat maakt het uit Alphaville gaat toch winnen
Ik teken. (hopelijk met Big In Japan). Als ik even mijn stemmenlijst doorzoek, kom ik op niet al te veel europop, geloof ik. a-ha, ABBA en inderdaad Alphaville. Tenzij we U2 ook als europop gaan rekenen?

U2 zit niet in Poule A maar mag je gerust nomineren voor Poule B.
We zullen zien hoeveel mensen je daar dan in volgen ... of ze ook echt
onder deze Europop noemer mogen vallen bepalen jullie dan zelf wel.

Europop is natuurlijk geen genre, maar een manier om het terrein wat af te bakenen.
Alle artiesten die aan de geografische voorwaarden voldoen zijn dus welkom in deze editie.

Voor Poule A heb ik uiteraard weer 40 grote hits gekozen en ben daarvoor
gaan snuffelen tussen de nummer 1 hits uit de Benelux, Duitse, Franse en Italiaanse hitlijsten.
Hier en daar aangevuld met wat nummer 2 hits die volgens het collectief geheugen onmisbaar zijn.
Samen 40 stuks ... je zal versteld staan hoeveel songs je ook echt meteen zal herkennen.

Duitsland, Italië, Zweden, Frankrijk, Spanje, Ierland, Denemarken, Noorwegen, Oostenrijk,
Zwitserland en ik heb er zelfs eentje (solidair als we dezer dagen zijn) uit Griekenland gevonden.

dazzler schreef:
en ik heb er zelfs eentje (solidair als we dezer dagen zijn) uit Griekenland gevonden.

Toch niet Nana Mouskouri.........

Europop is een verzamelnaam voor Europees klinkende popmuziek van niet-Angelsaksische artiesten. Daarvan is Abba vaandeldrager.
U2 is meer rock/new wave en geen Europop. De Belgische T.C.Matic zit ook in de new wave-hoek maar klinkt veel meer Europees met invloeden van de variété en het Franse chanson.

Vandaar ook mijn vraag. Euro-pop
Euro = land uit Europa
Pop = populaire muziek (geen pop zoals op deze site aangehouden)
U2 = Ierland en pop, dus in die zin vond ik ze voldoen.

Maar Europop is dus wel een specifieke naam voor een bepaald soort muziek? Ach, anders wacht ik wel eerst even de nominaties af. Dan heb ik ws. een beter beeld.

En uit Nederland, moet ik dan meer richting André Hazes of meer richting Doe Maar denken?

Benelux doet niet mee Of ik meedoe, hangt een beetje van de startlijst af. Heb wel wat albums die aan de criteria voldoen, maar ik denk niet dat bands als Itoiz, Einstürzende Neubauten of Solaris heel succesvol zullen zijn hier...

Chevy, met alle respect, maar ik definieer de thema's.
Je stelt vragen die al beantwoord zijn in mijn omschrijving van Europop.

De vorige editie heette Soul 1971-1974 en toen is uitdrukkelijk gezegd
dat alle zwarte muziek uit die periode toegelaten werd. Niemand heeft toen
gediscussieerd over het feit dat Bob Marley eigenlijk geen soul maar reggae is.

Bob Marley haalde gewoon niet zo heel veel punten,
wellicht omdat de deelnemers voor zichzelf oordeelden dat Marley,
hoewel genomineerd toch niet echt aan de criteria van het thema voldeed.

U2 nomineren mag, want het is zoals je zelf aangeeft pop uit Ierland, dus Europa.
Deelnemers die vinden dat U2 toch eerder rock is en niet in het Europop lijstje past,
zullen dat in hun stemgedrag weerspiegelen. Daarover liever geen discussies.

Europop uit Nederland is zoals ik al in een vorig bericht omschreef niet toegelaten.
Songs uit de UK en de Benelux worden geweerd, omdat we echt willen focussen
op wat in de jaren 80 buiten die landen in Europa gebeurde. Lijkt me logisch.

Ik ben blij dat jullie het nodige enthousiasme vertonen en aan dit spel willen beginnen.
Mocht blijken dat er hier toch een oeverloze discussie over genres ontstaat, dan zal ik
met pijn in het hart genoodzaakt zijn om deze editie af te gelasten.

Daarom: ik definieer het "thema". Discussiëren over "genres" doen we elders op de site.

@Titmeister

Het is nodig om het opzet van het spel nog eens op te frissen.
Er is geen startlijst. Er zijn twee poules. Poule A bevat altijd hits en wordt door mij opgesteld.
Poule B biedt ruimte voor nominaties en dat mogen best de bands zijn die jij voorstelt.
Of ze kans maken, bepalen de andere spelers.

De beste 20 van elke poule ontmoeten elkaar in de finale
die dus voor de helft uit grote hits en voor de helft uit nominaties zal bestaan.

dazzler schreef:
Europop uit Nederland is zoals ik al in een vorig bericht omschreef niet toegelaten.
Songs uit de UK en de Benelux worden geweerd, omdat we echt willen focussen
op wat in de jaren 80 buiten die landen in Europa gebeurde. Lijkt me logisch.
Het ging mij meer om de vergelijking. Want ik vind Europop gewoon een vaag begrip. Is het een beschrijving (thema, whatever) om een bepaald type muziek te beschrijven of gaat het, zoals ik hierboven simpelweg om pop uit Europa (oftewel, populaire muziek uit Europa, waar U2 ook onder zou vallen).

Zie het als southern rock, een stroming waar een regio aan kleeft (The Allman Brothers Band, Lynyrd Skynyrd, CCR), maar het is wel een genre, uh... thema, dat niet per definitie afgebakend is door de regio alsmeer door de manier van musiceren. Simpel gesteld, gaat Europop om de regio of om de inhoud van de muziek?

thelion schreef:
(quote)

Toch niet Nana Mouskouri.........

Demis wellicht? Al is een van de grootste popidolen ooit Georgios Kyriacos Panagiotou natuurlijk ook van Griekse afkomst (tenminste zijn vader dan).

a-ha is natuurlijk ook een grote kanshebber op de titel!

Ik ga voor Modern Talking, Falco, Nena en Patrick Bruel, o.a.

Ik ben benieuwd naar het eerste 40-tal. Een persoonlijke titelfavoriet: Desireless' Voyage Voyage...

dazzler schreef:
@Titmeister

Het is nodig om het opzet van het spel nog eens op te frissen.
Er is geen startlijst. Er zijn twee poules. Poule A bevat altijd hits en wordt door mij opgesteld.
Poule B biedt ruimte voor nominaties en dat mogen best de bands zijn die jij voorstelt.
Of ze kans maken, bepalen de andere spelers.

De beste 20 van elke poule ontmoeten elkaar in de finale
die dus voor de helft uit grote hits en voor de helft uit nominaties zal bestaan.

De opzet is compleet helder voor mij. De nummers die jij kiest voor Poule A, zie ik als startlijst. Aan de hand daarvan bepaal ik of ik zin heb om mee te doen. De door mij genoemde namen beschouw ik namelijk niet bepaald als Europop en ik ben bang dat de namen die daar wel toe behoren, mij niet echt kunnen boeien, een enkele uitzondering daargelaten. Vandaar

vigil schreef:
(quote)

Demis wellicht? Al is een van de grootste popidolen ooit Georgios Kyriacos Panagiotou natuurlijk ook van Griekse afkomst (tenminste zijn vader dan).

Cypriotisch toch?

herman schreef:
Ik ben benieuwd naar het eerste 40-tal. Een persoonlijke titelfavoriet: Desireless' Voyage Voyage...

Maar dat was dan geen nummer 1 hit, zelfs niet in Frankrijk.

Maar wel in Duitsland gek genoeg.
Desireless zit met andere woorden in Poule A.

Ik ben dus vertrokken van nummer 1 hits en heb daar een eerste selectie gemaakt.
Daar heb ik nog een handvol nummer 2 hits door geroerd en Poule A is klaar, denk ik.

Je kan zelf al eens gaan kijken in Wikipedia. Ik heb me gebaseerd op de hitlijsten
van Nederland, België en Duitsland (en een beetje Frankrijk en Italië). Nummers
die bij ons een hit werden kregen de voorkeur op songs die hier niet scoorden.

Ik ben erg benieuwd waar je mee komt. Ik zoek ook in lijsten met euro-artiesten uit de 80's die pop maakten en geen nederlander, belg of engelsman waren. Dat criterium is te volgen.
Ik zal alvast geen Nena nomineren maar ik ga wel zoeken, in de 80's.

Titmeister schreef:
Cypriotisch toch?

Officieel Grieks geloof ik maar ook wel weer met wat banden naar Cyprus, overigens zag ik net op internet de naam van George Michael in het Grieks: Γεώργιος Κυριάκος Παναγιώτου

En is Dennie Christian een Duitser of moet hij inmiddels onder de Nederlanders worden geschaard?

En hoe zit het met Rocco Granata?

Volgens mij hebben jullie beiden het schema van dazzler nu danig verstoord

Het enige nummer welke ik niet kende (Phillippe Cataldo) even opgezet, verder ben ik er helemaal klaar voor .

Deze editie had bijna i.p.v. Europop ook de "alle 40 fout" editie kunnen zijn

Ken zowaar ook bijna alles. Ryan Paris, Laid Back & Yello

Altijd gedacht dat Chris De Burgh een Brit was trouwens...

Titmeister schreef:

Altijd gedacht dat Chris De Burgh een Brit was trouwens...

Nope Iers, ik dacht dat jij altijd alles wist over alle Miss Worlds

We doen dus eerst poule A en daarna komen de eigen kandidaten? Hoeveel nummers mogen dat eigenlijk worden, tien?

Ik weet dat eigenlijk ook niet precies, ik denk ik wacht gewoon op de eerste die mee gaat doen

Ik wacht Dazzler maar even af.

vigil schreef:
Deze editie had bijna i.p.v. Europop ook de "alle 40 fout" editie kunnen zijn

Ik ben toch erg blij met veel loslopende musicerende Britten en Amerikanen. Als je het van de rest van Europa had moeten hebben, wat zou er dan nog te schrijven zijn geweest over de jaren '80?

ALLE 40 GOED - 80s Europop

Poule A - ladder 1

0 * ABBA - The Winner Takes It All
0 * a-ha - Take on Me
0 * Alphaville - Big in Japan
-1 * Baltimora - Tarzan Boy -
0 * Chris De Burgh - Lady In Red
+1 * Desireless - Voyage Voyage +
0 * Enya - Orinoco Flow
-1 * Europe - The Final Countdown -
0 * F R David - Words
+1 * Falco - Jeanny +

Deadline Ladder 1 is zondagavond om 22.00u.

Nog even de spelregels opfrissen. Je deelt altijd even veel + als - stemmen uit.
Check je voorganger altijd op eventuele rekenfoutjes en plaats een "bezig" bordje.
Luisterlinks zitten in één van de vorige berichten.

Een zeer moeilijke ladder voor mij, want eigenlijk bijna allemaal favorieten.
Daarom een voorzichtige start. Het deed te veel pijn om te snijden in het jeugdsentiment.

Poule A - ladder 1

+1 * ABBA - The Winner Takes It All +
+1 * a-ha - Take on Me +
-2 * Baltimora - Tarzan Boy -
-1 * Chris De Burgh - Lady In Red -
+1 * Desireless - Voyage Voyage
+1 * Enya - Orinoco Flow +
-1 * Europe - The Final Countdown
-1 * F R David - Words -
+1 * Falco - Jeanny

Nog even de spelregels opfrissen. Je deelt altijd even veel + als - stemmen uit.
Check je voorganger altijd op eventuele rekenfoutjes en plaats een "bezig" bordje.

Abba en Enya vind ik vind ik hier bovenuit steken en dat nummer van a-ha vind ik ook prima. De minnen gaan naar Chris De Burgh (te slijmerig), F R David (doet mij weinig) en Baltimora (toch wat te fout).

Poule A - ladder 1

+2 * ABBA - The Winner Takes It All +
+1 * a-ha - Take on Me
-3 * Baltimora - Tarzan Boy -
-2 * Chris De Burgh - Lady In Red -
+1 * Desireless - Voyage Voyage
+2 * Enya - Orinoco Flow +
-1 * Europe - The Final Countdown
-2 * F R David - Words -
+2 * Falco - Jeanny +

Kan me wel aansluiten bij het commentaar van Luc. Chris DeBurgh heeft best mooi materiaal gemaakt, maar dit is vreselijk, net als Words. Abba, Falco en Enya zijn duidelijk de toppers in deze ladder.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:53 uur

geplaatst: vandaag om 23:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.