menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!

zoeken in:
Het luistert allemaal lekker weg...

1. Let England Shake
2. The Words That Maketh Murder
3. Down By the Water
4. The Glorious Land
5. On Battleship Hill

6. The Whores Hustle and the Hustlers Whore
7. Good Fortune
8. The Wheel
9. The Community of Hope
10. We Float

11. Rid of Me
12. The Ministry of Defence
13. Send His Love To Me
14. All and Everyone
15. To Bring You My Love

16. Big Exit
17. Sheela-Na-Gig
18. 50ft Queenie
19. Dress
20. C'mon Billy
21. A Perfect Day Elise
22. You Said Something
23. The Last Living Rose
24. In The Dark Places
25. Angelene
26. The River
27. The Dancer
28. Oh My Lover
29. Is This Desire?
30. This Mess We're In (te veel Radiohead)

1. On Battleship Hill
2. The Words That Maketh Murder
3. C'mon Billy
4. 50ft Queenie
5. The Wheel
6. Down By the Water
7. The Dancer
8. The Glorious Land
9. Good Fortune
10. A Perfect Day Elise
11. Let England Shake
12. Rid of Me
13. To Bring You My Love
14. This Mess We're In
15. Dress

dix
1. In The Dark Places
2. All And Everyone
3. C'mon Billy
4. Angelene
5. Sheela-Na-Gig
6. The Glorious Land
7. The Words That Maketh Murder
8. Down By The Water
9. The Last Living Rose
10. Rid Of Me
11. On Battleship Hill
12. The Whores Hustle and the Hustlers Whore
13. Oh My Lover
14. A Perfect Day Elise
15. To Bring You My Love

Wat ontzettend aangenaam om al de hele week intensief naar PJ Harvey te luisteren! Het heeft me er alleen maar bewuster van gemaakt hoe veelzijdig en briljant ze is. Niet voor niets één van mijn favoriete artiesten!

Ergens is het jammer dat nummers als Shame, Missed, The Devil, This Is Love en A Place Called Home ontbreken in de finale, maar welbeschouwd had dat de keuze alleen maar moeilijker gemaakt. Ook nu was het al een enorme puzzel, maar met veel wikken en wegen ben ik denk ik tot een mooi afgewogen finalelijst gekomen. Ik denk dat het wel duidelijk is wat mijn favoriete albums zijn!

01. Angelene
02. This Mess We're In
03. The River
04. We Float
05. Big Exit
06. Good Fortune
07. Down By the Water
08. To Bring You My Love
09. The Whores Hustle and the Hustlers Whore
10. The Wheel
11. A Perfect Day Elise
12. Rid of Me
13. Dress
14. C'mon Billy
15. The Dancer

Niets van Let England Shake in je top 15, Choconas. Dat is durven!

Ja, ik ben een grote durfal, Johnny! Let England Shake is niet mijn favoriete album van PJ, maar niettemin zou ik in elk geval The Glorious Land en The Words That Maketh Murder uit de finalelijst met vier sterren beoordelen. Het zegt dus meer over de rest van haar oeuvre dat deze nummers niet in mijn lijstje staan!

De lijnen sluiten 21:15 waarna rond 21:30 de presentatie zal aanvangen!

Spannend...

Moet jij geen hoed opeten

30. The River

But he wanted the sun
And I wanted the whole

Punten: 24
Nom. 5
Hoogste Positie: 3

De hoogste positie kwam hier van choconas met het laatste lijstje. Toch staat deze prachttrack van Is This Desire? stijf onderaan. Wat mij betreft onterecht. Ok, bij mij staat ie ook niet zo hoog, vroeger was het wel top 5 geweest denk ik. Een verdrietige en pijnlijke song met prachtige dienovereenkomstige klanken. En mooi hoe je dan je pijn in de rivier kan gooien!

29. The Ministry of Defence

This is the Ministry Of Remains

Punten: 30
Nom. 6
Hoogste Positie: 8

De enige van de 2 Ministries in de finale. Die andere is ook prachtig, maar deze zeker ook. Een stevige aanklacht tegen dit ministerie met stevige muziek ook. Afkomstig van The Hope Six Demolition Project, haar laatste album. Verteld in de vorm van een guided tour, mooi ook dat samenspel met die mannenstem.

28. We Float

We just kinda lost our way
We were looking to be free
But one day

We'll float
Take life as it comes

Punten: 36
Nom. 7
Hoogste Positie: 4

Hier ook de hoogste positie van choconas weer, good man
Ik denk dat dit in de begintijd mijn fave track van Stories from the City, Stories from the Sea was. Zou nog steeds wel top 5 kunnen staan trouwens. Echt een laatste albumtrack of nagenietnummer zo je wil. Als jonge adolescent hier vaak gedraaid, op bed gaan liggen met de ogen dicht. De song moet misschien een beetje op gang komen, maar dat uitgestrekte refrein is sublime!

27. Oh My Lover

Waltz, my lover
Tell me that it's all right

Punten: 38
Nom. 6
Hoogste Positie: nr. 1 van EttaJamesBrown

Etta gaat gewoon voor de openingstrack van haar debuutalbum. Waarom niet, Dry staat ook in Kurt Cobain's Top 50 albums. Maar hij heeft natuurlijk nooit het latere PJ werk kunnen horen
Dry is een erg fijn debuutalbum en deze slepende track behoort voor mij ook tot de betere tracks op dat album!

26. The Last Living Rose

Goddamn Europeans
Take me back to beautiful England

Punten: 41
Nom. 5
Hoogste Positie: 5

De 2e track van haar glorieuze WO I album Let England Shake. Een liedje dat me in het begin niet echt opviel, maar wel is gaan groeien. Een klein liedje op een bepaalde manier, maar ook veelzeggend. Het bestaat uit 2 delen eigenlijk, waarbij het 2e deel contrasteert met deel 1 dat stevig begint, maar de song eindigt dan erg lieflijk. Mooi gedaan!

Vanaf het verschijnen in 1992 heb ik Dry en daarmee Oh My Lover al op een cassettebandje. Dankzij Fons Dellen en Lotje IJzermans, die het liedje vaak draaiden.

Het liedje ademt in al haar poriën de sfeer van mijn stinkende studentenkelder van destijds. Brrr.

25. You Said Something

You said something
That was really important

Punten: 42
Nom. 4
Hoogste Positie: 2

PJ's liedje voor Jeff Buckley, althans daar ga ik van uit. Deze b side van Good Fortune : Memphis is dat in ieder geval wel, maar ik dacht deze dus ook. Deze moest in het begin ook groeien bij mij, maar ik vind m nu prachtig. Heel lieflijk, romantisch en zwierig

24. In The Dark Places

And some of us returned,
And some of us did not

Punten: 46
Nom. 5
Hoogste Positie: nr. 1 van dix

Prachttrack van Let England Shake over het zware offensief in Vlaanderen, een keerpunt in de oorlogsgeschiedenis, waar zware verliezen werden geleden. Prachtig bezongen door Polly, een mooie ode aan de mannen die hun leven waagden in die grote Oorlog.

23. This Mess We're In

And thank you
(I don't think we will meet again) I don't think we will meet again

Punten: 46
Nom. 9

Best vaak genoemd, maar slechts 2 keer echt hoog, dit mysterieuze duet tussen Polly en Thom Yorke. Yorke doet ook nog op een paar andere tracks mee op het Stories album, zij het wat meer op de achtergrond. Ontzettend mooie track dus, vroeger vond ik m echt geweldig. Hun stemmen passen mooi samen en de muziek is ook ijl en prachtig! Ze zijn goed bevriend met elkaar btw.

22. Is This Desire?

Is this desire, enough enough
To lift us higher, to lift above ?

Punten: 48
Nom. 6

Hier moest ik in het begin niet veel van hebben, deze titel en eindtrack van dit album. De track hiervoor No Girl So Sweet vond ik dan wel weer geweldig. Nu is het wel een groot fave en een groeier gebleken, deze broeierige track, zeker in het refrein en wat een prachttekst ook. Zo zie je maar, ik had hetzelfde ook met One Line en Beautiful Feeling bv. Groeitracks dus, waar anderen meteen je oren invliegen

21. 50 Ft Queenie

I'll tell you my name
F-U-C-K
Fifty foot queenie
Force ten hurricane

Punten: 49
Nom. 5
Hoogste Positie: nr. 1 van andré

Ok, misschien een schoolvoorbeeld van waarom ze nooit getrouwd is geweest . Een stevige track van Rid of Me, sowieso wel haar ruigste album lijkt me. De song neigt zowaar naar grunge lijkt het wel. Ik kan me zo voorstellen dat mannen een beetje geïntimeerd zijn door haar, zeker met dit soort tracks en teksten

20. A Perfect Day Elise

She turned her back on him facing the frame
Said, "Listen Joe don't you come here again"

Punten: 54
Nom. 9
Hoogste Positie: 3

Deze had ik tock wel hoger verwacht, de sterke single van Is This Desire? met zijn surreële clip. Toch wel een soort doorbraak voor haar in die tijd geloof ik. Velen vonden dit album geen stap vooruit na To Bring You My Love, maar daar ben ik het niet mee eens. Dit is zeker een van mijn fave albums, heel artistiek! En natuurlijk is Elise ook een fijne en mysterieuse knaller, heerlijk dat gruizige gitaargeluid!

Elk nummer heeft bij iemand de top 10 gehaald.

19. The Community Of Hope

And here's god's deliverance center
A deli called M.L.K

Punten: 56
Nom. 9
Hoogste Positie: 6

De 2e en controversiële single van Hope Six. Wat een heerlijke track toch weer, deze openingstrack van dat album, met dat heerlijke rollende begin en een stevig kritische tekst. Een tekst waar ze op kwam tijdens een guided tour in de VS. Ze werd verweten slechts een eenzijdige en onvolledige versie van de feiten te presenteren. Maar dat maakt niet uit, genoeg om een stir te veroorzaken, en dat lijkt me ook de bedoeling

18. Big Exit

This world's crazy
Give me the gun

Punten: 67
Nom. 8
Hoogste Positie: nr. 1 van luigifort

En hier is dan mijn absolute en persoonlijke fave. Hier begon het dus voor mij in dat Berlijnse hostel. Wat een knaller van een begin, muzikaal gezien, maar zeker ook de tekst en hoe ze die declameert, prachtig en stevig!
Die gitaren snijden door alles heen, die pounding drums, maar ook toch nog een bepaalde lieflijkheid in het refrein. Wat een killertrack, en wat een killeralbum toch ook dat Stories

17. The Whores Hustle and the Hustlers Whore

Speak to me
Of your inner peace

Punten: 70
Nom. 11
Hoogste Positie: 6

Hoe bedoel je ruig, deze track kan zeker met de vorige concurreren Vanaf het begin al zeker ook een fave track van dat album. Heerlijk is hier de duistere sfeer en rollende en stevige gitaarwerk. Echt een heerlijke meezinger uh meeschreeuwer is dit. Een hoogtepunt op een album met veel hoogtepunten

16. Send His Love To Me

This love becomes a tether
This room becomes a cell

Punten: 74
Nom. 13
Hoogste Positie: 4

Een heerlijke song van To Bring You My Love. Met de afsluiter van dat album erbij 2 klassesongs achter elkaar eigenlijk. Er zit een heerlijk ritme in deze song en PJ shines hier met prachtige vocalen. Ze brengt deze nog steeds best vaak live ten gehore. Deze moest bij mij wel wat meer groeien dan de danser

15. The Dancer

He said fly with me touch the face of the true God
And then cry with joy at the depth of my love

Punten: 84
Nom. 10
Hoogste Positie: nr. 1 van Rudi S

En hier hebben we dan meteen die track, hier ook dus zij aan zij, mooi die dingen
Wat een fenomenale track is dit, dat vond ik vanaf het begin al, mijn fave track van het album ook. Wat een sfeer zet Polly hier neer, wat een magie in de muziek en wat gebruikt ze haar stem hier op een fantastische manier, eigenlijk ook een beetje zoals in de openingstrack.

14. The Wheel

Now you see them, now you don’t
Faces, limbs, a bouncing skull

Punten: 85
Nom. 13
Hoogste Positie: 5

De eerste track van haar laatste album die Polly met de wereld deelde en dat schiep hoge verwachtingen voor het album. Dit is zeker een van de beste tracks, wat een Epic met een heerlijk lang intro. Heerlijk die psychedelische gitaar en die erg fijne sax erdoorheen! Supertrack!

13. All And Everyone

Death was in the staring sun,
Fixing its eyes on everyone

Punten: 88
Nom. 8
Hoogste Positie: nr. 1 van motel matches

Bij mij op plek 16 geloof ik, maar waarom eigenlijk Behoort zeker tot mijn top 3 tracks van dat album. Prachtig verhalend mooi hoe Polly deze song brengt over de slag bij Gallipoli. Mooi het spel hier tussen de donkere verzen en het lichte (bevrijdings)refrein. B side The Nightingale heeft een zelfde soort outro als deze track, heerlijk!

12. Angelene

But I've heard there's joy untold 
Lays on that open road in front of me

Punten: 88
Nom. 14
Hoogste Positie: nr. 1 van choconas

Heerlijke track, deze opener van Is This Desire? Weemoedig als een wandeling langs een kalme zee op een mistroostige dag. Ik denk ook wel mijn fave van dat album, bij mij ook hier in de top 3 te vinden. Het heeft ook een bepaalde religieuze sfeer vind ik, een louterende song derhalve

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:44 uur

geplaatst: vandaag om 16:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.