MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Lied van de Dag #2

zoeken in:

24 stemmers komen met elkaar tot een 6,931 voor de Pointer Sisters.

01. The Cure - A Forest: 33 stemmen, gemiddeld 8,739 (Zephyr)
02. David Bowie - Space Oddity: 32 stemmen, gemiddeld 8,572 (Gretz)
03. The Beatles - A Day in the Life: 22 stemmen, gemiddeld 8,548 (Etiul)
04. New Order - True Faith: 24 stemmers, gemiddeld 8,446 (Johan de Witt)
05. The Smiths - How Soon Is Now?: 43 stemmen, gemiddeld 8,395 (Edgar18)
06. Depeche Mode - Enjoy the Silence: 31 stemmen, gemiddeld 8,387 (aERodynamIC)
07. The Smiths - There Is a Light That Never Goes Out: 15 stemmen, gemiddeld 8,344 (ArthurDZ)
08. The Smiths - Bigmouth Strikes Again: 29 stemmen, gemiddeld 8,338 (johan de witt)
09. Marvin Gaye - What's Going On : 28 stemmen, gemiddeld 8,329 (thelion)
10. The Beach Boys - Good Vibrations: 27 stemmen, gemiddeld 8,315 (Zephyr)

11. Talk Talk - Such a Shame: 27 stemmen, gemiddeld 8,306 (vigil)
12. Radiohead - Street Spirit (Fade Out): 34 stemmen, gemiddeld 8,268 (Johnny Marr)
13. Dusty Springfield - I Close My Eyes and Count To Ten: 29 stemmen, gemiddeld 8,257 (Zephyr)
14. Songs: Ohia - Lioness: 24 stemmen, gemiddeld 8,250 (Gretz)
15. The Moody Blues - Nights in White Satin: 27 stemmen, gemiddeld 8,243 (Zephyr)
16. The Who - Baba O'Riley: 22 stemmen, gemiddeld 8,239 (Zephyr)
17. Curtis Mayfield - Move On Up: 28 stemmen, gemiddeld 8,236 (Vince vega)
18. David Bowie - Ashes to Ashes: 36 stemmen, gemiddeld 8,235 (Kramer)
19. Blondie - Atomic: 32 stemmen, gemiddeld 8,234 (trebremmit)
20. Bronski Beat - Smalltown Boy: 32 stemmen, gemiddeld 8,231 (Edgar18)

21. Talking Heads - Once in a Lifetime: 35 stemmen, gemiddeld 8,230 (Zephyr)
22. The Cure - Fascination Street: 22 stemmen, gemiddeld 8,227 (luigifort)
23. Blur - The Universal: 26 stemmen, gemiddeld 8,210 (vigil)
24. Portishead - Roads : 26 stemmen, gemiddeld 8.209 (Johnny Marr)
25. Alice in Chains - Would?: 28 stemmen, gemiddeld 8,208 (Dieter)
26. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Some Velvet Morning: 25 stemmen, gemiddeld 8,206 (trebremmit)
27. The The - Uncertain Smile: 25 stemmen, gemiddeld 8,202 (Zephyr)
28. OMD - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc): 31 stemmen, gemiddeld 8,200 (vigil)
29. The Smashing Pumpkins - Disarm: 23 stemmen, gemiddeld 8,196 (vigil)
30. Boards of Canada - Reach for the Dead: 23 stemmen, gemiddeld 8,196 (trebremmit)

Door met een cover die waarschijnlijk bekender is dan het origineel.

Johnny Cash - Hurt

Een artiest die - net als Bowie - op het einde van zijn leven nog een creatief hoogtepunt wist te bereiken. Zes albums met de zogenaamde American Recordings. Niet ieder afzonderlijk nummer is even bijzonder maar de recordings in zijn totaliteit zijn een erg fijne muzikale erfenis van Cash. Deze Nine Inch Nails cover is waarschijnlijk het meest bekende nummer van 'de oude' Cash en wat mij betreft niet voor niks. Kippenvel, iedere keer opnieuw.

Kijk ook zeker even de video. Mij raakt het wel om de oude baas te zien terugkijken op zijn leven.

10.

8,5, sowieso mooier dan het origineel

6

Ik heb sowieso al niet veel met Johnny Cash maar dit nummer kende ik al eerder in de originele versie van Nine Inch Nails. Die vind ik prachtig. Intens, heel emotioneel. In deze uitvoering blijft het liedje natuurlijk overeind, maar de intensiteit van het origineel voel ik niet meer. Dat hij toevallig erg oud was en richting het einde van zijn leven ging, dat doet er voor mij dan niet veel toe.

9.5 NIN versie vind ik prima maar deze cover vind ik vele malen beter.

Leuke cover, maar ik kende het origineel al door en door toen deze uitkwam en dat komt van een van mijn favoriete albums aller tijden. Voor mij een veel intensere versie die tot op het bot gaat Deze van Cash voel ik eigenlijk helemaal niet zo. Zijn cover van Personal Jesus vind ik ook een stuk beter (al haalt ook die het niet bij het origineel).

6

6

Haalt het gewoon simpelweg niet bij het origineel.

Ik kende zelf de NIN versie ook eerder dan de Cash cover maar heb het in die versie toch nooit erg bijzonder gevonden. Voor mij heeft Cash het nummer wel echt naar een hoger plan getild.

Nog niet geweest dit?

8,9

Toch is het origineel van NIN nóg iets beter.

Edgar18 schreef:
Ik kende zelf de NIN versie ook eerder dan de Cash cover maar heb het in die versie toch nooit erg bijzonder gevonden. Voor mij heeft Cash het nummer wel echt naar een hoger plan getild.

Hmm, ik vind het juist zo ontzettend krachtig helemaal aan het eind van The Downward Spiral, waarin je Reznor eigenlijk hoort vechten voor zijn geestelijke gezondheid. Bij Hurt is het alsof hij definitief gebroken is en het wellicht al vanuit het hiernamaals zingt. Na het origineel past eigenlijk alleen nog maar stilte.

herman schreef:
(quote)

Na het origineel past eigenlijk alleen nog maar stilte.

Nou niet overdrijven, ik dacht dat ik alleen stond in mijn adoratie van het origineel in vgl. met de versie van Cash, maar dit gaat er nou ook weer over. Juist een prachtige, intieme cover die alle recht heeft van bestaan van een rasartiest.

herman schreef:
(quote)

Hmm, ik vind het juist zo ontzettend krachtig helemaal aan het eind van The Downward Spiral, waarin je Reznor eigenlijk hoort vechten voor zijn geestelijke gezondheid. Bij Hurt is het alsof hij definitief gebroken is en het wellicht al vanuit het hiernamaals zingt. Na het origineel past eigenlijk alleen nog maar stilte.

Inderdaad. Ik wou Edgar ook net vragen of hij het album van Nine Inch Nails kent, want de plaats/context waarin dat nummer het beste tot zijn recht komt is toch wel als afluiter van The Downward Spiral. Veel intenser dan dat wordt het niet.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Nou niet overdrijven, ik dacht dat ik alleen stond in mijn adoratie van het origineel in vgl. met de versie van Cash, maar dit gaat er nou ook weer over. Juist een prachtige, intieme cover die alle recht heeft van bestaan van een rasartiest.

Hij zegt toch nergens dat de cover geen recht van bestaan heeft?

Arrie schreef:
(quote)

Hij zegt toch nergens dat de cover geen recht van bestaan heeft?

Nou, ik leid dat enigszins toch wel af uit zijn statement, maar indien hij het niet zo bedoeld, mijn excuses.

Johnny Marr schreef:
Juist een prachtige, intieme cover die alle recht heeft van bestaan van een rasartiest.

Uiteraard, ik gaf ook een voldoende he, al heb ik niet iets speciaals met deze cover. Johnny Cash was absoluut een rasartiest, daar twijfelt niemand aan mag ik hopen.

johannesA
9.3

Het origineel intrigeert mij meer

6

8,4

#hetorigineelisnogbeter

9

Beter dan het origineel.

8

Origineel is beter, en dan vooral de live versie van Further Down The Spiral.

Misterfool
7.5

Origineel vind ik ongeveer even goed. Ik heb een lichte voorkeur voor het origineel.

5

Nooit iets aan gevonden, al heeft Johnny Cash een geweldige stem. Misschien vond ik het lied/de tekst niet bij hem passen.

Voor het eerst (!) het origineel beluisterd. Dat klinkt heel wat beklemmender.

8.5

Coveren kon Johnny wel, zo vind ik zijn interpretaties van Bridge Over Troubled Water, Personal Jesus, Solitary Man en The Mercy Seat ook erg goed, en dan neem ik hier alleen maar covers van de American-serie in beschouwing. Vind ik dit beter dan het origineel? Geen idee eigenlijk, Cash bezingt het nummer ook vanuit een heel andere invalshoek dan Reznor. Vind beide versies op hun eigen manier gewoon heel krachtig.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:49 uur

geplaatst: vandaag om 17:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.