MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
07. That Night - 33 punten
Album: You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Nummer 1: panjoe

Het is een beetje een opwelling om dit nummer op één te zetten, maar voor mij laat het geweldig zien waarom Atmosphere toch zijn eigen privégebiedje heeft binnen het hiphopspectrum. Geen enkele artiest zou het aankunnen om een verschrikkelijk verhaal als dit, een verhaal dat zo samenhangt met de artiest zelf, op zo’n oprechte manier te vertellen. Ik ben over het algemeen geen liefhebber van openlijke, publieke, of theatrale rouw, maar Slug weet het zo te brengen dat ik me er niet aan stoor. Daarnaast past de productie van Ant, met de stampende drums en de spookachtige sample, perfect bij de teksten: ontwrichtend, schokkerig, opgefokt en weemoedig tegelijk.

En nu mag de muziek een keer spreken. Hoewel het verhaal achter 'That Night' erg aangrijpend is, is het nummer niet Slugs beste tekst. Dat wil niet zeggen dat 'That Night' niet keihard aankomt: vooral de gospel-, soulachtige sample hakt er bij mij hard in.

06. In Her Music Box - 37 punten
Album: When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
Nummer 1: Slowgaze

Briljante storytelling weer, Slug zet heel treffend een kort verhaal neer rond het dochtertje van een man die haar meeneemt in zijn auto. Slug kan zich op vertederende wijze inleven in het perspectief van het meisje: 'But at the car wash they treat him like the star that she sees / They like poppa's big wheels /And the lollipop she gets makes her feel like a big deal'. Ondertussen komt de goede luisteraar er achter dat de vader van het meisje een pooier is, maar zij heeft nog geen enkel idee van wat haar vader doet en vereert hem. En hij is dol op zijn dochter, en rookt geen wiet waar zij bij is. Het verschil met de nummer 2 in mijn lijstje is niet groot (ook een parel met een fantastische tekst), maar de speeldoossample heeft me uiteindelijk overtuigd om 'In Her Music Box' op één in mijn lijstje te zetten.

05. Guarantees - 42 punten
Nummer 1: Ploppesteksel

Toen ik WLGYL,YPTSG veel luisterde, vond ik dit het saaiste nummer van de plaat. Nu vind ik het geweldig, en overduidelijk de sterkste (als ik zelf een top tien van Atmospheretracks samen kon stellen zou dit waarschijnlijk de enige afgevaardigde van dat album zijn). De minimalistische begeleiding werkt perfect bij het wat zeurderige verhaal van Slug, die op zijn beurt zijn raps opfleurt door een beetje swing en melodie in zijn stem te leggen.

Vóór When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold rapte Slug vaak over zichzelf, maar op dat vijfde album kroop Slug geregeld in de huid van iemand anders. In 'Guarantees', weer zo'n singer-songwriterachtig nummer, laat hij zien hoe kansarme Amerikanen hun dagen doorkomen, terwijl de problemen zich op blijven stapelen: 'No overtime pay, no holiday / Months behind on everything but the lottery / Winter around the corner guaranteein' that my car dies'. 'Guarantees' is één van de meest intense, emotionerende nummers die ik ken.

04. The Waitress - 43 punten
Nummer 1: Poeha

03. Always Coming Back Home to You - 44 punten
Album: Seven's Travels

Het tekstuele concept is echt ontzettend sterk, heel minutieus uitgewerkt ook. Je volgt Slug tijdens een wandeling door de stad en hij komt telkens weer terecht in een situatie die aanvankelijk gevaarlijk lijkt, maar dat valt hard mee te vallen. Ook op detailniveau is het nummer gewoon ijzersterk: 'It was a thirty eight, the poor man's machete / Held it in my hand, thinking damn man it's heavier than expected'. In andere woorden: Slug had eigenlijk helemaal geen idee hoeveel een pistool weegt. Prachtig. De kale, maar doeltreffende begeleiding (gitaarloop, drums, bas, en dat is het) legt de focus nog meer op Slugs tekst, die van literair niveau is, en ik zeg niet snel dat popteksten van literair niveau zijn.

Hoewel Ant zijn productiestijl, waarin elektronische drums worden verweven met bewerkte samples en akoestische instrumentatie, op het latere werk van Atmosphere tot in de puntjes heeft geperfectioneerd, vind ik dat nummers als Always Coming Back Home to You laten zien dat het ongepolijste van beats juist zijn charme kan hebben. Slug is hier bovendien in optima forma.

02. Painting - 48 punten
Nummer 1: thgryda, Teunnis

De slidegitaar geeft 'Painting' bijna iets singer-songwriterachtigs. Atmosphere luisteren is voor mij voor een heel, heel groot deel ook genieten van de vaak ijzersterke teksten van Slug. Natuurlijk heeft hij niet altijd zijn dag en zijn er genoeg nummers aan te wijzen die bovengemiddeld, maar niet briljant zijn, maar op zijn best is Slug een rapper van literair niveau. Zei ik het weer. Hoe hij de alcoholist in 'Painting' neerzet, daar kan menig romancier nog wat van leren: 'And it's obvious he's lost in his regrets / You can smell it on his breath'.

Ook een nummer dat ik tegenwoordig nooit meer luister, maar dat zijn plaats in mijn top tien in het verleden gemakkelijk heeft verdiend. De wollige, gelaagde beat steelt de show.

01. Little Man - 59 punten
Album: You Can't Imagine How Much Fun We're Having
Nummer 1: zaaf

You Can't Imagine How Much Fun We're Having is mijn favoriete Atmosphere-plaat, en dat scheelt niet veel met z'n opvolger, die overigens veel sterker vertegenwoordigd is in de keuzelijst. You Can't Imagine geniet toch mijn voorkeur wegens het net iets ruwere karakter van de plaat, en wegens Slugs veel taligere teksten. De latere Slug focust zich meer op het neerzetten van een verhaal, en Slug anno 2005 is gewoon heerlijk talig. 'Hockey Hair' bijvoorbeeld, helaas niet in de keuzelijst, zit enorm vol slimme verwijzingen en leuke grapjes, maar de afsluiter van de plaat is al een voorschot op de latere storytelling. Sterk concept weer: in elk van de drie coupletten spreekt Slug iemand toe: eerst zijn zoon, daarna zijn vader en tot slot zichzelf. Vooral de relatie tussen Slug en zijn vader is belangrijk en verklaart waarom Slug zo is geworden zoals hij is. Toch heeft hij ook zijn eigen problemen: het tourleven breekt hem ook op. Of zoals hij zijn eigen zoon toerapt: 'Sometimes I wonder what it's like to be adapted to the fact / That daddy never lived inside the same shack'.

Luiheid, blijheid: ik kopieer mooi een stuk van het bericht dat ik over dit nummer schreef in mijn hiphop top 100, waarin ik stelde dat dit destijds mijn favoriete track van Slug en Ant was, “omdat beide heren doen waar ze het beste in zijn: Ant levert één van zijn meest soulvolle en melodieuze producties af, en Slug wordt met zijn teksten zo persoonlijk als maar kan. De eerste verse is naar zijn zoontje die hij door zijn artiestenbestaan te weinig ziet ('It freaks me out how you pick up all my traits, from the way that you spit to the fists that you make'), de tweede is naar zijn (gewelddadige?) vader waar hij toch nog wat liefde voor op kan brengen ('I never hit a woman, I won't do coke and for that alone I love you and I wanna thank you, old man') en de laatste naar zichzelf.”

sorry voor het feit dat ik zelf niks geschreven heb, maar mijn laptop werkt maar half niet meer, dus het is wat behelpen

Take it away, chevy93!

En bedankt jassn voor deze editie. Wat een heerlijke groep is het toch

jassn, zeker bedankt voor deze editie. Toch fijn om weer eens veel van deze gasten voorbij te horen komen. Voor mij toch een onverwachte numner 1.

Heerlijke Greatest Hits. Thanks jassn!

panjoe (moderator)
Mooie editie, leuk om weer op te frissen met het concert van oktober in het vooruitzicht. Bovendien zeker een terechte nummer één!

ik zet mij nog eens in de lijst, of mag zo'n combinatie niet in 1 editie?

5/sep - chevy93 (The Boxer Rebellion)
12/sep - zaaf (Beck)
19/sep - ArthurDZ (Paul Weller / The Jam / The Style Council)
26/sep - yeahyeahyeah (Wire)
3/okt - Dance Lover (Four Tet)
10/okt - zaaf (Underworld)
17/okt - Scientist (Guided by Voices)
24/okt - dynamo d (Spinvis)
31/okt - zaaf (The Roots)
7/nov - Rudi S (Nick Cave)
14/nov - dix (The Fall)
21/nov - Silent_Shout (M83)
28/nov - Rudi S (Vic Chesnutt)
5/dec - arcade monkeys (Arctic Monkeys)
12/dec - panjoe (J Dilla)
19/dec - Johnny Marr (The Smiths)
26/dec - ArthurDZ (Bruce Springsteen)
2/jan - laxus11 (Fleetwood Mac)
9/jan - dynamo d (Nits)
16/jan - Zephyr (Michael Gira/Swans)
23/jan - Johnny Marr (Marvin Gaye)
30/jan - ArthurDZ (The Clash)
6/feb - Johnny Marr (Roxy Music)
13/feb - Casartelli (Camel)
20/feb - herman (Primal Scream)
27/feb - Laxus11 (Led Zeppelin)
6/mar - 7744leon (Blur)
13/mar - ArthurDZ (R.E.M.)
20/mar - Pepino (Elbow)
27/mar - Edgar18 (Otis Redding)
3/apr - Johnny Marr (Black Sabbath)
10/apr - zaaf (Fink)
17/april - herman (Dusty Springfield)
24/april - Scientist (Nine Inch Nails)
01/mei - dazzler (New Order)
08/mei - jassn ( Run The Jewels / el-p of Killer Mike)
15/mei -
22/mei Edgar18 (Simon & Garfunkel)
29/mei zaaf (Massive Attack)

Zulke combinaties hebben we al vaker gehad, dus lijkt me prima (en heel leuk!).

Enige vertraging met deze editie.

Gelukkig wil ik het wat anders aanpakken gezien het relatief kleine oeuvre van The Boxer Rebellion.

Het oeuvre van The Boxer Rebellion telt pas 4 albums, aangevuld met wat B-kanten en rarities, maar de vraag is hoeveel mensen die überhaupt kennen.

Vandaar dat ik besloten heb om te werken met een startlijst van 10 en de eliminatieronde over te slaan.

Dit is de startlijst:
Both Sides Are Even
Diamonds
Evacuate
Flashing Red Light Means Go
In Pursuit [Original Version]
Locked in the Basement
Misplaced
No Harm
Palisade
Promises
We Have This Place Surrounded

KIES 10 NUMMERS DIE NIET IN DEZE STARTLIJST STAAN, MAAR VOLGENS JOU WEL IN DE FINALE HOREN!

Deadline: Dinsdag 9 september 23.00 uur

Nog even wat mensen taggen die het wellicht leuk vinden.
Co Jackso Outlaw104 sjoerd148 sigurros88 Boris1 Boris1 Gringo_m stoepkrijt Leeds sj0n88 DjFrankie hidalgo clayhill rkdev Screenager west likeahurricane cadaver69 starsailor jassn

Hoe de startlijst is opgebouwd:

The Boxer Rebellion EP: 1
Exits: 1
Union: 2
The Cold Still: 3
Promises: 2

Misplaced (van Union) staat er nog bij vanwege Live in Tennessee.

Ha chevy93 - onderstaande tracks zou ik nog toevoegen:
You and I
Watermelon
Never Knowing How And Why
The Absentee
World Without End
Soviets
Forces
Doubt
Promises
Palisade

Flight
All You Do Is Talk
The New Heavy
World Without End
Cowboys & Engines
Lay Me Down
Semi-Automati
Doubt
The Runner
Forces

panjoe schreef:
Mooie editie, leuk om weer op te frissen met het concert van oktober in het vooruitzicht...

Dank u, dank u, dank u!!! Had ik toch bijna het concert over het hoofd gezien...

sjoerd148 schreef:
Ha chevy93 - onderstaande tracks zou ik nog toevoegen:
You and I
Watermelon
Never Knowing How And Why
The Absentee
World Without End
Soviets
Forces
Doubt
Als je er nog 2 bij verzint, kan ik je suggesties meenemen. Je moet er nl. 10 kiezen.

Always
Cause For Alarm
Fragile
Keep Moving
Move On
Murder Ballad
Soviets
Spitting Fire
The Gospel of Goro Adachi
The Runner

Fijne band!

Always
Broken Glass
Keep Moving
Move On
Secret Handshake
Semi-Automatic
Take Me Back
Watermelon
Step Out of the Car
Caught by the Light

Step Out Of The Car
Memo
Watermelon
The Runner
Semi-automatic
Caught By The Light
Spittend Fire
The Absentee
These Walls Are Thin
Soviets

Sorry, erg hoog Cold Still-gehalte. Maar dat is nou eenmaal een briljante plaat

Cured
Even zien als ik genoeg tijd heb voor nog wat beluistering, maar stap in ieder geval de 2e ronde in.

Goed gezien Chevy, ik doe zeker mee. Meteen al moeilijk om een keuze te maken tussen al die mooie nummers. Maar hier zijn de toevoegingen:

Always
Caught by the Light
Cause For Alarm
Keep Moving
Low
Safe House
Semi-Automatic
Spitting Fire
The Runner
World Without End

DjFrankie (moderator)
Als je deze 10 toevoegt heb je een mooi 20-tal

Always
Caught by the Light
Keep Moving
Semi-Automatic
Soviets
Step Out of the Car
Spitting Fire
The Runner
Watermelon

Dank voor de tag, stap er zeker in in de 2de ronde. Niet genoeg kennis om toe te voegen.

Memo
The Runner
Semi-Automatic
Step Out Of The Car
The Absentee (hoe toepasselijk )
World Without An End
Watermelon
Code Red
Fragile

Van alles wat!

chevy93, heb je in de gaten dat er elf nummers in de startlijst staan?

Het debuut ken ik nog niet (misschien zie ik deze week nog tijd om die eens een draaibeurt te geven), maar ik ga zeker meespelen. Al is het alleen maar om Fragile een duwtje in de goede richting te geven

Ha, nee, dat had ik niet in de gaten.

Fijn dat The Gospel of Goro Adachi al zo vaak genoemd is.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:37 uur

geplaatst: vandaag om 20:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.