MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Ska top 100

zoeken in:
Wellicht leuk om wat meer aandacht op MusicMeter aan wat minder populaire genres te besteden? Maar ik wil eerst even de belangstelling peilen: wie wil er mee doen aan een Ska top 100? Dat betekent een top 10 met ska nummers per pm naar mij sturen. We kunnen ook een ska knock-out competitie doen. Graag hoor ik jullie mening over deze muziekgame.

Leuk idee! Heb zelf een (grote) voorliefde voor reggae, ook niet populair op deze site.
Automatisch dus ook interesse in de ska.
Trojan en Rhino heeft mooie ska-boxen uitgebracht met het oude werk ('60/ '70)
De revival van de ska in de jaren '80, ontstaan vanuit de U.K, is iedereen wel mee bekend.
Als het zover is (hopen op meer interesse) ga ik aan de slag voor een top 10.

sheep67 schreef:
Leuk idee! Heb zelf een (grote) voorliefde voor reggae, ook niet populair op deze site.
Automatisch dus ook interesse in de ska.
Trojan en Rhino heeft mooie ska-boxen uitgebracht met het oude werk ('60/ '70)
De revival van de ska in de jaren '80, ontstaan vanuit de U.K, is iedereen wel mee bekend.
Als het zover is (hopen op meer interesse) ga ik aan de slag voor een top 10.

Ah mooi in ieder geval al een belangstellende. Hierna reggae zou ook leuk zijn.

Een top 10 qua Ska zou ik ook wel aankomen mocht het nodig zijn

DjFrankie (moderator)
vigil schreef:
Een top 10 qua Ska zou ik ook wel aankomen mocht het nodig zijn

hier ook geen probleem

4 deelnemers in ieder geval. Niet veel maar zullen we het maar eens proberen? Wellicht is er een zwaan-kleef-aan effect

Dat betekent dus een top 10 met ska nummers per pm naar mij sturen. Je mag meerderde nummers van dezelfde artiest in jouw top 10 zetten. Het nummer moet wel op MusicMeter onder de categorie ska vallen. In geval van twijfel even onderbouwing met linkje naar de bron erbij dat het ska is.

We geven dit tot 1 februari de tijd. Daarna plaats ik de eindlijst.

Ik ga voor 1 februari een Top 10 samenstellen.

Ik kan allicht een poging wagen. Heeft Bowie ook ska gemaakt?

zaaf
yep. Ska's Oddity.

ok. Let's Ska

groetjes,
Ziggy Skadust (heb overigens al zijn cd's, dus best ook wel verdrietig van het talent dat is heengegaan)

DjFrankie (moderator)
Je krijgt ook van mij een ska top 10

Ska is samen met Metal de muziekstroming op deze website waar ik het minste over mee kan praten dus ik sla deze even over.

Leuk initiatief, maar ik weet er niks van. Volgens mij vallen een aantal nummers van Doe Maar onder de noemer ska?

angelin schreef:
Leuk initiatief, maar ik weet er niks van. Volgens mij vallen een aantal nummers van Doe Maar onder de noemer ska?

inderdaad, Doe Maar maakte ook ska

MuMe ska albums top 50 ter inspiratie voor de top 10 ska nummers:

http://www.musicmeter.nl/list/topmisc/ska

johannesA
Veel verder dan Madness, Doe Maar en The Specials kom ik eigenlijk niet. The Police staat bij Ska Wiki ook. Dan kan ik wel een top 10 fabriceren. Maar zijn dan direct alle Madness nummers ska liedjes, of wordt daar ook weer onderscheid gemaakt?

Ik heb me ooit eens verdiept in de belangrijkste labels en sleutelfiguren, wellicht ook handig ter inspiratie. Voor mij ook zeker geen Doe Maar of The Police. Madness en The Specials vind ik wel leuk, maar doe mij maar de oude ska en rocksteady.

Belangrijkste labels:

- Island Records
Opgericht in Jamaica in 1959, later verhuisd naar Londen en in 1989 overgenomen door PolyGram en inmiddels opgeslokt door Universal. Nu zeker gaan ska-label meer, maar in de jaren '60 zeer belangrijk met releases voor bijna alle grote ska/reggae-artiesten (Bob Marley, Skatalites, Jimmy Cliff, John Holt, Toots & The Maytals)
https://rateyourmusic.com/label/island_records
Island Label Discography - UK - 45cat
Island Records discography - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

- Studio One
Opgericht door Coxsone Dodd in Kingston in 1963, al langer een belangrijk figuur in de scene als eigenaar van een van de populairste soundsystems. Prince Buster was een van zijn secundanten en in de eerste jaren Lee "Scratch" Perry een van de huisproducers. Studio One is een beetje de ska-'hitfabriek' in die tijd. De catalogus is ook goed in kaart gebracht door diverse verzamelaars. Sublabel Coxsone Records is ook interessant met een kleine output, maar wel veel vroege Bob Marley-singletjes.
https://rateyourmusic.com/label/studio_one/
Studio 1 Label Discography - Jamaica - 45cat

- Coxsone Records
https://rateyourmusic.com/label/coxsone_records
Coxsone Label Discography - Jamaica - 45cat

- Blue Beat
Opererend vanuit Londen van 1960 tot 1967 en verantwoordelijk voor veel releases van (Toots &) The Maytals, Laurel Aitken en Prince Buster/Buster's All Stars
https://rateyourmusic.com/label/blue_beat_records
Blue Beat Label Discography - UK - 45cat

- RIO
Londens, actief van 1963 tot 1967. Een van de beroemdste ska-hits uit de jaren '60 is hierop uitgebracht, namelijk Shawn Elliot's Shame and Scandal in the Family. Verder veel singletjes van Laurel Aitken en een redelijke overzichte discografie
Label: RIO - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Rio Label Discography - UK - 45cat.

- Ska Beat
Nog een Londens label, actief van 1963 tot 1967. Had niet zoveel releases, maar wel wat leuke singles van Lee Perry en Roland Alphanso
https://rateyourmusic.com/label/ska_beat/
Ska Beat Label Discography - UK - 45cat

- Treasure Isle Records
Opgericht in Kingston in 1964 door de Jamaicaanse producer Duke Reid, die blijkbaar zijn opnamestudio boven de gelijknamige groentewinkel van zijn vrouw had. Meer (vroege) reggae dan ska en verantwoordelijk voor releases van John Holt, The Paragons en Alton Ellis.
Label: RIO - Rate Your Music - rateyourmusic.com
Treasure Isle Label Discography - Jamaica - 45cat

Tja, Madness heeft wel singles die gewoon pop zijn maar het meeste werk is wel ska (achtig)

dank je wel herman, heel nuttig!

Het is eerste lijstje is al binnen. Hoe eerder hoe beter want bij gelijke stand kan dat een rol gaan spelen.

vigil schreef:
Tja, Madness heeft wel singles die gewoon pop zijn maar het meeste werk is wel ska (achtig)

Madness in het begin is toch echt wel ska. Lekkere ska ook.

Heb verbazingwekkend weinig op SKA albums gestemd, of er ontbreekt wat in mijn lijstje, of SKA staat niet bij de diverse albums als genre of ik ben mogelijk toch niet zo een fan daarvan.

Met andere woorden wil wel meedoen maar zal eerst eens moeten kijken wat ik nu wel ken. Voor wanneer moet het binnen zijn dynamo d

Oops nooit op Doe Maar albums gestemd

Geen fan van het genre, maar ik ken wel voldoende toffe ska-nummers voor een top-10 of 20.

Misschien is dit ook iets voor de organisator van het Song van het jaar Topic, daarom een Special Message for You Rudi S

Yep, die is erbij.
KO zou het mooist zijn, maar PM top is ook prima.

E-Clect-Eddy schreef:
Heb verbazingwekkend weinig op SKA albums gestemd, of er ontbreekt wat in mijn lijstje, of SKA staat niet bij de diverse albums als genre of ik ben mogelijk toch niet zo een fan daarvan.

Met andere woorden wil wel meedoen maar zal eerst eens moeten kijken wat ik nu wel ken. Voor wanneer moet het binnen zijn dynamo d

Oops nooit op Doe Maar albums gestemd

voor 1 februari a.s.

Die oude studio one dingetjes (o.a. Wailers) zijn ook echt heel mooi, zie ook hermans overzicht.

zaaf
Ja maar dat is meer voor de fijnproevers

zaaf
Hi Han,

Ska is niet mijn type muziek wat ik leuk vind.
Ik doe niet mee.

Groet, Ger
En Nederlands is niet jouw type taal wat je graag schrijft?

Hi Han,

Ik hou niet van Ska.
Ik doe niet mee.

Groet,

Ger

Zo beter Zaaf?

Gast
geplaatst: vandaag om 00:59 uur

geplaatst: vandaag om 00:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.