Muziek / Nieuws / Thesis: Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt
zoeken in:
0
geplaatst: 6 maart 2020, 11:18 uur
Een interessant stuk. Goed om te zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Muziekwereld (en dan vooral concert wereld) lijkt inderdaad een erg witte aangelegenheid.
Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl
Thesis is hier te vinden trouwens:
RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl
Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl
Thesis is hier te vinden trouwens:
RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl
12
geplaatst: 6 maart 2020, 11:25 uur
Voordat de link volledig was geladen keek ik een tel of zo tegen "about: blank" aan. De ironie daarvan is me niet ontgaan.
2
geplaatst: 6 maart 2020, 11:29 uur
Interactie tussen verschillende genres was er in de jaren 90 ook. Kennelijk is het daar ergens blijven steken.
Verder lijkt het mij vooral te gaan om gebrek aan interesse dat we niet zoveel diversiteit zien op de planken. Geen bewuste uitsluiting. Vrouwelijkheid of etniciteit wordt natuurlijk vaker benoemd in verslagen omdat het kenmerken zijn die opvallen binnen de overwegend homogene groep. Ik heb wel een broertje dood aan de ongeschreven kledingvoorschriften en gewenste uiterlijke kenmerken die wel beïnvloedbaar zijn. Dat mag van mij ook wel dood. Individuele vrijheid bepleiten door rock n roll te spelen maar wel zeuren als je je kantoorbloes nog aan hebt of als je kort haar hebt.
Verder lijkt het mij vooral te gaan om gebrek aan interesse dat we niet zoveel diversiteit zien op de planken. Geen bewuste uitsluiting. Vrouwelijkheid of etniciteit wordt natuurlijk vaker benoemd in verslagen omdat het kenmerken zijn die opvallen binnen de overwegend homogene groep. Ik heb wel een broertje dood aan de ongeschreven kledingvoorschriften en gewenste uiterlijke kenmerken die wel beïnvloedbaar zijn. Dat mag van mij ook wel dood. Individuele vrijheid bepleiten door rock n roll te spelen maar wel zeuren als je je kantoorbloes nog aan hebt of als je kort haar hebt.
0
Wrathchild1
geplaatst: 6 maart 2020, 11:37 uur
Ik ga zoals ik wil : was laatst bij een Death Metal optreden om wat kiekjes voor iemand te maken en was in het blauw tussen veel zwart geklede aanhangers en ik had niet het idee dat ik opviel ....overigens was ik snel weer weg , want degene die voor de zanger doorgaat was niet te verstaan
N.B. er waren wel veel blanke hoofden
N.B. er waren wel veel blanke hoofden
0
geplaatst: 6 maart 2020, 11:40 uur
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.
0
geplaatst: 6 maart 2020, 11:41 uur
Het zal ook wel verschillen tussen de verschillende landen (Amerika en Nederland). Maar als ik de reacties bij zware metalen lees dan is het wel goed om bij stil te staan.
En in het artikel wordt ook aangegeven dat familie een grote invloed heeft op het wel of niet bezoeken van concerten. Dat is wel heftig vind ik.
En in het artikel wordt ook aangegeven dat familie een grote invloed heeft op het wel of niet bezoeken van concerten. Dat is wel heftig vind ik.
0
Wrathchild1
geplaatst: 6 maart 2020, 11:45 uur
Edwynn schreef:
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om..
Daar kan ik je gelijk in geven. Het woord ‘Death’ deed me aan allerlei nare scenario’s denken , maar het was precies zoals jij het omschrijft.....misschien weer een vooroordeel weg.Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om..
0
geplaatst: 6 maart 2020, 11:45 uur
Edwynn schreef:
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.
Het verschilt een beetje. Bij deathmetal is de sfeer meestal heel relaxt en ongedwongen. Niemand maakt zich daar ook maar ergens druk om.
Bij old school thrash, hardcore of puristische blackmetal kan het wel eens anders zijn.
Helaas het enige nadeel van blackmetal. Wat zou ik het fijn vinden als de sfeer bij black dezelfde sfeer was als bij death.
0
geplaatst: 6 maart 2020, 12:30 uur
1
geplaatst: 6 maart 2020, 12:30 uur
Ja, en toch was het in de jaren 90 anders.
Maar ja, de puristische bands traden toen niet op. Optreden was immers iets voor mensen die lol willen maken en is om die reden dus niet evil.
Emperor wel gezien in de Tagrijn. Waren toen al niet echt black meer.
Black metal is iets anders dan metal door mensen van kleur
Alhoewel Blasphemy wel een echte black man in de gelederen had.
Maar ja, de puristische bands traden toen niet op. Optreden was immers iets voor mensen die lol willen maken en is om die reden dus niet evil.
Emperor wel gezien in de Tagrijn. Waren toen al niet echt black meer.
Black metal is iets anders dan metal door mensen van kleur
Alhoewel Blasphemy wel een echte black man in de gelederen had.
0
geplaatst: 29 maart 2020, 09:53 uur
De kleding verwachting is idd bizar.
Aangezien ik vaak netjes gekleed ga word hier wel eens op gereageerd. Heel vreemd is dat en ik reageer daar ook stevig op. Ja ik ben een black metal purist en dan kan je zelden naar een concert van deze bands. Je merkt dat je daar een gesegmenteerde groep mensen treft met uiterlijke kenmerken. Tegens ben ik een groot soul en funk liefhebber en hier bemerk ik het zelfde op. Maar dan juist tegenovergesteld van de metal liefhebbers. Er zal toch iets van cultuur en achtergrond te maken hebben wat men als muziek waardeert.
Overigens is het in Brazilië waar veel extreme metal gespeeld en geluisterd word anders. Daar zie je veel vrouwen en meer een mix van uiterlijke kenmerken.
Aangezien ik vaak netjes gekleed ga word hier wel eens op gereageerd. Heel vreemd is dat en ik reageer daar ook stevig op. Ja ik ben een black metal purist en dan kan je zelden naar een concert van deze bands. Je merkt dat je daar een gesegmenteerde groep mensen treft met uiterlijke kenmerken. Tegens ben ik een groot soul en funk liefhebber en hier bemerk ik het zelfde op. Maar dan juist tegenovergesteld van de metal liefhebbers. Er zal toch iets van cultuur en achtergrond te maken hebben wat men als muziek waardeert.
Overigens is het in Brazilië waar veel extreme metal gespeeld en geluisterd word anders. Daar zie je veel vrouwen en meer een mix van uiterlijke kenmerken.
0
geplaatst: 4 april 2020, 08:59 uur
Ik eigenlijk nooit naar metalconcerten, maar het uitsluitgedrag obv kleding en uiterlijk door zogenaamde puristen verbaast me niet zo. Extreme metal is bij uitstek een muzieksoort waar mensen hun identiteit uit halen en daaraan is vaak een 'wij vs. zij'-gekoppeld, net als bv bij voetbalhooligans. Erg jammer is dat dit gevoel zich van ook keert tegen mensen met dezelfde interesse, maar niet de extreme toewijding daaraan...
Los daarvan, ga ik over het algemeen wel veel naar optredens in Nederland, en het valt me vaak op dat het publiek daar sowieso erg blank is, ook bij zwarte muziek. Ik heb Oddisee en Vince Staples daar ook wel opmerkingen over horen maken. Een directe verklaring daarvoor heb ik overigens niet.
Los daarvan, ga ik over het algemeen wel veel naar optredens in Nederland, en het valt me vaak op dat het publiek daar sowieso erg blank is, ook bij zwarte muziek. Ik heb Oddisee en Vince Staples daar ook wel opmerkingen over horen maken. Een directe verklaring daarvoor heb ik overigens niet.
0
geplaatst: 4 april 2020, 10:23 uur
Lau1986 schreef:
Een interessant stuk. Goed om te zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Muziekwereld (en dan vooral concert wereld) lijkt inderdaad een erg witte aangelegenheid.
Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl
Thesis is hier te vinden trouwens:
RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl
Een interessant stuk. Goed om te zien dat hier onderzoek naar gedaan wordt. Muziekwereld (en dan vooral concert wereld) lijkt inderdaad een erg witte aangelegenheid.
Waarom je bij een rockshow tussen de witte mannen naar witte mannen kijkt - Erasmus Magazine - erasmusmagazine.nl
Thesis is hier te vinden trouwens:
RePub, Erasmus University Repository: Elvis Has Finally Left the Building? : Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective - repub.eur.nl
Wat kan het schelen. Het gaat er om dat het goed klinkt.
0
geplaatst: 4 april 2020, 11:39 uur
Titmeister schreef:
Ik eigenlijk nooit naar metalconcerten, maar het uitsluitgedrag obv kleding en uiterlijk door zogenaamde puristen verbaast me niet zo. Extreme metal is bij uitstek een muzieksoort waar mensen hun identiteit uit halen en daaraan is vaak een 'wij vs. zij'-gekoppeld, net als bv bij voetbalhooligans. Erg jammer is dat dit gevoel zich van ook keert tegen mensen met dezelfde interesse, maar niet de extreme toewijding daaraan...
Ik eigenlijk nooit naar metalconcerten, maar het uitsluitgedrag obv kleding en uiterlijk door zogenaamde puristen verbaast me niet zo. Extreme metal is bij uitstek een muzieksoort waar mensen hun identiteit uit halen en daaraan is vaak een 'wij vs. zij'-gekoppeld, net als bv bij voetbalhooligans. Erg jammer is dat dit gevoel zich van ook keert tegen mensen met dezelfde interesse, maar niet de extreme toewijding daaraan...
Dit moet wel even genuanceerd worden. In Nederland kun je echt probleemloos naar elk metalconcert wat je wilt, ongeacht je huidskleur, geslacht, leeftijd of welke kleding je draagt. Je wordt zeer zeker niet uitgesloten, dat kan ik je verzekeren. Het enige punt is dat er bij blackmetal een heel klein groepje rondloopt wat wel problemen met je heeft als je niet voldoet aan hun puristische eisen. Maar dat zijn er in het noorden een handjevol en in het zuiden twee handjes vol. Ruimschoots te weinig om er last van te hebben. In het oosten van Europa, is sommige landen waar extreemrechts gedachtegoed openlijk acceptabel is (Finland, Oekraïne, Slowakije, Griekenland, ..) zijn het er wel meer en de trend is is dat het er overal langzaam meer worden, helaas.
Wat wel een punt is het volgende; ik heb heel veel kennissen in de metalscene in Nederland en al die mensen zijn zich bewust van het kleine groepje extreemrechtse figuren dat er ook rondloopt. Ongeveer de helft van die mensen vindt dat deze mensen geaccepteerd moeten worden, ondanks hun politieke denkbeelden, als mede-metalfan. De andere helft van de mensen draait hun rug naar ze toe. Ik behoor absoluut tot de laatste groep. Als je extreem-rechts bent ben je bij mij op geen enkele wijze welkom. Het feit dat deze mensen wel veelal getolereerd worden maakt dat ze als groep kunnen groeien en dat vind ik een slechte zaak.
0
geplaatst: 4 april 2020, 12:27 uur
Tjah uiteraard, maar ik vind het wel interessant. Het valt toch vaak op dat van een mix geen sprake is. Dat geld trouwens niet alleen voor metal. Over het algemeen is het publiek wat ik op festivals en concerten zie wit.
* denotes required fields.