MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Artiesten KO's #4: Bombay Bicycle Club

zoeken in:

5-4

Kom Terug ook heeeeeel goed.

7-6

Mogen allebei winnen...

johannesA
9-6

10-6

Mooie finale hoor

Met een mooie winnaar

Mooie winnaar en voor mij de kennismaking met Spinvis. Oevers van de tijd vind ik persoonlijk nog iets mooier maar die was al gestrand in de kwartfinales.

Na amper 2,5 week beslecht de ultieme Spinvis-classic Bagagedrager het pleit in haar voordeel

(afbeelding)

Dank iedereen voor de grote belangstelling!

Ik geef de stok nu door aan dix die vast al in de startbanken staat met Swell

Ha Dix, Well....that's Swell!

Met dit nummer leerde ik Swell destijds kennen. Fijne band.

Swell - At Long Last - YouTube - m.youtube.com

Mag de finale winnen...

dix
We blijven nog even in Club Insomnia

Van Spinvis naar Swell …. alhoewel die stap muzikaal gezien door het volledige Spinvisdeelnemersveld genomen kan worden, denk ik dat we twee rustige weekjes gaan beleven in het artiesten K.O. topic. Het mag de pret niet drukken.
http://magnetmagazine.com/wp-content/uploads/2009/04/swell350.jpg

Swell is een Westcoast gitaarband die vooral in de jaren 90 actief was en u zult nu zeggen 'Ja dix, er waren zoveel westcoast gitaarbands actief in de jaren 90' … waarom wordt er juist aan dít bandje een K.O. besteed? Nou, omdat Swell het waard is om gememoreerd te worden. Swell heeft een geluid dat zich uit duizenden laat herkennen door de ruimtelijkheid en de aandacht voor detail, de balans tussen akoestisch en electrisch, maar zeker ook door de opmerkelijke eentonigheid en de hypnotiserende wijze waarop David Freel (zanger, componist, gezicht, hier links) zijn voordracht brengt. Freel creëert in zijn nummers plek voor vertraging en stilte, waardoor zijn composities enorm aan kracht winnen. Veel van de songs van Freel verwijzen naar zijn drugsgebruik, maar het is niet alleen daarom dat de band zelfs eventjes als 'The Next Big Thing' na Nirvana werd genoemd. Zover is het nooit gekomen, daartoe was de X-factor van de band volstrekt ontoereikend. We doen het daarom met de songs, Swell-songs. Van de zeven, acht studioplaten die door Swell op de wereld gezet zijn, heb ik een zestiental van die Swell-songs geselecteerd. Samen zouden ze voor mij de ideale Swell verzamelaar* vormen, op CD of 2LP. Maar in dit topic gaan ze met elkaar in battle om uit te maken wie er het Swellst is.

*... die ik daadwerkelijk heb samengesteld en direct van mastertape heb laten persen bij Vinyl On Demand. Via de site van Swell kun je dat custom-made laten verzorgen. Het kost wat, maar dan heb je ook een heuse Limited Edition of One in huis.

Zestien nummers... vijftien battles, dat betekent dat we na twee weken al een winnaar zullen hebben. Dagelijks na het avondeten doe ik een update in deze K.O. We spelen dus iedere dag een nieuwe battle die steeds zo ongeveer 24 uur duurt. Niks random.org, alles wordt door mij persoonlijk strategisch gekoppeld zodat mijn favorieten elkaar zo lang mogelijk blijven ontlopen. Maar uiteindelijk geven natuurlijk de stemmen de doorslag. Bij een gelijke stand gooi ik kop of munt, of ik laat mij leiden door de superlatieven die jullie achter je stem zullen gaan toevoegen. Eind van de maand plaats ik de finale en als er verder niemand meedoet dan weet ik tussen welke twee songs die finale gespeeld wordt. De lijst met kandidaten volgt ná de instrumentale break:

dix
Chameleon Day schreef:
Ha Dix, Well....that's Swell!

Ah, dus al twee deelnemers maar we gaan voor minstens tien, taggerdetag:

herman reptile71 wendyvortex dj maus we tigers shinybeast Omsk itchy Lucas Erwin.c WesleyX16 Apsjar sluiswachter VanDeGriend Paalhaas Cygnus philtuper LucM popstranger khonnor musicfriek TJN Renoir Morinfen Madjack71 likeahurricane lebowski

En natuurlijk is iedereen die bleef plakken in het Spinvisweb ook van harte welkom.

....Well? I'm in.

dix
Voilà, Swell Sixteen met linkjes:

At Long Last

Forget About Jesus

Get High

Is That Important

It's Okay

Like Poverty

Make Up Your Mind

Next To Nothing

Oh My My

(I Know) The Trip

Saved By Summer

Song Seven

Sunshine Everyday

Throw The Wine

Tonight

What I Always Wanted

Natuurlijk is Swell's meest gesmaakte langspeler 'Too Many Days Without Thinking' het best vertegenwoordigd met vier nummers. Over de kwaliteit van voorganger '41' bestaat consensus en de opvolger 'For All The Beautiful People' is een persoonlijke favoriet: beiden voorzien in drie nummers. Het kostte me geen moeite om de zestien vol te krijgen door van iedere overige langspeler een track te selecteren, waarbij '...Well?' er twee levert. Vanavond plaats ik de eerste battle

johannesA
Jouw favoriete The Fall bevalt mij goed, dus misschien waag ik me ook maar eens aan Swell. Ken hun liedjes niet, maar zal kijken wat ik ervan vindt.

dix
En we gaan los met de eerste battle.

Geen betere introductie tot Swell dan met behulp van At Long Last. Naar ik begrepen hen is het de vader van Sean Kirkpatrick die hier de inleiding doet. Persoonlijk vind ik het beeld van Freel met akoestische gitaar naast die radiator geweldig treffend.

De opponent is Get High, afkomstig van het debuut en daarmee de eerste lofzang op geestverruimende middelen inclusief hangover. Er zouden er nog vele volgen.

versus

Ik mis alleen Don't Give en als je Be My Weapon mee zou rekenen, dan heb je op het eerste album nog 2 prachtige nummers I Miss Your Mischief en Bad Bad Bad. Maar voor de rest echt een prachtige lijst. Ik denk zelf dat 41 mijn favoriete album van Swell. Of misschien Too Many Days Without Thinking. Ik weet het niet erg moeilijk.

Als ik tussen At Long Last en Get High moet kiezen dan kies ik voor At Long Last. Want dat is één van mijn favoriete nummers (die ik ken).

dix
En daarmee staat 1-0 genoteerd

dix
Na de pairing van twee nummers uit de begindagen, volgen er nu twee uit de beste jaren van de band.

For All The Beautiful People werd bij release niet overal even goed ontvangen. Iets teveel gefreak, iets te weinig songs was de teneur. Met het expirimentele karakter van de plaat kan ik goed leven, maar songs staan er wel degelijk op hoor. Met Tonight als mooiste, wees er voorzichtig mee.

De opponent komt van Too Many Days Without Thinking, een plaat die bij een ruimere opzet van deze K.O. nummer voor nummer vertegenwoordigd zou zijn geweest. Wat mij betreft behoort de opener Throw The Wine tot het beste dat de plaat te bieden heeft. Maar er is meer.

versus

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:28 uur

geplaatst: vandaag om 21:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.