Muziek / Muziekgames / De Site / Algemeen / You'll be hearing from me baby, long after I'm gone: Greatest hits van Leonard Cohen (RIP)
zoeken in:
0
Misterfool
geplaatst: 21 november 2016, 18:14 uur
1. Famous Blue Raincoat
2. Who By Fire
3. You Want It Darker
4. Master Song
5. Dress Rehearsal Rag
6. Everybody Knows
7. Suzanne
8. Anthem
9. Avalanche
10. The Partisan
11. Treaty
12. Joan of Arc
13. Closing Time
14. Hallelujah
15. Take this Waltz
16. Last Year's Man
17. So long, Marianne
18. Chelsea Hotel No 2
19. I'm your man.
20. Bird on a Wire.
2. Who By Fire
3. You Want It Darker
4. Master Song
5. Dress Rehearsal Rag
6. Everybody Knows
7. Suzanne
8. Anthem
9. Avalanche
10. The Partisan
11. Treaty
12. Joan of Arc
13. Closing Time
14. Hallelujah
15. Take this Waltz
16. Last Year's Man
17. So long, Marianne
18. Chelsea Hotel No 2
19. I'm your man.
20. Bird on a Wire.
0
geplaatst: 21 november 2016, 18:41 uur
1. Famous Blue Raincoat
2. Who By Fire
3. Avalanche
4. The Partisan
5. Suzanne
6. You Want It Darker
7. Hey, That's No Way To Say Goodbye
8. The Stranger Song
9. Take This Waltz
10. Last Year's Man
11. One of Us Cannot Be Wrong
12. Hallelujah
13. The Future
14. Bird on a Wire
15. Sisters of Mercy
16. Joan of Arc
17. Treaty
18. Seems So Long Ago, Nancy
19. First We Take Manhattan
20. Chelsea Hotel No. 2
2. Who By Fire
3. Avalanche
4. The Partisan
5. Suzanne
6. You Want It Darker
7. Hey, That's No Way To Say Goodbye
8. The Stranger Song
9. Take This Waltz
10. Last Year's Man
11. One of Us Cannot Be Wrong
12. Hallelujah
13. The Future
14. Bird on a Wire
15. Sisters of Mercy
16. Joan of Arc
17. Treaty
18. Seems So Long Ago, Nancy
19. First We Take Manhattan
20. Chelsea Hotel No. 2
1
Yann Samsa
geplaatst: 21 november 2016, 20:05 uur
Sandokan-veld schreef:
PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT: Ik verschuif de deadline een dag, naar dinsdagavond 20:00 uur. Goede gelegenheid voor de mensen in tijdnood om alsnog een lijstje aan te leveren?
PUBLIC SERVICE ANNOUNCEMENT: Ik verschuif de deadline een dag, naar dinsdagavond 20:00 uur. Goede gelegenheid voor de mensen in tijdnood om alsnog een lijstje aan te leveren?
Of om nog snel mijn lijstje aan te passen als gevolg van het herdraaien van z'n disco de afgelopen dagen...

1. Famous Blue Raincoat
2. Avalanche
3. Suzanne
4. Hallelujah
5. Dress Rehearsal Rag
6. Master Song
7. Chelsea Hotel No. 2
8. Last Year's Man
9. The Stranger Song
10. Who By Fire
11. If It Be Your Will
12. Hey, That's No Way To Say Goodbye
13. Dance Me To The End Of Love
14. Teachers
15. Story Of Isaac
16. Joan Of Arc
17. Treaty
18. You Want It Darker
19. Bird On A Wire
20. Sisters Of Mercy
0
geplaatst: 21 november 2016, 22:46 uur
1. Avalanche
2. Suzanne
3. Famous Blue Raincoat
4. Take This Waltz
5. So Long, Marianne*
6. Dance Me to the End of Love
7. Anthem*
8. Seems So Long Ago, Nancy*
9. Last Year's Man*
10. You Want It Darker
11. Who By Fire
12. Bird On a Wire
13. Chelsea Hotel No. 2
14. Hallelujah
15. First We Take Manhattan
16. Joan Of Arc*
17. The Partisan
18. Everybody Knows
19. Sisters Of Mercy*
20. Treaty*
Helaas geen gelegenheid meer om alles nog een keer extra te beluisteren.
2. Suzanne
3. Famous Blue Raincoat
4. Take This Waltz
5. So Long, Marianne*
6. Dance Me to the End of Love
7. Anthem*
8. Seems So Long Ago, Nancy*
9. Last Year's Man*
10. You Want It Darker
11. Who By Fire
12. Bird On a Wire
13. Chelsea Hotel No. 2
14. Hallelujah
15. First We Take Manhattan
16. Joan Of Arc*
17. The Partisan
18. Everybody Knows
19. Sisters Of Mercy*
20. Treaty*
Helaas geen gelegenheid meer om alles nog een keer extra te beluisteren.
0
geplaatst: 22 november 2016, 20:00 uur
1. Avalanche
2. Famous Blue Raincoat
3. So Long, Marianne
4. The Partisan
5. You Want It Darker
6. Ain't No Cure for Love
7. Bird On A Wire
8. Joan of Arc
9. Last Year's Man
10. Suzanne
11. Hey, That's No Way To Say Goodbye
12. Master Song
13. First We Take Manhattan
14. Teachers
15. Who By Fire
2. Famous Blue Raincoat
3. So Long, Marianne
4. The Partisan
5. You Want It Darker
6. Ain't No Cure for Love
7. Bird On A Wire
8. Joan of Arc
9. Last Year's Man
10. Suzanne
11. Hey, That's No Way To Say Goodbye
12. Master Song
13. First We Take Manhattan
14. Teachers
15. Who By Fire
0
geplaatst: 22 november 2016, 20:22 uur
Wasn't it a long way down? -- De uitslag
20.Dress Rehearsal Rag
"But you've used up all your coupons
Except the one that seems
To be written on your wrist
Along with several thousand dreams..."
7 noteringen, 97 punten.
Misschien wel het ultieme depressie-nummer op een plaat die meerdere zulke kandidaten heeft. Een lange scheldpartij van een man tegen zijn eigen spiegelbeeld. Zelfs Cohen had het er moeilijk mee, en heeft het nummer na het uitkomen van de plaat kennelijk nooit meer live gespeeld. Wij hadden er wel wat mee, zo blijkt, en stemden het met de hekken over de sloot de top twintig in.
19. Dance Me To The End Of Love
"Dance me to the children who are asking to be born
Dance me through the curtains that our kisses have outworn
Raise a tent of shelter now, though every thread is torn
Dance me to the end of love..."
10 noteringen, 100 punten
Hartverwarmend romantisch, voor een song die kennelijk is geïnspireerd door de Holocaust. Magere Hein staat zoals altijd in de schaduw te wachten met zijn zeis, totdat de dans is volbracht. Desalniettemin met zijn Grieks aandoende ritme misschien één van zijn meest geslaagde popliedjes, met als kers op de taart het 'lalala'-koortje waar het me eenvoudigweg niet bij lukt er een hekel aan te hebben.
18. First We Take Manhattan
"Well it's Father's Day, and everybody's wounded..."
12 noteringen, 102 punten
De meeste folkzangers die zichzelf in de jaren tachtig opnieuw uitvonden met behulp van synthesizers en drumcomputers klonken vooral tragisch en verloren. Cohen zit juist in zijn kracht als hij tragisch en verloren is, dus misschien zou het geen verrassing moeten zijn dat deze makeover zo goed werkte. Verrekte catchy zelfs. Als een soort liefdesbaby van de Pet Shop Boys en Satan laat Cohen ons tegelijkertijd swingen en wanhopen over het bestaan.
20.Dress Rehearsal Rag
"But you've used up all your coupons
Except the one that seems
To be written on your wrist
Along with several thousand dreams..."
7 noteringen, 97 punten.
Misschien wel het ultieme depressie-nummer op een plaat die meerdere zulke kandidaten heeft. Een lange scheldpartij van een man tegen zijn eigen spiegelbeeld. Zelfs Cohen had het er moeilijk mee, en heeft het nummer na het uitkomen van de plaat kennelijk nooit meer live gespeeld. Wij hadden er wel wat mee, zo blijkt, en stemden het met de hekken over de sloot de top twintig in.
19. Dance Me To The End Of Love
"Dance me to the children who are asking to be born
Dance me through the curtains that our kisses have outworn
Raise a tent of shelter now, though every thread is torn
Dance me to the end of love..."
10 noteringen, 100 punten
Hartverwarmend romantisch, voor een song die kennelijk is geïnspireerd door de Holocaust. Magere Hein staat zoals altijd in de schaduw te wachten met zijn zeis, totdat de dans is volbracht. Desalniettemin met zijn Grieks aandoende ritme misschien één van zijn meest geslaagde popliedjes, met als kers op de taart het 'lalala'-koortje waar het me eenvoudigweg niet bij lukt er een hekel aan te hebben.
18. First We Take Manhattan
"Well it's Father's Day, and everybody's wounded..."
12 noteringen, 102 punten
De meeste folkzangers die zichzelf in de jaren tachtig opnieuw uitvonden met behulp van synthesizers en drumcomputers klonken vooral tragisch en verloren. Cohen zit juist in zijn kracht als hij tragisch en verloren is, dus misschien zou het geen verrassing moeten zijn dat deze makeover zo goed werkte. Verrekte catchy zelfs. Als een soort liefdesbaby van de Pet Shop Boys en Satan laat Cohen ons tegelijkertijd swingen en wanhopen over het bestaan.
0
geplaatst: 22 november 2016, 21:06 uur
17. Bird on the Wire
"Like a bird on the wire
Like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free..."
11 noteringen, 103 punten
Sleutelsong in het oeuvre van Cohen, zoals de meeste van zijn beste nummers even simpel als raak. Tot zijn laatste tour een vaste waarde in zijn liveset, en door talloze artiesten gecoverd, niet de minste overigens: Johnny Cash, Tim Hardin en Joe Cocker zijn niet eens de enige grote namen die zich aan het nummer gewaagd hebben. Toch kunnen weinige versies zich meten met de kale intimiteit van de meester zelf.
16. Last Year's Man
"And we read from pleasant Bibles that are bound in blood and skin
That the wilderness is gathering
All its children back again"
12 noteringen, 103 punten
Op wat toch één van de mistroostige plaatkanten moet zijn uit de geschiedenis, valt dit nummer op, of juist niet, als een wat stroperige meditatie over verval, erotiek en godsdienst zonder echt refrein. Zelf had ik het - moet ik bekennen- dan ook nooit per se als een hoogtepunt van zijn discografie gezien, maar jullie dachten daar blijkbaar anders over en beloonden het met een mooie zestiende plaats.
15. Master Song
"And your love is some dust in an old man's cough
Who is tapping his foot to a tune,
And your thighs are a ruin, you want too much,
Let's say you came back some time too soon..."
8 noteringen, 107 punten
De eerste van vijf noteringen van zijn debuut, wat alleszins trouwens nog best meevalt. Spookachtig nummer waar zoals gewoonlijk religieuze beeldspraak en erotiek weer een hoofdrol spelen. Cohens stem is donker maar krachtig, zo in de mix gezet dat het wel uit de binnenkant van je eigen oren lijkt te komen. De productie is hier sowieso een meerwaarde - lang geen gegeven op lp's van Cohen- met de jazzy blazers en gitaren die Cohen bijstaan terwijl hij zijn koortsige tirade verder voortjaagt door de schermering.
"Like a bird on the wire
Like a drunk in a midnight choir
I have tried in my way to be free..."
11 noteringen, 103 punten
Sleutelsong in het oeuvre van Cohen, zoals de meeste van zijn beste nummers even simpel als raak. Tot zijn laatste tour een vaste waarde in zijn liveset, en door talloze artiesten gecoverd, niet de minste overigens: Johnny Cash, Tim Hardin en Joe Cocker zijn niet eens de enige grote namen die zich aan het nummer gewaagd hebben. Toch kunnen weinige versies zich meten met de kale intimiteit van de meester zelf.
16. Last Year's Man
"And we read from pleasant Bibles that are bound in blood and skin
That the wilderness is gathering
All its children back again"
12 noteringen, 103 punten
Op wat toch één van de mistroostige plaatkanten moet zijn uit de geschiedenis, valt dit nummer op, of juist niet, als een wat stroperige meditatie over verval, erotiek en godsdienst zonder echt refrein. Zelf had ik het - moet ik bekennen- dan ook nooit per se als een hoogtepunt van zijn discografie gezien, maar jullie dachten daar blijkbaar anders over en beloonden het met een mooie zestiende plaats.
15. Master Song
"And your love is some dust in an old man's cough
Who is tapping his foot to a tune,
And your thighs are a ruin, you want too much,
Let's say you came back some time too soon..."
8 noteringen, 107 punten
De eerste van vijf noteringen van zijn debuut, wat alleszins trouwens nog best meevalt. Spookachtig nummer waar zoals gewoonlijk religieuze beeldspraak en erotiek weer een hoofdrol spelen. Cohens stem is donker maar krachtig, zo in de mix gezet dat het wel uit de binnenkant van je eigen oren lijkt te komen. De productie is hier sowieso een meerwaarde - lang geen gegeven op lp's van Cohen- met de jazzy blazers en gitaren die Cohen bijstaan terwijl hij zijn koortsige tirade verder voortjaagt door de schermering.
0
geplaatst: 22 november 2016, 21:25 uur
Wat is eigenlijk de volgorde van de nummers die de top20 niet gehaald hebben?
1
geplaatst: 22 november 2016, 21:29 uur
14. Everybody Knows
"Everybody knows the deal is rotten
Old Black Joe's still pickin' cotton
For your ribbons and bows
And everybody knows..."
9 noteringen, 108 punten
De nummer 1 van johan de witt en dix
Duidelijk één van zijn meest 'quotable' teksten, ik had bij letterlijk blind een stukje kunnen copy-pasten van de songtekst voor hierboven. Dit hilarische stukje cynisme incasseerde weinig tegenstemmen in dit spel, maar moest het wel van een paar hoge scores hebben (twee nummer één positie) om het tot deze top twintig te schoppen.
13. The Future
"The blizzard of the world
has crossed the threshold
and it has overturned
the order of the soul...
When they said, Repent! Repent!
I wonder what they meant..."
11 noteringen, 112 punten
De nummer 1 van EttaJamesBrown
We verlaten het sarcastische en betreden het terrein van het ronduit apocalyptische. Maar dan wel met een fijne swingende band en een heerlijk catchy refrein, want van een beetje contrast is Cohen nooit vies geweest. Waar het vorige nummer het grotendeels moest hebben van een paar liefhebbers, sprokkelde deze titeltrack van zijn negende studioplaat hier en daar zijn puntjes binnen, om uiteindelijk pessimistisch mokkend te eindigen op een bijna eng passende dertiende plaats.
12. Chelsea Hotel No 2
"Those were the reasons, and that was New York
We were running for the money and the flesh
And that was called love for the workers in song
Probably still is for those of them left..."
13 noteringen, 119 punten
De nummer 1 van aERodynamIC
Nummer dat zijn bekendheid misschien nog meer te danken heeft aan het achterliggende verhaal dan aan het hitsucces. Cohen bekende indertijd doodleuk vanaf het podium dat het beschreven vluggertje in een hotelkamer er één was tussen hem en de latere rock 'n roll-dode Janis Joplin. Cohen vond dit later zelf ook wel erg indiscreet (hij zij ook: 'ik denk niet dat zij het erg had gevonden, maar mijn moeder wel'), hoe dan ook hebben jullie goed gezien dat dit nummer veel meer is dan voer voor de roddelbladen. Ondanks Cohens wat kille kwalificatie van de vrouw als 'fallen robin' in de laatste regels, druipt het nummer van een genegenheid die op de juiste momenten echt naar de keel kan grijpen.
"Everybody knows the deal is rotten
Old Black Joe's still pickin' cotton
For your ribbons and bows
And everybody knows..."
9 noteringen, 108 punten
De nummer 1 van johan de witt en dix
Duidelijk één van zijn meest 'quotable' teksten, ik had bij letterlijk blind een stukje kunnen copy-pasten van de songtekst voor hierboven. Dit hilarische stukje cynisme incasseerde weinig tegenstemmen in dit spel, maar moest het wel van een paar hoge scores hebben (twee nummer één positie) om het tot deze top twintig te schoppen.
13. The Future
"The blizzard of the world
has crossed the threshold
and it has overturned
the order of the soul...
When they said, Repent! Repent!
I wonder what they meant..."
11 noteringen, 112 punten
De nummer 1 van EttaJamesBrown
We verlaten het sarcastische en betreden het terrein van het ronduit apocalyptische. Maar dan wel met een fijne swingende band en een heerlijk catchy refrein, want van een beetje contrast is Cohen nooit vies geweest. Waar het vorige nummer het grotendeels moest hebben van een paar liefhebbers, sprokkelde deze titeltrack van zijn negende studioplaat hier en daar zijn puntjes binnen, om uiteindelijk pessimistisch mokkend te eindigen op een bijna eng passende dertiende plaats.
12. Chelsea Hotel No 2
"Those were the reasons, and that was New York
We were running for the money and the flesh
And that was called love for the workers in song
Probably still is for those of them left..."
13 noteringen, 119 punten
De nummer 1 van aERodynamIC
Nummer dat zijn bekendheid misschien nog meer te danken heeft aan het achterliggende verhaal dan aan het hitsucces. Cohen bekende indertijd doodleuk vanaf het podium dat het beschreven vluggertje in een hotelkamer er één was tussen hem en de latere rock 'n roll-dode Janis Joplin. Cohen vond dit later zelf ook wel erg indiscreet (hij zij ook: 'ik denk niet dat zij het erg had gevonden, maar mijn moeder wel'), hoe dan ook hebben jullie goed gezien dat dit nummer veel meer is dan voer voor de roddelbladen. Ondanks Cohens wat kille kwalificatie van de vrouw als 'fallen robin' in de laatste regels, druipt het nummer van een genegenheid die op de juiste momenten echt naar de keel kan grijpen.
0
geplaatst: 22 november 2016, 21:30 uur
Justus18 schreef:
Zal ik als laatste plaatsen om de eventuele spanning niet te doorbreken

0
geplaatst: 22 november 2016, 21:43 uur
11. Take This Waltz
"And I'll dance with you in Vienna
I'll be wearing a river's disguise
The hyacinth wild on my shoulder
My mouth on the dew of your thighs..."
11 noteringen, 123 punten
De hoogste alweer van drie notities in de top twintig van 'I'm Your Man'. Tussen de beats en synthesizers op die plaat is deze bewerking van een gedicht van Lorca dan weer een beetje een vreemde eend in de bijt. Een van de slechts twee nummers in deze top twintig waarbij de tekst niet goeddeels van zijn eigen hand is, maar je zou het verschil nooit merken als je het niet wist.
10. Hallelujah
"But you don't really care for music, do ya?"
De nummer 1 van Renoir
Toch een top tien-notering voor het enige echte Sky Radio-cliché van Leonard Cohen (al kennen wellicht meer mensen het in de versie van Jeff Buckley). Zelfs de meester zelf gaf ooit aan dat het eigenlijk wel welletjes was met alle covers van dit nummer. Desondanks een erkenning hier als één van zijn beste composities. Terecht? Ik vind van wel. Een teveel aan airplay kan niet verpesten hoe fenomenaal Cohens obsessies met erotiek, spiritualiteit en berouw hier samenkomen in een nummer waar iedereen wel iets uit kan halen.
9. You Want It Darker
"They’re lining up the prisoners and
The guards are taking aim
I struggled with some demons
They were middle-class and tame..."
13 noteringen, 153 punten
Voor de titel 'zwanenzang van de eeuw tot nu toe' zal Cohen natuurlijk moeten concurreren met 'Blackstar', maar de liefde die jullie toonden in dit spel voor zijn laatste album, en dan vooral dit nummer, zal hopelijk een kleine glimlach op het gezicht van de meester brengen op zijn plekje in het hypothetische hiernamaals. Voor dit nummer is meer te zeggen dan alleen dat het zijn laatste wapenfeit is. Vooral de productie van Patrick Leonard tilt het nummer boven het gemiddelde uit. Leonard (ook bekend van zijn werk met Madonna, om maar even een bruggetje naar het andere Greatest Hits-topic te slaan voor ArthurDZ) kiest voor Gregoriaanse mannenzang bij een artiest die zijn hele leven de voorkeur gaf aan vrouwelijke backing vocals. Het werkt zo goed, dat het alleen daarom al zonde is dat er nooit meer een nieuwe plaat zal komen.
"And I'll dance with you in Vienna
I'll be wearing a river's disguise
The hyacinth wild on my shoulder
My mouth on the dew of your thighs..."
De hoogste alweer van drie notities in de top twintig van 'I'm Your Man'. Tussen de beats en synthesizers op die plaat is deze bewerking van een gedicht van Lorca dan weer een beetje een vreemde eend in de bijt. Een van de slechts twee nummers in deze top twintig waarbij de tekst niet goeddeels van zijn eigen hand is, maar je zou het verschil nooit merken als je het niet wist.
10. Hallelujah
"But you don't really care for music, do ya?"
De nummer 1 van Renoir
Toch een top tien-notering voor het enige echte Sky Radio-cliché van Leonard Cohen (al kennen wellicht meer mensen het in de versie van Jeff Buckley). Zelfs de meester zelf gaf ooit aan dat het eigenlijk wel welletjes was met alle covers van dit nummer. Desondanks een erkenning hier als één van zijn beste composities. Terecht? Ik vind van wel. Een teveel aan airplay kan niet verpesten hoe fenomenaal Cohens obsessies met erotiek, spiritualiteit en berouw hier samenkomen in een nummer waar iedereen wel iets uit kan halen.
9. You Want It Darker
"They’re lining up the prisoners and
The guards are taking aim
I struggled with some demons
They were middle-class and tame..."
13 noteringen, 153 punten
Voor de titel 'zwanenzang van de eeuw tot nu toe' zal Cohen natuurlijk moeten concurreren met 'Blackstar', maar de liefde die jullie toonden in dit spel voor zijn laatste album, en dan vooral dit nummer, zal hopelijk een kleine glimlach op het gezicht van de meester brengen op zijn plekje in het hypothetische hiernamaals. Voor dit nummer is meer te zeggen dan alleen dat het zijn laatste wapenfeit is. Vooral de productie van Patrick Leonard tilt het nummer boven het gemiddelde uit. Leonard (ook bekend van zijn werk met Madonna, om maar even een bruggetje naar het andere Greatest Hits-topic te slaan voor ArthurDZ) kiest voor Gregoriaanse mannenzang bij een artiest die zijn hele leven de voorkeur gaf aan vrouwelijke backing vocals. Het werkt zo goed, dat het alleen daarom al zonde is dat er nooit meer een nieuwe plaat zal komen.
1
geplaatst: 22 november 2016, 21:55 uur
8. Who By Fire
"Who in your merry-merry month of may
Who by very slow decay
And who shall I say is calling?"
14 noteringen, 154 punten
Grappige songtekst, op een bepaalde manier. Maar natuurlijk weer gebaseerd op een of ander Hebreeuws gebed. Het kan ook nooit normaal. Tevens: kort, voor een nummer van Cohen, en toch stemden we dit vrij abstracte, verraderlijk eenvoudige miniatuurtje met zijn allen naar een comfortabele top tien-plek. Tevens de hoogste notering die door niemand op nummer 1 was gezet.
7. Hey, That's no Way To Say Goodbye
"You know my love goes with you, as your love stays with me
It's just the way it changes like the shoreline and the sea
But let's not talk of love or chains, and things we can't untie..."
12 noteringen, 157 punten
De nummer 1 van Justus18 en DjFrankie
Van een emotionele naaktheid waar van de songs tot nu toe in deze lijst misschien zelfs alleen 'Bird On A Wire' aan kan tippen, waar dit nummer ook die irritante mondharp mee gemeen heeft. Verder geen klachten. Cohen toont zich hier een geboren folkzanger en poëet, en, misschien nog belangrijker, in staat die twee werelden tot elkaar te brengen. Alleen de titel van dit nummer opent al zo'n rijkheid aan belevingswerelden dat het verder gewoon achteruitzitten is, en genieten, en op het einde een keer plechtig knikken en denken: damn, die Cohen heeft de menselijke psyche echt doorgehad, zeg.
"Who in your merry-merry month of may
Who by very slow decay
And who shall I say is calling?"
14 noteringen, 154 punten
Grappige songtekst, op een bepaalde manier. Maar natuurlijk weer gebaseerd op een of ander Hebreeuws gebed. Het kan ook nooit normaal. Tevens: kort, voor een nummer van Cohen, en toch stemden we dit vrij abstracte, verraderlijk eenvoudige miniatuurtje met zijn allen naar een comfortabele top tien-plek. Tevens de hoogste notering die door niemand op nummer 1 was gezet.
7. Hey, That's no Way To Say Goodbye
"You know my love goes with you, as your love stays with me
It's just the way it changes like the shoreline and the sea
But let's not talk of love or chains, and things we can't untie..."
12 noteringen, 157 punten
De nummer 1 van Justus18 en DjFrankie
Van een emotionele naaktheid waar van de songs tot nu toe in deze lijst misschien zelfs alleen 'Bird On A Wire' aan kan tippen, waar dit nummer ook die irritante mondharp mee gemeen heeft. Verder geen klachten. Cohen toont zich hier een geboren folkzanger en poëet, en, misschien nog belangrijker, in staat die twee werelden tot elkaar te brengen. Alleen de titel van dit nummer opent al zo'n rijkheid aan belevingswerelden dat het verder gewoon achteruitzitten is, en genieten, en op het einde een keer plechtig knikken en denken: damn, die Cohen heeft de menselijke psyche echt doorgehad, zeg.
0
geplaatst: 22 november 2016, 21:58 uur
Mooie notering voor You Want It Darker, had ik niet zó hoog verwacht!
0
geplaatst: 22 november 2016, 22:04 uur
6. The Partisan
"Oh, the wind, the wind is blowing
Through the graves the wind is blowing..."
13 noteringen, 165 punten
De nummer 1 van luigifort
Opvallende hoog geëindigde cover tussen in de toplijst van een artiest die toch vaak voornamelijk vanwege zijn kunde als songwriter wordt geroemd. Toch is 'The Partisan', in de oorspronkelijke Franse versie het lijflied van het verzet tijdens WOII, in de loop der jaren een echte Cohen-klassieker geworden. Tevens het hoogst genoteerde liedje van zijn tweede plaat.
5. Sisters Of Mercy
"Yes, you who must leave everything that you cannot control
It begins with your family, but soon it comes around to your soul"
17 noteringen, 168 punten
De nummer 1 van ArthurDZ
4. So Long, Marianne
"I used to think I was some kind of Gypsy boy
Before I let you take me home..."
15 noteringen, 175 punten
De nummer 1 van laxus11
Deze twee pakken we even samen, want: allebei van hun debuut, en beide nummers die ik niet had opgenomen in de startlijst van dit spel. Dat lieten jullie niet over jullie kant gaan (ikzelf ook niet, trouwens), en uiteindelijk haalden de nummers zelfs de top 5.
'Sisters of Mercy' is een verslag van een toevallige ontmoeting van Cohen met twee zussen tijdens een tour in Canada. Zelden zal genegenheid (grenzend aan liefde) zo intiem en treffend zijn neergezet als hier. Cohen noemde het zelf één van de makkelijkste nummers die hij ooit schreef.
'So Long, Marianne' is uitbundiger, en dat mag ook wel: het nummer gaat over de vrouw waar Cohen het grootste deel van de sixties mee zou doorbrengen. Deze bitterzoete afscheidsbrief is nog aangrijpender als je weet dat Cohen eerder dit jaar ook een echte afscheidsbrief aan haar schreef, toen hij hoorde dat ze stervende was. Een verhaal dat de moeite waard is om te googlen, mocht je het nog niet ergens hebben gelezen. Voor mij blijft dit één van Cohens allermooiste nummers.
"Oh, the wind, the wind is blowing
Through the graves the wind is blowing..."
13 noteringen, 165 punten
De nummer 1 van luigifort
Opvallende hoog geëindigde cover tussen in de toplijst van een artiest die toch vaak voornamelijk vanwege zijn kunde als songwriter wordt geroemd. Toch is 'The Partisan', in de oorspronkelijke Franse versie het lijflied van het verzet tijdens WOII, in de loop der jaren een echte Cohen-klassieker geworden. Tevens het hoogst genoteerde liedje van zijn tweede plaat.
5. Sisters Of Mercy
"Yes, you who must leave everything that you cannot control
It begins with your family, but soon it comes around to your soul"
17 noteringen, 168 punten
De nummer 1 van ArthurDZ
4. So Long, Marianne
"I used to think I was some kind of Gypsy boy
Before I let you take me home..."
15 noteringen, 175 punten
De nummer 1 van laxus11
Deze twee pakken we even samen, want: allebei van hun debuut, en beide nummers die ik niet had opgenomen in de startlijst van dit spel. Dat lieten jullie niet over jullie kant gaan (ikzelf ook niet, trouwens), en uiteindelijk haalden de nummers zelfs de top 5.
'Sisters of Mercy' is een verslag van een toevallige ontmoeting van Cohen met twee zussen tijdens een tour in Canada. Zelden zal genegenheid (grenzend aan liefde) zo intiem en treffend zijn neergezet als hier. Cohen noemde het zelf één van de makkelijkste nummers die hij ooit schreef.
'So Long, Marianne' is uitbundiger, en dat mag ook wel: het nummer gaat over de vrouw waar Cohen het grootste deel van de sixties mee zou doorbrengen. Deze bitterzoete afscheidsbrief is nog aangrijpender als je weet dat Cohen eerder dit jaar ook een echte afscheidsbrief aan haar schreef, toen hij hoorde dat ze stervende was. Een verhaal dat de moeite waard is om te googlen, mocht je het nog niet ergens hebben gelezen. Voor mij blijft dit één van Cohens allermooiste nummers.
0
geplaatst: 22 november 2016, 22:13 uur
Wat heeft de beste man toch veel mooie nummers gemaakt. Had overigens So Long, Marianne niet zo hoog verwacht...
Voorspelling top 3:
3. Avalanche
2. Suzanne
1. Famous Blue Raincoat
Voorspelling top 3:
3. Avalanche
2. Suzanne
1. Famous Blue Raincoat
1
geplaatst: 22 november 2016, 22:24 uur
3. Avalanche
"Your pain is no credential here,
It's just the shadow, shadow of my wound..."
16 noteringen, 243 punten
De nummer 1 van Edgar18 en Johnny Marr
Ik ben eigenlijk niet de juiste persoon om over dit nummer iets te schrijven. Wellicht heeft iedereen bij zijn favoriete artiesten nummers die alle andere fans geweldig vinden, maar waar jij nooit iets van hebt begrepen. Helaas is dit er één van mij. Wellicht dat iemand anders de handschoen wil oppakken om de waarde van dit nummer goed te omschrijven? Het is duidelijk dat deze track veel vrienden heeft. Mijn excuses! Hey, kijk snel, een Youtubefilmpje!
2. Suzanne
"And the sun pours down like honey on our lady of the harbor
And she shows you where to look among the garbage and the flowers..."
18 noteringen, 277 punten
De nummer 1 van likeahurricane
De top 2 van dit eerbetoon is niet bepaald verrassend, maar dat hoeft ook niet altijd. Zeker als de bovenste tracks van een dergelijke superieure schoonheid zijn, hoor je mij niet klagen. Zoals hier: een sublieme omschrijving van een platonische relatie die altijd platonisch zou blijven, ondanks dat de man misschien meer wilde. Onderbroken door een, eh, stuk over Jezus. Niet logisch? Integendeel, het is één van die liedjes die altijd al lijkt te hebben bestaan.
1. Famous Blue Raincoat
"Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried..."
19 noteringen (= het hele speelveld!), 327 punten
De nummer 1 van wendyvortex, stardust_be, Yann Samsa, Misterfool en Titmeister.
Ja goed, voorspelbaarste nummer 1 ooit, misschien, we hadden het gewoon ook alvast op de eerste plaats kunnen zetten en dan het spel spelen met de overige nummers uit Cohens discografie. Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat er veel fans van Leonard Cohen zijn die dit nummer niet een paar keer voorbij hebben laten komen sinds het overlijden van de man. Het blijft een prachtig aandoenlijk nummer, deze brief gestuurd aan een bohemien die ooit met de vriendin van de verteller heeft gerotzooid (wellicht Cohen zelf). Niet alleen één van Cohens mooiste teksten, maar ook een prachtige tedere melodie, een sfeer van zachte, vergeeflijke melancholie die bijna zou gaan vloeken met de zwartgalligheid van veel andere nummers op deze lp. De bitterzoete gedachten stammen alweer uit de vroege jaren zeventig, maar als er gerechtigheid zou bestaan, zouden zoekers en twijfelaars Leonard Cohen nog eeuwig dankbaar blijven.
Sincerely, Sandokan
"Your pain is no credential here,
It's just the shadow, shadow of my wound..."
16 noteringen, 243 punten
De nummer 1 van Edgar18 en Johnny Marr
Ik ben eigenlijk niet de juiste persoon om over dit nummer iets te schrijven. Wellicht heeft iedereen bij zijn favoriete artiesten nummers die alle andere fans geweldig vinden, maar waar jij nooit iets van hebt begrepen. Helaas is dit er één van mij. Wellicht dat iemand anders de handschoen wil oppakken om de waarde van dit nummer goed te omschrijven? Het is duidelijk dat deze track veel vrienden heeft. Mijn excuses! Hey, kijk snel, een Youtubefilmpje!
2. Suzanne
"And the sun pours down like honey on our lady of the harbor
And she shows you where to look among the garbage and the flowers..."
18 noteringen, 277 punten
De nummer 1 van likeahurricane
De top 2 van dit eerbetoon is niet bepaald verrassend, maar dat hoeft ook niet altijd. Zeker als de bovenste tracks van een dergelijke superieure schoonheid zijn, hoor je mij niet klagen. Zoals hier: een sublieme omschrijving van een platonische relatie die altijd platonisch zou blijven, ondanks dat de man misschien meer wilde. Onderbroken door een, eh, stuk over Jezus. Niet logisch? Integendeel, het is één van die liedjes die altijd al lijkt te hebben bestaan.
1. Famous Blue Raincoat
"Yes, and thanks, for the trouble you took from her eyes
I thought it was there for good so I never tried..."
19 noteringen (= het hele speelveld!), 327 punten
De nummer 1 van wendyvortex, stardust_be, Yann Samsa, Misterfool en Titmeister.
Ja goed, voorspelbaarste nummer 1 ooit, misschien, we hadden het gewoon ook alvast op de eerste plaats kunnen zetten en dan het spel spelen met de overige nummers uit Cohens discografie. Hoe dan ook, ik kan me niet voorstellen dat er veel fans van Leonard Cohen zijn die dit nummer niet een paar keer voorbij hebben laten komen sinds het overlijden van de man. Het blijft een prachtig aandoenlijk nummer, deze brief gestuurd aan een bohemien die ooit met de vriendin van de verteller heeft gerotzooid (wellicht Cohen zelf). Niet alleen één van Cohens mooiste teksten, maar ook een prachtige tedere melodie, een sfeer van zachte, vergeeflijke melancholie die bijna zou gaan vloeken met de zwartgalligheid van veel andere nummers op deze lp. De bitterzoete gedachten stammen alweer uit de vroege jaren zeventig, maar als er gerechtigheid zou bestaan, zouden zoekers en twijfelaars Leonard Cohen nog eeuwig dankbaar blijven.
Sincerely, Sandokan
0
geplaatst: 22 november 2016, 22:26 uur
De staartploeg:
21 The Stranger Song
22 If It Be Your Will
23 Anthem
24 Seems So Long Ago, Nancy
25 Tower Of Song
26 I'm Your Man
27 Joan Of Arc
28 Closing Time
29 One Of Us Cannot Be Wrong
30 Waiting For The Miracle
31 Treaty
32 Story Of Isaac
33 Teachers
34 Ain't No Cure For Love
35 Take This Longing (de nummer 1 van ik, zei de gek, wat me meteen weer de twijfelachtige eer geeft als enige een nummer 1 te hebben die de top twintig niet heeft gehaald...
)
Dat was het voor ons eigen kleine eerbetoon aan de Canadese meester. Hartelijk dank voor het meespelen allemaal, hopelijk nog een keer een herhaling!
21 The Stranger Song
22 If It Be Your Will
23 Anthem
24 Seems So Long Ago, Nancy
25 Tower Of Song
26 I'm Your Man
27 Joan Of Arc
28 Closing Time
29 One Of Us Cannot Be Wrong
30 Waiting For The Miracle
31 Treaty
32 Story Of Isaac
33 Teachers
34 Ain't No Cure For Love
35 Take This Longing (de nummer 1 van ik, zei de gek, wat me meteen weer de twijfelachtige eer geeft als enige een nummer 1 te hebben die de top twintig niet heeft gehaald...
)Dat was het voor ons eigen kleine eerbetoon aan de Canadese meester. Hartelijk dank voor het meespelen allemaal, hopelijk nog een keer een herhaling!
1
geplaatst: 22 november 2016, 22:28 uur
Prachtige top 3, bedankt voor dit eerbetoon Sandokan-veld
Overigens:
One of Us Cannot Be Wrong pas op 29
Take This Longing laatste (was mijn nummer 21)
Overigens:
One of Us Cannot Be Wrong pas op 29

Take This Longing laatste (was mijn nummer 21)

1
geplaatst: 22 november 2016, 22:55 uur
Goed gedaan Sandokan..prachtpresentatie..mag je vaker doen 
Take this Longing vind ik ook erg mooi, maar ja wat niet van de beste man

Take this Longing vind ik ook erg mooi, maar ja wat niet van de beste man

1
geplaatst: 22 november 2016, 23:04 uur
Over Avalanche kun je ook niks zeggen, is niet met woorden te beschrijven, dat moet je voelen....
0
geplaatst: 22 november 2016, 23:14 uur
Johnny Marr schreef:
Over Avalanche kun je ook niks zeggen, is niet met woorden te beschrijven, dat moet je voelen....
Yeah, is me dus nog niet echt gelukt sorry.

Blij dat ik in ieder geval niet heb teleurgesteld in mijn woordkeuze

1
geplaatst: 22 november 2016, 23:50 uur
Veel dank Sandokan-veld, een mooie presentatie en waardig eerbetoon.
1
Yann Samsa
geplaatst: 23 november 2016, 00:28 uur
Wat een lijst zeg. Het sluimert altijd wel wat in je onderbewuste dat held Cohen meer dan een handvol meesterwerkjes heeft geschreven, maar ze zo onder elkaar te zien opgesomd worden... Impressionant. Ook een held: Sandokan-veld (rijmpje, hiep hiep), bedankt voor de presentatie en regeling!
1
geplaatst: 24 november 2016, 09:13 uur
Bedankt Sandokan voor dit mooie eerbetoon
Ook doen de nummers in de staartploeg vaak niet of nauwelijks onder voor de top 20. Dat kan alleen bij echte muzikale grootheden!
Ook doen de nummers in de staartploeg vaak niet of nauwelijks onder voor de top 20. Dat kan alleen bij echte muzikale grootheden!
1
geplaatst: 26 november 2016, 14:49 uur
Helemaal vergeten een lijstje in te leveren, maar mooie top 20 is dit geworden, en bedankt voor het opzetten en in goede banen leiden, Sandokan-veld!
* denotes required fields.