MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #2 (The J. Geils Band)!

zoeken in:
Blood Money
Can't Go Back
Country Girl
Culturecide
Exterminator
Higher Than The Sun
Kill All Hippies
Miss Lucifer
River of Pain
Velocity Girl

zaaf
Blood Money
Can't Go Back
Country Girl
Culturecide
Gentle Tuesday
Higher Than The Sun
Jailbird
Keep Your Dreams
Rocks
Velocity Girl

StuF schreef:
Fuck, dit is lastig. Door de lijst heen werken met het idee 10 nummers eruit te pikken werkt voor mij niet. Een tweede keer erdoor dus, met de opdracht om niet meer dan 20 favorieten te zoeken, dat gaat zelfs (net) niet.

Country Girl
Exterminator
Don't Fight It, Feel It
Rocks
Shoot Speed / Kill Light
Higher Than The Sun
Velocity Girl
Gentle Tuesday
Kowalski

Ik heb er maar 9, omdat ik er 5 overhoud waar ik over twijfel. Nummer 10 volgt. Ik beloof dat ik me niet laat beinvloeden door resultaten hier.

10: Jailbird

Als ik hierboven zie wie er genomineerd zijn om af te vallen:
Zeker zonder Rocks kan je volgens mij geen top 10 maken van Primal Scream. That's essential stuff.

Accelerator
Blood Money
Burning Wheel
Culturecide
Exterminator
Gentle Tuesday
Higher Than The Sun
Miss Lucifer
Swastika Eyes
Velocitiy Girl

zaaf schreef:

Rocks

Ook gij zaaf? Dit is toch de meest funky song van Primal Scream.

oops te laat

ik had deze gekozen:
2013
Autobahn 66
Can't Go Back
Don't Feel It, Fight It
Loaded
Miss Lucifer
Rocks
Slip Inside This House
Some Velvet Morning
Velocity Girl

Ik kom net thuis, dus deze telt nog mee. De lijnen zijn nu wel gesloten.

De volgende 10 nummers vallen af:

Culturecide 8
Can't Go Back 6
Jailbird 6
Rocks 6
Velocitiy Girl 6
Country Girl 5
Exterminator 5
Gentle Tuesday 5
Higher Than The Sun 4
Miss Lucifer 4

1 nummer werd helemaal niet genoemd en dat verraste, want het is niet echt een voor de hand liggende titel. Geen nummer van Screamadelica, geen nummer dat een single was... wel een dijk van een plaat en een potentiële #1 voor mij.

zaaf
west schreef:
(quote)

Ook gij zaaf? Dit is toch de meest funky song van Primal Scream.
Funky? Leuk nummer hoor, maar er zit veel meer lekkerders in de lijst.

Met de volgende 20 nummers duiken we de finale in:

2013
Accelerator
Autobahn 66
Blood Money
Burning Wheel
Come Together
Don't Feel It, Fight It
If They Move, Kill 'M
Keep Your Dreams
Kill All Hippies
Kowalski
Loaded
Movin' On Up
River of Pain
Shoot Speed / Kill Light
Slip Inside This House
Some Velvet Morning
Star
Swastika Eyes
Trainspotting

Maak een top 10 uit de overgebleven nummers. Toelichting mag en is altijd leuk om te lezen.

De deadline is vrijdagavond 20.00 uur.

Eén en ander (20 songs in 2 uurtjes) is hier na te luisteren:

GH Primal Scream on Spotify - open.spotify.com

Van Some Velvet Morning heb ik de singleversie genomen, aangezien die veel beter is dan de albumversie.

Gelukkig is er nog genoeg moois over.

dix
herman schreef:

1 nummer werd helemaal niet genoemd en dat verraste...

Volgens mij heb ik 'm gespot (2)

zaaf
Ja, leuke film

De finalenummers eens in willekeurige volgorde beluisterend valt het me weer op wat een ongelooflijk eclectische act dit toch is. XTRMNTR is hier toch wel favoriet en zelfs één van mijn favoriete albums aller tijden. Er is maar weinig muziek die zó hard kont schopt. Altijd weer een vette adrenalinekick. En alles kan hier, met de noize-jazz van Blood Money als geweldig voorbeeld. Gouden zet ook om met noisegoeroe Shields in zee te gaan. Om tenslotte iemand van RYM te citeren:

There are protest albums that take stabs at the administration or social situations, and a lot of punk albums that take a nihilistic stance toward such things, but XTRMNTR is one of those extreme cases that sees no solution apart from the total immolation of everything and everyone, to burn down the world and dance in the ruins.

Ook de rest van hun oeuvre vind ik erg tof, waardoor ik uiteindelijk nog een top 10 met 'van alles wat' heb kunnen maken (op de inmiddels weggestemde janglepopfase na dan). Met name Come Together smaakte erg goed, lekker gospelachtige twist. River of Pain is een mooie ontdekking van recente datum. En 2013, Loaded en Trainspotting vielen er net buiten. Higher Than The Sun is tenslotte de ergst gemiste vroegtijdige afvaller samen met MBV Arkestra.

1. Swastika Eyes (JK mix)
2. Blood Money
3. Come Together
4. Accelerator
5. Kowalski
6. Some Velvet Morning (single)
7. Shoot Speed / Kill Light
8. Don't Fight It, Feel It
9. Kill All Hippies
10. River of Pain

dix
yeahyeahyeah schreef:
... samen met MBV Arkestra.

Je haalt de woorden uit m'n neus. Die had ik zeker bij de eerste 3 gezet.

Qua niveau niet echt een constante band - alleen Screamadelica vind ik over de gehele lijn schitterend - maar het moet gezegd, op elk Primal Scream-album staat ten minste één supersong! Ik heb ook wel een zwakke plek voor hun rustige nummers, zoals te zien is aan mijn lijstje. Inner Flight wordt dus wel heel erg gemist, was sowieso top 3 geëindigd bij mij.

1. Slip Inside This House
2. Kowalski
3. Autobahn 66
4. Keep Your Dreams
5. Loaded
6. Swastika Eyes
7. Movin' On Up
8. Some Velvet Morning
9. Come Together
10. 2013

dix
yeahyeahyeah schreef:
ongelooflijk eclectische act

Ja. Maar ook een behoorlijk aggressieve. Primal Scream zag ik ooit in Nighttown, Rotterdam ... en het viel me toen al op dat er iets hooliganistisch aan de band kleeft. Het publiek pakte dat op, en daar werd het in de zaal bepaald niet aangenamer van. Terwijl op dit moment elders in Roffa het Legioen hard werkt aan een disciplinaire straf van een seizoen of twee, plaats ik mijn top 10. Fantastische muziek, dat wel

1. Kill All Hippies
Eclectisch is inderdaad de juiste benaming, en bij Kill All Hippies zit de Primal Scream blender helemaal vol. Ik hoor noise, gospel, dub, dance en rock. En toch smaakt het omdat alles zo in balans is. Alsof je platen van Medicine, The Verve, Hawkwind en Leftfield synchroon hebt weten te pitchen.

2. Kowalski
Met een geweldige drive en allerlei lekker door het stereobeeld vliegende geluidseffecten. Muziek voor chipsverslavingen en videogames. Niet altijd even gezond, maar je systeem vraagt om méér.

3. Trainspotting
Albums van Primal Scream zijn steevast opgebouwd als een goeie rave: er is altijd een hoek waar je eindeloos en smaakvol kunt chillen. Meestal tref je die ergens achterin en iedereen is er welkom.

4. 2013
5. Accelerator
6. Burning Wheel
7. Loaded
8. Autobahn 66
9. Star
19. Some Velvet Morning

Primal Scream's meest uitdagende track mis ik: MBV Arkestra. Rocks daarentegen kan me gestolen worden.

Daar was ik toen ook in Nighttown, zo rond 2000/2001 was dat. Harde duistere show, staat me nog bij. Heel anders dan de andere keer toen ik ze zag, een jaar of twee geleden toen in Paradiso min of meer integraal Screamadelica werd gespeeld.

Toch wel een hele bijzondere band die zich keer op keer opnieuw uit heeft weten te vinden. Favoriete album blijft toch wel Vanishing Point, dat ik rond mijn 17e helemaal grijs heb gedraaid en daardoor het diepst in mijn DNA verankerd is. Maar Screamadelica is ook speciaal en later werk ook steengoed. Door Swastika Eyes, dat destijds vaste prik was in mijn alternatieve disco, fan gebleven/geworden.

Echt nummers enorm missen doe ik niet. Van Vanishing Point had ik Stuka er graag bij gehad, maar dat album is verder wel goed vertegenwoordigd. Hun 'Stones'-ballad I'm Gonna Cry Myself Blind had mijn top 10 waarschijnlijk wel gehaald, vind dat ietsje mooier dan het gelijkaardige Star dat wel de finale heeft gehaald.

1. Swastika Eyes (Jagz Kooner Mix)
Destijds kwam dit nummer vaak op de dansvloer gehoord. Dikke plaat. Jagz Kooner was overigens een duo met Andrew Weatherall in Sabres of Paradise en ook de producer van Some Velvet Morning.

2. Trainspotting
Geweldige dubplaat met een heerlijke drive. Die bas erin is zo fijn...

3. Kowalski
Nog een track van Vanishing Point, vernoemd naar de coureur uit de gelijknamige jaren '70 film.

4. Accelerator
Overweldigend en een tikje chaotisch, heerlijke bak lawaai.

5. Movin' On Up
En dan zijn we ineens bij gospel aanbeland. I was blind, now I can see. Hoezo eclectisch.

6. Some Velvet Morning
De albumversie is wat tam, maar de later op Dirty Hits verschenen heropname klinkt als een klok. Heerlijke electroplaat.

7. Slip Inside This House
Net als SVM een jaren '60 cover, ditmaal van de psychedelische groep 13th Floor Elevators. Knap hoe ze er een soort indiedanceplaat van hebben weten te maken.

8. Keep Your Dreams
Een soort slaapliedje... het rustigste wellicht uit de finale. Mooie gevoelige melodie.

9. 2013
Dat je grofweg 25 jaar carrière nog met zo'n albumopener op de proppen weten te komen vind ik best wel straf. Mooie krautrock met sax, maar dan op zijn Primal Screams.

10. Come Together
Heeft eigenlijk wel wat van Trainspotting qua dubfactor, nu ik de nummers zo kriskras door elkaar draai. Deze is wat gevoeliger en muzikaal wat minder dwingend, op de een of andere manier.

Ik mis mijn geliefde janglepop/proto-Stone Roses-fase van de band. Daarvan hadden zeker 4 of 5 nummers mijn top-10 gehaald. Wat overblijft is vooral veel Screamadelica (hun beste album).

1. Loaded
2. Movin' On Up
3. Come Together
4. Star
5. Don't Feel It, Fight It
6. Some Velvet Morning
7. Slip Inside This House
8. Keep Your Dreams
9. Trainspotting
10. Accelerator

Komen jullie ook nog met je top 10, Lying Mouth, west, StuF, zaaf, ArthurDZ, Weirdo Wizzy, KeesWB en WesleyX16?

Zie dit bericht voor de finalelijst met nummers waar je uit kan kiezen: Muziek >> Muziekgames >> Greatest Hits of (Primal Scream)!

Mijn lijstje staat er al sinds gisterenavond, herman! Je had je bril niet op zeker?

Ik ga 'm gelijk even voor je maken herman.

zaaf
die bril?

ik kom ook straks nog, H.

ArthurDZ schreef:
Mijn lijstje staat er al sinds gisterenavond, herman! Je had je bril niet op zeker?

Klopt

Telamon
1 Loaded
2 Come Toghether
3 Movin' On Up
4 River of Pain
5 Keep Your Dreams
6 2013
7 Star
8 Autobahn 66
9 Slip inside This House
10 Trainspotting

1. Loaded
Naast rock, hou ik van funky soul. Ook de piano is een favoriet instrument. En wat te denken van de sublieme percussie en de geweldige gitaar op dit nummer? Dit swingt, dit heeft een onvoorstelbare vibe: je moet het van binnen voelen. Dan ben je pas Loaded.

2. Movin' On Up
Over goede piano en sublieme gitaar gesproken: overheerlijk. En dan daarbij een fantastisch gospel koor: hallelujah!

3. River Of Pain
Dramatisch nummer over huiselijk geweld wat aankomt als een bom. "They All Pretended It Never Happened"....

4. Come Together
Ja, daar zijn we weer bij lekkere ritmes, percussie & piano, fraaie melodieën waar je niet op stil kunt zitten. We Are Together: ruim 10 heerlijke minuten lang.

5. 2013
Wat een ijzersterke uiterst sfeervolle openingsknaller van More Light is dit toch.

6. Trainspotting
7. Don't Feel It, Fight It
8. Autobahn 66
9. Slip Inside This House
10 Star

Apart dat er maar liefst 5 nummers van het lager gewaardeerde Xtrmntr in de finale staan en maar 2 van het hoog gewaardeerde More Light. Elemination Blues mis ik bijvoorbeeld. En oh ja: op Rocks gaat het dak er live meestal af. Het maken van een heerlijk catchy rockliedje wordt soms onderschat. Ik zet 'm maar eens op. I'm Yours, You're Mine... oh nee dat is Jailbird.

Telamon
prima top 10 west

Telamon
Het nummer 'Don't Feel It, Fight It' bestaat niet.

Don't Fight It, Feel It wel.

Telamon schreef:
prima top 10 west

Ik moet zeggen dat ook ik verbijsterd ben, over de immense kwaliteit van jouw top 10.

(en we hebben niet eens overlegd... hoe is het mogelijk he?)

Telamon

Bij nader inzien vind ik mijn titel eigenlijk interessanter.

Bericht was ook niet aan jou gericht.

Jouw titel is juist. Die uit de startlijst/finalelijst niet.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.