MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Moderne Prog Songs KO

zoeken in:

61
Agalloch - Not Unlike the Waves
vs.
Archive - Lights

1-0 Of het echt prog is weet ik niet, maar goed is het wel!

62
IZZ - Stumbling
vs.
The Pineapple Thief - Run Me Through

0-1

63
Aragon - The Cradle
vs.
Final Days Society - Aeons

0-1

64
Karnivool - New Day
vs.
Opeth - The Drapery Falls

1-0 Beide Top!

Deadline: 22.00 uur.

Nieuwe battles staan hier

61
vs.
Archive - Lights

1-4*

Ook Agalloch is overigens erg goed

62
IZZ - Stumbling
vs.

2-3*

Beide wel aardig

63
Aragon - The Cradle
vs.

4*-1

Briljant nummer van Aragon, wat een fijne band is/was dat toch

64
Karnivool - New Day
vs.

2-3*

Karnivool is best aardig, maar dit nummer van Opeth is er wel weer een van de buitencategorie, topper op een 5*-album

Casartelli (moderator)
61
vs.
Archive - Lights

Agalloch ook een fijn nummer . Maar ja, Lights...

1-7*

62
IZZ - Stumbling
vs.

IZZ aardig, TPT vrij goed.

2-6*

63
Aragon - The Cradle
vs.

Vind het allebei niet veel... Final Days Society iets minder matig.

4-2*

64
Karnivool - New Day
vs.

Ook hier wint Opeth van de... uhm... geïnspireerden.

3-5*

Casartelli (moderator)
En we zijn over de helft!

65
Le Orme - Si Puo' Immaginaire
vs.
White Willow - Floor 67

Lastig, ze hebben beide wel wat. Daar White Willow toch tot mijn persoonlijke knuffelbandjes behoort...

1-1*

66
Kino - Losers Day Parade
vs.
Mike Oldfield - Ascension

Het matig overtuigende openingsnummer van het album van Kino tegen een van de betere stukken van The Songs of Distant Earth.

0-2*

67
Opeth - The Devil's Orchard
vs.
Genesis - Driving the Last Spike

De nieuwe Opeth viel niet tegen, maar Driving the Last Spike is toch het beste Genesis-nummer van de laatste dertig jaar.

0-2*

68
Clepsydra - Moonshine on Heights
vs.
Nits - Cars & cars

En weer twee eigen nominaties.

2*-0

65
vs.
White Willow - Floor 67

1-2* Mooi nummer van WW

66
Kino - Losers Day Parade
vs.

2*-2

67
vs.

1*-3 Mooi nummer van Genesis, maar deze van Opeth is wel heel fraai!

68
vs.
Nits - Cars & cars

3*-1

Tot nu toe valt deze 2012 editie van de prog k.o. me niet mee, moet ik zeggen. Er zitten een hoop matige nummers tussen. Sommige zonder structuur en/of melodie, met goedkope effecten om dat te compenseren.

De vier battles hieronder zijn gelukkig andere koek en het valt niet mee om winnaars aan te wijzen.

65
vs.
White Willow - Floor 67

Si Puo' Immaginaire heeft het allemaal (melodie, soli) maar ook White Willow is zeer interessant.

2*-2

66
Kino - Losers Day Parade
vs.

Een van de betere Oldfield nummers na ’90 legt het af tegen een verrassend sterk nummer van (het mij onbekende) Kino.

3*-3

67
vs.

En alweer een clash tussen topnummers. Nipte overwinning voor Genesis.

1-5*

68
vs.
Nits - Cars & cars

Lastig. Nits ligt lekker in het gehoor, maar de Zwitsers verdienen een sympathiestem.

4*-2

Casartelli (moderator)
Svendra schreef:
Tot nu toe valt deze 2012 editie van de prog k.o. me niet mee, moet ik zeggen. Er zitten een hoop matige nummers tussen. Sommige zonder structuur en/of melodie, met goedkope effecten om dat te compenseren.

Tja. Hoewel ik inmiddels toch wel een paar ontdekkingen heb kunnen noteren, bekruipt mij ook het gevoel dat er vorig jaar meer waardevols langskwam. Mogelijke verklaringen

- zonder de jaren '60, '70 en '80 mis je toch wel veel
- op een gegeven moment heb je de grootste krenten wel uit de pap gevist en heeft zo'n spelletje niet zo veel nieuws meer te bieden
- op een gegeven moment ken je de stokpaardjes van je mede MuMe-proggers wel en heeft zo'n spelletje niet zo veel nieuws meer te bieden

Van de andere kant... er ís ook gewoon een hoop bar matige muziek (binnen en buiten de prog) en qua selectie doen we het volgens mij zo slecht niet.

Casartelli schreef:
(quote)

Tja. Hoewel ik inmiddels toch wel een paar ontdekkingen heb kunnen noteren, bekruipt mij ook het gevoel dat er vorig jaar meer waardevols langskwam.

Sluit ik me wel bij aan.

Overigens kan ik er ook prima mee leven als ik er via een spel als dit achterkom dat een bepaalde band helemaal niets voor mij is. Het is alleen jammer als het aantal leermomenten het aantal interessante ontdekkingen overstijgt.

Ik sluit me graag aan bij de vorige sprekers. Leuk om deze KO te doen, maar veel bijzonders heeft het voor mij niet opgeleverd. En door de postrock wordt het niet beter.

Naast de mogelijke verklaringen die Casper noemt, is dit misschien een 4e:

Na 1990 zijn er minder (al zodanig erkende) klassiekers. Dat betekent dat iedereen meer zelf op zoek gaat naar wat hij goed vindt. Op zich is dat heel positief. Maar je merkt nu pas goed hoe breed prog is, met kleuren en smaken die je wel, en juist niet bevallen. Mijn opmerking over 'goedkope effecten' enzo was een verwijzing naar de postrock bands in deze k.o. en mijn afkeer daarvan is natuurlijk ook puur subjectief.

Svendra schreef:
Mijn opmerking over 'goedkope effecten' enzo was een verwijzing naar de postrock bands in deze k.o. en mijn afkeer daarvan is natuurlijk ook puur subjectief.
Los van dat laatste is het nog steeds een opmerking die als een lul op een drumstel slaat.

Verder durf ik te beweren dat de gemiddelde post-rock song meer structuur heeft dan de gemiddelde progsong. Het is misschien wel zo gestructureerd dat het één van de meest eenzijdige genres in de muziekwereld is.

chevy93 schreef:
Het is misschien wel zo gestructureerd dat het één van de meest eenzijdige genres in de muziekwereld is.

De structuur van een Bijlmerflat, dus. Verder mag je roepen wat je wil, ik laat me niet verleiden tot discussies om elkaar te 'bewijzen' wat goed is en wat niet.

Heeft niks met wel of niet goed vinden te maken. Je zal heus niet de eerste zijn om post-rock een saai genre te vinden.

Alleen dat jij post-rock geen structuur of melodie verwijt, terwijl je zelf wegkwijnt bij die pretentieuze, minder (duidelijk) gestructureerde proggers, dat vind ik onbegrijpelijk. Structuur is iets wat je perfect kan meten. En post-rock werkt duidelijk volgens een bepaalde structuur. Dat die jou niet aanspreekt of dat te veel bands werken volgens die structuur doet daar nog altijd niks aan af.

Verder ga ik mee met voorgaande stemmers. Dit topic kost, door de veelal lange nummers, meer tijd dan me lief is, vanwege het bijzonder lage gemiddelde niveau. Ik kom in een later stadium wel terug. Wanneer alle post-rock nummers er met kromme redeneringen vakkundig uitgestemd zijn en wanneer er nog 8 Marillion-nummers over zijn waaruit de winnaar bepaald moet worden.

Het is een prog-spelletje, een genre dat wat breder is dan de paar bands die je zelf genomineerd hebt. Als je je daar niet in wil verdiepen dan kun je misschien beter een post-rock ko starten...

Ik vind overigens sowieso dat er erg veel 'gepast' wordt.

69
The Pineapple Thief - Nothing at Best
vs.
Yes - Endless Dream

0-1

70
Martigan - Closer Contact
vs.
Peter Gabriel - Darkness

0-1

71
Emerson, Lake & Palmer - Better days
vs.
Mostly Autumn - The Gap Is Too Wide

0-1

72
Blackfield - Epidemic
vs.
Fish - Vigil

1-0

Hele lastige dit, maar ga nu voor Blackfield (kan morgen weer anders zijn)

69
The Pineapple Thief - Nothing at Best
vs.
Yes - Endless Dream

1-0 The Pineapple Thief is één van mijn favoriete progrock bands, beste nummer van hun laatste album, knalt lekker

70
Martigan - Closer Contact
vs.
Peter Gabriel - Darkness

0-1 prachtig donker nummer van PG

71
Emerson, Lake & Palmer - Better days
vs.
Mostly Autumn - The Gap Is Too Wide

1-0 ELP

72
Blackfield - Epidemic
vs.
Fish - Vigil

1-0 Niet alles van Blackfield is progrock (meer progpop) maar deze kan wel voor progrock doorgaan en is een steengoed nummer

Wat een ontzettende leuke KO is dit toch!

Natuurlijk is niet alles van een even hoog niveau, maar daar is het een KO voor toch.

Wordt een beetje moe van al dat geouwehoer een paar posts terug....

Gast
geplaatst: vandaag om 06:55 uur

geplaatst: vandaag om 06:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.