MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Préhistorische Top-X00

zoeken in:
Onweerwolf wil volgend jaar een nieuwe game starten, naast de Top 2000, met alleen tracks van de afgelopen 10 jaar (lees voorstel). Zo hoeven ze niet te concurreren met de klassiekers, en komen daarmee beter tot hun recht.

Ikzelf zou daar graag nog een game aan toe willen voegen, met alleen tracks opgenomen in de voorlaatste 50 jaar (1913-1962). Het zou kunnen dat de uitvinding van popmuziek een revolutie was die alle eerdere populaire muziek, noem het uit de ‘préhistorie’, uitrangeerde. Maar in ieder geval geldt domweg dat onbekend onbemind maakt. Naar alle soorten muziek moet je leren luisteren, slechts een minderheid heeft dat met oudere muziek gedaan, en daarom maakt deze muziek democratisch geen kans wanneer het moet concurreren met eigentijdse muziek.

Sommigen hier klagen dat jazz, blues en chanson ondergeschoven kindjes zijn in de Top 2000. Met dit alternatieve game wordt dat perfect ondervangen, want die zijn in de voorlaatste 50 jaar tot wasdom gekomen.

Wie van jullie lijkt het leuk om ladders te beoordelen als:

You Made Me Love You, I Didn’t Want To Do It – Al Jolson (1913)
Mon Homme – Jeanne Bourgeois (1916)
Rhapsody In Blue – Paul Whiteman feat. George Gershwin (1924)
West End Blues – Louis Armstrong (1928)
Ich Bin Von Kopf Bis Fuss Auf Liebe Eingestellt – Marlene Dietrich (1930)
Alabama Song – Lotte Lenya (1930)
Strange Fruit – Billie Holiday (1939)
La Cumparsita – Juan D’Arienzo (1951)
Jailhouse Rock – Elvis Presley (1957)
Twist And Shout – Isley Brothers (1962)

Om de oudere tracks voldoende tot hun recht te laten komen lijkt het mij het beste om te beginnen met vijf voorrondes van 10 jaar (‘WK-voetbal-systeem’) van gelijke omvang, bijvoorbeeld 5x240 = 1200 -> Top 800). Voor de überstrakke organisatie ben ik vrijwilliger.

Voor de Amerikaanse inbreng wilde ik putten uit de volgende site: DigitalDreamDoor.

Voor de Europese en andere inbrengen (bijv. tango) ben ik nog zoekende.

Daarnaast is er natuurlijk plaats voor individuele nominaties.

Mij lijkt het wel leuk, maar het zal voor mij wel heel luisterintensief worden, en bij mij gaat de voorkeur nu even uit naar andere spellen die ik het komende jaar wil gaan volgen.

Nobel initiatief. Ik ben in principe voor, alhoewel een top 800 misschien wat teveel van het goede is. Het moordende tempo van de MuMeLadder zou wat mij betreft ook iets te snel zijn, voor zo iets. Awel, ik wil best meedoen, maar ik weet niet hoeveel er nog met mij zullen zijn..?

Ik zal me in ieder geval buigen over een lijstje.

Klinkt leuk, maar ook wel erg ambitieus. Wordt wel heeeel veel luisteren en dat lukte me afgelopen jaar al niet eens in de MuMe-ladder (al werkt het spelverloop daar ook wel eens demotiverend), waar ik het meeste toch al wel ken. Maar als dit spel er komt, zal ik ongetwijfeld wel eens meestemmen, want het is wel mooi als al die prehistorische muziek hier wat meer in de spotlight komt te staan.

Heel mooi initiatief! Ik kan niet beloven dat ik altijd ga meestemmen, maar zal zeker dit topic in de gaten houden

Probleem is inderdaad dat veel en intensief luisteren nodig zal zijn.
Nu ben ik zelf wel een beetje thuis in de kaskrakers uit de jaren 50, 40 en iets minder 30 en 20.

En ik speel al lang met het idee om daar een soort van trip door te maken online
zodat geïnteresseerden deze muziek ook echt kunnen leren kennen en waarderen.

Het grootste probleem daarbij is het gebrek aan feedback.
Als je zo'n topic van lange adem start, dan weet je graag in hoeverre mensen
dat topic volgen (en het aantal volgers kan je vooralsnog niet zien op deze site).

Als je een ladder gaat spelen, dan verhoog je weliswaar de betrokkenheid van het publiek,
maar je creëert ook een drempel: want stemmen wil zeggen, beluisteren, wikken en wegen.
En het zou kunnen dat users daarvoor gaan passen.

In je voorbeeldlijst stopte je heel wat nummers die later ook beroemd zijn geworden
in rock of popversies. En dat maakt zo'n trip door de vroegste jaren van de populaire muziek
precies zo interessant. Je hoort niet alleen oerversies van dergelijke nummers, maar je hoort ook
songsmid trucjes, melodietjes, of tekstflarden die later zullen terugkeren in de ons bekendere hits.

Ik moedig het initiatief zeker aan.
Maar hou mijn hart vast voor het vele werk.

En net zoals de anderen hier, kan ik niet beloven dat ik veel tijd ga hebben
om intensief te gaan luisteren naar de nummers die ik nog niet ken.

Ik zou alvast opteren voor ladders die niet te lang zijn: hooguit vier of vijf songs.
Zodat de dagelijkse luistertaak niet te tijdrovend is en kiezen niet te moeilijk wordt.

Deze site kan ook helpen: http://tsort.info/music/yr1948.htm.

Veel succes.

titan (crew)
Ik ben bang dat het allemaal een beetje te veel van het goede wordt. Uiteraard doe ik weer fanatiek mee aan de mumeladder en ook de (reeds begonnen) belpopladder heeft mijn interesse. De ladder met nummers van uitsluitend de afgelopen 10 jaar lijkt me ook wel leuk, maar deze laat ik aan mij voorbij gaan.

Ik word er wel enthousiast van hoor Geen idee of ik er een mens een plezier mee doe - m.a.w.: je zit hier vast niet op te wachten - maar ik geef vast een voorschotje... Deze nummers mogen in zo'n lijst zeker niet ontbreken!

Ik heb 't nu maar even beperkt gehouden tot jazz en chansons, anders wordt 't helemaal zo'n waslijst

Billie Holiday – I'm A Fool to Want You (1958)
Charles Mingus – Moanin' (1959)
Ella Fitzgerald – Let's Face the Music and Dance (1958)
Ella Fitzgerald & Louis Armstrong – Cheek to Cheek (1956)
Frank Sinatra – In the Wee Small Hours of the Morning (1955)
John Coltrane – Blue Train (1957)
Louis Armstrong – Beale Street Blues
Miles Davis – So What (1959)
Sarah Vaughan – Lullaby of Birdland (1954)
Thelonious Monk – Well, You Needn't (1957)

Boris Vian – Le Déserteur (1954)
Charles Aznavour – Au Creux de Mon Épaule (1954)
Charles Trenet – La Mer (1946)
Django Reinhardt & Stéphane Grapelli – Nuages (1940)
Édith Piaf – Non, Je Ne Regrette Rien (1960)
Françoise Hardy – Tous les Garçons et les Filles (1962)
Georges Brassens – Chanson Pour l'Auvergnat (1954)
Jacques Brel – Ne Me Quitte Pas (1959)
Jean Ferrat – Nuit et Brouillard
Juliette Gréco – Sous le Ciel de Paris (1951)
Léo Ferré – Paris Canaille (1953)
Les Frères Jacques – La Marie-Joseph
Patachou – La Complainte de la Butte (1955)
Yves Montand – Les Feuilles Mortes (1949)

Hier ga ik zeker aan meedoen, als ik de tijd kan vinden ook met zekere regelmaat.

Dat betekent wel, dat het programma met de MuMe2000, de reeds lopende soulladders, de nog op te starten ladders voor nummers uit de laatste tien jaar en nu dit topic zo vol is, dat ik voorlopig even afzie van een reeds voorgenomen bubbling under / tip zoveel met nummers van artiesten die nog niet in de MuMe2000 staan. Maar dit topic is daarvoor dan wel weer een heel goed oriëntaiepunt, dus er gaat niets verloren.

Jeetje, en weer een razend interessante ladder. Hoe ga ik hier allemaal de tijd voor vinden? Hoe dan ook, dit is toch wel één van de leukste, dus ik doe zeker mee. Ik word hier ook erg enthousiast van.

Nog een probleem waar over nagedacht kan worden.

Ik zie al veel titels verschijnen waarvan ik nummers bezit door andere uitvoerders.
In die tijd werd dezelfde song verkocht aan diverse artiesten. Het zal dus niet gemakkelijk zijn
om te bepalen welke versie van de song in het spel mag deelnemer.

Is het misschien een idee om de voorronden niet naar decennium in te delen (waarbij het aantal nominaties voor de jaren 10 mogelijk erg laag is), maar naar genre (stroming, hoe noem je dat?), bijvoorbeeld: jazz / blues / rock / folk / chanson / anders?

dazzler schreef:
Nog een probleem waar over nagedacht kan worden.

Ik zie al veel titels verschijnen waarvan ik nummers bezit door andere uitvoerders.
In die tijd werd dezelfde song verkocht aan diverse artiesten. Het zal dus niet gemakkelijk zijn
Waarom is dit een probleem? In de 'grote' ladder mogen ook verschillende uitvoering van een nummer genomineerd worden, zolang het geen remixen zijn maar duidelijk uitvoeringen van verschilende artietsten. Nu heb je gelijk dat voor de oudere nummers geldt dat ze vaak door erg veel verschillende artiesten uitgevoerd zijn, maar het lijkt me sterk dat van Sous le Ciel de Paris uitvoeringen door Bretonnière, Montand, Piaf, Gréco en Matthieu genomineerd gaan worden.

Eindelijk muziek uit mijn decennia.

Onder andere hier is een overschot aan préhistorische muziek te vinden.

Staat die accent aigu in de titel daar trouwens om nadruk te leggen of is het gewoon een foutje?

Ik zat daar ook al over te peinzen. Ik denk dat extra beetje nadruk?

En eigenlijk vind ik 't ook wel heel leuk. Met een schaars gezelschap moet er ook iets tofs van te maken zijn.

Daarbij kan ik aankondigen plaats in te ruimen (in mijn lijstje nominaties, als dat mag) voor twee of drie favorieten van mijn opa, wel zo leuk.

Een zeer leuk initiatief en ik ga ook proberen hier aan mee te doen.

Ik vind het een fantastisch initiatief, maar mijn tijd is helaas te gelimiteerd om hier tijd in te steken. Gezien mijn muziekkennis van vóór 1960 zich letterlijk tot pakweg 10 nummers beperkt, zou ik wel héél veel moeten gaan luisteren, en daar ontbreekt me helaas te vrije tijd voor...

Zoals al meer users hier hebben gezegd, vind ik dit een tof initiatief, ik zal ook zeker meestemmen, echter lopen er al vele enigszins luister intensieve topics, dat ook bij mij het tijdsgebrek (of eventueel nog later naar bed gaan) wel eens een bottleneck kan zijn. Maar meedoen is een zekerheid. Gezien ook laxus11's topic De Flitsende 50's is hier vast animo voor te verkrijgen, maar de jaren ervoor worden voor mij erg problematisch.

1200 songs....oei dat wordt een immense opgave.... Ladders met 5 songs per ladder, lijken me meer dan genoeg om de interesse hoog te houden.

Die 1200 mogen van mij wel wat teruggebracht worden..

Bedankt voor de (veelal positieve) reacties!

Ik heb wat zitten rekenen (natuurlijk), en als we 8 tracks per etmaal aanpakken, dan valt het net te doen als we beginnen met 5 keer 192 tracks, dus 960 in totaal. De voorrondes resulteren in 5 keer 128 = 640 tracks voor de hoofdronde. Daar kunnen we dan een Top 500 van maken.

En let op bij het nadenken over nominaties: We hebben een _gelijk_ aantal nominaties in alle decennia (=groepen van 10 aansluitende jaren) nodig, dus alvast bedankt voor de mooie tips uit de laatste 15 jaar, maar de uitdaging gaat waarschijnlijk zitten in de vroegste decennia.

Per genre voorrondes doen lijkt me lastig, er zijn er zoveel (mariacchi, son...).

Ik zal een startlijst maken van 160 tracks per decennium (ik schat zo 80 Noord-Amerikaans, 50 Europees, 30 Latin en diversen), wat dan aangevuld moet worden met nog 32 tracks. Dat betekent dat we op zoek zijn naar 32 lijstjes met 1 track per decennium, of - misschien is dat reëler - 16 lijstjes met 2 tracks per decennium.

@Dazzler:

Bedankt voor de link, zeker een goed alternatief voor de bron die ik noemde. Als ik op die site naar het bronmateriaal kijk, vraag ik me wel af Europa goed aan bod komt. Mijn eerste indruk is dat er met name voor de US en Brazilië prima uit geput kan worden. Maar de verwijzingen naar onze zuster-liefhebber-internetcommunity's kunnen ook heel vruchtbaar zijn. Ik ga het bestuderen.

John Peel - Peelenium: 40 tracks per decennium

dazzler schreef:
Het zal dus niet gemakkelijk zijn
Ik zie dat probleem met name voor het zoeken van kijk/luistermateriaal voor een artiest/song-combinatie. Ik vond al een Lotte Lenya-optreden voor de BBC in 1960 van genoemde song uit 1930. Veel YouTube-materiaal is niet eens gedateerd. En groeit een artiest, of willen we de meest oorspronkelijke versie?

Maar gelukkig blijft het een spel, zonder wetenschappelijke pretentie, en kunnen we miskleunen in een volgende editie, of onderweg rechtzetten.

Orbilin schreef:
Als ik op die site naar het bronmateriaal kijk, vraag ik me wel af Europa goed aan bod komt. Mijn eerste indruk is dat er met name voor de US en Brazilië prima uit geput kan worden. Maar de verwijzingen naar onze zuster-liefhebber-internetcommunity's kunnen ook heel vruchtbaar zijn. Ik ga het bestuderen.

Je hebt overschot van gelijk. Maar er bestaan ook geen uitgewerkte gegevens over Europa
over de pre-rock 'n' roll periode. Veel meer dan sites met titels ben ik nog niet tegengekomen.

Ik ben zeer nieuwsgierig naar sites die mij wat kunnen leren
over welke nummers er succesvol waren in Europa in bijvoorbeeld 1948.
Bronnen met verkoopscijfers gaan we niet vinden, maar radio airplay kan helpen.

Het is pas na de bevrijding dat men in Europa muziek gaat consumeren
als vorm van ontspanning. De hele entertainment industrie komt overwaaien vanuit de States.
Ik heb heel wat Frans chanson en Nederlandstalig werk liggen uit de pre-rock 'n' roll tijd.
Maar die nummers historisch kaderen is niet bepaald gemakkelijk.

Op die manier hoop ik wel wat te leren van dit topic, al was het maar via de links.
Ik buig me dit weekend eens over een lijst van absolute toppers uit de periode 1937-1962.

Al moet ik wel zeggen dat we misschien dat andere topic dat nu loopt overlappen
als je tot 1962 rekent. Muziek >> Muziekgames >> De flitsende jaren 50 Ko

Ik begrijp het jaar 1962: vanaf dan werd moderne popmuziek samen met The Beatles geboren.
Je zou ook tot 1954 kunnen gaan en dus eindigen aan de vooravond van Rock around the Clock.

Op RateYourMusic is ook een hoop te vinden. Ze hebben daar een gigantische database, ook met singles, en je kunt er charts opvragen van bv. singles/albums/compilaties/alles op een hoop over een bepaald jaar of decennium.

Hier is bv. de singles-chart van 1948:
Custom chart - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Je kan die charts ook verder specificeren op afkomst artiest, afkomst stemmers, muziekgenre(s), etc. De toplijsten gaan er wel maar tot 1000, maar vermoedelijk zullen we toch niet met meer dan 1000 liedjes per jaar gaan spelen.

We zullen nog verbaasd opkijken hoeveel herkenbare later gecoverde liedjes op ons pad komen.

Rate Your Music bevat charts die zijn samengesteld door de gebruikers van die site.
Die zeggen weinig of niets over het tijdsbeeld toen. Vaak worden daar alternatievere favorieten
naar voren geschoven of op zijn minst songs die in de loop der jaren hun sporen hebben verdiend.

dazzler schreef:
Ik begrijp het jaar 1962: vanaf dan werd moderne popmuziek samen met The Beatles geboren.
De datumrange is volstrekt mechanisch, namelijk de voorlaatste 50 jaar. Als het een encore wordt eindigen we in 2014 met 1963.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:10 uur

geplaatst: vandaag om 23:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.