MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
luigifort schreef:
28. We Float

Hier ook de hoogste positie van choconas weer, good man

Wat een lage klassering, zeg! Mijn smaak is niet doorsnee als het op Polly aankomt, zoveel is duidelijk. Dit nummer is bij me gegroeid, vooral vanwege de magistrale tweede helft.

11. Sheela-Na-Gig

Look at these, my child-bearing hips
Look at these, my ruby red ruby lips

Punten: 89
Nom. 10
Hoogste Positie: 4

Een erg fijne en 2e single van debuutalbum Dry, geweldige humor in die lyrics natuurlijk en de song is zelf catchy as hell en door jullie hogelijk gewaardeerd. De enige single van dat album ook die chartte in de UK en VS. Ik zelf vind die andere nog een stuk beter

10. C'mon Billy

Come home
Is my plea
Your home now is
Here with me

Punten: 91
Nom. 11
Hoogste Positie: nr. 1 van Superbitch

Zeker een van de hoogtepunten van het TBYML album en waarschijnlijk ook de meest toegankelijke song, het was vast niet voor niets een single. Erg fijne track ook weer met die longing zang van Polly Jean over een lover die terug moet keren, die lover die zelfs zijn zoon nog nooit gezien heeft!

9. Let England Shake

England's dancing days are done

Punten: 93
Nom. 11
Hoogste Positie: nr. 1 van E-Clect-Eddy

Openingstrack van het gelijknamige album. De eerste track ook die ze met de wereld deelde kan ik me herinneren, in een Engelse ochtendshow volgens mij. Ik was er toen niet zo kapot van, de song was me wat te apartig en de zang eigenlijk ook. Maar inmiddels ook door mij erg mooi bevonden. Een song die onder je huid kruipt!

Leuk om nu live in te haken. Fijne presentatie tot dusverre!

luigifort schreef:
12. Angelene

Heerlijke track, deze opener van Is This Desire? Weemoedig als een wandeling langs een kalme zee op een mistroostige dag.

Mooi gezegd! Tegen beter weten in had ik gehoopt dat deze hoger zou staan, minstens in de top 10. Van tevoren had ik niet verwacht dat ik deze op 1 zou zetten, maar dit bleek na intensieve luistersessies uiteindelijk toch mijn favoriet van de zes nummers die ik met vijf sterren heb gewaardeerd.

8. The Words That Maketh Murder

Flesh quivering in the heat.
This was something else again

Punten: 114
Nom. 11
Hoogste Positie: 2

Eigenlijk een bizarre track dit als je erover nadenkt. De song lijkt qua sfeer op een kinderrijmpje en dat in combinatie met die lichaamsdelen die om je oren vliegen . Maar daarom komt het juist extra sterk over natuurlijk. De meest logische single en een sterke track sowieso, super die zang van Mick Harvey (geen familie) erbij en die sample op het eind van de United Nations. Een topper!

7. Dress

It's hard to walk in the dress, it's not easy
I'm swinging over like a heavy loaded fruit tree

Punten: 115
Nom. 14
Hoogste Positie: nr. 1 van wendyvortex

Daar is die andere single van Dry, heerlijk! En tamelijk hoog gekomen ook nog . Toptrack natuurlijk, eigenlijk een perfecte song met een perfecte sound vind ik, een perfecte single ook, ook al deed ie t dus minder goed. Beste song van Dry imho. Knap dat je zo'n kwalitatief goede song zo vroeg al kan schrijven. Klassieker!

6. Good Fortune

And I feel like
Some bird of paradise
My bad fortune slipping away

Punten: 117
Nom. 13
Hoogste Positie: 2

PJ is in love en dat wil ze laten weten ook. Je kunt het goed horen in deze song. Of ze in love is met iemand of met NY, dat blijft in het midden Wat een heerlijke zorgeloze song en single. De eerste song van Stories die ik onbewust hoorde geloof ik, middels de videoclip op MTV. Misschien wel de verrassing in deze lijst qua positie!

5. On Battleship Hill

On Battleship Hill I hear the wind,
Say "Cruel nature has won again."

Punten: 117
Nom. 14
Hoogste Positie: nr. 1 van johan de witt, Dance Lover

De mooiste track voor mij van Let England Shake, wat voor een sfeer zet Polly hier neer. Alsof ze zich bevindt op het slagveld nu en terugkijkt op 80 jaar geleden met de constatering dat er misschien weinig veranderd is, hoe cru. Muzikaal prachtig en ik moet hier ook aan het element wind denken, de wind die nog steeds zingt over cruel cruel nature...

4. Rid of Me

Lick my leg i'm on fire
Lick my legs of desire

Punten: 127
Nom. 14
Hoogste Positie: nr. 1 van arcade monkeys, itchy

Weer zo'n epic! Titeltrack en opener van Rid of Me. Een erg sterke en broeierige song, die meeslepend opent en vanaf halverwege echt losgaat en naar het einde toe een climax van jewelste heeft. Lust in het kwadraat lijkt me Deze is bij mij nog steeds aan het groeien, no pun intended

3. The Glorious Land

Our land is plowed by tanks and feet,
Feet
Marching

Punten: 144
Nom. 14
Hoogste Positie: Nr. 1 van Johnny Marr

Hier is de glorieuste (is dat een woord?) der glorieuze tracks. De bekendste song van het album misschien wel. Hogelijk gewaardeerd alom, hier in de ladder en de Witte Trui sowieso. Een geweldig intro natuurlijk met die onderhuidse gitaar en het door mij in het begin gruwelijk verfoeide trompetje, inmiddels kan ik m wel hebben De rest van de song mag er ook wezen, en wat een killeroutro ook over die deformed children, heftig!

Toen The Glorious Land uitkwam was dat voor mij zonder twijfel een van de beste nummers van het decennium. Dat is nu wel wat minder geworden, maar het blijft echt een juweel van een nummer.

Ja, over dat trompetje was toen veel te doen herinner ik me
Ik heb me er nooit aan gestoord, eerste helft van LES is nagenoeg perfect

2. Down By The Water

Little fish, big fish, swimming in the water
Come back here man, give me my daughter

Punten: 157
Nom. 17
Hoogste Positie: nr. 1 van aERodynamIC

Misschien blijft dit toch wel de bekendste song van Polly Jean. Een song waar ik heel erg aan heb moeten wennen. Ik had m zelf niet, maar dit is toch wel een early PJ signature song, een tamelijk undergroundsfeertje ook wel. Duister en alternatief. Nu ik eraan denk past Joy van Is This Desire? er misschien wel een beetje bij, ook een aparte song. Geruchten deden de ronde dat deze song over een vermeende abortus van PJ zou gaan. Anyway, een erg fijne en sfeervolle, wat donkere song!

Toch een vrij ‘logische’ top 10 uiteindelijk, met ook wel een verwachte nummer 2

Ik vind dat trompetje van The Glorious Land nog altijd een beetje irritant, eigenlijk. Verrassend dat het niet helemaal bovenaan staat!

1. To Bring You My Love

I've laid with the devil
Cursed god above
Forsaken heaven
To bring you my love

Punten: 173
Nom. 17
Hoogste Positie: nr. 1 van ArthurDZ, herman, El Ninjo, MarcoDB

Meeste punten, meeste nominaties, meeste nrs. 1, de terechte winnaar lijkt me, deze opener en titeltrack And what a song it is. Het was mijn favoriet toen ik het album net kende, ik draaide m vaak, samen met The Dancer en hier en daar nog een track. Maar als album in het geheel heeft het jaren geduurd voor bij mij het kwartje viel. Alhoewel ik deze song al snel erg goed vond, kwam ik er op een gegeven moment echt helemaal goed in en toen viel ie echt. Wat een meesterlijke en meeslepende song is dit. Heerlijke opbouw, heerlijke zang, het grijpt je echt en stuwt naar grote hoogte. Op het eind ben je echt verpletterd en zinderen we nog even na in die outro met een fijne fade. Mooi dat moment dat je deze song echt gaat begrijpen en hoe hard dat aankomt

Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor het meedoen en meelezen van deze PJ editie en geef graag het stokje door aan zaaf voor de Nancy Sinatra editie

Ik heb altijd het gevoel dat het een of ander speelgoedtrompetje is in The Glorious Land.
Het klinkt voor geen meter. En toch vind ik het geweldig, ik weet ook niet waarom.

Wellicht idd. verrassend dat ie niet op 1 staat, maar de meeste nummers van Let England Shake vind ik in de albumcontext wel beter werken dan los heb ik gemerkt. En hoe uitzonderlijk goed die plaat ook is, het gaat toch minder diep dan de diepste zieleroerselen op To Bring You My Love. Als ik die hoor moet ik altijd weer even op adem komen. Dat orgeltje dat er onder zit, wauw. Overigens is daar bij mij ook wel even over heen gegaan, denk dat ik het nummer al zeker 10 jaar kende voordat ie helemaal op zijn plek viel. Sindsdien zonder twijfel mijn favoriete nummer van PJ.

Luigi, dank voor de organisatie en presentatie, duidelijk te merken dat je ook een liefhebber bent.

Toch wel verrassende winnaar, bij de recente scrobbles op plek 10/11/15/17 en alltime op slechts de 31ste plek bij Last.fm

Heb even een vergelijking gemaakt, deze uitslag t.o.v. Last.fm alltime stats.

01. To Bring You My Love (31) verrassend, groot verschil met Last.fm
02. Down By the Water (1) nagenoeg gelijk aan last.fm
03. The Glorious Land (16)
04. Rid of Me (19)
05. On Battleship Hill (22)
06. Good Fortune (2)
07. Dress (51) > groot verschil met Last.fm
08. The Words That Maketh Murder (8) > gelijk aan Last.fm
09. Let England Shake (5)
10. C'mon Billy (26)
11. Sheela-Na-Gig (50) > groot verschil met Last.fm
12. Angelene (35)
13. All and Everyone (25)
14. The Wheel (96) veel hoger dan Last.fm alltime, maar veel lager tov recente scrobbles
15. The Dancer (47)
16. Send His Love To Me (44)
17. The Whores Hustle and the Hustlers Whore (20)
18. Big Exit (6) vrij laag tov Last.fm
19. The Community of Hope (95) veel hoger dan Last.fm alltime, maar veel lager tov recente scrobbles
20. A Perfect Day Elise (37)
21. 50ft Queenie (55)
22. Is This Desire? (80) > zeer groot verschil met Last.fm
23. This Mess We're In (3)
24. In The Dark Places (28)
25. You Said Something (14)
26. The Last Living Rose (9) vrij laag tov Last.fm
27. Oh My Lover (57)
28. We Float (21)
29. The Ministry of Defence (103) > zeer grootste verschil met Last.fm
30. The River (62)

Dank luigifort weer kennis genomen van diverse onbekende nummers en het luistert erg fijn weg ook de nummers die afvielen en of laag hier eindigden.

Ja dat van dat speelgoedtrompetje heb ik ook

Dank ook Eddy voor de afspeellijsten en deze stats!

tja last.fm... daar zitten ook veel radioscrobbles bij en die draaien alleen singles. Hier zijn we met de fijnproevers, niet iedereen die wel eens een plaatje van haar heeft gedraaid.

Trouwens ook zin in Nancy. Haar samenwerking met Lee Hazelwood is een van de beste muzikale dingen die de jaren '60 heeft opgeleverd.

Dank voor een superweek PJ, Luigi

En ja, Nancy wordt ook leuk, zeker als de Lee-songs ook mee mogen doen.

Dank Luigi (en kan je mij de achterkant van Dry nog op A3 sturen?)

EttaJamesBrown schreef:
Dank Luigi (en kan je mij de achterkant van Dry nog op A3 sturen?)

Kwaliteit ontstijgt generaties. Nancy was de PJ van de sixties. Afgelopen week was dit mijn ontwikkelplaatje:

https://www.musicmeter.nl/images/cover/62000/62421.300.jpg

En dan stel je zelf die vraag: is this desire?

Let's build a fire

herman schreef:
Ik heb altijd het gevoel dat het een of ander speelgoedtrompetje is in The Glorious Land.

Ik kon maar niet onder woorden brengen waarom de trompet me zo stoort. Maar met speelgoedtrompetje sla je de spijker op de kop, zo klinkt het inderdaad.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:06 uur

geplaatst: vandaag om 16:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.