MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Prog Songs KO

zoeken in:
Ozric Spacefolk schreef:
Valt me op dat zoveel mensen op de zang letten. Mij kan dat nooit iets schelen. Behalve kopstem, dat trek ik wat minder.

Maar slechte zangers ken ik niet.

Ik vind zang echt belangrijk. Een geweldig nummer kan door een beroerde zanger echt de vernieling in worden geholpen. Een matig nummer kan beter worden door een goede zanger.

Ozric Spacefolk
Ja, dat bleek wel uit de reacties... Ik heb dat veel minder...

1
Kayak - Icarus
vs.
Cairo - Silent winter

8-6*

Kayak is een interessante band die in de jaren '70 een aantal uitstekende albums uitgebracht hebben. Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat dit één van hun latere nummers is. Het mist een scherp randje, de stem is te clean. Heeft een aantal leuke passages, maar klinkt heel erg als een progband op haar retour.
Cairo (op Spotify als Cai.ro) klinkt een stuk beter. Niet dat daar de emotie vanaf spat, maar het is meer een echt geheel.

2
Barclay James Harvest - After the Day
vs.
Clepsydra - Moonshine on Heights

2-11*

Beide nummers zouden in battle 1 mijn stem krijgen. Na BJH vroeg ik me af waarom deze zo dik achter staat, maar Clepsydra bleek zowaar een nog mooiere ontdekking!

Deadline: 22.00 uur (17 september)
Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren)

1
Kayak - Icarus
vs.
Cairo - Silent winter

8-7*

Cairo gewoon erg goed. Schitterend gitaarwerk vooral. Kayak komt mij altijd 'te Nederlands' over. Wat voor mij gelijk staat aan 'net niet'. (hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er geen goede Nederlandse producten zijn)

2
Barclay James Harvest - After the Day
vs.
Clepsydra - Moonshine on Heights

3-11

Van beide nooit gehoord. Van Clepsydra was ik minder overtuigd, maar BJH vind ik geweldig. Heerlijke sfeer. Prachtige 70's sound.

Deadline: 22.00 uur (17 september)

Ozric Spacefolk
Etiul :

Als je wilt kan ik je wel wat Barclay James Harvest tippen.

Een kleine spoedcursus

Ozric Spacefolk schreef:
Etiul :

Als je wilt kan ik je wel wat Barclay James Harvest tippen.

Een kleine spoedcursus

Waar moet ik beginnen? Dit nummer klink echt veelbelovend!

3
Collage - Wings in the Night 1
vs.
Bubu - El viaje de Anabelas 0

Collage veeeeel beter dan de Argentijnen van Bubu. Lekker nummer van onze Poolse vrienden. Ga ik zeker naar op zoek. Kende het namelijk niet.

4
For Absent Friends - Nerd Illusion 0
vs.
Killing Joke - Outside the Gate 1

Killing Joke in deze contest???? Begreep er niets van, totdat ik het nummer hoorde... Fantastisch zeg, Wat een schitterende verrassing. En FAF... mwaaah

Deadline: 22.00 uur (18 september)

Ozric Spacefolk
Etiul schreef:
(quote)

Waar moet ik beginnen? Dit nummer klink echt veelbelovend!

Ik zou beginnen met Barclay James Harvest - Once Again (1971) en dan Barclay James Harvest - ...And Other Short Stories (1971)

De rest volgt vanzelf. Ik elk geval is alles tot 1978 van hoogstaande kwaliteit...

]3
Collage - Wings in the Night 2*
vs.

Collage heb ik in het verleden wel eens geluisterd, bevalt me wel, zo ook hier.

4
For Absent Friends - Nerd Illusion 1*
vs.

Ik zal wel weer één van de weinigen zijn die dit een lekker nummer van FAF vindt, het zij zo.

Ozric Spacefolk
3
Collage - Wings in the Night 3*
vs.

Bubu vind ik allemaal veel te chaotisch en jazzrockerig. Te Zappa/King Crimson-achtig. Collage is Poolse prog, en ik heb een zwak voor Poolse prog.

4
For Absent Friends - Nerd Illusion 2*
vs.

Deze kende ik geen van twee. Maar For Absent Friends klinkt als iets wat ik zeker moet gaan uitzoeken. Doet me wat denken aan It Bites. Killing Joke is een soort New Wave. Niks mis mee, maar lang niet zo verrassend als For Absent Friends

Casartelli (moderator)
3
Collage - Wings in the Night
vs.
Bubu - El viaje de Anabelas

De muziek van Bubu is best interessant, maar wil hier maar niet echt in het hart gesloten worden. Dit nummer van de voorganger van Satellite dan weer wel.

4*-0

4
For Absent Friends - Nerd Illusion
vs.
Killing Joke - Outside the Gate

Huh Killing Joke? Nuja, ik snap wel een beetje waar deze nominatie vandaan komt, maar het nummer komt me wel wat rommelig voor. Dus nog maar een stem voor het neo-nummer!

3*-1

3
vs.

Ik werd bij allebei niet heel erg weggeblazen, maar het Latijns Amerikaanse komt heel erg naar voren bij Bubu en ik vond het niet echt wat toevoegen. Met Collage hebben we in ieder geval een heel degelijk nummer met meeslepende instrumentale delen.

5*-0

4
vs.

Killing Joke in deze ladder is mijn schuld. Ze hebben in hun post-punk/industrial oeuvre één zwart schaap liggen dat vol prog-invloeden zit. Dit ervan is het hoogtepunt. Voor wie het mooi vindt zou ik de hele plaat willen aanraden. Toch gaat mijn eigen stem uit naar For Absent Friends, want die kende ik nog niet en daar gaat snel verandering in komen. Nog wel uit ons eigen landje! Prachtig nummer!

4*-1

3.
vs.

Het Poolse Collage speelt degelijke Neo Prog. Hoogtepunt is hun album Moonshine.
Bubu is erg druk dus keuze valt op Collage.

6*-0

4
vs.

Killing Joke en prog. Die link verwacht je niet. Het nummer is niet slecht maar For Absent Friends is gewoon beter.

5*-1

3.
vs.

7*-0

4
vs.

6*-1

3.
vs.

8*-0

Collage is degelijke prog, niet heel interessant maar zeker niet slecht. Bubu laat horen dat het er wel in zit maar dat het er bij dit nummer niet helemaal uit komt.

4
vs.

6-2

Ah, van de debuut EP. Tja het klinkt als half af, als een demo. Ligt overigens niet aan de link hoor. Eigenlijk het enige album wat wel als "af" klinkt is For Absent Friends - Tintinnabulation (1996) . AT is wel een goede zanger maar met dit derde rangs Britse neo-prog materiaal valt weinig eer te behalen. Ik had zelf The Stone genomineerd. Killing Joke vind ik dan wel weer verrassend. Ik dacht dat ze behoudens Night Time niks fatsoenlijks hadden uitgebracht. Slaat de zwarte schaap opmerking op dit nummer of op het hele album?

Misterfool
3.
vs.

8-1*

En daar valt al weer een van mijn nominaties af . Met name bij deze Bubu vind ik het erg jammer, want het nummer heeft veel meer kwaliteit dan mijn mede-proggers denken. Erg chaotisch zeker, maar het zit zo veel beter in elkaar dan het verder ook best sterke Collage. Bubu maakt met anabalas een plaat met de zelfde schoonheid als de beste king crimson en VDGGalbums.

4
vs.

6-3*

Dit nummer van For absent friends vind ik best aardig. Ik zat van te voren even te fronzen toen een nummer van killing joke werd genomineerd. Outiside the gate is echter absoluut een progrocker. Sterker nog het is ook nog eens een verdomd leuke progger.

Ozric Spacefolk
Misterfool schreef:
Erg chaotisch zeker, maar het zit zo veel beter in elkaar dan het verder ook best sterke Collage. Bubu maakt met anabalas een plaat met de zelfde schoonheid als de beste king crimson en VDGGalbums.

Het zou zo maar eens kunnen dat ik helemaal tureluurs en ongelukkig word van dingen als King Crimson en Vander Graaf Generator....

3.
vs.

9*-1

Klinkt als Marillion tegen King Crimson.

4
vs.

6-4*

Verrassend nummer van KJ.

vigil schreef:
3.
Ik dacht dat ze behoudens Night Time niks fatsoenlijks hadden uitgebracht. Slaat de zwarte schaap opmerking op dit nummer of op het hele album?

Met die eerste opmerking kan ik je eigenlijk niet ongestraft mee weg laten komen Maar die opmerking van mij sloeg inderdaad op het hele album. Het is geen echt prog-album, maar eerder een soort new wave met progneigingen hier en daar die vooral in het titelnummer tot een climax komen. Onder de Killing Joke fans is het album niet heel erg geliefd.

Misterfool
Ozric Spacefolk schreef:
(quote)

Het zou zo maar eens kunnen dat ik helemaal tureluurs en ongelukkig word van dingen als King Crimson en Vander Graaf Generator....

Dan ga je het bij twee van nominaties nog lastig krijgen. Taal en Diagonal zijn namelijk in dat opzicht van hetzelfde pak en laken.

3.
vs.

9-2*

Moonshine staat hier op 4,5* en toch vind ik Bubu beter. Geweldige ontdekking. Is overigens ook de eerste aankoop naar aanleiding van deze KO en hopelijk niet de laatste.

4
vs.

6-5*

Nummer van Killing Joke verraste ook mij positief, met FAF is overigens ook niets mis.

The_CrY schreef:
(quote)

Met die eerste opmerking kan ik je eigenlijk niet ongestraft mee weg laten komen Maar die opmerking van mij sloeg inderdaad op het hele album. Het is geen echt prog-album, maar eerder een soort new wave met progneigingen hier en daar die vooral in het titelnummer tot een climax komen. Onder de Killing Joke fans is het album niet heel erg geliefd.

Voor mij waarschijnlijk wel de moeite waard, eens kijken of ik dit album voor een zacht prijsje op de kop kan tikken, bedankt!

Toch leuk dat een aantal AT'ers FAF hier voor het eerst horen, en nog waarderen ook. De andere nummers van hun eerste EP, Snow en The Stone, zijn ook op YouTube te vinden.

Ozric Spacefolk
Ik ben niet zo'n fan van afkortingen. Het maakt zinnen onleesbaar.

FAF snap ik, dat betekent For Absent Friends, zover was ik. Maar wat betekent AT'ers?

Haha, ik ben in de war, ik bedoel Musicmeteraars, MM'ers dus.

Ozric Spacefolk
Toch ben ik benieuwd, wie die AT'ers dan precies zijn?

De (oud) zanger van FAF noemde zich AT, wellicht is Jester daar mee in de war

Dat zou een mooie verklaring zijn, maar het ligt toch anders. AT is de afkorting van een andere site waar ik regelmatig vertoef. Ik zal hier verder geen reclame maken, want het is een voetbalforum.

3.
vs.

9-3*

Collage heeft een mooie sound, al lijkt het nummer langer dan het is. Het liefst zie ik de spannende en interessante avantprog van Bubu in de volgende ronde terug.

4
vs.

6-6*

Outside the Gate laat zich moeilijk in een hokje plaatsen. Hoekige waveprog of zoiets. Leuk dat iemand het heeft genomineerd en het is interessant genoeg om vaker te horen. For Absent Friends vind ik (zoals meestal) erg slap en veilig.

Ozric Spacefolk
Ik zit al (ongeduldig) te luisteren naar de volgende battle(s)... Wat is Subsignal gaaf, zeg!

Gast
geplaatst: vandaag om 15:17 uur

geplaatst: vandaag om 15:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.