Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #3 (The Cure)!
zoeken in:
0
geplaatst: 25 mei 2016, 22:39 uur
1. Time Has Told Me
2. Place to Be
3. Day is Done
4. Fruit Tree
5. Northern Sky
6. River Man
7. One of These Things First
8. Way to Blue*
Zoals je ziet, vind ik Five Leaves Left overduidelijk z'n beste plaat. Cello Song wordt hier dan ook erg gemist.
2. Place to Be
3. Day is Done
4. Fruit Tree
5. Northern Sky
6. River Man
8. Way to Blue*
Zoals je ziet, vind ik Five Leaves Left overduidelijk z'n beste plaat. Cello Song wordt hier dan ook erg gemist.
0
geplaatst: 26 mei 2016, 08:16 uur
1. River Man
2. Fruit Tree
3. Way to Blue *
4. Things Behind the Sun
5. Northern Sky
6. Hazey Jane I *
8. Time Has Told Me
2. Fruit Tree
3. Way to Blue *
4. Things Behind the Sun
5. Northern Sky
6. Hazey Jane I *
8. Time Has Told Me
0
geplaatst: 26 mei 2016, 10:19 uur
Alle 16 uitstekend, dus een volledig lijstje dit keer. FLL en BL zijn mijn favoriet, PM vind ik net wat minder, zoals wel blijkt uit mijn lijst.
1. Day is Done
2. Northern Sky
3. Way to Blue *
4. Hazey Jane II
5. River Man
6. The Thoughts of Mary Jane *
7. Time of no Reply *
8. Fruit Tree
9. Things Behind the Sun
10. At the Chime of a City Clock
11. Time Has Told Me
12. Place to Be
13. Poor Boy *
14. Hazey Jane I *
15. Pink Moon
16. One of These Things First
1. Day is Done
2. Northern Sky
3. Way to Blue *
4. Hazey Jane II
5. River Man
6. The Thoughts of Mary Jane *
7. Time of no Reply *
8. Fruit Tree
9. Things Behind the Sun
10. At the Chime of a City Clock
11. Time Has Told Me
12. Place to Be
13. Poor Boy *
14. Hazey Jane I *
15. Pink Moon
16. One of These Things First
0
geplaatst: 26 mei 2016, 10:59 uur
1. Northern Sky
2. Time Has Told Me
3. Hazey Jane I *
4. The Thoughts of Mary Jane *
5. Things Behind the Sun
6. At the Chime of a City Clock
8. Way to Blue *
2. Time Has Told Me
3. Hazey Jane I *
5. Things Behind the Sun
6. At the Chime of a City Clock
8. Way to Blue *
0
geplaatst: 27 mei 2016, 10:46 uur
1. Hazey Jane I
Wat een nummer, een van de mooiste teksten die ik ken, en het raakt me elke keer als een granaat. Zo melancholisch! When the winter is coming, can you sign up and leave.
2. Northern Sky
Prachtnummer ook! Ik krijg er altijd een magisch en kerstig gevoel van, ultiem lieflijk en zacht de muziek en stem. Would you love me through the winter, would you love 'til I'm dead.
3. River Man
Eerste nummer dat ik ooit hoorde van Nick, zoiets vergeet je niet meer. Ik had nog nooit zoiets gehoord. Ultiem herfstnummer, alsof je je bevindt in een eindeloos Engels landschap. Het stond op een chill out compilatie-cd, gratis bij een muziekblad (meteen ook mijn kennismaking met Fairport Convention's Who Knows Where The Time Goes). For when she thought of summer rain, calling for her mind again, she lost the pain, and stayed for more.
4. Hazey Jane II
Ultiem vrolijk en blij liedje met een lekkere groove. Er komt altijd weer een glimlach op mijn gezicht bij de laatste lange zin van het eerste couplet als zijn stem lichtjes overslaat. What will happen in the morning, when the world it gets so crowded that you can't look out the window in the morning.
5. At The Chime Of A City Clock
Wat een nummer weer! Je waant je in een donker regenachtig Londen ofzo. Een nummer dat steeds meer geheimen prijs geeft na vaker luisteren. Prachtig die strings en ik ben werkelijk zelden zo geschokt geweest als het moment waarop die sax binnenvalt, dat had ik nooit zien aankomen, maar is een prettige toevoeging. Typisch Drake-gitaargeluid ook in dit nummer.
The games you play make people say you're either weird or lonely.
6. The Thoughts Of Mary Jane
Ik heb een zwak voor die fluit op Bryter Layter. Sunday had misschien wel op 1 gestaan bij mij hier. Maar in dit nummer is die fluit ook te vinden. Prachtig mijmerend liedje weer van onze Nick alsof hij de mooie lente bezingt. Did she come from a strange world, leave her mind behind.
7. Day Is Done
Waarschijnlijk zijn bekendste nummer, had ook hoger gekund, maar ja wat is niet mooi van Nick. Het geeft me altijd een treurig gevoel, muzikaal en tekstueel op het oog en oor een eenvoudig liedje, maar wat een pracht. Now there's no time to start anew, now the party's through.
8. Way To Blue
Een mooike weer. Voor mij het broertje/zusje van Day Is Done. Er zit een soort berusting in.
Have you never heard a way to find the sun.
Wat een nummer, een van de mooiste teksten die ik ken, en het raakt me elke keer als een granaat. Zo melancholisch! When the winter is coming, can you sign up and leave.
2. Northern Sky
Prachtnummer ook! Ik krijg er altijd een magisch en kerstig gevoel van, ultiem lieflijk en zacht de muziek en stem. Would you love me through the winter, would you love 'til I'm dead.
3. River Man
Eerste nummer dat ik ooit hoorde van Nick, zoiets vergeet je niet meer. Ik had nog nooit zoiets gehoord. Ultiem herfstnummer, alsof je je bevindt in een eindeloos Engels landschap. Het stond op een chill out compilatie-cd, gratis bij een muziekblad (meteen ook mijn kennismaking met Fairport Convention's Who Knows Where The Time Goes). For when she thought of summer rain, calling for her mind again, she lost the pain, and stayed for more.
4. Hazey Jane II
Ultiem vrolijk en blij liedje met een lekkere groove. Er komt altijd weer een glimlach op mijn gezicht bij de laatste lange zin van het eerste couplet als zijn stem lichtjes overslaat. What will happen in the morning, when the world it gets so crowded that you can't look out the window in the morning.
5. At The Chime Of A City Clock
Wat een nummer weer! Je waant je in een donker regenachtig Londen ofzo. Een nummer dat steeds meer geheimen prijs geeft na vaker luisteren. Prachtig die strings en ik ben werkelijk zelden zo geschokt geweest als het moment waarop die sax binnenvalt, dat had ik nooit zien aankomen, maar is een prettige toevoeging. Typisch Drake-gitaargeluid ook in dit nummer.
The games you play make people say you're either weird or lonely.
6. The Thoughts Of Mary Jane
Ik heb een zwak voor die fluit op Bryter Layter. Sunday had misschien wel op 1 gestaan bij mij hier. Maar in dit nummer is die fluit ook te vinden. Prachtig mijmerend liedje weer van onze Nick alsof hij de mooie lente bezingt. Did she come from a strange world, leave her mind behind.
7. Day Is Done
Waarschijnlijk zijn bekendste nummer, had ook hoger gekund, maar ja wat is niet mooi van Nick. Het geeft me altijd een treurig gevoel, muzikaal en tekstueel op het oog en oor een eenvoudig liedje, maar wat een pracht. Now there's no time to start anew, now the party's through.
8. Way To Blue
Een mooike weer. Voor mij het broertje/zusje van Day Is Done. Er zit een soort berusting in.
Have you never heard a way to find the sun.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 10:50 uur
luigifort schreef:
3. River Man
3. River Man
Volgens mij een cd die rond 2000 bij Q magazine zat? Of Uncut? Het was ook mijn kennismaking met Drake.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 10:51 uur
herman schreef:
Volgens mij een cd die rond 2000 bij Q magazine zat? Of Uncut? Het was ook mijn kennismaking met Drake.
(quote)
Ik denk t wel. Volgens mij stond Moby er ook op met een nummer! Witte hoes ook geloof ik en dacht dat ie Essential Chillout heette.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 10:57 uur
Gevonden!
Various - Essential Chill Out (CD) at Discogs
Het nummer van Groove Armada vond ik ook leuk.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 10:58 uur
Edgar18 schreef:
Ten slotte plaats ik mezelf weer even achteraan de lijst.
Ten slotte plaats ik mezelf weer even achteraan de lijst.
Gaat dit wel goed? Casartelli staat achteraan de lijst...
0
geplaatst: 27 mei 2016, 11:04 uur
1. Day is Done
2. Northern Sky
3. At the Chime of a City Clock
4. Fruit Tree
5. Way to Blue *
6. River Man
7. Poor Boy *
8. The Thoughts of Mary Jane *
2. Northern Sky
4. Fruit Tree
5. Way to Blue *
6. River Man
7. Poor Boy *
8. The Thoughts of Mary Jane *
0
geplaatst: 27 mei 2016, 11:05 uur
1. Fruit Tree
2. River Man
5. Northern Sky
6. Day is Done
7. Time Has Told Me
8. Pink Moon
Moeilijk, alles is mooi eigenlijk..
2. River Man
5. Northern Sky
6. Day is Done
7. Time Has Told Me
8. Pink Moon
Moeilijk, alles is mooi eigenlijk..
0
geplaatst: 27 mei 2016, 11:05 uur
herman schreef:
Gevonden!
Gevonden!
Mooi

Als ik de tracklist zo zie herinner ik me ook meteen dat het mijn eerste kennismaking was met John Martyn, Goldfrapp en Spirit of Eden van Talk Talk

0
geplaatst: 27 mei 2016, 11:10 uur
herman schreef:
Gaat dit wel goed? Casartelli staat achteraan de lijst...
Gaat goed, vergeten die tekst van (ik denk) een vorige user weg te halen. Maar bedankt voor de oplettendheid!Gaat dit wel goed? Casartelli staat achteraan de lijst...
0
geplaatst: 27 mei 2016, 12:37 uur
1. Day is Done
2. At the Chime of a City Clock
3. Things Behind the Sun
4. River Man
5. The Thoughts of Mary Jane *
6. Poor Boy *
7. Northern Sky
8. Fruit Tree
3. Things Behind the Sun
4. River Man
5. The Thoughts of Mary Jane *
6. Poor Boy *
7. Northern Sky
8. Fruit Tree
0
geplaatst: 27 mei 2016, 12:50 uur
Heel lastig dit, ik ken weinig artiesten waarbij de kwaliteit van de nummers zo dicht op mekaar zit. 'Cello Song was normaal mijn nummer 1 geweest.
1. Things Behind the Sun
2. Hazey Jane II
3. Pink Moon
4. Time Has Told Me
5. At the Chime of a City Clock
6. Day is Done
7. Hazey Jane I
8. Thoughts of Mary Jane
1. Things Behind the Sun
2. Hazey Jane II
3. Pink Moon
4. Time Has Told Me
6. Day is Done
7. Hazey Jane I
8. Thoughts of Mary Jane
0
geplaatst: 27 mei 2016, 12:57 uur
Cello Song en Three Hours mijn persoonlijke favorieten
trilogie prachtige platen later pas op waarde geschat hij heeft het zelf niet mogen meemaken
1. Things Behind the Sun
2. River Man
3. Pink Moon
4. Time Has Told Me
6. Day is Done
7. Hazey Jane I
8. Fruit Tree
trilogie prachtige platen later pas op waarde geschat hij heeft het zelf niet mogen meemaken
1. Things Behind the Sun
2. River Man
3. Pink Moon
4. Time Has Told Me
6. Day is Done
7. Hazey Jane I
8. Fruit Tree
0
geplaatst: 27 mei 2016, 13:14 uur
Geen groot fan maar hij heeft best een paar mooie nummers gemaakt.
1. Day is Done
2. River Man
3. Pink Moon
4. Northern Sky
6. Things Behind the Sun
7. Time Has Told Me
8. Fruit Tree
1. Day is Done
2. River Man
3. Pink Moon
4. Northern Sky
6. Things Behind the Sun
7. Time Has Told Me
8. Fruit Tree
0
Telamon
geplaatst: 27 mei 2016, 14:19 uur
Ik heb zijn laatste twee lp's maar draai ze zelden. Het langer aanhalen van het laatste woord per regel irriteert me te snel. Verder zelfde conclusie als Laxus: geen fan, wel een aantal zeer fraaie nummers/klassiekers. Nothern Sky vind ik zijn magnus opus.
1 Northern Sky
2 Day is Done
3 Pink Moon
4 One of These Things First
5 Hazey Jane II
6 At the Chime of a City Clock
7 River Man
8 Poor Boy
1 Northern Sky
2 Day is Done
3 Pink Moon
4 One of These Things First
5 Hazey Jane II
6 At the Chime of a City Clock
7 River Man
8 Poor Boy
0
geplaatst: 27 mei 2016, 14:27 uur
1 . Northern Sky
2 . River Man
3 . Poor Boy
4 . Pink Moon
5 . Day Is Done
6 . Fruit Tree
7 . Things Behind The Sun
8 . Hazey Jane I
2 . River Man
3 . Poor Boy
4 . Pink Moon
5 . Day Is Done
6 . Fruit Tree
7 . Things Behind The Sun
8 . Hazey Jane I
0
geplaatst: 27 mei 2016, 15:42 uur
1. Northern Sky
3. Fruit Tree
4. River Man
5. Things Behind the Sun
6. Time of no Reply *
7. Pink Moon
8. Time Has Told Me
3. Fruit Tree
4. River Man
5. Things Behind the Sun
6. Time of no Reply *
7. Pink Moon
8. Time Has Told Me
0
geplaatst: 27 mei 2016, 15:46 uur
dynamo d schreef:
Mijn top 8 waarbij 'Cello Song (briljant) en Black Eyed Dog ook nog zouden hebben gehoord
'Cello Song had bij mij op 3 gestaan Mijn top 8 waarbij 'Cello Song (briljant) en Black Eyed Dog ook nog zouden hebben gehoord

0
geplaatst: 27 mei 2016, 22:45 uur
De lijnen zijn gesloten! Ik ga de laatste scores verwerken en daarna volgt de uitslag.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:03 uur
http://www.mp3hugger.com/wp-content/uploads/2012/11/Nick-Drake.jpg
GREATEST HITS OF NICK DRAKE - FINAL
Een mooie week ons onderdompelen in de muziek van Nick Drake zit er alweer op. Ik wil als eerste alle users die meegespeeld hebben hartelijk danken!
EttaJamesBrown, zaaf, dynamo d, Johnny Marr, Marco dB, johan de witt, ArthurDZ, luigifort, herman, musicfriek, arcade monkeys, laxus11, shinybeast, Telamon, 50tracks, crosskip, dank voor jullie finalelijstje!
Gezien het tijdstip en mijn huidige staat (net terug van een concertje van Jessy Lanza, biertjes gedronken, de hele week gewerkt) wordt het een iets bescheidener presentatie dat ik jullie normaliter voorschotel. Mijn excuses
.
GREATEST HITS OF NICK DRAKE - FINAL
Een mooie week ons onderdompelen in de muziek van Nick Drake zit er alweer op. Ik wil als eerste alle users die meegespeeld hebben hartelijk danken!
EttaJamesBrown, zaaf, dynamo d, Johnny Marr, Marco dB, johan de witt, ArthurDZ, luigifort, herman, musicfriek, arcade monkeys, laxus11, shinybeast, Telamon, 50tracks, crosskip, dank voor jullie finalelijstje!
Gezien het tijdstip en mijn huidige staat (net terug van een concertje van Jessy Lanza, biertjes gedronken, de hele week gewerkt) wordt het een iets bescheidener presentatie dat ik jullie normaliter voorschotel. Mijn excuses
.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:14 uur
Dat ken ik wel: de hele week werken en dan biertjes drinken. I'm your man.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:15 uur
16. Place to Be - 7 punten
Album: Pink Moon, hoogst genoteerd bij: Johnny Marr (2)
Door jullie spelleider toch maar toegevoegd aan de finale, op Johnny Marr na kon er echter niemand punten kwijt aan dit nummer.
15. Time of No Reply * - 11 punten
Album: Time of No Reply, hoogst genoteerd bij: zaaf (3)
Het enige nummer niet afkomstig van een regulier studioalbum kon weinig potten breken in deze finale.
14. One of These Things First - 12 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: Telamon (4)
13. Poor Boy * - 19 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: EttaJamesBrown (2)
12. Hazey Jane I * - 22 punten
Album: Bryter Layter, nummer één van: luigifort
Hier komen we de eerste nummer één tegen. Maar, ook al het derde Bryter Layter nummer op een rij. Deze plaat verloor geen enkele nominatie in de afvalronde waaruit opgemaakt kan worden dat deze plaat weinig tegenstanders kent. Grote voorstanders blijken echter ook schaars, al weet één nummer van dit album zich toch knap staande te houden in de top van het klassement. Maar daarover later nog meer.
11. The Thoughts of Mary Jane * - 24 punten
Album: Five Leaves Left, hoogst genoteerd bij: ArthurDZ, musicfriek (4)
Geen topscores, maar wel dusdanig vaak genoemd dat de top tien nog verdraaid dicht in de buurt kwam voor deze eerste Five Leaves Left nominatie.
Album: Pink Moon, hoogst genoteerd bij: Johnny Marr (2)
Door jullie spelleider toch maar toegevoegd aan de finale, op Johnny Marr na kon er echter niemand punten kwijt aan dit nummer.
15. Time of No Reply * - 11 punten
Album: Time of No Reply, hoogst genoteerd bij: zaaf (3)
Het enige nummer niet afkomstig van een regulier studioalbum kon weinig potten breken in deze finale.
14. One of These Things First - 12 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: Telamon (4)
13. Poor Boy * - 19 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: EttaJamesBrown (2)
12. Hazey Jane I * - 22 punten
Album: Bryter Layter, nummer één van: luigifort
Hier komen we de eerste nummer één tegen. Maar, ook al het derde Bryter Layter nummer op een rij. Deze plaat verloor geen enkele nominatie in de afvalronde waaruit opgemaakt kan worden dat deze plaat weinig tegenstanders kent. Grote voorstanders blijken echter ook schaars, al weet één nummer van dit album zich toch knap staande te houden in de top van het klassement. Maar daarover later nog meer.
11. The Thoughts of Mary Jane * - 24 punten
Album: Five Leaves Left, hoogst genoteerd bij: ArthurDZ, musicfriek (4)
Geen topscores, maar wel dusdanig vaak genoemd dat de top tien nog verdraaid dicht in de buurt kwam voor deze eerste Five Leaves Left nominatie.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:25 uur
10. Way to Blue * - 28 punten
Album: Five Leaves Left, hoogst genoteerd bij: Marco dB, johan de witt (3)
Op plek tien vinden we de hoogste niet automatisch genomineerde plaat. Met vier puntjes verschil verslaat Way to Blue albumgenoot Mary Jane.
09. Pink Moon - 32 punten
Album: Pink Moon, hoogst genoteerd bij: arcade monkeys, shinybeast, laxus11, Telamon (3)
Pink Moon was het laatste puntloze nummer en leek lange tijd af te stevenen op een (erg) troosteloze laatste plaats. Maar zie daar, tussen 12:50 en 14:19 zetten vier users op rij dit nummer op de derde plaats in hun toplijstje (zou het afgesproken werk zijn?). Vlak hierna kwam er nog een vierde plek van 50tracks overheen waardoor Pink Moon zich alsnog de top tien in vecht. Een prestatie die er vanochtend nog absoluut niet in leek te zitten.
08. Hazey Jane II - 32 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: arcade monkeys (2)
Evenveel punten als Pink Moon maar een net iets hogere toppositie in een lijstje zorgen ervoor dat Hazey Jane II het nipt wint van Pink Moon.
07. Time Has Told Me - 36 punten
Album: Five Leaves Left, nummer één van: Johnny Marr
Wie goed heeft opgelet weet dat Bryter Layter nog twee nummers in het spel heeft terwijl Pink Moon al aan zijn laatste song toe is. We kunnen dus wel constateren dat Five Leaves Left - waar ook dit schitterende Time Has Told Me op staat - de favoriete plaat van onze goegemeente is. Na deze nummer zeven maken we een flink sprongetje in punten.
Album: Five Leaves Left, hoogst genoteerd bij: Marco dB, johan de witt (3)
Op plek tien vinden we de hoogste niet automatisch genomineerde plaat. Met vier puntjes verschil verslaat Way to Blue albumgenoot Mary Jane.
09. Pink Moon - 32 punten
Album: Pink Moon, hoogst genoteerd bij: arcade monkeys, shinybeast, laxus11, Telamon (3)
Pink Moon was het laatste puntloze nummer en leek lange tijd af te stevenen op een (erg) troosteloze laatste plaats. Maar zie daar, tussen 12:50 en 14:19 zetten vier users op rij dit nummer op de derde plaats in hun toplijstje (zou het afgesproken werk zijn?). Vlak hierna kwam er nog een vierde plek van 50tracks overheen waardoor Pink Moon zich alsnog de top tien in vecht. Een prestatie die er vanochtend nog absoluut niet in leek te zitten.
08. Hazey Jane II - 32 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: arcade monkeys (2)
Evenveel punten als Pink Moon maar een net iets hogere toppositie in een lijstje zorgen ervoor dat Hazey Jane II het nipt wint van Pink Moon.
07. Time Has Told Me - 36 punten
Album: Five Leaves Left, nummer één van: Johnny Marr
Wie goed heeft opgelet weet dat Bryter Layter nog twee nummers in het spel heeft terwijl Pink Moon al aan zijn laatste song toe is. We kunnen dus wel constateren dat Five Leaves Left - waar ook dit schitterende Time Has Told Me op staat - de favoriete plaat van onze goegemeente is. Na deze nummer zeven maken we een flink sprongetje in punten.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:38 uur
06. Things Behind the Sun - 50 punten
Album: Pink Moon, nummer één van: zaaf, arcade monkeys, shinybeast
Just what you are beneath a star
That came to stay one rainy day
In autumn for free
Yes, be what you’ll be
Please beware of them that stare
They’ll only smile to see you while
Your time away
We zagen er nog niet veel maar hier zijn er drie tegelijk. Ik heb het natuurlijk over eerste plaatsen in de individuele lijstjes. Deze Pink Moon favoriet strandt net buiten de top vijf maar weet zich wel gesteund door een schare trouwe liefhebbers.
05. Fruit Tree - 51 punten
Album: Five Leaves Left, nummer één van: musicfriek
Life is but a memory
Happened long ago
Theatre full of sadness
For a long forgotten show
Seems so easy
Just to let it go on by
‘til you stop and wonder
Why you never wondered why
Één schamel puntje scheelde het met voorganger Things Behind the Sun. Ook dit nummer kent weer zo'n wonderschone tekst zoals alleen Nick Drake ze kon schrijven.
04. At the Chime of a City Clock - 54 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: Edgar18, crosskip (2)
In the light of a city square
Find out that face that’s fair
Keep it by your side
When the light of the city falls
You fly to the city walls
Take off with your bride
Ja, het was flink spannend tussen de nummers zes, vijf en vier. Uiteindelijk gaat deze City Clock er met plek vier vandoor. Een puike prestatie want dit nummer wist als enige in de top zeven geen enkele eerste plek te scoren. Wel waren er twee users die maar één nog iets mooier liedje konden vinden in Drake's arsenaal. Luigifort schreef er het volgende stukje over:
Album: Pink Moon, nummer één van: zaaf, arcade monkeys, shinybeast
Just what you are beneath a star
That came to stay one rainy day
In autumn for free
Yes, be what you’ll be
Please beware of them that stare
They’ll only smile to see you while
Your time away
We zagen er nog niet veel maar hier zijn er drie tegelijk. Ik heb het natuurlijk over eerste plaatsen in de individuele lijstjes. Deze Pink Moon favoriet strandt net buiten de top vijf maar weet zich wel gesteund door een schare trouwe liefhebbers.
05. Fruit Tree - 51 punten
Album: Five Leaves Left, nummer één van: musicfriek
Life is but a memory
Happened long ago
Theatre full of sadness
For a long forgotten show
Seems so easy
Just to let it go on by
‘til you stop and wonder
Why you never wondered why
Één schamel puntje scheelde het met voorganger Things Behind the Sun. Ook dit nummer kent weer zo'n wonderschone tekst zoals alleen Nick Drake ze kon schrijven.
04. At the Chime of a City Clock - 54 punten
Album: Bryter Layter, hoogst genoteerd bij: Edgar18, crosskip (2)
In the light of a city square
Find out that face that’s fair
Keep it by your side
When the light of the city falls
You fly to the city walls
Take off with your bride
Ja, het was flink spannend tussen de nummers zes, vijf en vier. Uiteindelijk gaat deze City Clock er met plek vier vandoor. Een puike prestatie want dit nummer wist als enige in de top zeven geen enkele eerste plek te scoren. Wel waren er twee users die maar één nog iets mooier liedje konden vinden in Drake's arsenaal. Luigifort schreef er het volgende stukje over:
En ik heb eigenlijk weinig aan hem toe te voegen. Een schitterend liedje over hoe een grote drukke stad (Londen in dit geval, zoals Drake ons in één van de eerste zinnen verteld) toch heel eenzaam en leeg kan zijn.
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:50 uur
03. Northern Sky - 73 punten
Album: Bryter Layter, nummer één van: ArthurDZ, Telamon, 50tracks, crosskip
I never felt magic crazy as this
I never saw moons knew the meaning of the sea
I never held emotion in the palm of my hand
Or felt sweet breezes in the top of a tree
But now you’re here
Brighten my northern sky
Die gekke laatste stemmers. Hielpen ze eerst Pink Moon al de top tien in, nu zorgen de laatste drie stemmers voor een flinke Northern Sky boost. Door deze laatste smak punten kwam dit nummer nog verdraaid dicht in de buurt van de nummer twee. Northern Sky is tevens het laatste Bryter Layter nummer, de topposities gaan daarmee automatisch naar Five Leaves Left.
Drake staat bekend om zijn liedjes met niet bepaald vrolijke teksten. Toch is deze Northern Sky daar een uitzondering op. Hoe hij zijn liedjes echt bedoeld heeft zullen we nooit weten maar uit de tekst van dit nummer maak ik toch wel op dat het hem bij het schrijven van dit nummer in ieder geval eens een keer wel voor de wind ging. Live beelden van Nick Drake zijn mij niet bekend en ook live materiaal is er weinig. Daarom maar dit clipje met een scene uit de romcom Serendipity. Ik vind het persoonlijk wel bij het liedje passen.
PS. Als je vriend/vriendin echt graag een romcom met je wil kijken dan is deze film nog best te doen!
Album: Bryter Layter, nummer één van: ArthurDZ, Telamon, 50tracks, crosskip
I never felt magic crazy as this
I never saw moons knew the meaning of the sea
I never held emotion in the palm of my hand
Or felt sweet breezes in the top of a tree
But now you’re here
Brighten my northern sky
Die gekke laatste stemmers. Hielpen ze eerst Pink Moon al de top tien in, nu zorgen de laatste drie stemmers voor een flinke Northern Sky boost. Door deze laatste smak punten kwam dit nummer nog verdraaid dicht in de buurt van de nummer twee. Northern Sky is tevens het laatste Bryter Layter nummer, de topposities gaan daarmee automatisch naar Five Leaves Left.
Drake staat bekend om zijn liedjes met niet bepaald vrolijke teksten. Toch is deze Northern Sky daar een uitzondering op. Hoe hij zijn liedjes echt bedoeld heeft zullen we nooit weten maar uit de tekst van dit nummer maak ik toch wel op dat het hem bij het schrijven van dit nummer in ieder geval eens een keer wel voor de wind ging. Live beelden van Nick Drake zijn mij niet bekend en ook live materiaal is er weinig. Daarom maar dit clipje met een scene uit de romcom Serendipity. Ik vind het persoonlijk wel bij het liedje passen.
PS. Als je vriend/vriendin echt graag een romcom met je wil kijken dan is deze film nog best te doen!
0
geplaatst: 27 mei 2016, 23:57 uur
02. Day is Done - 77 punten
Album: Five Leaves Left, nummer één van: EttaJamesBrown, johan de witt, herman, Edgar18, laxus11
When the day is done
Down to earth then sinks the sun
Along with everything that was lost and won
When the day is done
When the day is done
Hope so much your race will be all run
Then you find you jumped the gun
Have to go back where you begun
When the day is done
When the night is cold
Some get by but some get old
Just to show life’s not made of gold
When the night is cold
When the bird has flown
Got no-one to call your own
Got no place to call your home
When the bird has flown
When the game’s been fought
Newspaper blown accross the court
Lost much sooner than you would have thought
Now the game’s been fought
When the party’s through
Seems so very sad for you
Didn’t do the things you meant to do
Now there’s no time to start anew
Now the party’s through
When the day is done
When the day is done
De meeste nummer één posities, de verwachte winnaar (voor mij althans) en er toch niet met de eerste plek vandoor gaan. Sterker nog, de derde plek is uiteindelijk dichterbij gekomen dan de koppositie.
Voor mij persoonlijk is dit het mooiste liedje dat Nick Drake ons gaf. Een tekst die door merg en been gaat begeleid door enkel een akoestische gitaar en een string arrangement van Robert Kirby met wie Drake werkte aan dit album en opvolger Bryter Layter. Hartverscheurend mooi en één van de drie liedjes waarvan ik heb aangegeven dat ik deze graag op mijn begrafenis (wat hopelijk nog heel lang duurt!) gespeeld wil hebben.
Album: Five Leaves Left, nummer één van: EttaJamesBrown, johan de witt, herman, Edgar18, laxus11
When the day is done
When the day is done
When the day is done
Hope so much your race will be all run
Then you find you jumped the gun
Have to go back where you begun
When the day is done
When the night is cold
Some get by but some get old
Just to show life’s not made of gold
When the night is cold
When the bird has flown
Got no-one to call your own
Got no place to call your home
When the bird has flown
When the game’s been fought
Newspaper blown accross the court
Lost much sooner than you would have thought
Now the game’s been fought
When the party’s through
Seems so very sad for you
Didn’t do the things you meant to do
Now there’s no time to start anew
Now the party’s through
When the day is done
When the day is done
De meeste nummer één posities, de verwachte winnaar (voor mij althans) en er toch niet met de eerste plek vandoor gaan. Sterker nog, de derde plek is uiteindelijk dichterbij gekomen dan de koppositie.
Voor mij persoonlijk is dit het mooiste liedje dat Nick Drake ons gaf. Een tekst die door merg en been gaat begeleid door enkel een akoestische gitaar en een string arrangement van Robert Kirby met wie Drake werkte aan dit album en opvolger Bryter Layter. Hartverscheurend mooi en één van de drie liedjes waarvan ik heb aangegeven dat ik deze graag op mijn begrafenis (wat hopelijk nog heel lang duurt!) gespeeld wil hebben.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.