menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
1. Blackwater Park
2. Ghost of Perdition
3. Deliverance
4. The Drapery Falls
5. Wreath*
6. Bleak
7. The Leper Affinity*
8. Windowpane
9. A Fair Judgement
10. Heir Apparent

11. Dirge for November*
12. The Baying of the Hounds*
13. Hessian Peel*
14. The Grand Conjuration*
15. The Moor

De top 3 is gelijkwaardig. Voor de rest ook allemaal prachtige songs, wat een topband is het toch.

1. The Drapery Falls
2. Blackwater Park
3. A Fair Judgement
4. Deliverance
5. The Moor
6. The Night and the Silent Water
7. Bleak
8. The Leper Affinity *
9. The Baying of the Hounds *
10. Ghost of Perdition

Ook mij kostte het veel moeite om echte favorieten aan te wijzen. Blackwater Park is absoluut mijn favoriete Opeth-album, met Still Life en Deliverance daar op enige afstand achter. Maar als het dan gaat om de nummers uit deze eindlijst dan zijn ze allemaal van een behoorlijk gelijkwaardig niveau.

Casartelli (moderator)
Bij mij is Still Life de enige omissie in de collectie. En eerlijk gezegd roepen de aanwezige nummers hier ook niet onmiddellijk op tot het opvullen van dat hiaat, dat is bij andere Greatest Hits-edities wel eens anders geweest.

Enfin, er kan nog tot vanavond 20.00 uur een toptien ingestuurd worden. Dus even een herinnering voor ASman, crosskip, dynamo d, EttaJamesBrown, Rudi S, vigil en west. En ieder ander die ineens de geest krijgt natuurlijk.

U vraagt, wij draaien!

01. Blackwater Park
02. A Fair Judgement
03. Deliverance
04. Reverie / Harlequin Forest
05. The Leper Affinity
06. Ghost of Perdition
07. The Moor
08. The Night and the Silent Water
09. Windowpane
10. Dirge for November

Top 10 gaat waarschijnlijk niet lukken: ken Opeth niet en heb hierboven gelezen dat het lange nummers zijn met wisselende passages. Daarmee durf ik het niet aan om op basis van een quick-scan een top 10 te kiezen. Vorig jaar ben ik bij Van der Graaf Generator daardoor bijna gekielhaald.

Casartelli (moderator)
EttaJamesBrown schreef:
en heb hierboven gelezen dat het lange nummers zijn met wisselende passages
Wie kwam met die alternatieve feiten? Het zijn allemaal rechttoe-rechtaannummers van een minuut of drie, vier die je over het algemeen na de eerste minuut eenvoudig doorziet.

Casartelli schreef:

Uiteindelijk best een moeilijke band om een toptien van te maken. Dat de nummers lang zijn werd al even gememoreerd, maar ze zijn vooral ook vaak veelvormig, met sterke en minder sterke stukken. Na de redelijk vaststaande nummers 1 en 2 treedt wel enige willekeur op... met onder de streep toch een flinke nadruk op het rijtje Blackwater Park / Deliverance / Ghost Reveries.

Ene Casartelli...

1. Deliverance
2. The Drapery Falls
3. Blackwater Park
4. Wreath *
5. The Leper Affinity *
6. A Fair Judgement
7. Ghost of Perdition
8. The Grand Conjuration *
9. Hessian Peel *
10. Heir Apparent

Hier mijn top 10 van de Status Quo van de Prog

Nou heb ik niet meegedaan in de 1ste rondes maar waar zijn Voice of Treason en Folklore

01. The Drapery Falls
02. Blackwater Park
03. Windowpane
04. Wreath
05. Bleak
06. The Leper Affinity
07. The Moor
08. Porcelain Heart
09. The Funeral Portrait
10. A Fair Judgement

Vandaag zet ik deze geweldige nummers maar eens in deze volgorde:

1. Deliverance
2. Ghost of Perdition
3. The Baying of the Hounds *
4. Blackwater Park
5. Windowpane
6. Heir Apparent
7. The Grand Conjuration *
8. The Moor
9. The Drapery Falls
10 Hessian Peel *

Casartelli schreef:
(quote)
Wie kwam met die alternatieve feiten? Het zijn allemaal rechttoe-rechtaannummers van een minuut of drie, vier die je over het algemeen na de eerste minuut eenvoudig doorziet.

EttaJamesBrown schreef:
Top 10 gaat waarschijnlijk niet lukken: ken Opeth niet en heb hierboven gelezen dat het lange nummers zijn met wisselende passages. Daarmee durf ik het niet aan om op basis van een quick-scan een top 10 te kiezen.

Ik sluit mij aan bij Etta, ik ken Opeth onvoldoende om mij vandaag aan een top 10 te wagen. Ik beschik alleen over het album Blackwater Park, met daarop mijn favorieten The Drapery Falls, The Leper Affinity en het titelnummer.

Mooi, top 3 is nog compleet aanwezig
Burden wordt wel gemist
Ik vond eigenlijk eerst de nieuwere albums en Damnation het mooist, nu zijn toch wel Deliverance en BWP erg favoriet.

1.Deliverance
2,The Drapery Falls
3.Windowpane
4.The Baying of the Hounds *
5.Godhead's Lament *
6.Blackwater Park
7.The Moor
8.Black Rose Immortal
9.Wreath *
10.Porcelain Heart *

Vooruit! Ik heb net Blackwater Park op Spotify klaargezet en zal dit straks onderweg naar huis beluisteren. Lekker skippen en quick-scannen.

Daar staan maar 8 nummers op, kun je geen top 10 van maken

Rudi S schreef:
Daar staan maar 8 nummers op, kun je geen top 10 van maken

Een top 8 wordt zelfs lastig. Laat ik vanavond vanaf de zijlijn meedoen. Mijn tere ziel is niet geschikt voor Opeth. De grens ligt ongeveer bij King's X tot waar ik van logge gitaren houd.

Casartelli (moderator)
GREATEST HITS OF OPETH - De ontknoping

Je leest van links naar rechts: positie, aantal punten, aantal lijstjes, hoogste positie

21 (1) (1) (10) Dirge for November *
20 (3) (2) (9) Hessian Peel *
19 (6) (1) (5) Godhead's Lament *
18 (8) (2) (5) The Funeral Portrait *
17 (8) (3) (8) Black Rose Immortal
16 (12) (5) (6) Heir Apparent

Casartelli (moderator)
15. The Grand Conjuration *

Album: Ghost Reveries

Aantal punten: 14
Aantal lijstjes: 3
Hoogste positie: 4

Met vier noteringen in de finale, waarvan er bovendien geeneen bij de laagste zes zat, is Ghost Reveries met recht een van Opeths succesalbums. Het voorlaatste nummer ervan vinden we op plek 15.

Casartelli (moderator)
14. Porcelain Heart *

Album: Watershed

Aantal punten: 15
Aantal lijstjes: 4
Hoogste positie: 5

Met Opeths recentste drie albums wisten we collectief wel raad: weg ermee. Dan houd je Watershed als recentste werk over en die stond met een wellicht verrassende drie nummers in de finale. De prestatie van die drie nummers was dan weer iets minder spectaculair: Hessian Peel en Heir Apparent kwamen we al op 20 en 16 tegen en Porcelain Heart scoort met een 14e plek het hoogste.

Casartelli (moderator)
13. The Night and the Silent Water

Album: Morningrise

Aantal punten: 19

Tja, alle albums waren in de startlijst vertegenwoordigd. Maar niet alleen het recente werk werd kaltgestellt, ook van de klassieke Opeth lieten we niet al te veel heel. Orchid en My Arms, Your Hearse doen niet meer mee; Morningrise behield wel zijn twee startlijstnummers: Black Rose Immortal kwamen we op 17 al tegen en The Night and the Silent Water schopt het tot een 13e plek. We kunnen bij veel Opeth-nummers een mooie finale memoreren, maar die van dit nummer vind ik persoonlijk wel bijzonder vermeldenswaardig.

Casartelli (moderator)
12. Wreath *

Album: Deliverance

Aantal punten: 23

Op 12 vinden we de eerste van drie Deliverancenummers. In de eliminatieronde moest hij nog via de tie-break voor de poorten van de hel weggesleept worden, maar hier is die majestueuze opener dan toch.

Casartelli (moderator)
11. Reverie / Harlequin Forest

Aantal punten: 27
Aantal lijstjes: 5

Van de nummer 196 in de Prog Top 300 had ik misschien iets meer verwacht, maar nee, Reverie / Harlequin Forest komt al als tweede Ghost Reveries-nummer voorbij en strandt net buiten de toptien.

Casartelli (moderator)
vigil schreef:
Hier mijn top 10 van de Status Quo van de Prog
10. The Moor

Album: Still Life

Aantal punten: 27
Aantal lijstjes: 7
Hoogste positie: 5

Still Life stond met twee nummers in de startlijst. Face of Melinda sneuvelde, de nominatieronde gaf Godhead's Lament ervoor terug (die vervolgens roemloos 19e werd), maar The Moor eindigt op een nette 10e stek… met evenveel punten als Reverie / Harlequin Forest, maar hij wint de tie-break door in meer lijstjes te staan.

Casartelli (moderator)
9. The Baying of the Hounds *

Aantal punten: 28
Aantal lijstjes: 5
Hoogste positie: 3

Het derde Ghost Reveries-nummer vinden we op nummer 9. Het is overigens ook de op-een-na-hoogste van maar liefst 9 nominaties. Had iemand al gezegd dat op dit album en misschien op dit nummer wel in het bijzonder zeer fijn op het Hammondorgel gespeeld wordt? Zo niet, dan bij deze.

Casartelli (moderator)
8. Bleak

Album: Blackwater Park

Aantal punten: 32
Aantal lijstjes: 6

De keerzijde van al die weggestemde albums heet, niet heel verrassend, Blackwater Park. De beide nieuwe nominaties Dirge for November en The Funeral Portrait kwamen weliswaar al op 21 en 18 langs, maar het betrekkelijk toegankelijke Bleak staat op 8 en dan hebben we er nog drie te gaan.

Casartelli (moderator)
7. Ghost of Perdition

Aantal punten: 32
Aantal lijstjes: 6
Hoogste positie: 2

Ook 32 punten, ook 6 lijstjes, maar Ghost of Perdition scoorde nog een 2e plaats (Bleak als hoogste 3e). En dat was meteen ook het laatste Ghost Reveries-nummer.

Casartelli (moderator)
6. Windowpane

Album: Damnation

Aantal punten: 33

Erg veel handen kreeg Opeths softe kant niet op elkaar, maar Windowpane (ook meteen het enige Damnationnummer) haalt toch een mooie zesde plek. En dat komt niet voor rekening van een paar dames (een paar wat?) die hem op 1 zetten, nee hoor, met aanwezigheid in 7 van de 11 lijstjes, is dit gewoon een breedgedragen Opethklassieker.

Casartelli (moderator)
5. The Leper Affinity *

Aantal punten: 33
Nummer 1 van: Bravejester

De hoogste nominatie en de enige unieke nummer 1. Dat laatste aspect zet The Leper Affinity boven Windowpane (ook 33 punten, ook 7 lijstjes, maar een 3 als hoogste positie). Nog twee Blackwater Parks te gaan…

Casartelli (moderator)
4. A Fair Judgement

Album: Deliverance

Aantal punten: 38
Hoogste positie: 2

Het verhaal van Deliverance en Damnation is bekend: een beukalbum en een soft album, gelijktijdig gemaakt. A Fair Judgement is op Deliverance de uitzondering, maar daar staat dan weer geen grafstemuitzondering op Damnation tegenover. Wel hebben we zo stiekem nog een family friendly bijdrage hoog in de lijst, die zich eveneens in notering in 7 lijstjes mocht verheugen.

Casartelli (moderator)
3. Blackwater Park

Aantal punten: 70
Aantal lijstjes: 9
Nummer 1 van: crosskip, Johnny Marr, uffing

We maken een reuzesprong naar het podium. In punten staat de nummer 3 net zo ver van de nummer 4 af als de nummer 19. Met drie kopposities gaat het ook meteen hard. Maar welk van de twee gedoodverfde klassiekers heeft er dan gewonnen?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:07 uur

geplaatst: vandaag om 17:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.