MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2013]

zoeken in:
Onweerwolf
Teunnis schreef:
Sowieso heb ik het idee dat dit nummer nooit de finale had gehaald wanneer het specifiek één bepaalde versie was geweest.

Dan is dit toch ook juist de perfecte oplossing?

Behalve dat ik er in dit specifieke geval persoonlijk niet om kan klagen, vind ik het niet echt de perfecte oplossing. Als mijn gedachtekronkels juist zijn, is de originele versie niet goed genoeg voor de finale. Hetzelfde geldt voor de Trentemøller-versie. Het zou vergelijkbaar zijn met All Along the Watchtower die ineens de finale van de MuMeLadder haalt omdat van tevoren gezegd wordt dat mensen zelf mogen kiezen of ze op de Hendrix- of Dylan-versie stemmen.

Onweerwolf
Ik snap je punt maar bij All Along gaat het om een cover. De vraag is dan of je een remix als een vorm van cover wilt zien of niet.

Ik heb vorig jaar ook gesteld dat als een meerderheid vindt dat een remix gelijk moeten worden gesteld met een cover dat er dan een reden zou zijn om zo'n remix naast het origineel toe te laten in een lijst, mits er afgebakende grenzen zijn die in alle gevallen te duiden zijn. Zo is niet elke remix afkomstig van een andere artiest. Sommige remixen zijn juist wel gemaakt door een ander persoon (bv een studio producer) maar worden niet als zodanig genoemd. Dat wordt een lastig verhaal.

Ik ben er persoonlijk geen fan van omdat het de variatie niet ten goede komt maar ik kan me voorstellen dat sommigen een andere mening hebben.

Maar waar het mij voornamelijk om gaat is dat ik objectief kan vaststellen of iets wel of niet moet worden toegestaan. Want inhoudelijk beoordelen of iets wel voldoende anders klinkt ga ik natuurlijk niet aan beginnen.

Teunnis schreef:
Maar goed de remix-discussie is vorig jaar al gevoerd, waarbij ik het idee heb dat ik mijn beste argumenten en pogingen tot oplossingen al heb gegeven, dus laten we die maar niet opnieuw starten.

Schuingedrukte is terug te vinden in het topic van vorig jaar waar naar mijn mening een regel is gevonden die de grenzen duidelijk afbakent

Onweerwolf
Inmiddels 28 lijstjes verwerkt.

Onweerwolf schreef:
Ik ben er persoonlijk geen fan van omdat het de variatie niet ten goede komt maar ik kan me voorstellen dat sommigen een andere mening hebben.
Ik verwacht geen wildgroei aan remixes als blijkt dat die ineens wel toegestaan zijn. Bij de MuMe Ladder stem ik op de remix, hier heb ik op het origineel gestemd.

Ik ben het eens met Teunnis als het dan neerkomt op "stem op de versie die jij het beste vindt". Ik zie persoonlijk ook het probleem niet als de producer de remix gemaakt zou hebben.

Deze discussie is vorig jaar ook al gevoerd, maar ik ben het met Teun eens. Een remix is voor mij hetzelfde als een cover, sterker nog, regelmatig zit er meer verschil tussen. What Else Is There? in de Trentemoller remix is een compleet ander nummer dan het origineel.

Ook moet je het onderscheid kunnen maken tussen een mix en een remix. Niemand zit inderdaad te wachten op een Original Mix, Radio Edit, Extended Club Mix en een Live @ Lowlands 2007 Mix van een nummer in de lijst. Maar dat is heel wat anders dan als een artiest een nummer van iemand anders heeft gepakt en daar zijn eigen nummer van het gemaakt dmv een remix.

En daar gaan we weer.........
Ben het wel met Titmeister eens.

Top 5 voorspelling:

1. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2. Arcade Fire - Neighborhood #3 (Power Out)
3. The National - Bloodbuzz Ohio
4. Antony And The Johnsons - Hope There's Someone
5. Burial - Ashtray Wasp

Mooie finale is het geworden. Eigenlijk elk nummer vind ik wat hebben. Ook de nummers die ik wat minder vaak heb gehoord. Toch zijn het de nummers die ik al goed kende die er met de punten vandoor gaan.
Van mijn top 24 (top 12 ingestuurd) vind ik zelfs de nummer laatst een prima nummer.

Er ontbreken wel wat nummers die er naar mijn mening absoluut in hadden moeten staan. Van de Arctic Monkeys had ofwel When The Sun Goes Down of I Bet You Look Good On The Dancefloor in de finale moeten staan. En anders misschien volgend jaar R U Mine? die ik ook wel zie uitgroeien tot classic.

Verder van the xx Crystalised, xx had pech met de loting, maar alsnog had dit nummer de finale moeten halen. En ook spijtig van Angus & Julia Stone.
Verder had er best wat meer soul en hiphop in mogen staan.
Ik noem qua soul/r&b een Amy Winehouse (rehab of back to black), Frank Ocean (Pyramids), Raphael Saadiq (Good Man) en qua hiphop iets van Opgezwolle of Typhoon, Tyler the Creator (Yonkers), Atmosphere (Yesterday), Madvillain (Accordion) of Kanye West (Runaway, Jesus Walks, Homecoming)

Toch zeker tevreden en ben ook benieuwd naar de gehele top 400, misschien ga ik 'm wel weer eens beluisteren/bespreken. Zijn toch 1600 nummers minder als de MuMe top 2000.

Mijn voorspelling:

1. The National - Bloodbuzz Ohio
2. Arcade Fire - Rebellion (lies)
3. Antony & The Johnsons - Hope There's Someone
4. Arcade Fire - Neighborhood ( Power Out)
5. PJ Harvey - The Glorious Land

Teunnis schreef:
Ook lastig wat ik met Röyksopp aan moest - het origineel had net niet de top-12 gehaald - maar uiteindelijk gedaan alsof het de Trentemøller-remix was zoals ik al de gehele Witte Trui doe.

Ik heb ook de Trentemoller-versie in gedachten gehouden. Ik ging er ook vanuit dat het daarom draaide, aangezien die zo genomineerd is voor de MuMe-ladder destijds.

Vind de finalelijst uiteindelijk erg meevallen. Was bang voor een overschot aan Arcade Fire en The National, maar die hebben er allebei maar een paar in de finale uiteindelijk. Arctic Monkeys, Editors, e.d. mis ik helemaal niet, maar kan me voorstellen dat dat voor de mensen die tiener waren in deze periode wel essentiële muziek was. Laat verder Surf Solar maar winnen.

herman schreef:
Laat verder Surf Solar maar winnen.

herman schreef:
Laat verder Surf Solar maar winnen.

Onweerwolf
Of Surf Solar gaat winnen valt te bezien. Ik kan in ieder geval mededelen dat alle platen punten hebben gekregen en ook allemaal met regelmaat. Na de eerste 3 lijstjes hadden zelfs 23 van de 24 platen al punten gekregen. #24 moest wachten tot het 7e lijstje maar werd daarna ook regelmatig genoemd.

In ieder geval kan het echt nog alle kanten op op dit moment.

Nou, hopelijk niet de kant waarin Surf Solar wint. Vind ik echt het minste nummer dat in de finale is geraakt!

Onweerwolf
Overigens kan iedereen die z'n lijstje heeft ingestuurd dit eventueel nog aanpassen tot aan de deadline. Dit is nu één maal voorgekomen en dat heb ik toegestaan dus dat geldt voor anderen ook. Geen probleem.

Stuur me in dat geval even je hele top 12 opnieuw toe.

Onweerwolf
De volgende mensen hebben inmiddels een lijstje ingeleverd...

http://puu.sh/5gjtZ.jpg

DjFrankie (moderator)
Mooi Marcel

ik mis
(afbeelding)
nog

Onweerwolf
Die gast heeft nog geen lijstje ingestuurd.

ArthurDZ schreef:
Nou, hopelijk niet de kant waarin Surf Solar wint. Vind ik echt het minste nummer dat in de finale is geraakt!
Ik ben bang dat de halve lijstjes ervoor gaan zorgen dat dit nummer voor een onaangename verrassing gaat zorgen.

Ik denk hetzelfde. In mijn lijstje staat het nummer alvast onderaan, samen met het eveneens vreselijke Machine Gun van Portishead. Maar dat telt dus niet mee hier

Onweerwolf
ArthurDZ schreef:
het eveneens vreselijke Machine Gun van Portishead.

Een sensationele fusie van triphop en industrial, dat is het.

Met winst voor Machine Gun zou ik ook niet klagen. Die gaat ook wel profiteren van het nieuwe puntensysteem.

Portishead in de nineties was zoveel beter nog Al is We Carry On wel een pracht van een nummer.

Third en Dummy zijn allebei prachtig op hun eigen manier, vind die albums niet echt te vergelijken.

Machine Gun mag van mij ook winnen. Ongelooflijk goed nummer.
Verder vind ik The Rip schitterend, helaas niet in de finale.

Je vergeet het album Portishead nog Snoeperd, dat vind ik hun beste en in feite is het livealbum (NYC Roseland) nóg beter

DjFrankie (moderator)
ArthurDZ schreef:
Ik denk hetzelfde. In mijn lijstje staat het nummer alvast onderaan, samen met het eveneens vreselijke Machine Gun van Portishead.

Bij mij ook allebei onderaan en Burial , had ook niet anders van jouw verwacht. Top 5 van ons zal veel overeenkomsten hebben

Laat ik ook maar een duit in het zakje doen: ik vind Machine Gun ook niet geweldig. Het is me te eentonig. We Carry On bevalt me gek genoeg een heel stuk beter. Misschien is het een kwestie van tijd tot ik dat hele album ga waarderen, want beide nummers ken ik pas sinds ik ze een paar weken geleden in dit topic tegenkwam.

Burial en Fuck Buttons vind ik dan weer wel fantastisch!

Alle nummers en artiesten in het stukje van stoepkrijt --> buiten mijn top 12

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.