MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Préhistorische Top-X00

zoeken in:
Orbilin schreef:
Mijn eerste indruk is dat er met name voor ... Brazilië prima uit geput kan worden.
Ik ben bang dat die hitlijsten net zo weinig zeggen over kwaliteit als de Radio 2 Top 2000

herman schreef:
Op RateYourMusic is ook een hoop te vinden. Ze hebben daar een gigantische database, ook met singles, en je kunt er charts opvragen van bv. singles/albums/compilaties/alles op een hoop over een bepaald jaar of decennium.
Dit lijkt me een uitstekende bron, ook vanwege de overlap met mijn eerste boringen, en toch internationaler.

Maar als ik naar 1913 kijk zie ik wel extreem weinig variatie. Zijn de opstellers zo eenkennig, of waren er in die tijd heel weinig sterren? De Top-20 telt 12 artiesten! En dan klagen ze hier dat er twee songs van Radiohead in de Finale staan...

Op deze site zijn ook veel oude charts te vinden, met wat meer variatie ook:
Music VF, US & UK hits charts ••• Top Songs, Albums and Artists - musicvf.com

Het is me niet helemaal duidelijk waarop ze hun charts van voor 1940 baseren. De disclaimer van de site meldt dat alles gebaseerd is op charts van Billboard en The UK Charts Company, maar Billboard had pas in 1940 een officiële lijst en de Britten volgend nog later. Wel had Billboard (het tijdschrift) al bijna vanaf het begin af en toe lijstjes opgenomen, wellicht dat ze die gebruikt hebben.

Helaas heeft de site nu nog alleen maar Angelsaksische oude troep in de aanbieding - de Franse lijstjes beginnen bij 1970.

Bertus schreef:
Op deze site zijn ook veel oude charts te vinden, met wat meer variatie ook:
musicvf.com
Deze site gaat me helpen. Elke song heeft een puntental, en is voorzien van een (zoek)link naar YouTube. Misschien kan ik het "I feel lucky" automatiseren

Orbilin schreef:
(quote)
Ik ben bang dat die hitlijsten net zo weinig zeggen over kwaliteit als de Radio 2 Top 2000

Okee, ik heb het begrepen en haak af.
Jij wil graven naar alternatieve parels en vermijdt liever het populaire werk.
Dat moet kunnen, maar wat dat betreft ben ik niet goed thuis in deze periode.

Ik blijf het volgen vanop een afstand.

Deze site musicvf.com rangschikt songs volgens positie in de charts.
Dus eerst komen alle nummer 1 hits per jaar, daarna de nummer 2 hits enz.

Grote nummer 2 of 3 hits scoren dus lager dan nummers die één week op 1 stonden.
Dat vind ik wel een beetje jammer voor deze voor de rest erg bruikbare site.

Bertus schreef:
Het is me niet helemaal duidelijk waarop ze hun charts van voor 1940 baseren.

Billboard publiceerde pas vanaf de zomer van 1940 lijsten van de bestverkopende artiesten.
Toch bestonden er vroeger al lijsten met de meest verkochte partituren, meest vertolkte songs enz ...
Er bestaan naslagwerken die op basis van die gegevens virtuele hitlijsten van voor 1940 berekenden.

dazzler schreef:
Ja, zo elitair ben ik wel Als het goed verkoopt is de kans groot dat het mij snel gaat vervelen. Daarom hang ik, en jij ook naar ik aanneem, op MuMe rond.

We hebben een mooi instrument: Ladderen. Dat helpt ons het kaf van het koren te scheiden. Maar dan moeten we vooraf wel koren tussen het kaf stoppen. Daarom denk ik dat we naast hitlijsten ook lijsten van kenners zoals John Peel moeten gebruiken.

Een concreet voorbeeld:

Twelfth Street Rag - Euday L. Bowman - 1914

Deze trof ik aan in een videolijstje op YouTube van een liefhebber:
YouTube - The Best Songs of the 20th Century - part 1 (1900-1919) als één van de twee beste nummers van dat jaar.

In de hitlijst van 1914 of 1915 op MusicVF komt hij echter niet voor. Pas in 1917 verschijnt hij, in een uitvoering van Earth Fuller's Novelty Orchestra. En op Wikipedia lees ik: "It is one of the most famous and best-selling rags of the ragtime era. It has been recorded by many artists, ranging from Louis Armstrong to Lester Young."

Maar wie is de uitvoerder in dit filmpje? Is dit een opname uit 1914?

Hmm, misschien niet zo'n duidelijk voorbeeld, te veel mist of time...

dazzler schreef:
Okee, ik heb het begrepen en haak af.
Dat moet kunnen, maar wat dat betreft ben ik niet goed thuis in deze periode.

Ik blijf het volgen vanop een afstand.

Deze site musicvf.com rangschikt songs volgens positie in de charts.
Dus eerst komen alle nummer 1 hits per jaar, daarna de nummer 2 hits enz.

Grote nummer 2 of 3 hits scoren dus lager dan nummers die één week op 1 stonden.
Dat vind ik wel een beetje jammer voor deze voor de rest erg bruikbare site.

(quote)

Billboard publiceerde pas vanaf de zomer van 1940 lijsten van de bestverkopende artiesten.
Toch bestonden er vroeger al lijsten met de meest verkochte partituren, meest vertolkte songs enz ...
Er bestaan naslagwerken die op basis van die gegevens virtuele hitlijsten van voor 1940 berekenden.
Ok, dank voor de info

Ik ga even een weekje offline, zo goed als cold turkey, smartphone als methadon.

Dit is de hit-versie van Pee Wee Hunt, één van de best verkochte singles uit 1948.
Pee Wee Hunt - Twelfth Street Rag (1948)

De versie in Orbilins link lijkt de versie van Bowman zelf.
Al is de opnamekwaliteit te helder om te vemoeden dat de opname uit 1914 stamt.
Dus misschien eerder naar het origineel nagespeeld door iemand anders.

De meeste songs uit de prehistorie gaan trouwens terug op nog oudere composities.
Vaak zijn het bewerkingen of wordt er een tekst op gezet. Als het de bedoeling is
om steeds de meest originele versie te gaan traceren, wens ik je veel succes.

De hitversie van Pee Wee Hunt gebruikt blazers ipv een solopiano.
Ik begrijp niet zo goed waarom de Pee Wee Hunt versie (een million seller)
kaf zou zijn en de pianoversie koren.

Ben het eens met dazzler, dat is heel moeilijk. Veel muziek is afgeleid van oudere folk songs of klassieke muziek.

dazzler schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom de Pee Wee Hunt versie (een million seller)
kaf zou zijn en de pianoversie koren.
Ik ook niet. Die suggestie heb ik niet willen wekken. Er is ook geen fundamenteel bezwaar om de kandidatenlijst te vullen met de 12th Street Rag uitgevoerd door 800 verschillende uitvoerenden.

De versie van Pee Wee Hunt (1948) komt in ieder geval in de startlijst te staan, omdat hij als eerste genoemd wordt bij MusicVF.com. Uit deze bron zal ik zeker putten.

Het scheiden van het kaf van het koren vindt tijdens het ladderproces plaats.

MDV
Kunnen we al nomineren?

Ik werk aan de startlijst, maar dat gaat nog wel een week, misschien twee duren. Ik mik op de 2e helft van januari voor de nominaties. Dan kunnen we 1 februari van start. Stay cool

Gast
geplaatst: vandaag om 00:55 uur

geplaatst: vandaag om 00:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.