MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Prehistorische Top 400 - 2014

zoeken in:
remcodulac schreef:
(quote)

Maar Golliwog mag toch helemaal niet meer meedoen?
Ik zet hem bij de pensionados.

Dit was nog mijn top 16 van 2014

01. Dizzy Gillespie & his Orchestra ft. Sarah Vaughan - Interlude (A Night in Tunisia)
02. Miles Davis - So What
03. Billie Holiday - Strange Fruit
04. Yusef Lateef - Love Theme From "Spartacus"
05. Jacques Brel - Ne me quitte pas
06. Duke Ellington - Caravan
07. Duke Ellington, Charlie Mingus, Max Roach - Fleurette Africaine
08. Jan Johansson - Visa Från Utanmyra
09. Nina Simone - My Baby Just Cares for Me
10. Dick Dale And His Del-Tones - Misirlou
11. Del Shannon - Runaway
12. Chuck Berry - Johnny B. Goode
13. Ray Charles - What'd I Say
14. Sam Cooke - Chain Gang
15. Ray Charles - I've Got a Woman
16. The Flamingos - I Only Have Eyes for You

Orbilin, hoe wordt t bepaald welke nrs die de top 400 niet haalden bij de volgende editie wel of niet aan de start verschijnen?

sokra schreef:
Orbilin, hoe wordt t bepaald welke nrs die de top 400 niet haalden bij de volgende editie wel of niet aan de start verschijnen?
De Startlijst voor volgend jaar wordt gevormd door de 600 nummers die Ronde 0 overleeft hebben, exclusief de nummers die volgend jaar te oud geworden zijn (101 jaar geleden opgenomen, 1914), vermeerderd met 10 tot 15 nummers die volgend jaar oud genoeg worden (51 jaar geleden opgenomen, 1964).

De resterende 190+ plaatsen worden door nomineren gevuld. Let op: Er geldt een max-8-per-uitvoerende regel, dus ga niet allemaal The Beatles nomineren. Ik heb het nog niet precies uitgezocht welke de beste ratings hebben, maar op het eerste gezicht worden I Feel Fine, Can't Buy Me Love en A Hard Day's Night toegevoegd aan de vijf die al op de rol staan. Waarschijnlijk gaan we voor The Fab Four een play-off spelen.

Ik ga in ieder geval geen Beatles nomineren. Zij zijn voor mij niet prehistorisch genoeg.
Hun eerste hits klinken absoluut prehistorisch, maar the Beatles zijn voor mij de eerste artiesten van de moderne tijd en ik hou het bij het nomineren bij prehistorische artiesten.

Ik ga ook geen Beatles nomineren (zelfde reden als Kees-Jan), maar we komen nu wel aan bij het begin van "The Golden Age" of Soul , ga mijn wild cards nodig hebben voor groep E.

Als het systeem blijft zo als het is met elke editie één jaar aan der onderkant er af en één jaar aan de boven kant er bij, dan kunnen we over een jaar of 10 a 15 niet meer van een Prehistorische Top spreken denk ik zo.........., Aan de andere kant de nummers blijven natuurlijk minimaal 50 jaar oud, maar gevoels matig heb ik er toch wel een probleem mee om een nummer uit 1971 (editie 2022 bij leven en wel zijn) prehistorisch te noemen.

The Beatles zijn mijn 1e muzikale liefde, tijdens mijn lagere school. Hun eerste 5 albums kunnen mi nog tot de popprehistorie worden gerekend, aangezien daarop nog relatief veel covers staan van ´echte´ prehistorische artiesten, zoals:
-Chuck Berry: Rock and roll music ; Roll over Beethoven
-Carl Perkins: Honey don´t ; Everybody´s trying to be my baby
-Buddy Holly: Words of love
-Buck Owens & Buckaroos: Act Naturally
-Larry Williams: Dizzy Miss Lizzy
en ook nrs van Smokey Robinson, Meredith Wilson, het schrijversduo Leiber & Stoller, e.a.

Op hun debuut Please Please Me (1963), hun 2e album With the Beatles (1963), en hun 4e album Beatles For Sale (1964) zijn 6 van de 14 nummers ´prehistorische´ covers. Op hun 5e album Help! (1965) zijn dat er nog maar 2. Het 3e album A Hard Day´s Night (1964) is onder de eerste 5 albums een uitzondering, want alle 14 nrs daarvan zijn geschreven door Lennon & McCartney - net als alle albums na Help! zijn volledig zijn geschreven door de Beatles zelf. Zo bezien zouden de eerste 5 albums van The Beatles (voor t gemak dan ook maar t 3e) nog ´prehistorisch´ kunnen worden genoemd. Dus kunnen we met het huidige concept nog even verder

Voor de Startlijst worden de overlevers van dit jaar aangevuld met de volgende tracks uit 1964, op basis van hun plaats in lijstjes van MusicVF, TSort, Billboard, ChartJunkie, Jamrock en UK Charts:

Louis Armstrong - Hello Dolly
Manfred Mann - Do Wah Diddy Diddy
Roy Orbison - Oh Pretty Woman
The Animals - The House of the Rising Sun
The Beach Boys - I Get Around
The Beatles - A Hard Day's Night
The Beatles - Can't Buy Me Love
The Beatles - I Feel Fine
The Righteous Brothers - You've Lost That Lovin' Feelin'
The Supremes - Where Did Our Love Go

Ik heb de selectie beperkt gehouden, omdat er dit jaar niet zo veel ruimte is in Groep E en ik graag de keuze aan jullie laat. Er staan nog talloze serieuze kandidaten tussen de runner-ups zoals Mary Wells, The Kinks, Martha & The Vandellas, The Temptations, The Four Seasons, Cilla Black, The Shangri-Las, Hermans's Hermits, Barbra Streisand, The Drifters, Petula Clark, The Rolling Stones en "Twist & Shout".

Wie wil nomineren dient een lijstje van 15 tracks in te dienen conform een verdeelsleutel over de 'decennia' met speelruimte:
A -1915-1924: 1-3 tracks
B -1925-1934: 1-3 tracks
C -1935-1944: 1-3 tracks
D -1945-1954: 3-5 tracks
E -1955-1964: 3-5 tracks

De verdeelsleutel kan tijdens het nomineren wijzigen, want vol=vol.
We hebben bij de start de volgende vacatures:
A: 26 tracks
B: 28 tracks
C: 30 tracks
D: 57 tracks
E: 53 tracks
Er is plaats voor (bijna) 13 lijstjes.

Omdat het jaartal (opname/release) belangrijk is, moet dit bij de nominatie onderbouwd worden: Het moet genoemd worden in de medialink, of een aanvullend link. Dit is een belangrijke vereiste, de vorige keren liepen nominaties hier op stuk.

Ik zal morgen het nominatietopic openen. Veel plezier!

Ik heb de definitieve uitslag van 2014 geplaatst in het Overzichtstopic, inclusief een link (onderaan) naar een Excel spreadsheet.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:06 uur

geplaatst: vandaag om 23:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.