Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!
zoeken in:
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 11:12 uur
10 The Rising +1
8 Stolen Car
6 Human Touch
1 Land of Hope and Dreams (Wrecking Ball-versie)
Deadline: 12.00 uur
8 Stolen Car
6 Human Touch
1 Land of Hope and Dreams (Wrecking Ball-versie)
Deadline: 12.00 uur
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:01 uur
Oke, The Rising gaat nog op het nippertje door! Dat betekent dat we de definitieve finalelijst hebben. Opdracht nu is je favoriete nummers van dit dertigtal te rangschikken. Omdat de startlijst wat groter is, stel ik voor dat iedereen een top 15 maakt. Deadline maak ik laat: vrijdagavond om middernacht.
Atlantic City
Backstreets*
Badlands
Born in the U.S.A.
Born to Run
Brilliant Disguise*
Candy’s Room*
Dancing in the Dark
Darkness On The Edge Of Town*
Downbound Train*
Drive All Night*
Highway Patrolman*
I'm on Fire
Incident On 57th Street*
Jungleland*
Lost in the Flood*
My Hometown*
New York City Serenade*
No Surrender*
Point Blank*
Racing in the Street
Rosalita (Come Out Tonight)
Streets Of Philadelphia
The Ghost Of Tom Joad*
The Promised Land*
The Rising
The River
Thunder Road
Tougher Than the Rest
Tunnel Of Love*
Atlantic City
Backstreets*
Badlands
Born in the U.S.A.
Born to Run
Brilliant Disguise*
Candy’s Room*
Dancing in the Dark
Darkness On The Edge Of Town*
Downbound Train*
Drive All Night*
Highway Patrolman*
I'm on Fire
Incident On 57th Street*
Jungleland*
Lost in the Flood*
My Hometown*
New York City Serenade*
No Surrender*
Point Blank*
Racing in the Street
Rosalita (Come Out Tonight)
Streets Of Philadelphia
The Ghost Of Tom Joad*
The Promised Land*
The Rising
The River
Thunder Road
Tougher Than the Rest
Tunnel Of Love*
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:14 uur
Jammer dat Stolen Car gesneuveld is op het laatste moment. The Rising vind ik niet veel hebben.
En waar is Meeting Across the River gebleven.

En waar is Meeting Across the River gebleven.

0
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:22 uur
1. Backstreets*
2. No Surrender*
3. Lost in the Flood*
4. Jungleland*
5. New York City Serenade*
6. The Rising
7. Incident On 57th Street*
8. Born to Run
9. Brilliant Disguise*
10. Thunder Road
11. The Ghost Of Tom Joad*
12. Racing in the Street
13. Atlantic City
14. Downbound Train*
15. Badlands
2. No Surrender*
3. Lost in the Flood*
4. Jungleland*
6. The Rising
7. Incident On 57th Street*
8. Born to Run
9. Brilliant Disguise*
10. Thunder Road
11. The Ghost Of Tom Joad*
12. Racing in the Street
13. Atlantic City
14. Downbound Train*
15. Badlands
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 12:23 uur
Ik ben eigenlijk wel blij dat The Rising het gehaald heeft. Zo zit er tenminste 1 nummer van na 2000 in de finale!
Bovendien is het ook een prachtig, finalewaardig liedje!
Bovendien is het ook een prachtig, finalewaardig liedje!
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 13:10 uur
Dit wordt een onmogelijke opdracht. Want niet alleen zijn de nummers heel verschillend, uit verschillende tijdsperiodes, maar zijn ze ook al op verschillende wijzen gebracht geweest... Atlantic City live, Thunder Road zoals op afgelopen tournee, Badlands dat me live altijd kippenvel geeft en waar Steve en Bruce elkaar bestoken met gitaargeweld... Ik kan niet anders dan dit meenemen in de finale beoordeling!
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 13:53 uur
Hier komt dan het eerste lijstje:
1. Thunder Road
Misschien wel objectief te stellen: het beste nummer ooit. Misschien wel. Meer hoeft er niet gezegd te worden, me dunkt. Een uniek sfeertje.
2. Born To Run
Eigenlijk idem zoals bij Thunder Road. Dit nummer is even goed.
3. Jungleland*
Bruce goes prog, geniaal, episch geniaal!
4. Atlantic City
Geen woorden voor. Wat een compositie.
5. My Hometown*
Akoestische pracht, één van de beste afsluiters van een album ooit.
6. Badlands
Wat een power, wat een kracht! Bazenplaat!
7. Backstreets*
Staat op Born To Run he, what can I say. Die krachtige uithalen van Bruce doen het 'm.
8. Drive All Night*
Het beste nummer van The River. Gelukkig ook het langste.
9. Streets of Philadelphia
Voor dit nummer heb ik echt een zwak. Een luguber sfeertje hangt rond dit nummer, ik krijg er altijd kippevel van.
10. The River
Tja, wie hier geen kippevel van krijgt... Klassieker.
11. Racing In The Street
Ook één van zijn meest intense nummers, met een PRACHTIGE tekst. Zoals alle nummers hier eigenlijk, ook even een shout-out naar zijn prachtige teksten, bij deze.
12. The Ghost of Tom Joad*
Die mondharmonica hier... weeral eens kippevel.
13. Downbound Train*
Prachtige tekst, mooi gezongen, mijn favoriet van Born In The U.S.A, samen met My Hometown dan natuurlijk.
14. Lost In The Flood*
Voor mij het beste nummer van z'n beginperiode (eerste 2 albums). Zeer krachtig en intens gezongen.
15. Dancing In The Dark
Swingen maar! Uniek nummer in z'n oeuvre. Gewoon een zeer mooi nummer.
De top 5 staat vast, de rest was erg moeilijk... wat een genie
De andere 15 nummers zijn eigenlijk ook gewoon allemaal geniaal...
1. Thunder Road
Misschien wel objectief te stellen: het beste nummer ooit. Misschien wel. Meer hoeft er niet gezegd te worden, me dunkt. Een uniek sfeertje.
2. Born To Run
Eigenlijk idem zoals bij Thunder Road. Dit nummer is even goed.
3. Jungleland*
Bruce goes prog, geniaal, episch geniaal!
4. Atlantic City
Geen woorden voor. Wat een compositie.
5. My Hometown*
Akoestische pracht, één van de beste afsluiters van een album ooit.
6. Badlands
Wat een power, wat een kracht! Bazenplaat!
7. Backstreets*
Staat op Born To Run he, what can I say. Die krachtige uithalen van Bruce doen het 'm.
8. Drive All Night*
Het beste nummer van The River. Gelukkig ook het langste.
9. Streets of Philadelphia
Voor dit nummer heb ik echt een zwak. Een luguber sfeertje hangt rond dit nummer, ik krijg er altijd kippevel van.
10. The River
Tja, wie hier geen kippevel van krijgt... Klassieker.
11. Racing In The Street
Ook één van zijn meest intense nummers, met een PRACHTIGE tekst. Zoals alle nummers hier eigenlijk, ook even een shout-out naar zijn prachtige teksten, bij deze.
12. The Ghost of Tom Joad*
Die mondharmonica hier... weeral eens kippevel.
13. Downbound Train*
Prachtige tekst, mooi gezongen, mijn favoriet van Born In The U.S.A, samen met My Hometown dan natuurlijk.
14. Lost In The Flood*
Voor mij het beste nummer van z'n beginperiode (eerste 2 albums). Zeer krachtig en intens gezongen.
15. Dancing In The Dark
Swingen maar! Uniek nummer in z'n oeuvre. Gewoon een zeer mooi nummer.
De top 5 staat vast, de rest was erg moeilijk... wat een genie

De andere 15 nummers zijn eigenlijk ook gewoon allemaal geniaal...
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 14:02 uur
Stolen Car zou waarschijnlijk mijn top-10 wel gehaald hebben, The Rising kan daar mooi naar fluiten.
Enfin:
Ik ben een fan van da Boss. De eerste LP die ik ooit kocht (als 11-jarig itchy'tje) was Born in the USA. Mijn vader probeerde me nog aan het twijfelen te brengen: wat nou als hij tegenvalt? Maar ik wist op basis van de nummers die ik op de radio hoorde dat dit niet ging tegenvallen. Dus de LP gekocht, voor 25 gulden, bij V&D in Leiden. Die is inmiddels he-le-maal grijsgedraaid en moet eigenlijk worden vervangen voor een ander exemplaar, tot die tijd staat deze liefdevol in beduimelde hoes in de huiskamer te prijken. Ik vind het nog steeds een beresterke plaat, behalve Cover Me waarmee ik weinig heb. Mijn favoriete Boss-plaat wil nog wel eens wisselen, op het moment is het The River, al zou je dat niet zeggen als je de top-15 hieronder bekijkt. Op die plaat vind ik de afwisseling van de zwaardere en lichtere nummers heel fijn.
Mijn liefde voor Bruce ligt vooral in de eerste helft van zijn carriere, tot en met Born In the USA. Daarna kan het me allemaal een stuk minder bekoren, al werd ik blij verrast door Wrecking Ball (volgens mij de sterkste plaat uit de latere periode) en hebben de liveconcerten altijd een hele fijne setlist, waarbij ook de obscuurdere nummers niet worden genegeerd.
1. Thunder Road
It's a town full of losers, I'm pulling out of here to win
Born To Run heeft een bijna cinematografisch karakter en Thunder Road is het nummer dat de "mise en place' van de film schetst. We zien close-up van een een vertwijfelde hoofdpersoon. Terwijl de muziek geduldig opbouwt en de zang aan het verhaal begint, zoomt de camera langzaam uit en zien we dat een en ander zich afspeelt in een nachtelijke stad van neon en nat asfalt, vol verleidingen en mogelijkheden.
Het begint klein en eindigt bombastisch. De definitieve E-street sound, waarnaar op de tweede plaat naarstig werd gezocht, is hier gevonden. Bij de instrumentale climax wissen de traantjes nog steeds wel eens vloeien. Voor mij zonder enige twijfel de nummer één!
2. Backstreets*
At night sometimes it seemed you could hear that whole damn city crying
Nog een nummer van Born To Run. Deze is mid-tempo, log, en duister. Het meest intense nummer van Bruce, met name de grommende eindzang. Het lijkt wel een huilende wolf. Hierna komt een messcherpe gitaarsolo, op het karakteristieke nep-telecastertje van 30 dollar dat een integraal onderdeel is van het bandgeluid (nog steeds!) en ook prijkt op de hoes.
3. Incident On 57th Street*
Johnny was sittin' on the fire escape watchin' the kids playin' down in the street
He called down, "Hey, little heroes, summer's long, but I guess it ain't very sweet around here anymore"
Het duurde even, maar nu ben ik er van overtuigd dat niet Born To Run, maar The Wild, The Innocence & The E Street Shuffle het eerste meesterwerk is. De bandbezetting was hier nog niet stabiel, en bevatte nog pianist David Sancious die flink zijn stempel drukte en de muziek af en toe richting jazzrock drukte (Kitty's Back!), wat wonderwel heel goed uitpakt. Incident On 57th Street heeft die neigingen niet, maar is wel het beste nummer van de plaat. Het staat bol van de tekstuele romantiek, en de orgeluitbarstingen van Danny Federici zijn schitterend.
4. Jungleland*
Kids flash guitars just like switch-blades hustling for the record machine
Nog meer cinematografisch van karakter dan Thunder Road is dit nummer de absolute climax van Born To Run. Roy Bittan drukt hier vanaf de eerste seconde zijn stempel met zijn karakteristieke pianospel, en het nummer ontvouwt zich. Eerst rustig, dan rockend, uitmondend in de overbekende epische saxsolo van Clarence Clemons, tot de conclusie van het nummer en de plaat. Een hoeksteen in het oeuvre van Bruce.
It's midnight in Manhattan, this is no time to get cute, it's a mad dog's promenade
So walk tall
Or baby, don't walk at all
De dark horse uit het oeuvre van Bruce? Dit epos is zijn langste nummer en is ook weer schaamteloos romantisch. Je waant je middenin een bloedhete zomeravond in Spanish Harlem. Je hoort hoe goed de E Street band al is door het vele live spelen, terwijl het toch allemaal nog prille twintigers zijn. Misschien een tikje over-ambitieus, maar dat geeft er ook juist dat mooie jonge-honden tintje aan.
6. Racing in the Street
She stares off alone into the night
With the eyes of one who hates for just being born
Na Born to Run was Bruce even klaar met alle bombast. Voor Darkness werd het bandgeluid uitgekleed en gereviseerd. Dat resulteerde in een stuk kalere en rauwere plaat. Voor Darkness is gigantisch veel materiaal opgenomen en dus ook gesneuveld, waarvan veel op Tracks en The Promise terecht is gekomen. Van Darkness hadden wel vier versies kunnen worden gemaakt. Tussen het gesneuvelde zitten schitterende nummers waarvan Bruce vond dat ze niet op de plaat pasten, maar Racing is misschien wel het allermooiste nummer uit de sessies en is gelukkig op de uiteindelijke plaat gekomen. Triest en heel mooi nummer. Auto's auto's auto's, je moet er tegenkunnen maar Bruce zingt heel veel over auto's, die meestal metafoor zijn voor ontsnapping of in dit geval het tegenovergestelde, want de oto gaat stuk.
7. The River
Is a dream a lie if it don't come true, or is it something worse
En dan, pas op nummer 7, het eerste nummer (en titelnummer) van mijn favoriete plaat, waarvan het geheel meer is dan de som der delen. Ook het eerste nummer waarbij Bruce opviel bij een groter publiek. The River is overbekend maar daarom niet minder mooi. Het onopvallend verdubbelen van het tempo vanaf "But I remember us riding in my brother's car" vind ik heel spannend, het nummer krijgt daar de zwiep die het nodig heeft en gaat toewerken naar de mooie climax.
8. No Surrender*
I wanna sleep beneath peaceful skies in my lover's bed
With a wide open country in my eyes
And these romantic dreams in my head
Van Born in the USA werd het halve album op single uitgebracht. De nummers die daar niet bij horen zijn bijna stuk voor stuk beresterke albumtracks. Zo ook No Surrender, een nummer dat gaat over absolute vriendschap. Heel mooi vind ik dit filmpje, waarbij Gaslight-Anthem zanger Brian Fallon met zijn grote held No Surrender mag zingen. 11-jarige itchy had ook zulke romantic dreams, voordat het een klein punkje werd.
9. Downbound Train*
And I dropped to my knees, hung my head and cried
Zie No Surrender. Dit is ook zo'n beresterke albumtrack, met een bijna depressieve tekst. De hoofdpersoon is hier echt de wanhoop nabij.
10. Darkness On The Edge Of Town*
But that blood it never burned in her veins
Het titelnummer van Darkness On the Edge Of Town staat bol van de ingehouden woede richting de bourgeoisie, rijke mensen met een kalm leventje. Bruce heeft liever de drive, kokend bloed in de aderen, en de spanning die te vinden is te in het schemerduister aan de rand van de stad.
11. Lost in the Flood*
And somebody said, "Hey man, did you see that? His body hit the street with such a beautiful thud"
Dood en verderf in dit hoogtepunt van de eerste plaat. Mooie, wervelende melodie, vooral aan het einde van het nummer. Het lijkt alsof dit nummer recent door Bruce is herontdekt, want het staat weer regelmatig op de setlist, en terecht.
12. Dancing in the Dark
They say you gotta stay hungry, hey baby, I'm just about starving tonight
Ook voor mij het nummer waarmee ik Springsteen, via de hitparade, leerde kennen. Altijd van dit nummer gehouden.
13. Point Blank*
These days you don't wait on Romeos, you wait on that welfare check
Het donkerste nummer van The River. Lekker lang en langzaam. Mysterieus. En nét niet helemaal perfect, wat het des te intrigerender maakt.
14. Candy’s Room*
Cause in the darkness, there'll be hidden worlds that shine
Volgens mij gaat dit nummer gewoon over een snelle wip met een lekker wijf.
15. Brilliant Disguise*
I want to know if it's you I don't trust
'Cause I damn sure don't trust myself
Beste nummer van de scheidingsplaat Tunnel of Love, waar ik verder niet veel mee heb. Ik vond het zelfs een verschrikkelijke plaat toen hij uitkwam. Dat kwam ook omdat ik toen net de wat meer alternatieve muziek ontdekte. Later, toen ik wat meer butsen op mijn ziel had, ben ik de plaat en met name dit nummer een stuk meer gaan waarderen.
Enfin:
Ik ben een fan van da Boss. De eerste LP die ik ooit kocht (als 11-jarig itchy'tje) was Born in the USA. Mijn vader probeerde me nog aan het twijfelen te brengen: wat nou als hij tegenvalt? Maar ik wist op basis van de nummers die ik op de radio hoorde dat dit niet ging tegenvallen. Dus de LP gekocht, voor 25 gulden, bij V&D in Leiden. Die is inmiddels he-le-maal grijsgedraaid en moet eigenlijk worden vervangen voor een ander exemplaar, tot die tijd staat deze liefdevol in beduimelde hoes in de huiskamer te prijken. Ik vind het nog steeds een beresterke plaat, behalve Cover Me waarmee ik weinig heb. Mijn favoriete Boss-plaat wil nog wel eens wisselen, op het moment is het The River, al zou je dat niet zeggen als je de top-15 hieronder bekijkt. Op die plaat vind ik de afwisseling van de zwaardere en lichtere nummers heel fijn.
Mijn liefde voor Bruce ligt vooral in de eerste helft van zijn carriere, tot en met Born In the USA. Daarna kan het me allemaal een stuk minder bekoren, al werd ik blij verrast door Wrecking Ball (volgens mij de sterkste plaat uit de latere periode) en hebben de liveconcerten altijd een hele fijne setlist, waarbij ook de obscuurdere nummers niet worden genegeerd.
1. Thunder Road
It's a town full of losers, I'm pulling out of here to win
Born To Run heeft een bijna cinematografisch karakter en Thunder Road is het nummer dat de "mise en place' van de film schetst. We zien close-up van een een vertwijfelde hoofdpersoon. Terwijl de muziek geduldig opbouwt en de zang aan het verhaal begint, zoomt de camera langzaam uit en zien we dat een en ander zich afspeelt in een nachtelijke stad van neon en nat asfalt, vol verleidingen en mogelijkheden.
Het begint klein en eindigt bombastisch. De definitieve E-street sound, waarnaar op de tweede plaat naarstig werd gezocht, is hier gevonden. Bij de instrumentale climax wissen de traantjes nog steeds wel eens vloeien. Voor mij zonder enige twijfel de nummer één!
2. Backstreets*
At night sometimes it seemed you could hear that whole damn city crying
Nog een nummer van Born To Run. Deze is mid-tempo, log, en duister. Het meest intense nummer van Bruce, met name de grommende eindzang. Het lijkt wel een huilende wolf. Hierna komt een messcherpe gitaarsolo, op het karakteristieke nep-telecastertje van 30 dollar dat een integraal onderdeel is van het bandgeluid (nog steeds!) en ook prijkt op de hoes.
3. Incident On 57th Street*
Johnny was sittin' on the fire escape watchin' the kids playin' down in the street
He called down, "Hey, little heroes, summer's long, but I guess it ain't very sweet around here anymore"
Het duurde even, maar nu ben ik er van overtuigd dat niet Born To Run, maar The Wild, The Innocence & The E Street Shuffle het eerste meesterwerk is. De bandbezetting was hier nog niet stabiel, en bevatte nog pianist David Sancious die flink zijn stempel drukte en de muziek af en toe richting jazzrock drukte (Kitty's Back!), wat wonderwel heel goed uitpakt. Incident On 57th Street heeft die neigingen niet, maar is wel het beste nummer van de plaat. Het staat bol van de tekstuele romantiek, en de orgeluitbarstingen van Danny Federici zijn schitterend.
4. Jungleland*
Kids flash guitars just like switch-blades hustling for the record machine
Nog meer cinematografisch van karakter dan Thunder Road is dit nummer de absolute climax van Born To Run. Roy Bittan drukt hier vanaf de eerste seconde zijn stempel met zijn karakteristieke pianospel, en het nummer ontvouwt zich. Eerst rustig, dan rockend, uitmondend in de overbekende epische saxsolo van Clarence Clemons, tot de conclusie van het nummer en de plaat. Een hoeksteen in het oeuvre van Bruce.
It's midnight in Manhattan, this is no time to get cute, it's a mad dog's promenade
So walk tall
Or baby, don't walk at all
De dark horse uit het oeuvre van Bruce? Dit epos is zijn langste nummer en is ook weer schaamteloos romantisch. Je waant je middenin een bloedhete zomeravond in Spanish Harlem. Je hoort hoe goed de E Street band al is door het vele live spelen, terwijl het toch allemaal nog prille twintigers zijn. Misschien een tikje over-ambitieus, maar dat geeft er ook juist dat mooie jonge-honden tintje aan.
6. Racing in the Street
She stares off alone into the night
With the eyes of one who hates for just being born
Na Born to Run was Bruce even klaar met alle bombast. Voor Darkness werd het bandgeluid uitgekleed en gereviseerd. Dat resulteerde in een stuk kalere en rauwere plaat. Voor Darkness is gigantisch veel materiaal opgenomen en dus ook gesneuveld, waarvan veel op Tracks en The Promise terecht is gekomen. Van Darkness hadden wel vier versies kunnen worden gemaakt. Tussen het gesneuvelde zitten schitterende nummers waarvan Bruce vond dat ze niet op de plaat pasten, maar Racing is misschien wel het allermooiste nummer uit de sessies en is gelukkig op de uiteindelijke plaat gekomen. Triest en heel mooi nummer. Auto's auto's auto's, je moet er tegenkunnen maar Bruce zingt heel veel over auto's, die meestal metafoor zijn voor ontsnapping of in dit geval het tegenovergestelde, want de oto gaat stuk.
7. The River
Is a dream a lie if it don't come true, or is it something worse
En dan, pas op nummer 7, het eerste nummer (en titelnummer) van mijn favoriete plaat, waarvan het geheel meer is dan de som der delen. Ook het eerste nummer waarbij Bruce opviel bij een groter publiek. The River is overbekend maar daarom niet minder mooi. Het onopvallend verdubbelen van het tempo vanaf "But I remember us riding in my brother's car" vind ik heel spannend, het nummer krijgt daar de zwiep die het nodig heeft en gaat toewerken naar de mooie climax.
8. No Surrender*
I wanna sleep beneath peaceful skies in my lover's bed
With a wide open country in my eyes
And these romantic dreams in my head
Van Born in the USA werd het halve album op single uitgebracht. De nummers die daar niet bij horen zijn bijna stuk voor stuk beresterke albumtracks. Zo ook No Surrender, een nummer dat gaat over absolute vriendschap. Heel mooi vind ik dit filmpje, waarbij Gaslight-Anthem zanger Brian Fallon met zijn grote held No Surrender mag zingen. 11-jarige itchy had ook zulke romantic dreams, voordat het een klein punkje werd.
9. Downbound Train*
And I dropped to my knees, hung my head and cried
Zie No Surrender. Dit is ook zo'n beresterke albumtrack, met een bijna depressieve tekst. De hoofdpersoon is hier echt de wanhoop nabij.
10. Darkness On The Edge Of Town*
But that blood it never burned in her veins
Het titelnummer van Darkness On the Edge Of Town staat bol van de ingehouden woede richting de bourgeoisie, rijke mensen met een kalm leventje. Bruce heeft liever de drive, kokend bloed in de aderen, en de spanning die te vinden is te in het schemerduister aan de rand van de stad.
11. Lost in the Flood*
And somebody said, "Hey man, did you see that? His body hit the street with such a beautiful thud"
Dood en verderf in dit hoogtepunt van de eerste plaat. Mooie, wervelende melodie, vooral aan het einde van het nummer. Het lijkt alsof dit nummer recent door Bruce is herontdekt, want het staat weer regelmatig op de setlist, en terecht.
12. Dancing in the Dark
They say you gotta stay hungry, hey baby, I'm just about starving tonight
Ook voor mij het nummer waarmee ik Springsteen, via de hitparade, leerde kennen. Altijd van dit nummer gehouden.
13. Point Blank*
These days you don't wait on Romeos, you wait on that welfare check
Het donkerste nummer van The River. Lekker lang en langzaam. Mysterieus. En nét niet helemaal perfect, wat het des te intrigerender maakt.
14. Candy’s Room*
Cause in the darkness, there'll be hidden worlds that shine
Volgens mij gaat dit nummer gewoon over een snelle wip met een lekker wijf.
15. Brilliant Disguise*
I want to know if it's you I don't trust
'Cause I damn sure don't trust myself
Beste nummer van de scheidingsplaat Tunnel of Love, waar ik verder niet veel mee heb. Ik vond het zelfs een verschrikkelijke plaat toen hij uitkwam. Dat kwam ook omdat ik toen net de wat meer alternatieve muziek ontdekte. Later, toen ik wat meer butsen op mijn ziel had, ben ik de plaat en met name dit nummer een stuk meer gaan waarderen.
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 14:08 uur
Spirit in the night eruit? Jullie zijn loco.
1.The River
Hier had eigenlijk Meeting Across the River moeten staan. Maar ja, die wordt hier niet gepruimd op MuMe. Maar The River is ook prachtig, met name de versie op Live 75/85. Noem t sentimentaliteit, maar de intro over oa de relatie met zn vader en dan die snerpende mondharmonica die er echt doorheen snijdt en tot in de diepste vezels in je lijf te voelen is, ja dat is prachtig.
2. Jungleland
Clarence will be missed. Gelukkige heeft Bruce in Jake inmiddels een muzikaal aardige vervanger gevonden.
3. The Ghost Of Tom Joad
Zolang Tom Morello maar niet meedoet, is dit een prachtig nummer.
4.Thunder Road
5. Born to Run
6.Dancing in the Dark
7. Racing in the Street
Prachtige pianosolo erin van professor Roy Bittan. Een van de hoogtepunten van het concert in het Goffertpark van vorig jaar.
8.Streets Of Philadelphia
Live gezongen in de clip. Dat kunnen alleen de hele groten.
9.Badlands
10. New York City Serenade*
Onderschatte parel in z'n oeuvre
11.Lost in the Flood*
12.I'm on Fire
13.My Hometown*
Mwah nummer. Wordt tot zn klassiekers gerekend, maar t kabbelt maar voort en verheft zich nergens boven het niveau 'aardig'.
14.Darkness On The Edge Of Town*
15.Highway Patrolman*
1.The River
Hier had eigenlijk Meeting Across the River moeten staan. Maar ja, die wordt hier niet gepruimd op MuMe. Maar The River is ook prachtig, met name de versie op Live 75/85. Noem t sentimentaliteit, maar de intro over oa de relatie met zn vader en dan die snerpende mondharmonica die er echt doorheen snijdt en tot in de diepste vezels in je lijf te voelen is, ja dat is prachtig.
2. Jungleland
Clarence will be missed. Gelukkige heeft Bruce in Jake inmiddels een muzikaal aardige vervanger gevonden.
3. The Ghost Of Tom Joad
Zolang Tom Morello maar niet meedoet, is dit een prachtig nummer.
4.Thunder Road
5. Born to Run
6.Dancing in the Dark
7. Racing in the Street
Prachtige pianosolo erin van professor Roy Bittan. Een van de hoogtepunten van het concert in het Goffertpark van vorig jaar.
8.Streets Of Philadelphia
Live gezongen in de clip. Dat kunnen alleen de hele groten.
9.Badlands
Onderschatte parel in z'n oeuvre
11.Lost in the Flood*
12.I'm on Fire
13.My Hometown*
Mwah nummer. Wordt tot zn klassiekers gerekend, maar t kabbelt maar voort en verheft zich nergens boven het niveau 'aardig'.
14.Darkness On The Edge Of Town*
15.Highway Patrolman*
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 14:24 uur
Bruce top 15
01. Thunder Road
02. Racing in the Street
03. Badlands
04. Darkness On The Edge Of Town
05. Born to Run
06. Backstreets
07. Jungleland
08. My Hometown
09. Incident On 57th Street
10. No Surrender
11. The Promised Land
12. The Ghost Of Tom Joad
13. Rosalita (Come Out Tonight)
14. The River
15. Point Blank
01. Thunder Road
02. Racing in the Street
03. Badlands
04. Darkness On The Edge Of Town
05. Born to Run
06. Backstreets
07. Jungleland
08. My Hometown
09. Incident On 57th Street
10. No Surrender
11. The Promised Land
12. The Ghost Of Tom Joad
14. The River
15. Point Blank
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 14:39 uur
1. Thunder Road
Zo moeilijk het was om een top 15 te maken, zo makkelijk was het om de nummer 1 te kiezen. Thunder Road is al sinds jaar en dag mijn favoriet van dit genie, dit wonderkind, deze Boss. Een rollercoaster van een song zonder echt duidelijke structuur, maar alles aan deze song is van zo’n hoog niveau dat je dat niet eens doorhebt. Zoals Roy Orbison voor Bruce zong, zo zingt Bruce voor mij. Kippenvel.
2. Darkness On The Edge Of Town*
Het gelijknamige album is mijn favoriete Springsteenplaat, met dit nummer als hoogtepunt op een album met alleen maar hoogtepunten.
3. Born to Run
Misschien wel het meest intense nummer van zijn hele oeuvre. Heel zijn hart en ziel zit in dit nummer, dat hoor je duidelijk aan de manier waarop hij zingt. Alsof hij voor de duivel op de vlucht was.
4. Rosalita (Come Out Tonight)
Heerlijk los, zwalpend nummer, en wat mij betreft zijn beste werkje van de pre- Born To Run-tijd.
5. Badlands
Een vroege Bruce-favoriet dat ik nog altijd reken tot zijn beste werk. Wat een power, wat een energie! Bruce geeft elk nummer schaamteloos alles wat hij heeft, en dat werpt zijn vruchten af. Misschien wel mijn favoriete artiest aller tijden.
6. Jungleland*
De definitie van episch. Epische tekst, epische opbouw, epische emoties. Inderdaad een hoeksteen van zijn oeuvre!
7. Dancing in the Dark
Bruce kon een hitalbum schrijven, daar meer dan de helft van op single uitbrengen, met synthesizers stoeien, meegaan in de jaren ’80 commercialisatiemachine, en nog steeds even geniaal uit de hoek komen als altijd. Dancing In The Dark is nu wat je noemt een briljante popsong. Niet stuk te krijgen!
8. Brilliant Disguise*
Ik heb een zwak voor Tunnel Of Love, vind dat album eigenlijk nauwelijks onderdoen voor zijn beroemdere voorganger. Brilliant Disguise is wel mijn favoriet van de plaat, omwille van de hart op de tong-tekst en prettig ritme.
9. Tougher Than the Rest
Eén van de sloomste en meest romantische nummers uit zijn oeuvre. Openingsdansnummer zonder ook maar één klef cliché.
10. Tunnel Of Love*
Een ritje in de liefdestunnel als metafoor voor het huwelijk. Prachtige conclusie ook: ‘Oughtta be easy, oughtta be simple enough/man meets woman and they fall in love/but the house is haunted and the ride gets rough/you got to learn to live with what you can’t rise above.’
11. The Promised Land*
Ogenschijnlijk vrolijk nummer over een man die zelfmoord als de enige ontsnapping uit zijn vreselijke hometown ziet, en die kans met beide handen en een lach op zijn gezicht aanneemt. Zelfs de honden huilen hier.
12. The Rising
Een van de beste nummers uit zijn latere periode, ontzettend blij dat juist deze het gehaald heeft. Al was het maar omdat het anders zou lijken alsof Bruce na 1995 nog amper iets noemenswaardig heeft uitgebracht. Niet dus, een van de meest consistente artiesten ooit. Alleen z’n jongste plaat vind ik een echte stinker.
13. Racing in the Street
Intriest nummer over een wereld waar het alleen maar donker is, en autoracen het enige is waar je nog een beetje voldoening uit kan halen. Opnieuw een nummer van zijn absolute meesterwerk Darkness On The Edge Of Town.
14. Atlantic City
Het meest swingende nummer op Nebraska, en wat mij betreft ook het beste. Vooral het ge-oeuw van Bruce in de outro over die desolate gitaarlijn is een kippenvelopwekker eerste klas.
15. I'm on Fire
Verguisd door sommigen, maar zoals ik eerder al opmerkte: ontploffend van onderhuidse spanning. Prachtige hitsingle.
Zo moeilijk het was om een top 15 te maken, zo makkelijk was het om de nummer 1 te kiezen. Thunder Road is al sinds jaar en dag mijn favoriet van dit genie, dit wonderkind, deze Boss. Een rollercoaster van een song zonder echt duidelijke structuur, maar alles aan deze song is van zo’n hoog niveau dat je dat niet eens doorhebt. Zoals Roy Orbison voor Bruce zong, zo zingt Bruce voor mij. Kippenvel.
2. Darkness On The Edge Of Town*
Het gelijknamige album is mijn favoriete Springsteenplaat, met dit nummer als hoogtepunt op een album met alleen maar hoogtepunten.
3. Born to Run
Misschien wel het meest intense nummer van zijn hele oeuvre. Heel zijn hart en ziel zit in dit nummer, dat hoor je duidelijk aan de manier waarop hij zingt. Alsof hij voor de duivel op de vlucht was.
Heerlijk los, zwalpend nummer, en wat mij betreft zijn beste werkje van de pre- Born To Run-tijd.
5. Badlands
Een vroege Bruce-favoriet dat ik nog altijd reken tot zijn beste werk. Wat een power, wat een energie! Bruce geeft elk nummer schaamteloos alles wat hij heeft, en dat werpt zijn vruchten af. Misschien wel mijn favoriete artiest aller tijden.
6. Jungleland*
De definitie van episch. Epische tekst, epische opbouw, epische emoties. Inderdaad een hoeksteen van zijn oeuvre!
7. Dancing in the Dark
Bruce kon een hitalbum schrijven, daar meer dan de helft van op single uitbrengen, met synthesizers stoeien, meegaan in de jaren ’80 commercialisatiemachine, en nog steeds even geniaal uit de hoek komen als altijd. Dancing In The Dark is nu wat je noemt een briljante popsong. Niet stuk te krijgen!
8. Brilliant Disguise*
Ik heb een zwak voor Tunnel Of Love, vind dat album eigenlijk nauwelijks onderdoen voor zijn beroemdere voorganger. Brilliant Disguise is wel mijn favoriet van de plaat, omwille van de hart op de tong-tekst en prettig ritme.
9. Tougher Than the Rest
Eén van de sloomste en meest romantische nummers uit zijn oeuvre. Openingsdansnummer zonder ook maar één klef cliché.
10. Tunnel Of Love*
Een ritje in de liefdestunnel als metafoor voor het huwelijk. Prachtige conclusie ook: ‘Oughtta be easy, oughtta be simple enough/man meets woman and they fall in love/but the house is haunted and the ride gets rough/you got to learn to live with what you can’t rise above.’
11. The Promised Land*
Ogenschijnlijk vrolijk nummer over een man die zelfmoord als de enige ontsnapping uit zijn vreselijke hometown ziet, en die kans met beide handen en een lach op zijn gezicht aanneemt. Zelfs de honden huilen hier.
12. The Rising
Een van de beste nummers uit zijn latere periode, ontzettend blij dat juist deze het gehaald heeft. Al was het maar omdat het anders zou lijken alsof Bruce na 1995 nog amper iets noemenswaardig heeft uitgebracht. Niet dus, een van de meest consistente artiesten ooit. Alleen z’n jongste plaat vind ik een echte stinker.
13. Racing in the Street
Intriest nummer over een wereld waar het alleen maar donker is, en autoracen het enige is waar je nog een beetje voldoening uit kan halen. Opnieuw een nummer van zijn absolute meesterwerk Darkness On The Edge Of Town.
14. Atlantic City
Het meest swingende nummer op Nebraska, en wat mij betreft ook het beste. Vooral het ge-oeuw van Bruce in de outro over die desolate gitaarlijn is een kippenvelopwekker eerste klas.
15. I'm on Fire
Verguisd door sommigen, maar zoals ik eerder al opmerkte: ontploffend van onderhuidse spanning. Prachtige hitsingle.
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 15:16 uur
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 19:27 uur
Wat een artiest is ook het zoveel geweldige nummers om uit te kiezen 
1. Jungleland*
2. Badlands
3. Thunder Road
4. The River
5. Darkness On The Edge Of Town*
6. Born To Run
7. Backstreets*
8. Rosalita (Come Out Tonight)
9. Incident On 57th Street*
10. Racing in the Street
11. Lost in the Flood*
12. The Rising
13. Tougher Than the Rest
14. Point Blank*
15. No Surrender*

1. Jungleland*
2. Badlands
3. Thunder Road
4. The River
5. Darkness On The Edge Of Town*
6. Born To Run
7. Backstreets*
8. Rosalita (Come Out Tonight)
9. Incident On 57th Street*
10. Racing in the Street
11. Lost in the Flood*
12. The Rising
13. Tougher Than the Rest
14. Point Blank*
15. No Surrender*
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 19:34 uur
1. Thunder Road
2. The River
3. Racing in the Street
4. Born to Run
5. Jungleland
6. Point Blank
7. I'm on Fire
8. New York City Serenade
9. Darkness On The Edge Of Town
10. Tougher Than the Rest
11. Badlands
12. Dancing in the Dark
14. Brilliant Disguise
15. No Surrender
2. The River
3. Racing in the Street
4. Born to Run
5. Jungleland
6. Point Blank
7. I'm on Fire
8. New York City Serenade
9. Darkness On The Edge Of Town
10. Tougher Than the Rest
11. Badlands
12. Dancing in the Dark
14. Brilliant Disguise
15. No Surrender
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 20:21 uur
1. Thunder Road
2. Racing in the Street
3. Darkness of the Edge of Town
4. Jungleland
5. The River
6. Atlantic City
7. No Surrender
8. Born to Run
9. The Promised Land
10. Badlands
11. Backstreets
12. Point Blank
13. Incident on 57th Street
14. The Ghost of Tom Joad
15. Downbound Train
2. Racing in the Street
3. Darkness of the Edge of Town
4. Jungleland
5. The River
6. Atlantic City
7. No Surrender
8. Born to Run
9. The Promised Land
10. Badlands
11. Backstreets
12. Point Blank
13. Incident on 57th Street
14. The Ghost of Tom Joad
15. Downbound Train
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 20:27 uur
1. Thunder Road
Zo mooi, dat vindt iedereen geloof ik.
2. The River
Mooi epos, weer die mondharmonica.
3. Drive All Night*
Oh, dit is zo;n mooie ballad, Springsteen geeft hier weer eens zijn ziel en zaligheid.
Fraaie solo van Clarence en de laatste 3,5 minuten na die solo zijn tranentrekkend mooi.
Live blijft dit nummer een sensatie.
5. Jungleland*
Prachtige opbouw en dan die Saxsolo van Cllarence.
6. Point Blank*
Mooi gedaan en een spannend nummer.
7. Lost in the Flood*
Gaat een beetje alla Thunder road alleen is het 2e deel rustiger, erg mooi nummer.
8. Badlands
Echte Springsteen rocker, het stukje "Now i believe in the love...." de sax solo en het hum deel maakt dit nummer nog specialer. Darkness is een geweldig album (Streets of fire is misschien wel de mooiste daarop, hier er niet bij).
9.Candy’s Room*
Ongekend spannend nummer, mooi instrumentale break in het midden.
10.The Ghost Of Tom Joad*
Zo;n vertel ballad is iets wat Springsteen op zijn best laat zien.
11. Racing in the Street
Tja, zo mooi.
12. Backstreets*
Geweldig, had ook hoger kunnen staan, hier zit alles in wat Springsteen speciaal maakt.
Luister het stukje nog maar eens:
You can blame it all on me Terry, it don't matter to me now
When the breakdown hit at midnight there was nothing left to say
But I hated him and I hated you when you went away
Whoah, whoah
Whoah, whoah
13. The Rising
Niet eens mijn favoriet van dit album, maar toch een sterk liedje.
14. Atlantic City
Atlantic city klinkt zo droevig, achtergrondzang maakt het af.
15. Downbound Train*
Born in the USA is niet mijn favo album, maar er staan toch erg sterke nummers op met deze als mijn favoriet,
Zo mooi, dat vindt iedereen geloof ik.
2. The River
Mooi epos, weer die mondharmonica.
3. Drive All Night*
Oh, dit is zo;n mooie ballad, Springsteen geeft hier weer eens zijn ziel en zaligheid.
Fraaie solo van Clarence en de laatste 3,5 minuten na die solo zijn tranentrekkend mooi.
Live blijft dit nummer een sensatie.
5. Jungleland*
Prachtige opbouw en dan die Saxsolo van Cllarence.
6. Point Blank*
Mooi gedaan en een spannend nummer.
7. Lost in the Flood*
Gaat een beetje alla Thunder road alleen is het 2e deel rustiger, erg mooi nummer.
8. Badlands
Echte Springsteen rocker, het stukje "Now i believe in the love...." de sax solo en het hum deel maakt dit nummer nog specialer. Darkness is een geweldig album (Streets of fire is misschien wel de mooiste daarop, hier er niet bij).
9.Candy’s Room*
Ongekend spannend nummer, mooi instrumentale break in het midden.
10.The Ghost Of Tom Joad*
Zo;n vertel ballad is iets wat Springsteen op zijn best laat zien.
11. Racing in the Street
Tja, zo mooi.
12. Backstreets*
Geweldig, had ook hoger kunnen staan, hier zit alles in wat Springsteen speciaal maakt.
Luister het stukje nog maar eens:
You can blame it all on me Terry, it don't matter to me now
When the breakdown hit at midnight there was nothing left to say
But I hated him and I hated you when you went away
Whoah, whoah
Whoah, whoah
13. The Rising
Niet eens mijn favoriet van dit album, maar toch een sterk liedje.
14. Atlantic City
Atlantic city klinkt zo droevig, achtergrondzang maakt het af.
15. Downbound Train*
Born in the USA is niet mijn favo album, maar er staan toch erg sterke nummers op met deze als mijn favoriet,
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 21:41 uur
1. Streets Of Philadelphia
Schitterend nummer, dat nooit gaat vervelen.
2. Born in the U.S.A.
3. The Ghost Of Tom Joad*
4. Racing in the Street
5. Born to Run
6. I'm on Fire
7. The Promised Land*
8. The River
9. Dancing in the Dark
11. The Rising
12. Tunnel Of Love*
13. Highway Patrolman*
14. Atlantic City
15. Badlands
Schitterend nummer, dat nooit gaat vervelen.
2. Born in the U.S.A.
3. The Ghost Of Tom Joad*
4. Racing in the Street
5. Born to Run
6. I'm on Fire
7. The Promised Land*
8. The River
9. Dancing in the Dark
11. The Rising
12. Tunnel Of Love*
13. Highway Patrolman*
14. Atlantic City
15. Badlands
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 21:46 uur
1. Jungleland
Onweerstaanbaar, Episch en Overweldigend. Eén van mijn kandidaten voor het beste nummer aller tijden
2. Racing in the Streets
Vooral live onweerstaanbaar
3. Thunder Road
Potentiele winnaar hier, en ik kan daar vrede mee hebben. Wat een wereldnummer.
4. Darkness on the Edge of Town
Fantastisch afsluiter van een Fantastisch album. De hoofdletters zijn bewust!
5. Lost in the Flood
Eén van zijn eerste echt grote verhalen, de tekst geeft me steeds weer kippenvel.
6. The River
Ooit uitgeroepen tot het meest trieste nummer ooit in één of andere rare contest. Het raakt in ieder geval, zowel muzikaal als tekstueel
7. Point Blank
Tekst en muziek komen hier prima samen, hoewel ik nooit helemaal heb begrepen waar het nummer over gaat.
8. Highway Patrolman
Mijn nominatie van het geweldige Nebraska. Het bijzondere is dat er naar aanleiding van deze tekst zelfs een hele film is gemaakt (The Indian Runner)
9. The Promised Land
Relatieve positieve noot op het toch wel neerslachtige Darkness on the Edge of Town
10 Downbound Train
Neerslachtige noot op het toch wel relatief positieve Born in the U.S.A.
11. The Ghost of Tom Joad
Zowel in de acoustische als de Morello-versie niet te versmaden
12. Backstreets
Heeft dit nummer niet het mooist intro ooit? Dat was een retorische vraag
13. Drive All Night
Hoewel ik een aantal prachtige nummers mis van The River in deze lijst, moet deze erbij. Samen met Point Blank de vertegenwoordiging van de prachtige tweede LP van The River
14. The Rising
Mooi nummer uit de moderne Bruce-tijd
15. New York City Serenade
Mag hier niet ontbreken.
Onweerstaanbaar, Episch en Overweldigend. Eén van mijn kandidaten voor het beste nummer aller tijden
2. Racing in the Streets
Vooral live onweerstaanbaar
3. Thunder Road
Potentiele winnaar hier, en ik kan daar vrede mee hebben. Wat een wereldnummer.
4. Darkness on the Edge of Town
Fantastisch afsluiter van een Fantastisch album. De hoofdletters zijn bewust!
5. Lost in the Flood
Eén van zijn eerste echt grote verhalen, de tekst geeft me steeds weer kippenvel.
6. The River
Ooit uitgeroepen tot het meest trieste nummer ooit in één of andere rare contest. Het raakt in ieder geval, zowel muzikaal als tekstueel
7. Point Blank
Tekst en muziek komen hier prima samen, hoewel ik nooit helemaal heb begrepen waar het nummer over gaat.
8. Highway Patrolman
Mijn nominatie van het geweldige Nebraska. Het bijzondere is dat er naar aanleiding van deze tekst zelfs een hele film is gemaakt (The Indian Runner)
9. The Promised Land
Relatieve positieve noot op het toch wel neerslachtige Darkness on the Edge of Town
10 Downbound Train
Neerslachtige noot op het toch wel relatief positieve Born in the U.S.A.
11. The Ghost of Tom Joad
Zowel in de acoustische als de Morello-versie niet te versmaden
12. Backstreets
Heeft dit nummer niet het mooist intro ooit? Dat was een retorische vraag

13. Drive All Night
Hoewel ik een aantal prachtige nummers mis van The River in deze lijst, moet deze erbij. Samen met Point Blank de vertegenwoordiging van de prachtige tweede LP van The River
14. The Rising
Mooi nummer uit de moderne Bruce-tijd
15. New York City Serenade
Mag hier niet ontbreken.
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 23 oktober 2014, 22:26 uur
Oke, hier gaan we dan. Elke poging om onder woorden te brengen wat (de muziek van) Bruce Springsteen voor mij heeft betekent, nu nog betekent en altijd zal betekenen is tot mislukken gedoemd. Hij is de enige artiest die voor mij zoveel meer is dan alleen mooie muziek en de enige artiest die op verschillende manieren letterlijk mijn leven en de kijk op de wereld heeft veranderd.
Mijn top 15:
1. Thunder road
In welke vorm dan ook het mooiste nummer aller tijden
2. Backstreets
Het is hierboven al eerder gezegd maar intro, tekst, woede, outtro en oerschreeuw maken dit misschien wel het meest complete Springsteen-nummer
3. Jungleland
Episch en de mooiste saxsolo uit de muziekgeschiedenis, ben heel blij dat ik dit in 2009 live heb mogen meemaken
4.Born to run
De versie op de livebox is onovertroffen en in die versie het beste nummer ooit
5. Racing in the street
De tranen die in Nijmegen over mijn gezicht rolden tijdens dit nummer zeggen alles
6. Drive all night
De tekstuele zwakte wordt volledig gecompenseerd door de muzikale pracht en de sax
7. Point blank
Spookachtig, duister, mysterieus. Een schitterende opening van plaat 2 van The river
8. No surrender
Energiek, passievol, tekstuele diepgang over vriendschap en trouw
9. Brilliant disguise
"God have mercy on the man who doubts what he's sure off".
10. Incident on 57th street
De voorloper van Jungleland, eveneens een mini rock-opera
11. The promised land
Weliswaar heel vaak gehoord, maar dit is zowel kwa tekst als muzikaal een sleutelnummer uit het ouvre van de Baas.
12. The river
Morgen kan hij zomaar 5 plaatsen hoger staan, of lager, schitterend nummer wat me de ene keer iets meer bevalt dan de andere
13. Downbound train
Dat intro! Die tekst! Op 1 na sterkste nummer van het relatief zwakke Born in the USA
14. Badlands
Nooit zal ik vergeten hoe Pinkpop 2009 omver werd geblazen bij concertopener Badlands. Wat een ervaring...
15. Lost in the flood
Dit is dan weer de voorloper van Incident on 57th street en dus eigenlijk Jungleland avant-la-lettre (zo heet dat toch?). De eerste verhalende song van Springsteen over het leven in de grote stad, ingekleurd door diverse kleurrijke personages
Helaas mis ik de volgende 5 nummers:
Something in the night
Factory
Death to my hometown
Meeting across the river
Long walk home (misschien wel het sterkste nummer na 1987)
Mijn top 15:
1. Thunder road
In welke vorm dan ook het mooiste nummer aller tijden
2. Backstreets
Het is hierboven al eerder gezegd maar intro, tekst, woede, outtro en oerschreeuw maken dit misschien wel het meest complete Springsteen-nummer
3. Jungleland
Episch en de mooiste saxsolo uit de muziekgeschiedenis, ben heel blij dat ik dit in 2009 live heb mogen meemaken
4.Born to run
De versie op de livebox is onovertroffen en in die versie het beste nummer ooit
5. Racing in the street
De tranen die in Nijmegen over mijn gezicht rolden tijdens dit nummer zeggen alles
6. Drive all night
De tekstuele zwakte wordt volledig gecompenseerd door de muzikale pracht en de sax
7. Point blank
Spookachtig, duister, mysterieus. Een schitterende opening van plaat 2 van The river
8. No surrender
Energiek, passievol, tekstuele diepgang over vriendschap en trouw
9. Brilliant disguise
"God have mercy on the man who doubts what he's sure off".
10. Incident on 57th street
De voorloper van Jungleland, eveneens een mini rock-opera
11. The promised land
Weliswaar heel vaak gehoord, maar dit is zowel kwa tekst als muzikaal een sleutelnummer uit het ouvre van de Baas.
12. The river
Morgen kan hij zomaar 5 plaatsen hoger staan, of lager, schitterend nummer wat me de ene keer iets meer bevalt dan de andere
13. Downbound train
Dat intro! Die tekst! Op 1 na sterkste nummer van het relatief zwakke Born in the USA
14. Badlands
Nooit zal ik vergeten hoe Pinkpop 2009 omver werd geblazen bij concertopener Badlands. Wat een ervaring...
15. Lost in the flood
Dit is dan weer de voorloper van Incident on 57th street en dus eigenlijk Jungleland avant-la-lettre (zo heet dat toch?). De eerste verhalende song van Springsteen over het leven in de grote stad, ingekleurd door diverse kleurrijke personages
Helaas mis ik de volgende 5 nummers:
Something in the night
Factory
Death to my hometown
Meeting across the river
Long walk home (misschien wel het sterkste nummer na 1987)
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 22:38 uur
1. Born to Run
2. Thunder Road
3. Jungleland*
4. The River
5. Streets Of Philadelphia
6. Backstreets*
7. Tougher Than the Rest
8. Lost in the Flood*
9. Badlands
10. Drive All Night*
11. New York City Serenade*
12. Highway Patrolman*
13. The Ghost Of Tom Joad*
14. I'm on Fire
15. Downbound Train*
2. Thunder Road
3. Jungleland*
4. The River
5. Streets Of Philadelphia
6. Backstreets*
7. Tougher Than the Rest
8. Lost in the Flood*
9. Badlands
10. Drive All Night*
11. New York City Serenade*
12. Highway Patrolman*
13. The Ghost Of Tom Joad*
14. I'm on Fire
15. Downbound Train*
0
geplaatst: 23 oktober 2014, 23:33 uur
cosmic kid schreef:
Oke, hier gaan we dan. Elke poging om onder woorden te brengen wat (de muziek van) Bruce Springsteen voor mij heeft betekent, nu nog betekent en altijd zal betekenen is tot mislukken gedoemd. Hij is de enige artiest die voor mij zoveel meer is dan alleen mooie muziek en de enige artiest die op verschillende manieren letterlijk mijn leven en de kijk op de wereld heeft veranderd.
Fraai gesproken. Hadden mijn woorden kunnen zijn. Complimenten ook voor je mooie commentaar bij de nummers.
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 00:08 uur
Mooie verhalen hier. Mijn fascinatie voor Bruce Springsteen is eigenlijk begonnen op de middelbare school. Twee klasgenoten waren helemaal dol op de man en ik vond het allemaal wel oké, dat fanboism van ze. Ik had het aanvankelijk meer met Tom Waits, die ze ook weleens noemden. Maar niet heel veel later kwam toch die klik. De singles, de bekende althans, kende ik wel en Born in the USA vond ik ook wel goed, maar wat werd ik toch overmeesterd door de rest van zijn ouvre. Ik kocht als één van mijn eerste albums The River en ik heb het idee dat ik met geen enkel album zo'n klik heb als met The River - nog altijd mijn favoriet van de man en The River hikt met elke luisterbeurt wel weer tegen mijn top 10 aan. Als ik Drive All Night bijvoorbeeld live hoor, dan trilt mijn hele lichaam lang na. Niemand ken ik die zoveel mensen weet te raken - op zo'n epische doch herkenbare manier - als the boss. Daarom is hij over de loop van de jaren (toen ik ook des te meer begon te begrijpen dat niemand zo raak en mooi over een vrouw kan zingen als Bruce) toch wel uitgegroeid tot één van mijn absolute favorieten. Ik heb niet zoveel met zijn carriere na Born in the USA (zijn laatste absolute topper w.m.b.), maar zijn concerten blijven elke keer weer een enorme belevenis. Samen met Les Rallizes Denudes, The Grateful Dead en Phish wel mijn favoriete live-artiest. Goed, lang verhaal, over naar de top 15. Overigens wel zonde dat mijn nummer 1 - Stolen Car - eruit is gestemd 
01. Drive All Night*
02. New York City Serenade*
03. Thunder Road
04. Tougher Than the Rest
05. Jungleland*
06. The River
07. I'm on Fire
08. Point Blank*
09. Incident On 57th Street*
10. Racing in the Street
11. Downbound Train*
12. Backstreets*
13. Brilliant Disguise*
14. Atlantic City
15. Lost in the Flood*
By the way, prachtig stuk Itchy

01. Drive All Night*
02. New York City Serenade*
03. Thunder Road
04. Tougher Than the Rest
05. Jungleland*
06. The River
07. I'm on Fire
08. Point Blank*
09. Incident On 57th Street*
10. Racing in the Street
11. Downbound Train*
12. Backstreets*
13. Brilliant Disguise*
14. Atlantic City
15. Lost in the Flood*
By the way, prachtig stuk Itchy

0
geplaatst: 24 oktober 2014, 02:15 uur
Heerlijk om al die verhalen te lezen bij de keuzes van de andere deelnemers. Klasse jongens! 
Ik had graag ook wat fraaie proza bij mijn keuzes geschreven, maar helaas heb ik er geen tijd voor. Een kale top15 dus van de (in mijn ogen) grootste artiest die de aardkloot tot nu toe heeft voortgebracht:
1. Badlands
2. Drive All Night*
3. Thunder Road
4. Highway Patrolman*
5. Incident On 57th Street*
6. Racing in the Street
7. Born to Run
8. The River
9. No Surrender*
11. Point Blank*
12. Jungleland*
13. Candy’s Room*
14. Darkness On The Edge Of Town*
15. Backstreets*
Nog wel even gekeken naar mijn vorige Springsteen top10 bij dit spel (oktober 2011). Point Blank is flink gezakt (van 2 naar 11), terwijl Racing in the Street steeg van 10 naar 6 (de live versie in Nijmegen vorig jaar was zo ontstellend goed). Moet er wel bij zeggen dat in 2011 Drive All Night en Highway Patrolman de finale niet haalden.

Ik had graag ook wat fraaie proza bij mijn keuzes geschreven, maar helaas heb ik er geen tijd voor. Een kale top15 dus van de (in mijn ogen) grootste artiest die de aardkloot tot nu toe heeft voortgebracht:
1. Badlands
2. Drive All Night*
3. Thunder Road
4. Highway Patrolman*
6. Racing in the Street
7. Born to Run
8. The River
9. No Surrender*
11. Point Blank*
12. Jungleland*
13. Candy’s Room*
14. Darkness On The Edge Of Town*
15. Backstreets*
Nog wel even gekeken naar mijn vorige Springsteen top10 bij dit spel (oktober 2011). Point Blank is flink gezakt (van 2 naar 11), terwijl Racing in the Street steeg van 10 naar 6 (de live versie in Nijmegen vorig jaar was zo ontstellend goed). Moet er wel bij zeggen dat in 2011 Drive All Night en Highway Patrolman de finale niet haalden.
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 04:55 uur
1. Tougher Than the Rest
2. Tunnel Of Love*
3. The River
4. Streets Of Philadelphia
5. Drive All Night*
6. Born in the U.S.A.
7. Thunder Road
8. Jungleland*
9. Dancing in the Dark
10. Brilliant Disguise*
11. My Hometown*
12. I'm on Fire
13. Born to Run
14. No Surrender*
15. Badlands
Volgens mij ben ik de eerste en misschien wel de enigste niet-fan hier van The Boss met alle respect. Heb alles bewust mee mogen maken toen Bruce Springsteen in 1984-85 als een tornado over Europa raasde. Geloof in 1985 zelfs met 4-5 nummers tegelijk in de Nederlandse hitlijsten. Maar heb toch meer affiniteit met de opvolger van Born In the USA. Op Tunnel of Love komt Bruce tot rust en verrast hij mij met een aantal mooi ingetogen gezongen nummers met een somber randje. Het is jammer dat One Step Up het niet heeft gered anders was het een volledige Tunnel of Love Top 3 geworden. Zo zie en hoor ik Bruce het liefst. Zodra de man de Working Class Hero gaat uithangen haak ik af. Ik heb ook niets met die bak herrie in Born to Run zowat een Springsteen klassieker terwijl het de hitlijst nooit heeft bereikt en ook niet de live-versie uit 1987. Apart verhaal, alhoewel het natuurlijk niet noodzakelijk is om tot een klassieker uit te groeien omdat de single een commercieel succes was. In mijn hitlijst wel een plekje namelijk op 13. Amen.
2. Tunnel Of Love*
3. The River
4. Streets Of Philadelphia
5. Drive All Night*
6. Born in the U.S.A.
7. Thunder Road
8. Jungleland*
9. Dancing in the Dark
10. Brilliant Disguise*
11. My Hometown*
12. I'm on Fire
13. Born to Run
14. No Surrender*
15. Badlands
Volgens mij ben ik de eerste en misschien wel de enigste niet-fan hier van The Boss met alle respect. Heb alles bewust mee mogen maken toen Bruce Springsteen in 1984-85 als een tornado over Europa raasde. Geloof in 1985 zelfs met 4-5 nummers tegelijk in de Nederlandse hitlijsten. Maar heb toch meer affiniteit met de opvolger van Born In the USA. Op Tunnel of Love komt Bruce tot rust en verrast hij mij met een aantal mooi ingetogen gezongen nummers met een somber randje. Het is jammer dat One Step Up het niet heeft gered anders was het een volledige Tunnel of Love Top 3 geworden. Zo zie en hoor ik Bruce het liefst. Zodra de man de Working Class Hero gaat uithangen haak ik af. Ik heb ook niets met die bak herrie in Born to Run zowat een Springsteen klassieker terwijl het de hitlijst nooit heeft bereikt en ook niet de live-versie uit 1987. Apart verhaal, alhoewel het natuurlijk niet noodzakelijk is om tot een klassieker uit te groeien omdat de single een commercieel succes was. In mijn hitlijst wel een plekje namelijk op 13. Amen.
0
johannesA
geplaatst: 24 oktober 2014, 08:43 uur
1. Tougher Than the Rest
2. Lost in the Flood*
3. Backstreets*
4. Drive All Night*
6. Tunnel Of Love*
7. Downbound Train*
8. My Hometown*
9. Jungleland*
10. Brilliant Disguise*
11. The River
12. Born to Run
13. Darkness On The Edge Of Town*
14. Point Blank*
15. Thunder Road
Dank je, Bruce.
2. Lost in the Flood*
3. Backstreets*
4. Drive All Night*
6. Tunnel Of Love*
7. Downbound Train*
8. My Hometown*
9. Jungleland*
10. Brilliant Disguise*
11. The River
12. Born to Run
13. Darkness On The Edge Of Town*
14. Point Blank*
15. Thunder Road
Dank je, Bruce.
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 09:08 uur
Greatest Hits is een van de leukste plekken op MuMe omdat je in korte tijd weer eens lekker in een artiest kunt duiken. Tegelijkertijd is het tamelijk irritant dat in de 2e ronde ongeveer standaard geweldige nummers worden weggestemd. Nummers die vaak wat controversiëler zijn en fans en haters hebben. Helaas gaan dan vaak wat meer gemiddelde nummers door. Voor mij geldt dat bij Bruce met alle singles van de laatste 25 jaar (op 1 na). Allemaal wel aardig maar nooit geweldig. En dat weet Bruce stiekem ook wel.
Ik was zelf 7 jaar geleden in Arnhem bij het Bruce concert dat om het net gereleasde Magic album draaide. Het was een van de meest teleurstellende concert-ervaringen ooit. Dat Santa Claus Is Coming to Town die avond het hoogte punt was zei eigenlijk alles. Bruce bleek dit overigens achteraf ook te vinden en kwam een half jaar later al terug om in Amsterdam revanche te nemen. Als Bruce terug valt op zijn eerdere werk en de band in vorm is is het ook adembenemend. En eigenlijk is dat ook het mooiste niet weten wat er kan gebeuren, soms teleurgesteld zijn, om later weer om ver geblazen te worden.
Zoals bij een stuk of 20 nummers uit de eindlijst.
1 The River
Blijft een prachtig en breekbaar nummer waar ik ook zo maar in eens een tijdje genoeg van
kan hebben. Het album is in mijn ogen in de eindlijst hierboven nogal te kort gedaan.
Misschien heeft Bruce dat zelf ook wel een beetje gedaan door er in plaats van het beste
enkele album ooit een iets te lang dubbelalbum van te maken.
2 Thunder Road
Hierboven al genoeg veren gekregen, had op een andere dag ook mijn nummer 1 kunnen
zijn.
3 No Surrender
Een nummer dat ik op de plaat maar zo zo vond. In een duet met Eddie Vedder kwam het
nummer echter volledig binnen
4 Badlands
Over omvergblazen worden gesproken. Energie, passie en nog meer energie. Ultieme live-
ervaring.
5 Candy's Room
Onderschat nummer. Ik las bij een You Tube versie over een interview dat Bruce met Rolling
Stone had. Aan het einde vraagt Bruce, "Any other pressing questions?" Interviewer: "Was
Candy a hooker, or what?" Bruce: [laughing] Does it matter? Does it really matter?" Classic!
6 Born To Run
7 Jungleland
8 Backstreets
9 Point Blank
10 Racing In The Street
11 The Promised Land
12 Dancing In The Dark
13 Streets Of Philadelphia
14 I'm On Fire
15 Darkness On The Edge Of Town
Ik was zelf 7 jaar geleden in Arnhem bij het Bruce concert dat om het net gereleasde Magic album draaide. Het was een van de meest teleurstellende concert-ervaringen ooit. Dat Santa Claus Is Coming to Town die avond het hoogte punt was zei eigenlijk alles. Bruce bleek dit overigens achteraf ook te vinden en kwam een half jaar later al terug om in Amsterdam revanche te nemen. Als Bruce terug valt op zijn eerdere werk en de band in vorm is is het ook adembenemend. En eigenlijk is dat ook het mooiste niet weten wat er kan gebeuren, soms teleurgesteld zijn, om later weer om ver geblazen te worden.
Zoals bij een stuk of 20 nummers uit de eindlijst.
1 The River
Blijft een prachtig en breekbaar nummer waar ik ook zo maar in eens een tijdje genoeg van
kan hebben. Het album is in mijn ogen in de eindlijst hierboven nogal te kort gedaan.
Misschien heeft Bruce dat zelf ook wel een beetje gedaan door er in plaats van het beste
enkele album ooit een iets te lang dubbelalbum van te maken.
2 Thunder Road
Hierboven al genoeg veren gekregen, had op een andere dag ook mijn nummer 1 kunnen
zijn.
3 No Surrender
Een nummer dat ik op de plaat maar zo zo vond. In een duet met Eddie Vedder kwam het
nummer echter volledig binnen
4 Badlands
Over omvergblazen worden gesproken. Energie, passie en nog meer energie. Ultieme live-
ervaring.
5 Candy's Room
Onderschat nummer. Ik las bij een You Tube versie over een interview dat Bruce met Rolling
Stone had. Aan het einde vraagt Bruce, "Any other pressing questions?" Interviewer: "Was
Candy a hooker, or what?" Bruce: [laughing] Does it matter? Does it really matter?" Classic!
6 Born To Run
7 Jungleland
8 Backstreets
9 Point Blank
10 Racing In The Street
11 The Promised Land
12 Dancing In The Dark
13 Streets Of Philadelphia
14 I'm On Fire
15 Darkness On The Edge Of Town
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 09:38 uur
1 The River
2 Born to Run
3 Dancing in the Dark
4 Born in the U.S.A.
5 Badlands
6 My Hometown*
7 Tougher Than the Rest
8 Thunder Road
9 Jungleland*
10 Brilliant Disguise*
11 I'm on Fire
12 No Surrender*
13 Darkness On The Edge Of Town*
14 Tunnel Of Love*
15 Backstreets*
2 Born to Run
3 Dancing in the Dark
4 Born in the U.S.A.
5 Badlands
6 My Hometown*
7 Tougher Than the Rest
8 Thunder Road
9 Jungleland*
10 Brilliant Disguise*
11 I'm on Fire
12 No Surrender*
13 Darkness On The Edge Of Town*
14 Tunnel Of Love*
15 Backstreets*
0
geplaatst: 24 oktober 2014, 09:44 uur
1. Thunder Road
2. No Surrender
3. Brilliant Disguise
4. Tunnel Of Love
5. Backstreets
6. Jungleland
7. Darkness On The Edge Of Town
8. Dancing in the Dark
9. The Rising
10. Badlands
11. Candy’s Room
12. Racing in the Street
13. Highway Patrolman
14. Downbound Train
15. Rosalita (Come Out Tonight)
2. No Surrender
3. Brilliant Disguise
4. Tunnel Of Love
5. Backstreets
6. Jungleland
7. Darkness On The Edge Of Town
8. Dancing in the Dark
9. The Rising
10. Badlands
11. Candy’s Room
12. Racing in the Street
13. Highway Patrolman
14. Downbound Train
15. Rosalita (Come Out Tonight)
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.