MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Prog Songs KO

zoeken in:
87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

0-0

88
Magma - Dondai
vs.
Peter Hammill - Out of Water

0-0

Deadline: 22.00 uur
Nieuwe battles staan hier.

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

Dit is een premature IQ neem ik aan? Het klinkt desondanks wel leuk. Iona verrast in positieve zin: het is minder zoet dan ik had verwacht en de instrumentale outro is erg fraai.

0-1*

88
Magma - Dondai
vs.

Beide okee. Magma brengt meer (een glimlach) teweeg.

1*-0

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

0-2*

88
Magma - Dondai
vs.

1-1*

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

0-3*

88
Magma - Dondai
vs.

1-2*

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

1*-3

88
Magma - Dondai
vs.

1-3*

Nieuwe battles staan hier. [/quote]

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

Het moge bekend zijn dat IQ een van mijn favoriete bands is. It all stops here is de eerste klassieker die de band heeft voortgebracht maar het nummer dat hier in de ko meedoet is een heropname uit 1986 met Paul Menel als zanger. Nu heb ik weinig tegen Menel's zang (hoewel zijn stem op de Menel-albums beter uit de verf komt dan bij het oudere werk), het is meer de matige kwaliteit van de opname die deze versie nekt.
Daarnaast is Bird of heaven gewoon een heel mooi nummer.

1-4*

88
Magma - Dondai
vs.

Beide goed

2*-3

Misterfool
87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

Iona is een tikkeltje zweverig, maar desondanks wel een erg goed nummer.

1-4*

88
Magma - Dondai
vs.

Peter Hammil is een van mijn grootste proghelden. Dit latere werkje hoort tot een van zijn betere

2-4*

Casartelli (moderator)
Misterfool telt geen punt op. Staat nu weer goed zo?

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

Hoewel ik bij Iona wat minder kapot ben van de zangeres, valt het nummer me verder alleszins mee. Dit stiekem-toch-niet-zo-obscure-want-concertfavoriete nummer van IQ walst er dan wel weer overheen, dat dan weer wel.

2*-5

88
Magma - Dondai
vs.

De Magma-nominaties in deze KO lijken niet tot de gelukkigste keuzes te behoren. Zo ook dit vrij monotone nummer niet. Peter Hammill heeft ze ook wel overtuigender, maar dan nog...

2-5*

Misterfool
Casartelli schreef:
Misterfool telt geen punt op. Staat nu weer goed zo?

Ik zal niet helemaal wakker geweest zijn. Het staat nu weer goed

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

2-6*

88
Magma - Dondai
vs.

2-6*

]87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

Bijzondere stand. Fiona heeft aardige momenten, maar doet me toch wat veel aan Enya denken. Dan de duidelijke voorkeur aan een vroege klassieker van IQ.

3*-6

88
Magma - Dondai
vs.

2-6

87
IQ - It All Stops Here
vs.
Iona - Bird of Heaven

IQ is hier een opgewekte bui, Iona ploegt wat moeizaam voort. Beide klinken toch prima

4*-6

88
Magma - Dondai
vs.

2-7*

Tja, de stem van Peter Hammill maakt iedere strijd al direct beslist. Deze song vind ik niet één van zijn sterkste, de herhaling in de tekst van ''out of dit, out of dat'' duurt wel erg lang. De zanger van Magma overtrof nog Tiny Tim met Tiptoe thru the tulips; het viel niet mee om dit te beluisteren...

ranboy schreef:
Ik ga hier nog op stemmen

je bent bekend met de regel dat stemmen na de reguliere speeltijd uitgebracht op Magma voor vijf tellen?

Eh nee, dat wist ik niet. Maar het zal ook niets helpen

89
Änglagård - Sorgmantel
vs.
Collage - Heroes cry

Ontlopen elkaar weinig.

1-1*

90
Miasma and the Carousel of Headless Horses - Perilous Fathoms
vs.
Salem Hill - The Joy Gem

1-1*

Casartelli (moderator)
89
Änglagård - Sorgmantel
vs.
Collage - Heroes cry

De comeback van Änglagård had ik nog niet zo in het hart gesloten, maar dit nummer is toch wel erg mooi. Collage had vele andere battles gewonnen, maar deze dus niet.

2*-1

90
vs.
Salem Hill - The Joy Gem

Van Änglagård naar Miasma & The Carousel of Headless Horses is het niet zo'n enorme stap. Fijne muziek! De Spock's Beard/Echolyn-achtige muziek van Salem Hill is ook best ok.

2*-1

Misterfool
89
Änglagård - Sorgmantel
vs.
Collage - Heroes cry

4*-1

Anglagard is de enige band waarbij ik er denke om al hun albums 5 sterren te geven. Collage is een zeer sterke band, maar dat gevecht kunnen ze niet aan.

90
vs.
Salem Hill - The Joy Gem

4*-1

Salem´s hill is een beetje zoetzappig. Miasma is niet een band die je na 1 keer doorgrond, zo te horen. Ik geef ze het voordeel van een twijfel.

89
Änglagård - Sorgmantel
vs.
Collage - Heroes cry

Voor Sorgmantel en andere nummers op het laatste album kom ik superlatieven te kort. Collage heeft een beetje pech met deze loting.

5*-1

90
vs.
Salem Hill - The Joy Gem

Geen uitgemaakte zaak. Miasma is interessanter maar het ingetogen nummer van Salem Hill heeft ook groeipotentie.

5*-1

91
The Last Successor - Release
vs.
PFM - Appena un Po

Chinese powerprogmetal hoor je ook niet elke dag zullen we maar zeggen Ondanks de sterke teksten en dito grunt geef ik het punt toch aan mijn Italiaanse vrinden.

0-1

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

1-0

Oei dat is wel sterke concurrentie voor mijn nominatie, twee prachtige liederen die beide nog wel een rondje of wat hadden mogen mee doen

Nieuwe battles staan hier

91
vs.
PFM - Appena un Po

0-2

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

1-1

91
vs.
PFM - Appena un Po

tja

0-3*

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

1-2*

Casartelli (moderator)
91
vs.
PFM - Appena un Po

Geen groot fan van PFM en de rest van de RPI-scene, maar van de Chinese Ayreon winnen ze wel.

0-4*

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

Positief verrast door I.E.M. Die wint dan ook van Astra, die hier wat naar het topzware overhelt.

2*-2

91
vs.
PFM - Appena un Po

Zie Brunniepoo.

0-5*

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

Ik ben geschokt, is dit Steven Wilson? Afschuwelijk nummer zonder kop of staart. Astra is niet mijn band maar wint dus eenvoudig.

2-3*

Tijdje afwezig geweest van het stemmen door drukte, maar nu ben ik er weer!

91
vs.
PFM - Appena un Po

En meteen zie ik een nominatie van mezelf die flink afgemaakt wordt! PFM klinkt zeker niet slecht hoor, best wel goed zelfs. Maar als het eropaan komt heb ik mijn prog liever zoals dat vriendelijke Chinese gezelschap het maakt, al heb ik misschien niet het juiste nummer genomineerd. Vind m zelf echter wel te gek.

1*-5

92
I.E.M. - Deafman
vs.
Astra - The Weirding

Wat lees ik nou hierboven? Is I.E.M. Steven Wilson? Dat verklaart in ieder geval waarom het mij zo bevalt. Astra is ook zeker niet slecht, maar dan vind ik I.E.M. veel origineler en frisser overkomen.

3*-3

Even nog een vraagje voor de kenners. Als prog uit Italië RPI wordt genoemd, wat volgens mij gewoon staat voor "prog uit italië", waarom heet prog uit duitsland dan niet "Deutsche Bundes Prog" bijvoorbeeld? Vroeg ik me gewoon af.

Casartelli (moderator)
The_CrY schreef:
Even nog een vraagje voor de kenners. Als prog uit Italië RPI wordt genoemd, wat volgens mij gewoon staat voor "prog uit italië", waarom heet prog uit duitsland dan niet "Deutsche Bundes Prog" bijvoorbeeld? Vroeg ik me gewoon af.

Dat zal toch wel iets met de mate van onderscheid te maken hebben. Veel Scandinavische progbands hebben ook wel iets gemeenschappelijks, evenals veel (Noord-)Amerikaanse, veel Zuid-Amerikaanse, etc. etc. Bij Duitsland hebben we dan de complicatie van krautrock er nog bij, wat een Duitse naam is voor een redelijk op zichzelf staand genre (maar met als onbedoeld gevolg dat nogal wat mensen alle jaren '70 (prog)rockbands uit Duitsland dan maar krautrock noemen). Maar Eloy, Grobschnitt en Jane vind ik bijvoorbeeld vrij archetypische voorbeelden van Duitse prog. Nektar trouwens ook, maar die is dan weer niet echt Duits.

The_CrY schreef:

RPI staat niet zozeer voor 'prog uit Italië' maar is echt een subgenre van de prog. Niet elke Italiaanse band maakt RPI en theoretisch zou ook de muziek van bands uit andere landen dan Italië tot de RPI moeten kunnen behoren. Als veel Duitse band op een bepaald moment een onderscheidend soort prog hadden gemaakt dan was die term er wellicht ook wel gekomen.

Ah ok, op die manier begrijp ik het wel. Bedankt voor de reacties.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.