MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Belpop ladder

zoeken in:
Ronde 5 - Ladder 5:

18 dEUS - Roses 4
10 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen 2
9 Daan - Housewife 3
5 Daan - Icon
5 Gorky - Anja
3 Hooverphonic - Jackie Cane 1

Deadline: 23 april 14u

Ronde 5 - Ladder 5:

19 dEUS - Roses 1
14 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen 4
9 Daan - Housewife
8 Daan - Icon 3
7 Gorky - Anja 2
3 Hooverphonic - Jackie Cane

Ronde 5 - Ladder 5:

20 dEUS - Roses 1
18 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen 4
11 Daan - Icon 3
9 Daan - Housewife
9 Gorky - Anja 2

Ronde 5 - Ladder 5:

24 dEUS - Roses 4
19 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen 1
13 Daan - Icon 2
12 Daan - Housewife 3
11 Gorky - Anja

Puntenverdeling: 4-3-2-1 (beste 3 gaan door)

Ronde 5 - Ladder 5:

27 dEUS - Roses +3
23 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen +4
15 Daan - Icon +2
12 Daan - Housewife
11 Gorky - Anja
4 Hooverphonic - Jackie Cane +1

Ronde 5 - Ladder 5:

31 dEUS - Roses +4
25 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen +2
15 Daan - Icon
15 Daan - Housewife +3
12 Gorky - Anja +1
4 Hooverphonic - Jackie Cane

sheep67 heeft Daan twee punten gegeven en er ook 2 bij Gorky opgeteld, dus die moeten er weer af...

Ronde 5 - Ladder 5:

35 dEUS - Roses +4
27 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen +2
18 Daan - Housewife +3
16 Daan - Icon +1
12 Gorky - Anja

Ondanks je foutje is 12-2 nog altijd 10, sheep.

Nou inderdaad...gaat lekker zo maar bedankt!

Ronde 5 - Ladder 5:

35 dEUS - Roses
27 Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
18 Daan - Housewife
16 Daan - Icon
10 Gorky - Anja (-2) correctie sheep67

Opvallend dat housewife zo ver komt. Naast de vorige ronde, is het ook deze ronde het nummer met op voorhand het laagste stempercentage.

Wel even melden dat de melding met de finale en de uitslag van de nummers 30 t.e.m. 16 pas vanavond laat zullen komen door schoolverplichtingen.

Inderdaad, ik vind het zelf best een OK nummer, maar ik heb eigenlijk nooit echt goed begrepen waarom iedereen er zo weg van is. Het staat ook in de Tijdloze 100 van Studio Brussel.
Zelf vind ik het vooral sneu voor een singer-songwriter van het niveau van Daan dat hij het meest bekend wordt met een instrumentaal nummer...

Dat gezegd zijnde, laat die finale maar komen ik ben er klaar voor...

Ik vind het toch ook niet erg dat ook zo een nummer hoog eindigt in ons lijstje. Zorgt toch voor wat afwisseling. En in zijn genre is het wel een sterk nummer (eindigt ook altijd zeer hoog in de Switch top 100).

En hier hebben we dan na anderhalf jaar zwoegen het voor gedaan, de finale!
Dit zijn volgens jullie de beste 15 Belgische nummers ooit gemaakt:

2 Belgen - Lena
Absynthe Minded - My Heroics, Part One
Daan - Housewife
dEUS - Bad Timing
dEUS - Hotellounge (Be the Death of Me)
dEUS - Instant Street
dEUS - Roses
dEUS - Suds & Soda
Gorky - Mia
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
Raymond van het Groenewoud - Twee Meisjes
Red Zebra - I Can't Live in a Living Room
T.C. Matic - O La La La
Wim De Craene - Tim
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen

De opdracht is simpel, maar soms o zo moeilijk. Rangschik deze nummers in een top-15 en stuur deze door naar mij voor vrijdag 1 mei om 19u. Iets daarna begin ik met de presentatie van de finale.
Veel luisterplezier!

Even melden nog dat bij een ex aequo net zoals in de voorbije rondes gekeken wordt naar het stempercentage behaald in die vorige rondes. Dit is hiervan de tussenstand:

dEUS - Instant Street
dEUS - Hotellounge (Be the Death of Me)
dEUS - Roses
2 Belgen - Lena
Raymond van het Groenewoud - Twee Meisjes
dEUS - Suds & Soda
Wim De Craene - Tim
Zjef Vanuytsel - De Zotte Morgen
Absynthe Minded - My Heroics, Part One
Gorky - Mia
T.C. Matic - O La La La
Jacques Brel - Ne Me Quitte Pas
dEUS - Bad Timing
Red Zebra - I Can't Live in a Living Room
Daan - Housewife

Zoals je ziet heeft Instant Street het voordeel bij een ex aequo en Housewife het nadeel.

De eerste stem is binnen...

Misschien wat veel dEUS bij deze laatste 15, maar als je kijkt naar de punten van de laatste ronde dan zijn het net telkens de nummers van dEUS die meer dan 30 punten scoren (behalve Bad Timing dan).

Voor de rest is het wel redelijk divers, dus dat hebben we goed gedaan. Ik ben benieuwd naar de einduitslag.

Wat betreft de spreiding van de finalisten over de muziekgeschiedenis komen we bij dit uit:

'50's: 1
'60's: 0
'70's: 2
'80's: 3
'90's: 6
'00's: 3
'10's: 0

De 90's zijn het meest tot de verbeelding sprekende decennium in de Belpopgeschiedenis met 6 nummers (waaronder wel 4 keer dEUS). Opvallend is dat de '60's geen enkele afgevaardigde heeft, als scheelt het niet veel met Ne Me Quitte Pas uit '59 en De Zotte Morgen uit '70. Verder is de recentste afgevaardigde uit 2005 (Bad Timing), hetgeen toch ook al bijna 10 jaar geleden is, hoewel de Belgische muziekwereld nog nooit zo productief is geweest als in die periode.

Nog een aantal users taggen die misschien niet altijd mee hebben gestemd maar misschien wel in de finale willen aanhaken.

dazzler, freddze, herman, 2MY, Onweerwolf, kaj_666, laxus11, kemm, titan, DenDimi, jassn, Frejarius, Silent_shout, ...

2MY
Mooi lijstje alvast! kGa zeker mijn top15 binnensturen

Mijn stem komt er zeker ook nog aan!

Ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt qua deadline. Zo is het niet vrijdag, maar donderdag 1 mei om 19u dat de deadline ligt. Let hiervoor dus op!

Verder verwacht ik wel nog een aantal lijstjes, zo heb ik van de vaste garde nog geen lijstje ontvangen van corn1holio1, sheep67, remcodulac, Gretz, arcade monkeys, JoaMuse en Scorpion_21.

Ik probeer er morgen nog eentje door te sturen!

Haha 'vaste garde', ik heb enkel in de laatste rondes een paar keer meegestemd. Maar ik stuur zeker nog mijn lijstje door hoor.

Ik probeer ook nog een lijstje op te sturen.

Nog een kleine 4 uur tot de stembussen sluiten!

De lijnen zijn dicht en ik kom zo dadelijk met de uitslag.

Eerst en vooral wil ik El Ninjo, kabouter76, ArthurDZ, Bucquoy, dazzler, laxus11, pygmydanny, 2MY, curufin, kemm, Silent_shout, sheep67, arcade monkeys, JoaMuse en Scorpion_21 bedanken voor mee te stemmen. We zijn zo samen met mij erbij aan 16 deelnemers geraakt!

Voila, nu we deze formaliteiten ook hebben gehad kunnen we direct van start gaan met nummer 15 en laatste in deze finale.

15. dEUS - Bad Timing 61 punten (Hoogste positie: 3 (dumb_helicopter) / Laagste positie: 15 (scorpion_21, Dazzler, Curufin en 2MY)

De laatste van deze finale is al direct 1 van de 5 nummers van dEUS. Bad Timing stond al sinds het prille begin laatste en begon daar steeds eenzamer te staan. Het nummer is het recentste in deze finale en is ruimschoots overgoten met het dEUS-sausje dat ook al die andere nummers zo goed maakt en is het openingsnummer van Pocket Revolution. 5 keer dEUS in de finale was er waarschijnlijk te veel aan, daarom dat er waarschijnlijk één nummer het kind van de rekening moest zijn. Buiten door mij is dit ook door niemand in de dubbele cijfers gezet, wat mij betreft onterecht, maar democratie heerst hier natuurlijk.

14. Daan - Housewife 92 punten (Hoogste positie: 3 (silent_shout) / Laagste positie: 15 (kabouter76 en Laxus11)

Het enige volledige elektronische nummer in deze finale en toch zowat het Belgische dance-anthem van de laatste jaren. Scoort ook hoog in de StuBru-lijstjes The Greatest Switch en De Tijdloze en leek me daarom toch ook wel een usual suspect voor deze finale. Dit was echter nummer dat met het laagste stempercentage aan deze eindstrijd begon en dat bleek toch een beetje een teken aan de wand. Frappant ook dat net dit nummer Daan moet vertegenwoordigen, want zijn stem is ook zeker de moeite waard, luister maar bijvoorbeeld naar Icon of zijn vroegere werk met Dead Man Ray. Dit nummer staat op het vrij elektronische getinte album Victory.

13. Red Zebra - I Can't Live in a Living Room 112 punten (Hoogste Positie: 2 (Kemm) / Laagste Positie: 14 (2MY en Scorpion_21)

We sluiten met dit nummer terug aan bij de ruime middenmoot. Dit cultnummer van de Brugse punkers Red Zebra is misschien wel hét punknummer naast There Will Be No Next Time van Belgische makelijk. Opvallend is dat alle groepsleden amper 18 jaar waren bij de release van dit nummer in 1980. Zouden ze geweten hebben dat ze toen zo'n onweerstaanbaar meebrulclassic hadden gemaakt? Ik denk het niet, maar desondanks zijn ze toch maar mooi op een 13de plek geëindigd hier in deze Belpopladder. Het nummer is afkomstig van de debuut-EP Graveyard Shuffle.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:08 uur

geplaatst: vandaag om 15:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.