menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Hmm, mijn halve top 10 ligt eruit.

De combinatie van rauw, puur, mooi, echt, hard, fraai: dat is de fantastische muziek van the White Stripes. Ik zet er nu 10 achter elkaar, maar daarmee doe ik de rest tekort. En ook over de volgorde valt zeker te discussiëren.

1. Ball and Biscuit
2. You Don't Know What Love Is
3. Black Math
4. In the Cold Cold Night
5. Blue Orchid
6. Seven Nation Army
7. Hotel Yorba
8. Fell in Love With a Girl
9. I Just Don't Know What To Do With Myself
10 Icky Thumb

Je ziet in deze top 10 wel terug dat Elephant in mijn eigen top 10 staat. Ik miste de mooiste nummers van hun debuutplaat.

1. Seven Nation Army
2. Hotel Yorba
3. I Think I Smell a Rat
4. Fell in Love with a Girl
5. I Just Don’t Know What to Do with Myself
6. My Doorbell
7. Icky Thump
8. We Are Going to Be Friends
9. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)
10. The Hardest Button to Button

1. Do
Mijn nummer 1 zou ik heel moeilijk te kiezen vinden als ik volledige keuzevrijheid had, maar bij afwezigheid van Cannon, I Fought Piranhas en The Union Forever is dit eigenlijk het enige nummer dat overblijft. Heeft de heerlijke White-Stripes-wisselwerking tussen stevige delen en rustige delen, waarbij vooral ook het talent rustige delen boeiend te houden (wat op meer nummers zo is) opvalt.
2. Icky Thump
Ik kwam een beetje in de White Stripes terecht ten tijde van Get Behind Me Satan, maar vond destijds Elephant en vooral White Blood Cells beter. Voor ik echt aan de Icky Thump begon was eigenlijk de (al eerder genoemde) release Under Great White Northern Lights (en vooral vooral vooral de geweldige concertregistratie Under Nova Scotian Lights) nodig. Van Icky Thump vind ik het titelnummer het fijnst (al komt Slowly Turning Into You in de buurt). Nummer wordt overal met een geweldige power gebracht, zowel in de zang als in het gitaarspel.
3. Hotel Yorba
Was vroeger, voor ik het debuut écht ontdekte, altijd mijn favoriete White Stripes nummer. Heeft ook weer een heerlijke drive erin, er zijn weinig nummers die me zo snel vrolijk kunnen krijgen als dit nummer. Fijn ook de akoestische gitaarstukken hierdoorheen.
4. Apple Blossom
Het nadeel van de bovengenoemde live-registraties is dat sommige studio-nummers ineens total nergens meer naar klinken. Apple Blossom is zo’n nummer. Op plaat (achteraf gezien) veel te vlak en wil het zelfs saai noemen. Live echter veel levendiger en af en toe stampender. Ook is er wel ergens een prachtige video te zien waarin ze dit voor een baby spelen.
5. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)*
6. Blue Orchid
7. I Think I Smell a Rat*
Een van de fantastisch herkenbare gitaarriffs die ze ook tijdens concerten nog wel eens gewoon ergens doorheen gooien zonder verder het nummer te spelen (zoals ook met bijv. Cannon en Screwdriver gebeurt). Toch wel meteen vrolijk als dat erdoorheen komt knallen
8. The Hardest Button to Button
9. You’re Pretty Good Looking (For a Girl)
10. We Are Going to Be Friends

1. Ball and Biscuit
2. Jolene
3. Black Math*
4. Icky Thump
5. The Hardest Button to Button
6. In the Cold Cold Night
7. Blue Orchid
8. Fell In Love With A Girl
9. Hotel Yorba
10. I Just Don't Know What to Do with Myself

Seven Nation Army is het minste nummer van Elephant imo. Blijft één van m'n favoriete albums ooit. Ongelofelijk dat hij niet in de top 250 staat.

De cover van Jolene is van een ongekende intensiteit en is voor mij de definitieve versie van dit nummer.

The Scientist schreef:
7. I Think I Smell a Rat*
Een van de fantastisch herkenbare gitaarriffs die ze ook tijdens concerten nog wel eens gewoon ergens doorheen gooien zonder verder het nummer te spelen (zoals ook met bijv. Cannon en Screwdriver gebeurt). Toch wel meteen vrolijk als dat erdoorheen komt knallen

Met dank aan Neerlands trots Earth & Fire.

Volgens mij The Scientist hoort Ball & Biscuit in de lijst te staan?

Die staat er ook in, er ging alleen iets mis met het alfabet geloof ik. Of bedoel je mijn top10?

Ja je hebt gelijk, keek alleen bij de B

1. Ball and Biscuit
2. Hotel Yorba
3. Seven Nation Army
4. Black Math*
5. Fell in Love with a Girl
6. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)*
7. You’re Pretty Good Looking (For a Girl)
8. I Just Don’t Know What to Do with Myself
9. Icky Thump
10. My Doorbell

1. Black Math*
2. The Hardest Button to Button
3. You’re Pretty Good Looking (For a Girl)
5. In The Cold Cold Night*
6. Blue Orchid
7. Ball and Biscuit
8. Do*
9. I Just Don’t Know What to Do with Myself
10. Icky Thump

Johnny Marr schreef:

Seven Nation Army is het minste nummer van Elephant imo. Blijft één van m'n favoriete albums ooit. Ongelofelijk dat hij niet in de top 250 staat.

Ja Johnny: dan moet jij 'm om te beginnen natuurlijk wel in jouw eigen top 10 zetten!

Tot een jaar / anderhalf jaar geleden stond Elephant nog net in de top 250. En natuurlijk hoort 'ie erin thuis. Stem erop mensen!

west schreef:
(quote)

Ja Johnny: dan moet jij 'm om te beginnen natuurlijk wel in jouw eigen top 10 zetten!

Tot een jaar / anderhalf jaar geleden stond Elephant nog net in de top 250. En natuurlijk hoort 'ie erin thuis. Stem erop mensen!

Heb ik al een aantal keer geprobeerd, maar het heeft nooit iets uitgemaakt jammer genoeg
Hij staat zeker in mijn top 20, misschien op 11 of 12 zelfs!

(0. Dead Leaves and the Dirty Ground)
1. The Hardest Button to Button
2. Hotel Yorba
3. Black Math*
4. There's No Home for You Here*
5. I Think I Smell a Rat*
6. Fell in Love with a Girl
7. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)*
8. I Just Don’t Know What to Do with Myself
9. We Are Going to Be Friends
10. You’re Pretty Good Looking (For a Girl)

Jammer van mijn eigenlijke nummer 1. Wat Ball and Biscuit hier doet is me een raadsel. Vreselijk nummer en mijn eerste zekerheidje op mijn eliminatielijst. Ik ben zelf nog het meest fan van White Blood Cells. In die tijd heb ik ze ook een fantastisch optreden zien geven in de Melkweg, met in het voorprogramma The Von Bondies die mogelijk nóg beter waren. Daarna kwam de grote doorbraak en heb ik ze ook nooit meer gezien.

1. Black Math
2. Jolene
3. My Doorbell
4. Fell in Love With a Girl
5. I Think I Smell a Rat
6. Hotel Yorba
7. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)
8. Icky Thump
9. Apple Blossom

White Stripes leerde ik vooral kennen door Seven Nation Army en die blijf ik uitstekend vinden door de heerlijke riff en baslijn. Elementaire, rauwe en opwindende en toch vrij inventieve rock, dat is het handelsmerk van White Stripes. Vier albums van White Stripes bezit ik en ik vind ze alle 4 prima waarbij ik Icky Thump nog net iets beter vind.

1. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)*
2. Seven Nation Army
3. Icky Thump
4. I Want to Be the Boy to Warm Your Mother's Heart*
5. My Doorbell
6. The Hardest Button to Button
7. Fell in Love with a Girl
8. Do*
9. Black Math*
10. We Are Going to Be Friends

Kees-Jan schreef:

7. I Want to Be the Boy to Warm Your Mother's Heart*
8. In The Cold Cold Night*
6. I Just Don’t Know What to Do with Myself

Dit is een beetje raar Kees Jan .. ik neem aan dat de volgorde waarop ze staan goed is en de nummering dus fout. Als dit niet zo is moet je het maar even aangeven.

herman schreef:

Jammer van mijn eigenlijke nummer 1. Wat Ball and Biscuit hier doet is me een raadsel. Vreselijk nummer en mijn eerste zekerheidje op mijn eliminatielijst.

Blijkbaar een love it or hate it nummer... van de 4 keer dat het tot nu toe genoemd is staat ie 3 keer op plaats 1. Ik vind em wel fijn.. Mij is My Doorbell dan weer een raadsel.

Voorlopige puntenverdeling is:

55
53
50
42
38
35
35
34
24
22
22
22
21
20
18
16
15
12
9
7

is dus nog spannend bovenin ... verder opvallend dat de bovenste van niemand de nummer 1 is

The Scientist schreef:
Dit is een beetje raar Kees Jan .. ik neem aan dat de volgorde waarop ze staan goed is en de nummering dus fout. Als dit niet zo is moet je het maar even aangeven.

, inderdaad een aparte nummering. Het is inderdaad de volgorde die klopt.

1. Seven Nation Army
2. Jolene
3. My Doorbell
5. I Just Don’t Know What to Do with Myself
6. I Think I Smell a Rat
7. Icky Thump
8. You’re Pretty Good Looking (For a Girl)
9. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)

Met al die veranderingen naar 2014 een aantal updates gemist, waaronder de deze

Maar ik zie dat Truth doesn't make a noise de finale niet gehaald heeft
Nu ben ik iets minder gemotiveerd om een toplijstje door te sturen... We zullen zien of het er straks nog van komt.

1. The Hardest Button to Button
2. I Think I Smell a Rat*
3. Hotel Yorba
4. In The Cold Cold Night*
5. Black Math*
6. Icky Thump
7. Fell in Love with a Girl
8. Blue Orchid
9. Ball and Biscuit
10. There's No Home for You Here*

Toch een beetje een finale bij gebrek aan (met name) 'Little Acorns', 'Catch Hell Blues' en 'Denial Twist', desondanks nog genoeg moois overgebleven. Oplettende lezers zullen zien dat er één of twee songs voorkomen in mijn lijst die ik in de vorige ronde nog heb geprobeerd weg te stemmen. Herbeluistering was voor sommige tracks duidelijk milder dan voor anderen.

1. We Are Going to Be Friends
Omdat ik stiekem Jack White als folky, romantische songwriter nog beter vind dan als 'cocky' rockster.
2. Icky Thump
Omdat die riff!
3. The Hardest Button to Button
Omdat Elephant vol staat met dit soort makkelijk mee te bleren rocksongs, en deze er nog steeds bovenuit steekt.
Omdat ik zowel een brok in mijn keel als de slappe lach van dit nummer krijg, misschien wel het eerste nummer van de band dat me echt wist te raken.
5. In The Cold Cold Night*
Omdat ik me herinnerde 'Under The Nova Scotian lights al een paar jaar geleden gezien te hebben, en daar zonneklaar uit bleek dat Meg de meest persoonlijkheid in de band is/was.
6 Seven Nation Army
Omdat het misschien wel de enige echte nieuwe rock 'n roll evergreen is die de 21e eeuw heeft opgeleverd.
7. Apple Blossom
Zie 'We are going to be friends'
8. You Don't Know What Love Is (You Just Do as You're Told)*
Omdat er weinig teksten zijn die het direct vijf graden kouder maken in een kamer.
9. Blue Orchid
Omdat minder soms inderdaad minder is. Hield laatste afvaller 'Black Math' buiten de top 10.
10. Do*
Omdat er een aantal gelijkwaardige nummers zijn die ik hier kon neerzetten, en dan net zo goed de favoriet van de organisator van het spel een duwtje in de rug kan geven.

De Uitslag!

20. (8) There's No Home For You Here*

te vinden in 2/13 lijstjes, de eerste van welgeteld 8 nummers van Elephant

19. (13) Apple Blossom

te vinden in 3/13 lijstjes, een van de slechts 2 nummers van De Stijl in de eindlijst

The Scientist schreef:
Live echter veel levendiger en af en toe stampender.

18. (17) Do*

te vinden in 4/13 lijstjes, de nummer 1 van The Scientist

Het enige nummer van het debuut dat langskomt in de top20

Sandokan-veld schreef:

Omdat er een aantal gelijkwaardige nummers zijn die ik hier kon neerzetten, en dan net zo goed de favoriet van de organisator van het spel een duwtje in de rug kan geven.

Heel vriendelijk natuurlijk, maar doorje lijstje is ie wel 2 plaatsen gezakt

17. (19) I Want To Be The Boy To Warm Your Mother's Heart*

te vinden in 3/13 van de lijstjes

Sandokan-veld schreef:

Omdat ik zowel een brok in mijn keel als de slappe lach van dit nummer krijg, misschien wel het eerste nummer van de band dat me echt wist te raken.

16. (25) We Are Going To Be Friends

te vinden in 6/13 van de lijstjes, de eerste van 4 nummers van White Blood Cells

nummer 1 van sandokan-veld...
Sandokan-veld schreef:

Omdat ik stiekem Jack White als folky, romantische songwriter nog beter vind dan als 'cocky' rockster.

15. (25) You're Pretty Good Looking (For a Girl)

te vinden in 6/13 van de lijstjes, de hoogste notering van De Stijl
Evenveel punten als het vorige nummer, maar deze bereikte dat totaal eerder. (de komende 3 nummers staan ook allemaal erg dichtbij)

14. (26) I Just Don't Know What To Do With Myself

De eerste van de 2 covers in de toplijst.
te vinden in 8/13 van de lijstjes, maar nergens hoger dan plaats 5

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:58 uur

geplaatst: vandaag om 17:58 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.