Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2013 [De Top 2000 van MusicMeter]
zoeken in:
0
geplaatst: 22 maart 2013, 09:57 uur
Een slagveld, chevy...en dat is het.
Aangezien ik een zwak voor dat slagveld heb, vind ik de uitslag zeker te billijken.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 10:10 uur
Zonder een waardeoordeel te geven, ik vind 't ook een leuke single, is het toch wel tekenend dat nummers als Oh Yeah en Goodbye Pork Pie Hat sneuvelen ten faveure van Skyradio-spul als Give a Little Bit, Silenced by the Night en Love is a Battlefield. Nogmaals, die nummers vind ik zelf ook beter, maar het alternatieve randje gaat er op deze manier steeds meer af.
En dan terwijl we met een aantal nieuwe deelnemers aan 't begin nou juist net die vernieuwsslag erin leken te krijgen (ook moderne nummers die steeds vaker bovenaan wisten te eindigen).
En dan terwijl we met een aantal nieuwe deelnemers aan 't begin nou juist net die vernieuwsslag erin leken te krijgen (ook moderne nummers die steeds vaker bovenaan wisten te eindigen).
0
geplaatst: 22 maart 2013, 10:44 uur
Herkansingsronde 1 - Ladder 31:
45 Adam And The Ants - Stand And Deliver
38 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain
33 Harmonium - Histoires Sans Paroles
31 Otis Redding - Love Man
31 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
29 Opeth - Deliverance
26 AC/DC - You Shook Me All Night Long
25 Bo Diddley - Bo Diddley
21 The Antlers - Wake
18 Damien Rice - I Remember
17 Sonny Sharrock - Once Upon A Time
16 Flea - Helen Burns
0 Pepe Bradock - Deep Burnt
--------------------------
Herkansingsronde 1 - Ladder 32
49 Moss - I Apologize (Dear Simon) 8
44 Bots - Zeven Dagen Lang
38 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel)
38 Balmorhea - Remembrance 7
32 Ali Farka Touré - Savane 5
28 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
27 Röyksopp - Triumphant 3
26 Candi Staton - Evidence 1
23 Joan Osborne - One Of Us 4
22 De La Soul - Say No Go
13 Bunny Wailer - Rastaman
12 Common Sense - I Used To Love H.E.R.
8 Omar-s - Psychotic Photosynthesis 2
Deadline: 17.00 uur
45 Adam And The Ants - Stand And Deliver
33 Harmonium - Histoires Sans Paroles
31 Otis Redding - Love Man
31 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
29 Opeth - Deliverance
21 The Antlers - Wake
16 Flea - Helen Burns
0 Pepe Bradock - Deep Burnt
49 Moss - I Apologize (Dear Simon) 8
38 Balmorhea - Remembrance 7
32 Ali Farka Touré - Savane 5
28 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
27 Röyksopp - Triumphant 3
26 Candi Staton - Evidence 1
23 Joan Osborne - One Of Us 4
22 De La Soul - Say No Go
8 Omar-s - Psychotic Photosynthesis 2
0
geplaatst: 22 maart 2013, 10:51 uur
Puntenverdeling: 8-7-5-4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - goo.gl (dit laten staan!)
52 Adam And The Ants - Stand And Deliver +7
41 Harmonium - Histoires Sans Paroles +8
36 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star +5
35 Otis Redding - Love Man +4
29 Opeth - Deliverance
23 The Antlers - Wake +2
19 Flea - Helen Burns +3
1 Pepe Bradock - Deep Burnt +1
57 Moss - I Apologize (Dear Simon) +8
42 Balmorhea - Remembrance +4
34 Röyksopp - Triumphant +7
32 Ali Farka Touré - Savane
31 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger +3
28 Joan Osborne - One Of Us +5
26 Candi Staton - Evidence
23 De La Soul - Say No Go +1
10 Omar-s - Psychotic Photosynthesis +2
52 Adam And The Ants - Stand And Deliver +7
41 Harmonium - Histoires Sans Paroles +8
36 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star +5
35 Otis Redding - Love Man +4
29 Opeth - Deliverance
23 The Antlers - Wake +2
19 Flea - Helen Burns +3
1 Pepe Bradock - Deep Burnt +1
57 Moss - I Apologize (Dear Simon) +8
42 Balmorhea - Remembrance +4
34 Röyksopp - Triumphant +7
31 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger +3
28 Joan Osborne - One Of Us +5
26 Candi Staton - Evidence
23 De La Soul - Say No Go +1
10 Omar-s - Psychotic Photosynthesis +2
0
geplaatst: 22 maart 2013, 10:58 uur
chevy93 schreef:
Inderdaad, de nominatieronde en de eerste paar ladders wezen op een kleine revolutie. Daar is nu weinig meer van te merken.
Hopelijk komt het in deze ronde vooral door het grote aantal nummers en dat hierdoor de bekende nummers automatisch komen bovendrijven.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:00 uur
Puntenverdeling: 8-7-5-4-3-2-1, Controle: Mumeladder punten controleren - goo.gl (dit laten staan!)
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver +7
42 Harmonium - Histoires Sans Paroles +1
40 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain +2
40 Otis Redding - Love Man +5
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star +3
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long +8
29 Opeth - Deliverance
29 Bo Diddley - Bo Diddley +4
23 The Antlers - Wake
19 Flea - Helen Burns
1 Pepe Bradock - Deep Burnt
60 Moss - I Apologize (Dear Simon) +3
51 Bots - Zeven Dagen Lang +7
46 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) +8
42 Balmorhea - Remembrance
36 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger +5
34 Röyksopp - Triumphant
30 Candi Staton - Evidence +4
28 Joan Osborne - One Of Us
24 De La Soul - Say No Go +1
15 Bunny Wailer - Rastaman +2
10 Omar-s - Psychotic Photosynthesis
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver +7
42 Harmonium - Histoires Sans Paroles +1
40 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain +2
40 Otis Redding - Love Man +5
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star +3
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long +8
29 Opeth - Deliverance
29 Bo Diddley - Bo Diddley +4
23 The Antlers - Wake
19 Flea - Helen Burns
1 Pepe Bradock - Deep Burnt
60 Moss - I Apologize (Dear Simon) +3
51 Bots - Zeven Dagen Lang +7
46 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) +8
42 Balmorhea - Remembrance
36 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger +5
34 Röyksopp - Triumphant
30 Candi Staton - Evidence +4
24 De La Soul - Say No Go +1
15 Bunny Wailer - Rastaman +2
10 Omar-s - Psychotic Photosynthesis
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:11 uur
chevy93 schreef:
Zonder een waardeoordeel te geven, ik vind 't ook een leuke single, is het toch wel tekenend dat nummers als Oh Yeah en Goodbye Pork Pie Hat sneuvelen ten faveure van Skyradio-spul als Give a Little Bit, Silenced by the Night en Love is a Battlefield. Nogmaals, die nummers vind ik zelf ook beter, maar het alternatieve randje gaat er op deze manier steeds meer af.
Als zelfs jij er al notie van maakt, dan hoef ik er niet veel meer aan toe te voegen. De desbetreffende uitslag spreekt ook al boekdelen.
Overigens heb ik, net als Co, het idee dat best veel stemmers hier niet meer de moeite nemen om alles te beluisteren, vanwege het vele aantal nummers en het hoge onbekendheidsgehalte, en dat daardoor standaard de bekende namen boven komen drijven. Oneindig jammer, want zonder waarde-oordeel, is niet sowieso leuker om een uniek nummer in de lijst te hebben, dan het 15e nummer van artiest?
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:12 uur
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 8
47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 7_O_
42 Otis Redding - Love Man 2
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long
30 Opeth - Deliverance 1
29 Bo Diddley - Bo Diddley
26 The Antlers - Wake 3
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 4 (mooie ontdekking)
19 Flea - Helen Burns
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 5 zo laag
Herkansingsronde 1 - Ladder 32 - deze ladder is helemaal sterk voor een herkansingsladder
60 Moss - I Apologize (Dear Simon)
52 Bots - Zeven Dagen Lang 1
47 Balmorhea - Remembrance 5
46 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel)
39 Ali Farka Touré - Savane 7
36 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
34 Röyksopp - Triumphant
32 Candi Staton - Evidence 2
24 De La Soul - Say No Go
20 Common Sense - I Used To Love H.E.R. 8
(onbeschrijvelijk dat dit onderaan de herkansingsladder staat)
18 Bunny Wailer - Rastaman 3
14 Omar-s - Psychotic Photosynthesis 4
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 8

47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 7_O_
42 Otis Redding - Love Man 2
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long
30 Opeth - Deliverance 1
26 The Antlers - Wake 3
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 4 (mooie ontdekking)
19 Flea - Helen Burns
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 5 zo laag

Herkansingsronde 1 - Ladder 32 - deze ladder is helemaal sterk voor een herkansingsladder
60 Moss - I Apologize (Dear Simon)
52 Bots - Zeven Dagen Lang 1
47 Balmorhea - Remembrance 5
39 Ali Farka Touré - Savane 7

36 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
34 Röyksopp - Triumphant

32 Candi Staton - Evidence 2
24 De La Soul - Say No Go

20 Common Sense - I Used To Love H.E.R. 8
(onbeschrijvelijk dat dit onderaan de herkansingsladder staat)18 Bunny Wailer - Rastaman 3
14 Omar-s - Psychotic Photosynthesis 4
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2013, 11:22 uur
Tja, diversiteit, populariteit, exclusiviteit, het is niet goed of het deugt niet...
Meer deelnemers levert automatisch een lijst met een hoger grootste-gemene-delergehalte op (dat is gewoon botte statistiek)... tenzij je een sloot deelnemers hebt die allemaal dezelfde afwijkende smaak hebben en een bepaald subgenre bovengemiddeld de lijst in krijgen. En dan moet je de wolven eens horen huilen in het bos...
Meer deelnemers levert automatisch een lijst met een hoger grootste-gemene-delergehalte op (dat is gewoon botte statistiek)... tenzij je een sloot deelnemers hebt die allemaal dezelfde afwijkende smaak hebben en een bepaald subgenre bovengemiddeld de lijst in krijgen. En dan moet je de wolven eens horen huilen in het bos...
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:27 uur
chevy93 schreef:
Mijn insteek is nog steeds dat we een zo goed mogelijke lijst maken, die onze gezamenlijke smaak vertegenwoordigt. Daarbij lijkt het me belangrijker dat we het uiteindelijke resultaat daadwerkelijk een lijst met de 2000 beste nummers vinden dan in welke mate ze een alternatief randje hebben. Ik heb inmiddels ook alweer diverse parels zien afhaken en dat zint me dan niks, maar ik leg me er vervolgens bij neer dat dat dan kennelijk door de bank genomen onze smaak is. Het behoeft geen betoog dat deze lijst een compromis is en geen weergave van ieders persoonlijke smaak.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:41 uur
Casartelli schreef:
Volgens mij is dat juist in de herkansing het geval. De 'alternatieve' stemmers haken af, er blijven voornamelijk 'mainstream' pop- en rockliefhebbers over. Er is niet echt sprake van een grote groep met een afwijkende smaak, maar wel van oververtegenwoordiging van de gemiddelde smaak, waarbij de alternatieve invloed afgestompt raakt. Ik bedoel, een nummer als I Used to Love H.E.R. wordt toch wel algemeen gezien als één van de allergrootste hiphopklassiekers ooit, maar staat hier de absolute bodem van de ladder te vegen. Dat is niet raar, als het merendeel van de hiphopliefhebbers of afhaakt, of überhaupt niet meedoet, maar wel frusterend voor die paar 'alternatieve' liefhebbers die wel overblijven...
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:47 uur
Allemaal waar. Het "dit is nou een algemene lijst"-verhaaltje kennen we wel. Evenals het "alle alternatieve nummers vallen af"-verhaaltje, overigens.
Ik vraag me af, wat is de lol aan 5 Supertramps, 16 Radioheads, 10 Doors en 12 Muse in een grote pot te doen en ze vervolgens allemaal te rangschikken?
Alternatieve stemmers vallen af, omdat de luisterintensiteit te groot is en de teleurstelling uiteindelijk ook te groot is. En natuurlijk doe je ook mee voor de leuke ontdekkingen, maar die leuke ontdekkingen kun je ook elders doen. Zonder achteraf die teleurstelling, omdat er wéér een favoriet afgevallen is. Ten minste, bij mij zou de lol er gauw af zijn.
In dit stadium van het spel zie je minder deelnemers en veelal dezelfde mensen die de eerdere lijsten al grotendeels bepaald hebben. Waardoor je uiteindelijk toch weer in hetzelfde cirkeltje blijft lopen. Ik deel overigens de mening van Titmeister, ik vraag me af in hoeverre nummers nog wel een eerlijke kans krijgen.
Ik ben niet iemand om te zeggen hoe deze lijst wel of niet eruit moet zien, maar het kenmerk van deze lijst is dat het een alternatief is van de T2000. Iets wat niet opeens zal veranderen, maar als de wijziging t.o.v. de T2000 uiteindelijk is dat wij 16 keer Bowie i.p.v. 10 of juist net even wat andere Beatles-nummers kiezen... tja.
Voor mijn gevoel gaan we richting een punt waarin we 1500 nummers ieder jaar opnieuw rangschikken. Waarbij het spannend is wat de finale wordt en spannend welke nummers op het randje komen, maar het voor de rest toch niet zo boeiend meer wordt. "Je hoeft niet mee te doen", kan je zeggen. Ik heb ook maar op 2 herkansingsladders gestemd. Gewoon, omdat de uitslag van tevoren al nagenoeg vast staat.
Ik heb al jaren waardering voor deze lijst, maar ik denk dat er best kritisch gekeken mag worden naar de trends de afgelopen jaren om te zorgen dat deze lijst niet te ver af komt te staan van wat het ooit was: een alternatief voor de Top 2000.
(vandaar dat ik de downfall van de 80s-nummers van vorig jaar zo toegejuicht heb)
Ik vraag me af, wat is de lol aan 5 Supertramps, 16 Radioheads, 10 Doors en 12 Muse in een grote pot te doen en ze vervolgens allemaal te rangschikken?
Alternatieve stemmers vallen af, omdat de luisterintensiteit te groot is en de teleurstelling uiteindelijk ook te groot is. En natuurlijk doe je ook mee voor de leuke ontdekkingen, maar die leuke ontdekkingen kun je ook elders doen. Zonder achteraf die teleurstelling, omdat er wéér een favoriet afgevallen is. Ten minste, bij mij zou de lol er gauw af zijn.
In dit stadium van het spel zie je minder deelnemers en veelal dezelfde mensen die de eerdere lijsten al grotendeels bepaald hebben. Waardoor je uiteindelijk toch weer in hetzelfde cirkeltje blijft lopen. Ik deel overigens de mening van Titmeister, ik vraag me af in hoeverre nummers nog wel een eerlijke kans krijgen.
Ik ben niet iemand om te zeggen hoe deze lijst wel of niet eruit moet zien, maar het kenmerk van deze lijst is dat het een alternatief is van de T2000. Iets wat niet opeens zal veranderen, maar als de wijziging t.o.v. de T2000 uiteindelijk is dat wij 16 keer Bowie i.p.v. 10 of juist net even wat andere Beatles-nummers kiezen... tja.
Voor mijn gevoel gaan we richting een punt waarin we 1500 nummers ieder jaar opnieuw rangschikken. Waarbij het spannend is wat de finale wordt en spannend welke nummers op het randje komen, maar het voor de rest toch niet zo boeiend meer wordt. "Je hoeft niet mee te doen", kan je zeggen. Ik heb ook maar op 2 herkansingsladders gestemd. Gewoon, omdat de uitslag van tevoren al nagenoeg vast staat.
Ik heb al jaren waardering voor deze lijst, maar ik denk dat er best kritisch gekeken mag worden naar de trends de afgelopen jaren om te zorgen dat deze lijst niet te ver af komt te staan van wat het ooit was: een alternatief voor de Top 2000.
(vandaar dat ik de downfall van de 80s-nummers van vorig jaar zo toegejuicht heb)
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 11:47 uur
Titmeister schreef:
Ik bedoel, een nummer als I Used to Love H.E.R. wordt toch wel algemeen gezien als één van de allergrootste hiphopklassiekers ooit
Ik bedoel, een nummer als I Used to Love H.E.R. wordt toch wel algemeen gezien als één van de allergrootste hiphopklassiekers ooit
Als je dan graag alternatieve muziek wilt zien doorgaan moet je dan niet juist blij zijn dat dit het niet lijkt te halen?
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 11:51 uur
chevy93 schreef:
Alternatieve stemmers vallen af, omdat de luisterintensiteit te groot is en de teleurstelling uiteindelijk ook te groot is.
Alternatieve stemmers vallen af, omdat de luisterintensiteit te groot is en de teleurstelling uiteindelijk ook te groot is.
Ah, nooit geweten dat alleen alternatieve stemmers afvallen omdat de luisterintensiteit te groot is. Toch eens aan de mainstreamers vragen dan hoe zij dat doen.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 11:55 uur
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver 1981
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 1975
47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 1969
42 Otis Redding - Love Man 1969
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 1983
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long 1980
30 Opeth - Deliverance 2002
29 Bo Diddley - Bo Diddley 1957
26 The Antlers - Wake 2009
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 1991
19 Flea - Helen Burns 2012
18 Damien Rice - I Remember 2002
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 1999.
Helemaal eerlijk is zo'n vergelijking natuurlijk niet, maar deze stand is volgens mij tekenend voor de doelgroep die mee doet.
Hoezo scoort Wake van The Antlers (4,11*, 334 stemmen) niet eens de helft van het aantal punten van Adam and the Ants (3,24*, 68 stemmen), wie zegt u? Of nog erger die van Damien Rice (4,02*, 1180 stemmen).
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 1975
47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 1969
42 Otis Redding - Love Man 1969
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 1983
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long 1980
30 Opeth - Deliverance 2002
29 Bo Diddley - Bo Diddley 1957
26 The Antlers - Wake 2009
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 1991
19 Flea - Helen Burns 2012
18 Damien Rice - I Remember 2002
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 1999.
Helemaal eerlijk is zo'n vergelijking natuurlijk niet, maar deze stand is volgens mij tekenend voor de doelgroep die mee doet.
Hoezo scoort Wake van The Antlers (4,11*, 334 stemmen) niet eens de helft van het aantal punten van Adam and the Ants (3,24*, 68 stemmen), wie zegt u? Of nog erger die van Damien Rice (4,02*, 1180 stemmen).
Onweerwolf schreef:
Ah, nooit geweten dat alleen alternatieve stemmers afvallen omdat de luisterintensiteit te groot is. Toch eens aan de mainstreamers vragen dan hoe zij dat doen.
Dat zeg ik helemaal niet. Dat woordje "alleen" verzin je er zelf bij. Daarbij vergeet je in je zeer selectieve quote dat ik beredeneer vanuit mijzelf:Ah, nooit geweten dat alleen alternatieve stemmers afvallen omdat de luisterintensiteit te groot is. Toch eens aan de mainstreamers vragen dan hoe zij dat doen.
ik schreef:
Ten minste, bij mij zou de lol er gauw af zijn.
Ten minste, bij mij zou de lol er gauw af zijn.
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 12:22 uur
chevy93 schreef:
(quote)
Dat zeg ik helemaal niet. Dat woordje "alleen" verzin je er zelf bij. Daarbij vergeet je in je zeer selectieve quote dat ik beredeneer vanuit mijzelf:(quote)
Wat is dan de toegevoegde waarde van het woordje 'alternatieve' in je stelling?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2013, 12:57 uur
Titmeister schreef:
Volgens mij is dat juist in de herkansing het geval. De 'alternatieve' stemmers haken af, er blijven voornamelijk 'mainstream' pop- en rockliefhebbers over.
Volgens mij is dat juist in de herkansing het geval. De 'alternatieve' stemmers haken af, er blijven voornamelijk 'mainstream' pop- en rockliefhebbers over.
Ik heb het niet nageteld, maar is het verschil tussen het eind van de 1e ronde en de herkansingen echt zo groot? Dat veel mensen sowieso na verloop van tijd wel afhaken was al bekend. Dat we sinds vorig jaar elk nummer een tweede kans geven, zie ik toch echt als een vooruitgang boven het oude systeem waarin veel nummers er onherroepelijk na 1 ronde uitlagen. Dat de tweede kans in de meerderheid van de gevallen enkel nog eens opnieuw benadrukt dat een nummer de populariteitstest niet haalt, soit. Ook hier zijn het de uitzonderingen die het de moeite waard maken. En vorig jaar hadden we herkansingsladders van 16 nummers. Dat ze dit jaar wat korter zijn en - vermoedelijk - toch wat meer mensen trekken, komt het draagvlak van het eindproduct toch ten goede.
chevy93 schreef:
Voor mijn gevoel gaan we richting een punt waarin we 1500 nummers ieder jaar opnieuw rangschikken. Waarbij het spannend is wat de finale wordt en spannend welke nummers op het randje komen, maar het voor de rest toch niet zo boeiend meer wordt.
Voor mijn gevoel gaan we richting een punt waarin we 1500 nummers ieder jaar opnieuw rangschikken. Waarbij het spannend is wat de finale wordt en spannend welke nummers op het randje komen, maar het voor de rest toch niet zo boeiend meer wordt.
Dat is iets overdreven, maar niet al te ver bezijden de waarheid. Tja, logisch toch? Veranderingen komen op het conto van nieuwe nummers ('te weinig', zegt men dan) of van tot nu toe over het hoofd geziene oude pareltjes (hoe lang kun je hoe veel parels met een hoe groot draagvlak over het hoofd zien met zijn allen?).
Nog een paar losse opmerkingen:
- In het wilde weg roepen dat 'veel mensen' vast niet naar alle nummers luisteren cq. ze een eerlijke kans geven, geeft mij altijd een wat onaangenaam gevoel. Ik denk zelf ook wel eens wat, maar vraag dan liever iemand bij wie je twijfelt op de man af wat hij van liedje X en Y vond dan algemeenheden te debiteren.
- Omdat die grootste gemene deler nou eenmaal een gegeven is, kan iemand die zijn subgenre / tijdvak / whatever onvoldoende aan bod vindt komen, altijd een parallel spelletje opstarten - in feite wat nu precies al gebeurd is met de Witte Trui en de Prehistorische Ladder.
- Bij twijfel over de rangschikking geef ik vaak de afwijkende artiest / genre / sekse de meeste punten en het zou me niet verbazen als meer mensen dat doen. Maar goed, dan moet er wel eerst twijfel over de rangschikking zijn; als dat Radioheadnummer duidelijk mijn favoriet is in die ladder, krijgt hij gewoon 8 punten.
- Ik heb nog een paar ijzers in het herkansingsvuur, maar ik lijk af te stevenen op 2 gesneuvelde oud-nominaties en 2 nieuwe nominatis in de 2e ronde. Een nettoresultaat van 0 dus, met de aanvullende kanttekening dat de 2 nominaties die wel door zijn eigenlijk de minst 'persoonlijke' nominaties uit het lijstje waren. Takeaway is dan ook om volgend jaar iets meer op veilig te spelen (nog te bepalen hoe precies). Andere mensen wat anders laten horen is leuk, maar uiteindelijk nomineer je toch ook vanuit het idee dat de lijst beter kan dan hij nu is.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:37 uur
Onweerwolf schreef:
Als je dan graag alternatieve muziek wilt zien doorgaan moet je dan niet juist blij zijn dat dit het niet lijkt te halen?
(quote)
Das natuurlijk een onzinredenering. Ik zet niet voor niets 'alternatief' altijd tussen aanhalingstekens. Ik zie de ladder het liefst als een afspiegeling van het muzieklandschap zoals dat door de grote groep liefhebbers op deze site gedragen wordt, dus inclusief hiphop, dance, metal en wereldmuziek. Je hoort mij niet ageren voor een rockvrije lijst, sterker nog, als rock niet de grootste gemene deler was, zou het naar mijn gevoel niet kloppen, maar de brede vijver met toppers uit de pop en rock zou imo aangevuld moeten worden met klassiekers uit de andere genres. Als ik dan zie dat zo'n klassieker als I Used to Love H.E.R., of bijvoorbeeld Windowlicker, al een enorme strijd moet leveren om überhaupt in de ladder terecht te komen, terwijl zo'n beetje elk doorsnee-poprocknummer de lijst haalt, dan stemt me dat wel treurig ja.
Casartelli schreef:
Ik heb het niet nageteld, maar is het verschil tussen het eind van de 1e ronde en de herkansingen echt zo groot?
(quote)
Ik heb het niet nageteld, maar is het verschil tussen het eind van de 1e ronde en de herkansingen echt zo groot?
Mwa ik heb bijvoorbeeld kemm en R&P, normaal toch redelijk vaste stemmers, al een tijdje niet meer hier gezien. Reijersen en inquestos zijn al langer afgehaakt. Daardoor blijft er maar een handvol stemmers over die de alternatieve genres waarderen (Teunnis, Arrie, Dwejkk_, Silent_shout, Aroentje, jeroentjuhh, Bertus en ik). Daar tegenover staat dat de vaste stemmers die er de afgelopen 2 jaar bij zijn gekomen, over het algemeen veel meer mainstream zijn (laxu11, Poeha, wandelindenatuur, nelis etc.). Dus in vergelijking met vroegere jaren, is de vaste stemmersgroep wel degelijker meer mainstream/pop/rock-georiënteerd geworden volgens mij.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:43 uur
Casartelli schreef:
Een nettoresultaat van 0 dus, met de aanvullende kanttekening dat de 2 nominaties die wel door zijn eigenlijk de minst 'persoonlijke' nominaties uit het lijstje waren. Takeaway is dan ook om volgend jaar iets meer op veilig te spelen (nog te bepalen hoe precies). Andere mensen wat anders laten horen is leuk, maar uiteindelijk nomineer je toch ook vanuit het idee dat de lijst beter kan dan hij nu is.
Ja, precies. Je doet mee om ze in de lijst te krijgen. En hoe vaker je nominaties het niet halen, des te groter de kans dat iemand het steeds veiliger gaat spelen. Waarmee de verrassingen eruit gehaald worden, omdat ze niet meer genomineerd worden. Je ziet het bij veel gebruikers die dit probleem letterlijk benoemen, zoals jij. Een nettoresultaat van 0 dus, met de aanvullende kanttekening dat de 2 nominaties die wel door zijn eigenlijk de minst 'persoonlijke' nominaties uit het lijstje waren. Takeaway is dan ook om volgend jaar iets meer op veilig te spelen (nog te bepalen hoe precies). Andere mensen wat anders laten horen is leuk, maar uiteindelijk nomineer je toch ook vanuit het idee dat de lijst beter kan dan hij nu is.
Langs de andere kant komt er wel meer verversing in de lijst zo, maar deze verversing beperkt zich tot de veiligere keuzes (zoals ik ze eerder benoemde, Give a Little Bit, Silenced by the Night etc.) en dat gaat ten koste van de eerdere gewaagde keuzes die de lijst wel wisten te halen.
Casartelli schreef:
- In het wilde weg roepen dat 'veel mensen' vast niet naar alle nummers luisteren cq. ze een eerlijke kans geven, geeft mij altijd een wat onaangenaam gevoel. Ik denk zelf ook wel eens wat, maar vraag dan liever iemand bij wie je twijfelt op de man af wat hij van liedje X en Y vond dan algemeenheden te debiteren.
Misschien heb ik (en de mensen die het met mij roepen) ongelijk en beluistert iedereen netjes elk nummer en krijgen ze een eerlijke kans. Maar hoe verklaar je dan dat nummers die onbekender zijn, maar pefect in het straatje van grotere bands passen, zoals Arcade Fire, The Beatles en Pink Floyd, bijna altijd onderaan te vinden zijn. Dergelijke bands halen met elk willekeurig nummer de bovenste 1000. Toch strandden de nummers die de liefhebbers van deze bands zeer waarschijnlijk ook goed vinden de lijst niet.- In het wilde weg roepen dat 'veel mensen' vast niet naar alle nummers luisteren cq. ze een eerlijke kans geven, geeft mij altijd een wat onaangenaam gevoel. Ik denk zelf ook wel eens wat, maar vraag dan liever iemand bij wie je twijfelt op de man af wat hij van liedje X en Y vond dan algemeenheden te debiteren.
Waarom zijn alle onbekende nummers in de lijst op één hand te tellen? Het zou toch niet uit mogen maken hoe bekend een nummer is om de lijst te halen? Iedereen beluistert alles immers. Met andere woorden: niemand nomineert een onbekend nummer dat bij dusdanig veel mensen in de smaak valt dat die de lijst haalt.
Wat dat betreft vind ik het dan weer makkelijk om te roepen "ze zijn gewoon niet populair/goed genoeg". En dan heb ik het nog niet eens over de alternatieve genres. Hiphop zal bv. nooit goed scoren in de ladder, en datzelfde geldt voor dance.
Persoonlijk valt het mij heel erg op dat er aan het begin een aantal nummers van grote bands in de herkansing moeten en dat er tijdens de herkansingen een hoop mensen afgehaakt lijken te zijn, zodat uiteindelijk diezelfde nummers weer bovenaan komen. En ik ben blijkbaar de enige niet.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 13:46 uur
60 Adam And The Ants - Stand And Deliver 1
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles
50 Otis Redding - Love Man 8
49 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 2
46 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 7
37 AC/DC - You Shook Me All Night Long 3
31 The Antlers - Wake 5
30 Opeth - Deliverance
22 Damien Rice - I Remember 4
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time
19 Flea - Helen Burns
6 Pepe Bradock - Deep Burnt
61 Moss - I Apologize (Dear Simon) 1
52 Bots - Zeven Dagen Lang
47 Balmorhea - Remembrance
44 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger 8
43 Ali Farka Touré - Savane 4
36 Röyksopp - Triumphant 2
35 Candi Staton - Evidence 3
33 Joan Osborne - One Of Us 5
31 De La Soul - Say No Go 7
20 Common Sense - I Used To Love H.E.R.
18 Bunny Wailer - Rastaman
14 Omar-s - Psychotic Photosynthesis
60 Adam And The Ants - Stand And Deliver 1
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles
50 Otis Redding - Love Man 8
49 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 2
46 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 7
37 AC/DC - You Shook Me All Night Long 3
31 The Antlers - Wake 5
30 Opeth - Deliverance
22 Damien Rice - I Remember 4
19 Flea - Helen Burns
61 Moss - I Apologize (Dear Simon) 1
44 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger 8
43 Ali Farka Touré - Savane 4
36 Röyksopp - Triumphant 2
35 Candi Staton - Evidence 3
33 Joan Osborne - One Of Us 5
31 De La Soul - Say No Go 7
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 14:06 uur
Ik heb toch zelf het idee dat we dit jaar een stuk meer onbekende dingen zien scoren dan vorig jaar.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 22 maart 2013, 14:33 uur
Titmeister schreef:
Mwa ik heb bijvoorbeeld kemm en R&P, normaal toch redelijk vaste stemmers, al een tijdje niet meer hier gezien. Reijersen en inquestos zijn al langer afgehaakt. Daardoor blijft er maar een handvol stemmers over die de alternatieve genres waarderen (Teunnis, Arrie, Dwejkk_, Silent_shout, Aroentje, jeroentjuhh, Bertus en ik). Daar tegenover staat dat de vaste stemmers die er de afgelopen 2 jaar bij zijn gekomen, over het algemeen veel meer mainstream zijn (laxu11, Poeha, wandelindenatuur, nelis etc.). Dus in vergelijking met vroegere jaren, is de vaste stemmersgroep wel degelijker meer mainstream/pop/rock-georiënteerd geworden volgens mij.
Tja. Het ene moment klaag ik dat er in algemeenheden gezeurd wordt over mensen die 'vast niet alles beluisteren', het volgende moment worden man en paard genoemd en heb ik wederom wat te mekkeren.
Of nou ja, te mekkeren... er staan hierboven een paar gebruikersnamen bij wie het labeltje alternatief danwel mainstream vrij duidelijk past, alsook een paar bij wie ik het een stuk minder herken (terwijl ik ook wel een paar andere namen zou kunnen verzinnen). En wat is een alternatief genre? Wanneer is een genre überhaupt groot genoeg om als zodanig neergezet te worden? Ik heb in elk geval regelmatig de indruk dat "alternatief" te vaak exclusief geprojecteerd wordt op "vind ik leuk en vinden toevallig te weinig andere mensen leuk", terwijl andere alternatieve nummers/bands/genres die toevallig iets minder in het straatje van de spreker passen dan even makkelijk op een hoop gegooid worden.
Op nummerniveau heb ik in elk geval in de 1e ronde vaak genoeg mijn 8, 7 en 6-punter (of twee van de drie) naar de herkansing verbannen zien worden om mezelf als alternatief te bestempelen. Jammer dat het zo'n sleets adjectief is.

Onweerwolf schreef:
Ik heb toch zelf het idee dat we dit jaar een stuk meer onbekende dingen zien scoren dan vorig jaar.
Dat idee heb ik niet zo sterk, maar goed, dat is ook niks meer dan jouw (nog) niet onderbouwde waarneming tegenover de mijne.
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 14:53 uur
We moeten overigens wel twee verschillende dingen scheiden. Namelijk onbekende nummers en nummers (al dan niet onbekend) uit een minder populair genre. Dat nummer van Common Sense bijvoorbeeld komt uit een genre wat niet populair is maar het is wel een overbekend nummer.
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 14:59 uur
Overigens ligt het gemiddelde aantal stemmers in deze fase net iets hoger dan vorig jaar.
0
Onweerwolf
geplaatst: 22 maart 2013, 15:05 uur
chevy93 schreef:
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver 1981 (1)
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 1975 (2)
47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 1969 (3)
42 Otis Redding - Love Man 1969 (4)
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 1983 (7)
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long 1980 (8)
30 Opeth - Deliverance 2002 (5)
29 Bo Diddley - Bo Diddley 1957 (10)
26 The Antlers - Wake 2009 (6)
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 1991 (12)
19 Flea - Helen Burns 2012 (13)
18 Damien Rice - I Remember 2002 (9)
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 1999. (11)
59 Adam And The Ants - Stand And Deliver 1981 (1)
50 Harmonium - Histoires Sans Paroles 1975 (2)
47 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 1969 (3)
42 Otis Redding - Love Man 1969 (4)
39 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 1983 (7)
34 AC/DC - You Shook Me All Night Long 1980 (8)
30 Opeth - Deliverance 2002 (5)
29 Bo Diddley - Bo Diddley 1957 (10)
26 The Antlers - Wake 2009 (6)
21 Sonny Sharrock - Once Upon A Time 1991 (12)
19 Flea - Helen Burns 2012 (13)
18 Damien Rice - I Remember 2002 (9)
6 Pepe Bradock - Deep Burnt 1999. (11)
Tussen haakjes de plaatsing in deze ladder op basis van de score in ronde 1. Daar kun je zien dat deze uitslag niet zo veel verschilt van het stemmen in de 1e ronde.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 15:36 uur
Wat in principe weinig zegt. De nummers komen uit verschillende ladders en dus ook uit een verschillend stadium van de eerste ronde. Daarbij kan een nummer maar 3 absolute punten verschillen, maar toch 9e staan i.p.v. 5e o.b.v stempercentage.
Wat de discussie ook zo troebel maakt.
Ik ben benieuwd welke nieuwe nummers in de lijst komen en hoe zich dat verhoudt t.o.v. vorig jaar. Dan pas kunnen we kijken welk voorgevoel klopt.
Wat de discussie ook zo troebel maakt.
Ik ben benieuwd welke nieuwe nummers in de lijst komen en hoe zich dat verhoudt t.o.v. vorig jaar. Dan pas kunnen we kijken welk voorgevoel klopt.

0
geplaatst: 22 maart 2013, 15:39 uur
Casartelli schreef:
Tja. Het ene moment klaag ik dat er in algemeenheden gezeurd wordt over mensen die 'vast niet alles beluisteren', het volgende moment worden man en paard genoemd en heb ik wederom wat te mekkeren.
Of nou ja, te mekkeren... er staan hierboven een paar gebruikersnamen bij wie het labeltje alternatief danwel mainstream vrij duidelijk past, alsook een paar bij wie ik het een stuk minder herken (terwijl ik ook wel een paar andere namen zou kunnen verzinnen). En wat is een alternatief genre? Wanneer is een genre überhaupt groot genoeg om als zodanig neergezet te worden? Ik heb in elk geval regelmatig de indruk dat "alternatief" te vaak exclusief geprojecteerd wordt op "vind ik leuk en vinden toevallig te weinig andere mensen leuk", terwijl andere alternatieve nummers/bands/genres die toevallig iets minder in het straatje van de spreker passen dan even makkelijk op een hoop gegooid worden.
Op nummerniveau heb ik in elk geval in de 1e ronde vaak genoeg mijn 8, 7 en 6-punter (of twee van de drie) naar de herkansing verbannen zien worden om mezelf als alternatief te bestempelen. Jammer dat het zo'n sleets adjectief is.
(quote)
Ik zet de termen alternatief en mainstream niet voor niets meestal tussen aanhalingstekens. Ben zelf eigenlijk ook niet zo'n fan van die termen, ook om de reden die OWW hierboven aangeeft. Ik doel echt op het onderscheid tussen de bekende pop en rockbands en muziek uit de overige genres, die m.u.v. soul en triphop, pertinent matig scoort in de ladder. Natuurlijk zijn er ook genoeg obscure poprockbandjes, die het niet halen. Maar over het algemeen ligt die drempel veel en veel lager dan voor andere genres.
Onweerwolf schreef:
We moeten overigens wel twee verschillende dingen scheiden. Namelijk onbekende nummers en nummers (al dan niet onbekend) uit een minder populair genre. Dat nummer van Common Sense bijvoorbeeld komt uit een genre wat niet populair is maar het is wel een overbekend nummer.
My point exactly. Ik verwacht helemaal niet dat mijn obscure favorieten de ladder halen. Wel dat de beste nummers bv. Aphex Twin en Common, maar ook Opeth, Refused of Tinariwen, gewoon de ladder halen. Helaas is dat nu niet het geval.
0
geplaatst: 22 maart 2013, 15:53 uur
63 Adam And The Ants - Stand And Deliver 3
58 Harmonium - Histoires Sans Paroles 8
50 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 4
50 Otis Redding - Love Man
49 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain
44 AC/DC - You Shook Me All Night Long 7
35 Opeth - Deliverance 5
32 The Antlers - Wake 1
31 Bo Diddley - Bo Diddley 2
22 Damien Rice - I Remember
19 Flea - Helen Burns
Herkansingsronde 1 - Ladder 32 pas
61 Moss - I Apologize (Dear Simon)
44 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
43 Ali Farka Touré - Savane
36 Röyksopp - Triumphant
35 Candi Staton - Evidence
33 Joan Osborne - One Of Us
31 De La Soul - Say No Go
63 Adam And The Ants - Stand And Deliver 3
58 Harmonium - Histoires Sans Paroles 8
50 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star 4
50 Otis Redding - Love Man
49 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain
44 AC/DC - You Shook Me All Night Long 7
35 Opeth - Deliverance 5
32 The Antlers - Wake 1
31 Bo Diddley - Bo Diddley 2
22 Damien Rice - I Remember
19 Flea - Helen Burns
44 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger
36 Röyksopp - Triumphant
31 De La Soul - Say No Go
0
geplaatst: 22 maart 2013, 16:03 uur
Ik vind het nog steeds een leuk spel en ook dit jaar zal er vast weer een mooie lijst uitrollen. Maar voor sommige genres moet je hier echt niet zijn. Jazz en hiphop worden hier zo grondig ondergewaardeerd dat zelfs de klassiekers van het genre de lijst niet eens halen. Blijkbaar gaan deze genres niet echt samen met wat in dit spel populair is. Er zijn namelijk nog genoeg hiphoppers op deze site, maar die stemmen hier niet helaas. Voor jazz zal je al snel naar Rate Your Music moeten om stemmers te vinden. Er gaan genoeg mooie nummers door, maar een briljant nummer als Goodbye Pork Pie Hat en I Used To Love H.E.R. zien sneuvelen is wel pijnlijk.
63 Adam And The Ants - Stand And Deliver
60 Harmonium - Histoires Sans Paroles 2
57 Otis Redding - Love Man 7
54 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 5
52 AC/DC - You Shook Me All Night Long 8
50 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
36 Opeth - Deliverance 1
35 The Antlers - Wake 3
31 Bo Diddley - Bo Diddley
26 Damien Rice - I Remember 4
19 Flea - Helen Burns
56 Bots - Zeven Dagen Lang 4
49 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) 3
45 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger 1
38 Röyksopp - Triumphant 2
36 De La Soul - Say No Go 5
28 Common Sense - I Used To Love H.E.R. 8
63 Adam And The Ants - Stand And Deliver
60 Harmonium - Histoires Sans Paroles 2
57 Otis Redding - Love Man 7
54 Townes Van Zandt - Our Mother The Mountain 5
52 AC/DC - You Shook Me All Night Long 8
50 Marc And The Mambas - Catch A Fallen Star
36 Opeth - Deliverance 1
35 The Antlers - Wake 3
31 Bo Diddley - Bo Diddley
26 Damien Rice - I Remember 4
19 Flea - Helen Burns
56 Bots - Zeven Dagen Lang 4
49 Roy Orbison - Only The Lonely (Know The Way I Feel) 3
45 Patti Smith - Rock 'n' Roll Nigger 1
38 Röyksopp - Triumphant 2
36 De La Soul - Say No Go 5
28 Common Sense - I Used To Love H.E.R. 8
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.