MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2013]

zoeken in:
Volgens mij staan alleen de hoogste zoveel nummers uit de MuMeLadder in de startlijst, verder aangevuld met toplijstjes uit andere bronnen (bijv bovengenoemde iamamiwhoami).

Marcel heeft van elk jaar dat meedoet in De Witte Trui 40 nummers genomen.
Dat verklaart, waarom sommige nummers uit MuMeLadder, de startlijst niet hebben gehaald.

Onweerwolf schreef:
Er staan 40 songs uit elk jaar in de lijst en blijkbaar waren de namen die je noemt niet relevant genoeg op de plekken waar ik heb gezocht.

5 nominaties voor bands als Arcade Fire of The National zou die bands gewoon heel veel oneer aandoen. Als bands die in jaren '00 groot zijn geworden en hier op MuMe ten eerste erg hoge albumquoteringen heeft en ten teweede enorm veel stemmen dan is 5 echt wel te weinig voor deze bands en dan ga je kwalitatief achteruit voor meer kwantitatieve variate.

Verder had je deze buzz rond de Witte Trui ruimschoots op voorhand kunnen zien aankomen en dan had je maar wat regelmatiger de forumupdates moeten checken. Als blijkt dat je dan toch te laat was, dan is dit gewoon helaas pindakaas en volgend jaar beter. Het is Onweerwolf zijn topic en als hij wilt werken met een startlijst, dan is dit zijn goed recht en ook vrij normaal omdat er anders een paar essentiële nummers waarschijnlijk niet genomineerd zouden zijn, hetgeen de lijst minder representatief zou maken.

Ik stel voor dat we nu we de startlijst + nominaties hebben dat we vrij snel beginnen met de eerste ronde om van dit gezeur af te geraken.

Verder ben ik het helemaal eens dat Joep alle recht heeft op zijn nominaties. Als hij gereserveerd heeft (hetgeen op het hele MuMeforum schering en inslag is) voor die plekjes dan kunnen die niet ineens verdwijnen.

Met al 5 Arctic Monkeys in de lijst snap ik best dat hij er eentje gelaten heeft voor wat het is. Als dat nummer toch in de lijst hoort, wordt die wel genomineerd door iemand anders. Neem nou een band als Keane, die moet het ook doen met slechts één nummer in de startlijst. En dat terwijl Somewhere Only We Know een flinke moderne klassieker geworden is. En dan komen andere hits als Is It Any Wonder? en Everybody's Changing nog niet eens in beeld.

5 vind ik overigens wel erg weinig als maximum. Alleen op Funeral staan 5 nummers die zeker bestaansrecht hebben in deze lijst.

Ik niet echt. Deze ladder gaat over een relatief korte periode van 10 jaar muziek. Dan is 5 nummers nog steeds heel erg veel.

chevy93 schreef:
Met al 5 Arctic Monkeys in de lijst snap ik best dat hij er eentje gelaten heeft voor wat het is. Als dat nummer toch in de lijst hoort, wordt die wel genomineerd door iemand anders.

5 vind ik overigens wel erg weinig als maximum. Alleen op Funeral staan 5 nummers die zeker bestaansrecht hebben in deze lijst.

Inderdaad, ik heb When The Sun Goes Down erbij genomineerd.

Er zijn natuurlijk ook nuances mogelijk: bijvoorbeeld kijken hoeveel nominaties nu net te laat waren en precies dat aantal nummers uit de startlijst vervangen. Dan hoeven belangrijke artiesten niet té ver gestript te worden. Hoe dan ook vertrouw ik erop dat Onweerwolf een wijs besluit zal nemen

Rhythm & Poetry schreef:
Ik niet echt. Deze ladder gaat over een relatief korte periode van 10 jaar muziek. Dan is 5 nummers nog steeds heel erg veel.
Hoeveel artiesten hebben een langere relevante periode gehad dan 10 jaar? Bijzonder weinig, denk ik. Doorgaans piekt iedere artiest binnen 10 jaar. Tegenwoordig dan wellicht wat meer, maar dan vooral er meer tijd tussen het uitbrengen van albums zit

chevy93 schreef:
(quote)
Hoeveel artiesten hebben een langere relevante periode gehad dan 10 jaar? Bijzonder weinig, denk ik. Doorgaans piekt iedere artiest binnen 10 jaar.

Klopt helemaal, Chevy!

En dan straks zeker allemaal weer klagen als er 25 keer Arcade Fire en Radiohead bij de beste 100 staat.

Volgens mij was Onweerwolf er vrij duidelijk in geweest dat er geen beperkingen in deze zin zouden zijn, dus misschien moeten we deze discussie niet te ver dorovoeren.

Sowieso het woord van de almachtige vader afwachten, een wijs besluit ligt hoe dan ook in het verschiet.

Ik heb nu al genoeg geklaagd over de veel te vele noteringen van Arcade Fire. En de beste nummers van Radiohead mogen niet meedoen, dus daar verwacht ik niet al te veel problemen van.

Ik ga wel klagen als Muse niet 10 keer in de top 100 staat.

Drie nummers per artiest is meer dan genoeg. Net als in de MuMe 2000.

herman schreef:
En dan straks zeker allemaal weer klagen als er 25 keer Arcade Fire en Radiohead bij de beste 100 staat. .

Mijn betoog is al klaar!

Ohw.. dat ging snel ineens

Onweerwolf
keijzm73 schreef:
Ohw.. dat ging snel ineens

Inderdaad zeg.

Was nét klaar met lijstje in mijn hoofd. Wilde het erop komen knallen. Nadeel als zo'n topic nog niet voorbijkomt bij je Updates. Nou ja, jammer maar helaas! Veel plezier allemaal

Onweerwolf schreef:

Daarnaast is het hopelijk ook een leuke manier om nieuwe muziek te leren kennen natuurlijk.

Het toelaten van slechts 5 nummers per artiest zou dit toch echt wel ten goede komen. Anders ga je op 720 nummers 75% van heel bekende groepen overhouden, en dat zou toch wel wat jammer zijn. Iedereen kent die nummers toch al.

corn1holio1 schreef:
(quote)

Het toelaten van slechts 5 nummers per artiest zou dit toch echt wel ten goede komen. Anders ga je op 720 nummers 75% van heel bekende groepen overhouden, en dat zou toch wel wat jammer zijn. Iedereen kent die nummers toch al.

Dit is dan ook een toplijst vooral en geen ontdekkingslijst. Voor ontdekkingen kan je altijd terecht bij het Maak Kennis-topic en het Song v/h Jaar-topic om er zo maar eens even 2 te noemen.
Ik zou het erg spijtig vinden mocht Arcade Fire 12 goede nummers moeten inruilen voor een groepje songs waarvan er misschien maar 2 of zo uiteindelijk kunnen wedijveren met de geslachtofferde nummers van Arcade Fire.

Zou je het alleen spijtig vinden voor die Arcade Fire tracks of ook voor eventuele andere bands?

vigil schreef:
Zou je het alleen spijtig vinden voor die Arcade Fire tracks of ook voor eventuele andere bands?

Ook voor de andere bands, Arcade Fire was gewoon het frappantste voorbeeld met hun 17 steengoede songs. Arctic Monkeys, Elbow, The National, Muse, Sigur Ros, Sufjan Stevens, The Xx, The Veils, ... zijn allemaal bands die de jaren '00 serieus gekleurd hebben, met meerdere belangrijke nummers. Deze verdienen het dan ook om met zoveel nominaties in de startlijst te staan. En mocht blijken dat jullie ze dan toch niet weten te smaken dan kunnen jullie ze nog altijd geen punten geven en andere songs van minder vaak genomineerde artiesten meer.

Onweerwolf
Ik ga in ieder geval geen voorrondes doen om artiesten te beperken.

Ik vind dat gewoon niet nodig want uiteindelijk vallen die nummers toch af omdat ze te oud worden, dus het heeft geen functie voor wat betreft het voorkomen van het stagneren van de lijst zoals dat bij de MuMeLadder het geval is. En uiteindelijk gaat het om de songs en niet om de artiesten.

Bovendien levert dat ook extra veel priegelwerk op voor mij voor wat betreft het invullen van het bestand. Eerst een regel bepalen, dan gaan tellen wie er overheen gaat, voorronde doen, uitslag interpreteren en dan vervolgens weer al die titels en alle linkjes gaan veranderen. Da's gewoon klotewerk.

De zoekcriteria die ik heb gebruikt heb ik overal zo eerlijk mogelijk toegepast en daar rolt 17X Arcade Fire uit en het is gewoon aan ons om te bekijken of dat klopt of niet bij het stemmen. In de MuMeLadder haalden overigens ook niet alle 16 AF nummers de Top 2000 dus het is nog maar de vraag wat het hier gaat worden.

chevy93 schreef:
En met het teruglezen van de nominaties zie ik heel wat artiesten waar ik zelf niet aan gedacht heb, zoals Madrugada, Trentemoller, Atmosphere en Antony and the Johnsons.

Tja, dat had ik dan (ook) met Atmosphere, Pet Shop Boys, Lykke Li, Austra.

Je kunt er (tot nu toe) ook maar 8 nomineren, da's al een slachtveld op zich. Dan is het maar te hopen dat onze lotgenoten er misschien nog enkelen nomineren.

dumb_helicopter schreef:
(quote)

En mocht blijken dat jullie ze dan toch niet weten te smaken dan kunnen jullie ze nog altijd geen punten geven en andere songs van minder vaak genomineerde artiesten meer.

Het was gewoon een vraag om even te checken dat het niet om een "fanboy-alert" ging

Ik ben op zich wel voor enige beperking qua aantal liedjes per artiest maar zodra we punten gaan geven ga ik natuurlijk niet een in mijn oren veel beter nummer van bovengenoemde artiesten geen punten geven en een artiest met slechts 1 nominatie wel punten. De beste nummers krijgen uiteraard gewoon de punten die ze op dat moment verdienen.

Onweerwolf
vigil schreef:
maar zodra we punten gaan geven ga ik natuurlijk niet een in mijn oren veel beter nummer van bovengenoemde artiesten geen punten geven en een artiest met slechts 1 nominatie wel punten. De beste nummers krijgen uiteraard gewoon de punten die ze op dat moment verdienen.

En daar gaat het ook om in dit topic. De top 400 van de afgelopen 10 jaar. Er zijn andere topics waar de focus ligt op zo veel mogelijk muziek ontdekken en/of zoveel mogelijk variatie. Het ontdekkingsaspect is hier niet het hoofddoel maar hopelijk gewoon een positieve bijkomstigheid.

OK duidelijk, let's do it

Waarom zie ik dit topic nu pas?

Casartelli schreef:
(quote)

...of iets dergelijks ja.

Als we ons hier bijna een jaar mee onledig gaan houden, zou het inderdaad wel wat sneu zijn als zeer regelmatige deelnemers aan de reguliere ladder te laat zijn met nomineren omdat de lijst binnen een paar uur vol zat.

Dat is inderdaad zeer jammer. Uiteindelijk maar zes niet-zombie-uren tijd om te nomineren

Nu is het natuurlijk makkelijk gezegd, maar misschien is vijf nominaties per persoon wel genoeg voor een lijst die maar een kwart zo omvangrijk is als de gewone ladder. Zo geef je 24 mensen extra de kans om te nomineren.

Uiteraard nog steeds alle credits aan Onweerwolf, ik kan niet wachten om met het stemmen te beginnen

Onweerwolf
Ok, we doen het als volgt!

De animo is toch een heel stuk hoger dan verwacht. Ik had gerekend op 20 tot 25 enthousiastelingen naar aanleiding van eerdere respons maar dat is overtroffen.

Omdat ik graag wil dat iedereen het naar zijn zin heeft als volgt:

Sunderland heeft 2 plekjes van Kobe Bryant Fan en een plekje van Laxus gekregen. Ik zag dat Madmadder een nominatie heeft vervangen voor Sunderland dus ik zal overleggen of het goed is dat ik die ook officieel op zijn naam zet. Tenslotte krijgt Sunderland ook van mij een plekje. Dat is 5.

Dan haal ik vervolgens 20 nummers uit de startlijst. De 10 laagste van rateyourmusic en de 10 laagste van 3fm song van het jaar van elk jaar.

Dan komen er 20 nummers vrij.

5 voor Arno
5 voor Jassn
5 voor keijzm73
5 voor Teunnis

En daarmee zijn dan de lijnen nu echt gesloten. Wie nu nog mee had willen doen heeft helaas echt pech.

Nadat ik uitgezocht heb welke 20 nummers afvallen kunnen mensen eventueel nog wisselen met hun eigen lijstjes om die er toch nog in te houden.

Ik hoop hiermee iedereen tevreden te kunnen stellen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.