MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Maak kennis met Metal anno 2016

zoeken in:
Dag medemetalliefhebbers!

Een nieuw jaar is ook een nieuw topic voor Maak kennis met Metal anno... !

Nog even de spelregels op een rijtje zetten voor mogelijke nieuwkomers:

Om de 2 dagen plaats iemand een metalnummer dat de komende (minstens) 48 uur beoordeeld wordt op een schaal van 0 tot 10 (eventueel met toelichting). Degene die het volgende nummer plaatst, updatet ook het overzicht en berekent dus het stemgemiddelde van het vorige nummer.

Aan het eind van elke maand wordt dan de top 10 van het afgelopen jaar geplaatst en een nieuw overzicht geplaatst voor die maand.

Het nummer moet uit 2016 zijn ofwel door de singlerelease ofwel door de albumrelease. Een band mag ook maar 1 keer langskomen per jaar om de diversiteit te promoten.

De editie van 2015 voor de liefhebbers.

Veel plezier en als iemand een goed nummer heeft om 2016 met aan te vatten dan mag die dat direct posten hieronder!

02/01: Ancestors Blood - Rite of Passage (HezzardNL / /)

Normaliter geen fan van pagan/folk in combinatie met black, maar vond dit toch een best geslaagd nummer:

7

6

Stem vind ik niet zo goed, muzikaal wel in orde.

Prima begin van 2016 lijkt me!
Normaal gesproken ook niet helemaal mijn ding, maar deze is prima te doen.

7

aslan (crew)
7

Nog even wat spelers uit voorgaande editie taggen of wellicht potentiële spelers voor de nieuwe editie:

crosskip, JSPR_G, Don Cappuccino, The_CrY, odi, Metalhead99, AOVV, Rudi S,
eightynine, buizen, Môrthul, Zephyr, wizard, luigifort, trebremmit, Henri-S, Wolfmother

De lengte van het nummer is mij wat aan de lange kant. Men weet het niet interessant genoeg te houden om het de hele speelduur boeiend te houden. Muzikaal verder wel prima.
Een 6,5.

Goed begin alvast! Een lang uitgesponnen black metal-song met heel wat pagan-invloeden (maar ook weer niet té veel), en ik moet eerlijk bekennen; de echte verveling bleef uit (hoewel ik na een minuut of 7 wel even op automatische piloot belandde)!

7

Extreem langdradig. Dacht al bijna aan het einde van het nummer te zijn, was bijna op de helft. Vocalen zijn zwak, instrumentaal ook nergens opzienbarend. De synths moeten waarschijnlijk sfeervol zijn, ik vind het alleen maar cheesy klinken, ook heeft het riffwerk weinig meeslepends in zich en de drummer zet gelukkig een blastbeat in, maar dan is de gitaarriff weer heel rommelig. Bij die blastbeatpassage staan de synths weer gruwelijk laag terwijl ze op die passage echt iets atmosferisch kunnen voortbrengen en de boel echt omhoog hadden kunnen trekken. En die gitaarsolo.... tsja... doe dat gewoon niet. Die vliegt maar een beetje in de rondte. Voor de rest gaat het nummer ook ontzettend van de hak op de tak. Conclusie: ik vind dit niks.

4,5

02/01: Ancestors Blood - Rite of Passage (HezzardNL / 8 / 6,31)
04/01: Latitudes - Body Within A Body (Don Cappuccino)

De track, via Bandcamp: Body Within a Body

Het harde begin, gevolgd door een haast post-rock achtig middenstuk wat prachtig samengaat met de heldere zachte vocalen wordt weer mooi opgevolgd door een instrumentale uitspatting met een zang waar wanhoop uitstraalt naar het einde toe. Kortom, album om naar uit te kijken en een klasse nummer:

8

Meestal ben ik wel bekend met dergelijke bands, maar hier had ik toch nog nooit van gehoord. Leuke kennismaker: een 7,5.

Prachtige track van het Britse Latitudes, mijn eerste kennismaking met deze band. Mooi stemmig blackmetalgitaarwerk opent de track met zalvende cleane vocalen die mij doen denken aan Katatonia en Deftones, wanneer de ritmesectie zich laat gelden komt een mellow proggy Mastodon-gevoel naar boven. In het midden wordt de track wonderschoon stil gelegd met minimale ambienttoetsen om daarna te gaan donderen met vocalen die wanhopiger worden. In dit nummer wordt echt meesterlijk met dynamiek en spanning gespeeld waardoor Body Within A Body echt als een klein avontuur voelt.

8,5

aslan (crew)
7,5

04/01: Latitudes - Body Within A Body (Don Cappuccino/ 8/ 7,54)
06/01: Rhapsody of Fire - Into the Legend (Metalhead99 / /)

aslan (crew)
6

Tjah, de receptuur van Rhapsody (of Fire) is door de jaren heen haast niet veranderd, al zijn ze door de jaren heen wel wat professioneler gaan klinken. Ik heb alleen een zwak voor Fabio Lione's stemgeluid. Ondanks dat deze track wat klinkt als auto-pilot werk gaat het mede door Lione's bijdrage er toch weer lekker in.
Een 7.

Tja, slecht is het niet, maar ik krijg er toch een beetje jeuk van...

6,5

buizen
HezzardNL schreef:
Nog even wat spelers uit voorgaande editie taggen of wellicht potentiële spelers voor de nieuwe editie:

Dank voor de uitnodiging maar doe reeds aan enkele spellen mee.
Volgt dit topic zo nu en dan wel, om nieuwe metal te horen.

Ik doe terug mee in dit topic vanaf volgende maand!

aslan (crew)
04/01: Latitudes - Body Within A Body (Don Cappuccino/ 8/ 7,54)
06/01: Rhapsody of Fire - Into the Legend (Metalhead99 / 4 / 6,45)
08/01: Agoraphobic Nosebleed - Not a Daughter (aslan / / )

aslan (crew)
Nadat Don Cappuccino bij het betreffende album wist te vertellen dat Arc de eerste EP uit een reeks van vier was waar Agoraphobic Nosebleed de sludgy doomy richting uit ging, was ik in eerste instantie toch wel teleurgesteld, maar dit nummer is echt goed.
8,5

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.