menu

Muziek / Nieuws / Nieuwe ABBA record?

zoeken in:
avatar van motel matches
Ik vroeg mij af of het een record is dat een band/artiest na 39 jaar met nieuwe muziek komt? Kent iemand een voorbeeld waar meer tijd tussen zat?

avatar van Arrie
Linda Perhacs kwam na 44 jaar met nieuwe muziek. Ze was een mondhygiënist en in haar vrije tijd schreef ze liedjes. Eén van haar cliënten zat in de muziek en hielp haar om in een studio haar album Parallellograms op te kunnen nemen, dat uitkwam in 1970. Het flopte echter totaal dus besloot ze maar verder te gaan als mondhygiënist. Gedurende de jaren '90/00 werd ze steeds meer herontdekt, en begin jaren '10 kwam het eindelijk zover dat ze weer besloot de muziek in te gaan. In 2014, 44 jaar na Parallelograms kwam eindelijk haar tweede album uit.

avatar van motel matches
Ik wist wel dat ik op Arrie kon vertrouwen

avatar van luigifort
Vashti Bunyan en Madou komen met respectievelijk 35 en 37 jaar aardig in de buurt...

avatar van herman
The Sonics is ook wel een verhaal apart. Drie albums in de jaren '60, waarvan de laatste in 1967. Daarna valt de band uit elkaar, maar in de jaren '70 ontstaat er een nieuwe Sonics met een compleet andere bezetting dan de originele. Deze brengen in 1980 een album uit met heropnames van oud materiaal.

Vervolgens blijft het lange tijd stil, maar in de jaren '10 worden de originele Sonics weer actief en brengen ze in 2015 ook weer een album uit. Hangt er een beetje vanaf of je de 'inval-Sonics' en hun album meetelt, anders zit er hier 48 jaar tussen 2 opeenvolgende studioalbums.

Als Abba zonder twijfel het record had willen hebben, hadden ze in ieder geval nog 10 jaar moeten wachten met hun comeback.

avatar van herman
Shuggie Otis komt ook een heel eind. Zag hem een paar jaar geleden live en was toen verbaasd dat ie helemaal geen albums meer had uitgebracht sinds 1974. Vlak daarna, in 2018, kwam wel een album uit. Daar zit dus ook 44 jaar tussen.

avatar van luigifort
Het leuke is dat je dat soort dingen kunt opzoeken
Zo is ene Dean Gitter met 57 jaar ertussen de absolute kampioen...

avatar van Jazper
herman schreef:


Als Abba zonder twijfel het record had willen hebben, hadden ze in ieder geval nog 10 jaar moeten wachten met hun comeback.


Ik hoorde ze iets zeggen als dat er nooit meer dan 40 jaar tussen 2 albums moest zitten.

avatar van gaucho
Emitt Rhodes: laatste album in 1973, vervolgens 43 jaar niks en in 2016 vanuit het niets opeens Rainbow Ends. Had-ie nog maar een jaartje langer gewacht, dan ging hij gelijk op met Shuggie Otis en Linda Perhacs...

avatar van Edgar18
Emitt Rhodes moest ik ook meteen aan denken. Bill Fay gaat ook over de veertig jaar heen.

avatar van L_T_B
Mississippi John Hurt nam in 1928 een aantal nummers op voor Okeh Records. Daarna ging hij gewoon weer aan het werk als boer. Door de folkrevival in de jaren '60 werd kwam er (opnieuw) belangstelling voor zijn muziek.

Hurt's renditions of "Frankie" and "Spike Driver Blues" were included in The Anthology of American Folk Music in 1952 which generated considerable interest in locating him. When a copy of "Avalon Blues" was discovered in 1963, it led musicologist Dick Spottswood to locate Avalon in an atlas, and ask Tom Hoskins, who was traveling that way, to enquire after Hurt. When Hoskins arrived in Avalon the first person he asked directed him to Hurt's cabin.

Hoskins persuaded an apprehensive Hurt to perform several songs for him, to ensure that he was genuine. Hoskins was convinced and, seeing that Hurt's guitar playing skills were still intact, encouraged him to move to Washington, D.C., and perform for a broader audience. His performance at the 1963 Newport Folk Festival caused his star to rise in the folk revival occurring at that time. He performed extensively at colleges, concert halls, and coffeehouses and appeared on The Tonight Show Starring Johnny Carson.

In 1963 verscheen ook zijn album "Folk Songs and Blues". Een goede subtopper met 35 jaar.

kleine man
Het is natuurlijk geen record, maar het kon wel eens een unicum gaan worden.
Normaliter gaan er bij het overlijden van een grote artiest een aantal liedjes aan het eind van het jaar flink stijgen in de top2000.
Bij ABBA zullen er een aantal liedjes flink gaan stijgen doordat de artiesten uit de dood zijn opgestaan.
Althans, dat is mijn verwachting, zeker gezien de periode waarin het nieuwe album uitkomt (november).

avatar van jasonfuzz
De kassa rinkelt in elk geval vrolijk door bij Abba Money, Money, Money

Gast
geplaatst: vandaag om 10:20 uur

geplaatst: vandaag om 10:20 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.