MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Anderstalige Ladder 2015 (discussie flexibele opzet)

zoeken in:
Dan is het dus onze taak om te gaan spitten in hedendaagse muziek, ik heb afgelopen jaar een mooi aantal recente Franse albums gehoord (en ook nog wat ouder werk). Niet alles was even geweldig maar een aantal van die dingen gaan toch in mijn nominatielijstje staan...

Voor Duits is misschien 300 wel haalbaar voor Italiaans zeker niet. Toen is zelfs de max van 75 niet gehaald maar werden het 60 nummers. Portugees vonden sommigen vorig jaar te lang duren. Spaans is ook populair maar mijn eerste voorkeur is Duits zodat we een grote taalladder voor een Romaanse taal (Frans) en een grote taalladder voor een Germaanse taal (Duits) hebben.

zie nominatietopic vorig jaar: Muziek >> Muziekgames >> De Anderstalige Ladder 2014 (Nominatietopic)

MDV
Nu ik weer lees over de Anderstalige Ladder krijg ik er toch wel weer zin in, al weet ik zeker dat ik vroeg of laat weer door andere bezigheden afgeleid ga worden en dan met een gevoel van 'nu is het al te laat' op de volgende editie wacht. Misschien is het een goed idee om met een spel te komen dat om anderstalige muziek draait maar geen heel jaar duurt.

Tsja, maar het probleem is dat er gewoon zoveel verschillende talen zijn... Je kan bijna niet anders dan een heel jaar bezig zijn. Maar als de taalfamilie je niet zo aanspreekt kan je daar natuurlijk wel voor passen.

Duits lijkt me wel te proberen, als de Franse is afgelopen kunnen we aan het Duits beginnen
Man, man, man, waar ben ik aan begonnen

Portugees was en is voor mij de minste interessante taal. Komt weinig memorabels uit voort naar minn muzieksmaak.
Over muzieksmaak gesproken. Italiaans haalde de 75 niet, omdat Eros Ramazzotti hier zo ongeveer geboycot wordt, zeker als El Ninjo meedoet En juist die Ramazzotti heeft veel moois voortgebracht. Niet dat de rest van die taalladder met zijn muziek moet worden aangezuiverd.

Duits zie ik ook nog wel zitten, maar 300 nummers? Da's best veel.

Misschien kunnen we het bij 200 houden. 300 lijkt me op dit ogenblik ook wel erg veel. Tenzij we Duitse schlagers gaan laten meedoen...

Daar ben ik dus ook bang voor...

Het enige wat ik al met zekerheid kan melden is dat alle IJslandse nummers uit de finale zullen geweerd worden

Omdat ik even niet weet waar ik een discussiepunt wat betreft de anderstalige ladder moet plaatsen:

Wat vinden jullie ervan om volgend jaar een categorie Nederlandse dialecten toe te voegen? Ik weet dat Zeeuws, Drents, West-Vlaams e.d. geen officiële talen zijn, maar nummers in deze dialecten blijven vaak net zo goed onderbelicht.

We zouden dan bijvoorbeeld Fries bij deze nieuwe categorie kunnen voegen. Er wordt relatief gezien zo weinig Friestalige muziek gemaakt dat het mijns inziens eigenlijk niet heel wenselijk is om hier een aparte ronde voor te spelen.

Gretz schreef:
Omdat ik even niet weet waar ik een discussiepunt wat betreft de anderstalige ladder moet plaatsen:

Wat vinden jullie ervan om volgend jaar een categorie Nederlandse dialecten toe te voegen? Ik weet dat Zeeuws, Drents, West-Vlaams e.d. geen officiële talen zijn, maar nummers in deze dialecten blijven vaak net zo goed onderbelicht.

We zouden dan bijvoorbeeld Fries bij deze nieuwe categorie kunnen voegen. Er wordt relatief gezien zo weinig Friestalige muziek gemaakt dat het mijns inziens eigenlijk niet heel wenselijk is om hier een aparte ronde voor te spelen.

Wat betreft dialecten goed idee maar wat betreft Fries heeft dat niet mijn steun. Ten eerste, omdat Fries geen dialect is maar een officiële taal (zelfs de 2e taal in Nederland). Dat je het daar niet mee eens bent is jouw persoonlijke mening, het is gewoon een feit. Ten tweede, er is wel heel veel Friestalige muziek. Elk jaar wordt er zelfs een top 100 Friese taal muziek georganiseerd. Van sommige andere talen is veel minder (pop/rock/etc) muziek.

Maar nogmaals muziekladder in dialecten is goed idee maar hoort niet in de Anderstalige ladder thuis.

De dialecten kunnen nog wel eens meedoen als er een nieuwe editie komt van het Nederlands en Vlaamstalige werk.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:51 uur

geplaatst: vandaag om 03:51 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.