menu

Muziek / Nieuws / Thesis: Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt

zoeken in:
avatar van Lau1986
Een interessant stuk. Goed om te zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Muziekwereld (en dan vooral concert wereld) lijkt inderdaad een erg witte aangelegenheid.

Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl


Thesis is hier te vinden trouwens:

RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl

avatar van GrafGantz
Voordat de link volledig was geladen keek ik een tel of zo tegen "about: blank" aan. De ironie daarvan is me niet ontgaan.

avatar van Edwynn
Interactie tussen verschillende genres was er in de jaren 90 ook. Kennelijk is het daar ergens blijven steken.
Verder lijkt het mij vooral te gaan om gebrek aan interesse dat we niet zoveel diversiteit zien op de planken. Geen bewuste uitsluiting. Vrouwelijkheid of etniciteit wordt natuurlijk vaker benoemd in verslagen omdat het kenmerken zijn die opvallen binnen de overwegend homogene groep. Ik heb wel een broertje dood aan de ongeschreven kledingvoorschriften en gewenste uiterlijke kenmerken die wel beïnvloedbaar zijn. Dat mag van mij ook wel dood. Individuele vrijheid bepleiten door rock n roll te spelen maar wel zeuren als je je kantoorbloes nog aan hebt of als je kort haar hebt.

Wrathchild1
Ik ga zoals ik wil : was laatst bij een Death Metal optreden om wat kiekjes voor iemand te maken en was in het blauw tussen veel zwart geklede aanhangers en ik had niet het idee dat ik opviel ....overigens was ik snel weer weg , want degene die voor de zanger doorgaat was niet te verstaan

N.B. er waren wel veel blanke hoofden

avatar van Edwynn
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.

avatar van Lau1986
Het zal ook wel verschillen tussen de verschillende landen (Amerika en Nederland). Maar als ik de reacties bij zware metalen lees dan is het wel goed om bij stil te staan.

En in het artikel wordt ook aangegeven dat familie een grote invloed heeft op het wel of niet bezoeken van concerten. Dat is wel heftig vind ik.

Wrathchild1
Edwynn schreef:
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om..
Daar kan ik je gelijk in geven. Het woord ‘Death’ deed me aan allerlei nare scenario’s denken , maar het was precies zoals jij het omschrijft.....misschien weer een vooroordeel weg.

avatar van Onweerwolf
Edwynn schreef:
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.


Helaas het enige nadeel van blackmetal. Wat zou ik het fijn vinden als de sfeer bij black dezelfde sfeer was als bij death.

avatar van GrafGantz
Edwynn schreef:
puristische blackmetal


None more black.

avatar van Edwynn
Ja, en toch was het in de jaren 90 anders.

Maar ja, de puristische bands traden toen niet op. Optreden was immers iets voor mensen die lol willen maken en is om die reden dus niet evil.

Emperor wel gezien in de Tagrijn. Waren toen al niet echt black meer.

Black metal is iets anders dan metal door mensen van kleur

Alhoewel Blasphemy wel een echte black man in de gelederen had.

avatar van scott
De kleding verwachting is idd bizar.
Aangezien ik vaak netjes gekleed ga word hier wel eens op gereageerd. Heel vreemd is dat en ik reageer daar ook stevig op. Ja ik ben een black metal purist en dan kan je zelden naar een concert van deze bands. Je merkt dat je daar een gesegmenteerde groep mensen treft met uiterlijke kenmerken. Tegens ben ik een groot soul en funk liefhebber en hier bemerk ik het zelfde op. Maar dan juist tegenovergesteld van de metal liefhebbers. Er zal toch iets van cultuur en achtergrond te maken hebben wat men als muziek waardeert.

Overigens is het in Brazilië waar veel extreme metal gespeeld en geluisterd word anders. Daar zie je veel vrouwen en meer een mix van uiterlijke kenmerken.

Ik eigenlijk nooit naar metalconcerten, maar het uitsluitgedrag obv kleding en uiterlijk door zogenaamde puristen verbaast me niet zo. Extreme metal is bij uitstek een muzieksoort waar mensen hun identiteit uit halen en daaraan is vaak een 'wij vs. zij'-gekoppeld, net als bv bij voetbalhooligans. Erg jammer is dat dit gevoel zich van ook keert tegen mensen met dezelfde interesse, maar niet de extreme toewijding daaraan...

Los daarvan, ga ik over het algemeen wel veel naar optredens in Nederland, en het valt me vaak op dat het publiek daar sowieso erg blank is, ook bij zwarte muziek. Ik heb Oddisee en Vince Staples daar ook wel opmerkingen over horen maken. Een directe verklaring daarvoor heb ik overigens niet.

avatar van Michiel Cohen
Lau1986 schreef:
Een interessant stuk. Goed om te zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Muziekwereld (en dan vooral concert wereld) lijkt inderdaad een erg witte aangelegenheid.

Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl


Thesis is hier te vinden trouwens:

RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl

Wat kan het schelen. Het gaat er om dat het goed klinkt.

avatar van Onweerwolf
Titmeister schreef:
Ik eigenlijk nooit naar metalconcerten, maar het uitsluitgedrag obv kleding en uiterlijk door zogenaamde puristen verbaast me niet zo. Extreme metal is bij uitstek een muzieksoort waar mensen hun identiteit uit halen en daaraan is vaak een 'wij vs. zij'-gekoppeld, net als bv bij voetbalhooligans. Erg jammer is dat dit gevoel zich van ook keert tegen mensen met dezelfde interesse, maar niet de extreme toewijding daaraan...


Dit moet wel even genuanceerd worden. In Nederland kun je echt probleemloos naar elk metalconcert wat je wilt, ongeacht je huidskleur, geslacht, leeftijd of welke kleding je draagt. Je wordt zeer zeker niet uitgesloten, dat kan ik je verzekeren. Het enige punt is dat er bij blackmetal een heel klein groepje rondloopt wat wel problemen met je heeft als je niet voldoet aan hun puristische eisen. Maar dat zijn er in het noorden een handjevol en in het zuiden twee handjes vol. Ruimschoots te weinig om er last van te hebben. In het oosten van Europa, is sommige landen waar extreemrechts gedachtegoed openlijk acceptabel is (Finland, Oekraïne, Slowakije, Griekenland, ..) zijn het er wel meer en de trend is is dat het er overal langzaam meer worden, helaas.

Wat wel een punt is het volgende; ik heb heel veel kennissen in de metalscene in Nederland en al die mensen zijn zich bewust van het kleine groepje extreemrechtse figuren dat er ook rondloopt. Ongeveer de helft van die mensen vindt dat deze mensen geaccepteerd moeten worden, ondanks hun politieke denkbeelden, als mede-metalfan. De andere helft van de mensen draait hun rug naar ze toe. Ik behoor absoluut tot de laatste groep. Als je extreem-rechts bent ben je bij mij op geen enkele wijze welkom. Het feit dat deze mensen wel veelal getolereerd worden maakt dat ze als groep kunnen groeien en dat vind ik een slechte zaak.

avatar van Lau1986
Michiel Cohen schreef:

Wat kan het schelen. Het gaat er om dat het goed klinkt.


Tjah uiteraard, maar ik vind het wel interessant. Het valt toch vaak op dat van een mix geen sprake is. Dat geld trouwens niet alleen voor metal. Over het algemeen is het publiek wat ik op festivals en concerten zie wit.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.