MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Prog Songs KO

zoeken in:
7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

5-2*

8
Shadow Gallery - First Light
vs.
Gnidrolog - I Could Never Be a Soldier

4*-2

Deadline: 22.00 uur
Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren).

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

6-2

8
vs.

5-2

Papartis schreef:
Magma, Franse Zeuhl. Normaal niet mijn ding. Maar dit nummer heeft mij zeer verrast.

Het is uit 2012 dus misschien is Magma een nieuwe weg ingeslagen? Hoe dan ook, het album luistert weg als één plezierige trip en staat hoog in de jaarlijst van Progarchives.

Ozric Spacefolk schreef:

[Magma was mij totaal onbekend, maar maakt een soort sferistische en filmische symfo, waar ik meer van lust.

Jammer enkel dat Magma daar verder weinig smaken in heeft

Ozric Spacefolk
Ik heb een vriendelijke vriend mij alles over Magma laten vertellen.

Zij hebben Zeuhl uitgevonden en zijn dus de enige Zeuhl-band op aarde.
Het schijnt een verzonnen taal te zijn, en muzikaal kwamen we er niet uit.

Hij had het over drones, maar dat bestond toen toch nog niet?

De taal heet niet Zeuhl maar Kobaïaans en 'drone' is ook een muziekterm.
Verderop in deze k.o. komen we Dün tegen, een andere Franse Zeuhl band die slechts 1 album heeft gemaakt.

Ozric Spacefolk
Svendra schreef:
De taal heet niet Zeuhl maar Kobaïaans en 'drone' is ook een muziekterm.
Verderop in deze k.o. komen we Dün tegen, een andere Franse Zeuhl band die slechts 1 album heeft gemaakt.

Ik weet dat drone een muziekterm is. Een vriendin van mij speelt cello in een droneband... dûh...

Maar ik dacht dat drones betrekkelijk nieuw in het muzikale spectrum was.

Maar goed, er zijn twee Zeuhl-bandjes en Kobaiaans is de taal... Nochtans vind ik het allemaal een leuke ontdekking...

Ozric Spacefolk schreef:
Ik weet dat drone een muziekterm is. Een vriendin van mij speelt cello in een droneband... dûh...

Dat dacht ik wel, maar het klonk grappig. Bij 'drone' denk ik tegenwoordig gelijk aan wat anders.

Ozric Spacefolk
Drone: actiemuziek bij een onbemand vliegtuigje...

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

6-3*

8
vs.

5-3*

Casartelli (moderator)
Even een dienstmededeling: als je op (een) bepaalde dag(en) afwezig bent, maar wel mee wilt stemmen, geef je stemmen dan even per pm door. Dan zorg ik dat ze in het overzicht komen.

Das mooi. Ik vermoed dat ik wel een aantal keer van je aanbod gebruik ga maken.

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

7*-3

Ik ben niet echt een liefhebber van de muziek die Magma normaal gesproken maakt. Dit is echter wel een positieve verassing, hoewel ook weer niet al te geweldig. Het nummer van Ananta kan mij daarentegen helemaal niet bekoren. Wat een chaotisch gedoe.

8
vs.

6*-3

Gnidrolog is aardig. Het nummer van Shadow Gallery is echter wat dit soort KO's zo leuk maakt. Wat een ontdekking. In deze band ga ik me zeker verdiepen. Zanger Mike Baker kende ik al van Ayreon's The Human Equation, maar wat een dijk van een zanger was dat zeg. Eerste echte ontdekking in deze KO voor mij

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

8*-3

Ik ga mee met uffing. Ze doen me allebei weinig.

8
vs.

6-4*

Met recht een echte epic, Shadow Gallery, en zeker leuk om een keer gehoord te hebben, maar Gnidrolog is té goed. Sowieso vind ik die zang bij Shadow Gallery maar niks.

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren). [/quote]

Ozric Spacefolk
uffing schreef:
Gnidrolog is aardig. Het nummer van Shadow Gallery is echter wat dit soort KO's zo leuk maakt. Wat een ontdekking. In deze band ga ik me zeker verdiepen. Zanger Mike Baker kende ik al van Ayreon's The Human Equation, maar wat een dijk van een zanger was dat zeg. Eerste echte ontdekking in deze KO voor mij.

En zo heb ik Subsignal ontdekt...

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

9*-3

Night and Daydream vond ik altijd een prima album en dit is daar wel een van de betere nummers van, leuk om weer eens te horen. Teha is voor mij nou niet direct een hoogtepunt maar ook een gemiddeld Magma-nummer wint hier wel.

8
vs.

6-5*

Shadow Gallery heeft me nooit weten te boeien en door het nummer een half uur langer te maken wordt het er niet direct beter op. I could never be a soldier is een uitstekende ontdekking uit de eerste editie, mijn dank aan degene die het toen genomineerd heeft.

Ozric Spacefolk
Het blijkt maar weer dat niemand de moeite neemt om Shadow Gallery te luisteren, want het nummer duurt geen half uur, maar ongeveer 20 minuten.

Op de cd staat een bnoustrack aan het eind, waardoor het nummer op de cd een half uur duurt. De persoon die het naar youtube heeft geupload, heeft het nummer niet ge-edit wanneer het eindigt, en dat is rond de 22.00, daar zit een fade-out van het akoestische gitaar-thema waar het nummer ook mee begint.

Ozric Spacefolk schreef:
Het blijkt maar weer dat niemand de moeite neemt om Shadow Gallery te luisteren, want het nummer duurt geen half uur, maar ongeveer 20 minuten.

ik ben na een minuut of achttien inderdaad van verveling afgehaakt. Als ik had geweten dat het vijf minuten later beter zou worden dan had ik nog even volgehouden.

Ozric Spacefolk
Brunniepoo schreef:
(quote)

ik ben na een minuut of achttien inderdaad van verveling afgehaakt. Als ik had geweten dat het vijf minuten later beter zou worden dan had ik nog even volgehouden.

Verveling? wow...

Nee, 18 minuten was voldoende, het outtro duurt wel 2 of 3 minuten... Als een nachtkaarsje.. Subliem gewoon...

Muzieksmaak en -beleving zijn bijzondere dingen, want gezien je top-10 zou ik verwachten dat je Shadow Gallery in je armen zou moeten sluiten (Genesis, Queen, Marillion, Opeth...)

Misterfool
7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

10*-3

Ananta is een leuke ondekking. Sympathieke symfo. Magma is daarentegen, in mijn ogen, een proglegende. Wel een vrij atypisch filmisch nummer voor deze band. Ik ken vooral het jaren 70 werk. De operazangeres houdt zich hier, in vergelijking daarmee, nog in. Moet me nodig eens wat meer in Zeuhl verdiepen

8
vs.

6-6*

Shadow gallery vind ik zeer tof. Ik kende de band lange tijd van horen zeggen. desondanks vind ik gnidrolog net een paart treetjes hoger staan. I could never be a soldier is gewoonweg een stuk puntiger en ook de instrumentale hoogstandjes doen net iets meer met mijn adrenalineschaal

7
Magma - Tëha
vs.
Ananta - Wheel of Time

11*-3

Allebei erg leuk. Magma is een soort vocale prog (?!). Nog nooit zoiets gehoord, maar leuk. Ananta verliest enkel van Magma op het gebied van originaliteit, want Wheel of Time is ook gewoon een tof nummer.

8
vs.

7*-6

Gnidrolog vond ik niet zo heel veel aan. Vooral de zang irriteert me wat. Aan het einde zat wel een instrumentale uitspatting die me wel aansprak. De fluiten klinken leuker bij iets als Camel. Shadow Gallery ben ik net de eerste vier minuten door en het is al duidelijk dat die voor mij door mag. Ik was al bekend met die band, maar niet met dit nummer. Hele goede band en hele goede zanger.

Ozric Spacefolk schreef:

gezien je top-10 zou ik verwachten dat je Shadow Gallery in je armen zou moeten sluiten (Genesis, Queen, Marillion, Opeth...)

Huh watte, knijp in mijn arm!

Ozric Spacefolk
vigil schreef:
(quote)

Huh watte, knijp in mijn arm!

Zo ervaar ik het... Het epische van Genesis, het atmsoferische van Opeth, het romantische van Marillion en het samenzang-gebeuren van Queen.

Ik hoor ook veel Kansas en Gentle Giant terug in Shadow Gallery en de bassist speelt dwarsfluit, ook nog...

Maar ja, ik hoor met andere oren dan jullie :-p

Heb nu dus het hele nummer First Light afgehoord en moet daar toch even dit bij zeggen:

Ozric Spacefolk schreef:
Het verbaasde mij ook toen het nummer opeens ophield. Ik heb hem zeker volledig beluisterd.

9
PFM - Impressioni di Settembre
vs.
Nemo - Les Visages Du Monde

PFM brengt symfo zoals symfo bedoeld is, prachtig en dan nog lang niet het beste van de band. Nemo is wel aardig maar niet veel meer dan dat. Op en of andere manier vind ik Frans ook nooit mooi in prog, wel in (luister)pop maar dat is een andere tak van sport.
1-0

10
Steve Hillage - Solar Music Suite
vs.
Millenium - Epilogue

Steve Hillage staat wel ergens op een niet bestaand te ontdekken lijstje. Nu is dat gevoel niet verdwenen na dit voor mij onbekende nummer maar ook niet versterkt. Ik vond het onderhoudend maar daar bleef het wel bij. Wel veel mooie muzikale details. De tegenstander is er een uit Poland. Nu vind ik over het algemeen maar weinig aan de "huidige" Poolse scene waar de meeste bands ook nog eens op elkaar en op hun helden uit het verleden lijken. Dus de stem was vrij makkelijk vergeven.

1-0

Nieuwe battles staan hier. (deze link graag meekopiëren).[/

Ozric Spacefolk
Ha, twee nieuwe dingetjes om te leren.

Ronde 10 is voor mij al uitgemaakt, want Millenium is mijn nominatie. En voor de liefhebbers, ook deze duurt weer 16 minuten...

Wow, dit is moeilijk. Premiata is subliem... Maar Nemo is toch wel heel erg mooi. Op z'n Frans ook nog... Mag ik op allebei stemmen?

Ozric Spacefolk schreef:

Ronde 10 is voor mij al uitgemaakt, want Millenium is mijn nominatie.

Dat lijkt me niet de insteek van de KO toch?

Ozric Spacefolk
vigil schreef:
(quote)

Dat lijkt me niet de insteek van de KO toch?

Nee, maar ik ken Hillage wel. Psychedelische spacerock die ik niet lust. Te Gong-achtig.
En ik weet hoe goed en sterk mijn nominatie is...

9
PFM - Impressioni di Settembre
vs.
Nemo - Les Visages Du Monde

Dat is dan wel weer een lastige. Een pastaprog-klassieker tegen een topper van de beste moderne Franse band van dit moment. Laat ik de eigen nominatie dan maar de voorkeur geven.

1-1*

10
Steve Hillage - Solar Music Suite
vs.
Millenium - Epilogue

Hier is het verschil dan weer immens. Weer een Poolse progband, weer niets nieuws onder de zon. Nee, dan liever de spacerock van gitaarheld Hillage. Wat een heerlijke opbouw heeft dit nummer toch. Jammer alleen dat het nummer niet volledig instrumentaal is.

2*-0

Gast
geplaatst: vandaag om 18:55 uur

geplaatst: vandaag om 18:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.