menu

Muziek / Nieuws / Mercury music prize

zoeken in:
avatar van we tigers
we tigers schreef:
mijn favoriet was Portico Quartet, maar ja.. er zit elk jaar één jazzbandje bij en dat wint nooit.


En dit jaar dus Led Bib. Gaat nooit winnen, maar krijgt wel verdiend aandacht.

avatar van GrafGantz
Ik zou m'n geld op Bat for Lashes zetten.

Ik zal wel de enige zijn die voor Lisa Hannigan juicht zeker? Niet dat dat zo'n briljante plaat is, maar van dit lijstje vind ik het wel de fijnste. Ik had eigenlijk wel gehoopt (tegen beter weten in) op een nominatie voor het debuut van Grammatics, dat is in mijn ogen verreweg het beste Britse album van de afgelopen 12 maanden.

avatar van barrett
obsessed schreef:
Ik zal wel de enige zijn die voor Lisa Hannigan juicht zeker? Niet dat dat zo'n briljante plaat is, maar van dit lijstje vind ik het wel de fijnste. Ik had eigenlijk wel gehoopt (tegen beter weten in) op een nominatie voor het debuut van Grammatics, dat is in mijn ogen verreweg het beste Britse album van de afgelopen 12 maanden.


Waarschijnlijk niet de enige, maar er zijn er allesinds niet veel die dit album tippen...

avatar van TerryA
volgende week dinsdag (8 september) is de uitreiking en live optredens van de artiesten live te zien op BBC2

ik ga nog steeds voor BAT FOR LASHES als winnaar, maar verwacht competitie van LA ROUX ... we zullen zien!

avatar van Mjuman
Als ik afga welke albums ik van deze nominees heb en draai, geef ik Florence and The Machine ook wel een kans en The Horrors zijn dan een gevaarlijke outsider.

Hoe dan ook wie de jury ook kiest, het geeft een idee over de richting van het denken over de ontwikkeling van de muziek. Daarom denk (hoop ik) dat het tussen Florence en Natasha zal gaan. "May the best man, win!" Woooo, mju: ok - read woman for man!

avatar van Chameleon Day
Ik mag hopen dat The Horrors toch "outside" blijven. Kan toch niet tippen aan bv. Bat fot Lashes. Aardig meer niet.

avatar van barrett
Het zal volgens mij gaan tussen Florence and the Machine en La Roux, maar mijn persoonlijke favoriet is The Horrors...

Ik vrees alleen dat die niet zo gewaardeert zullen worden bij het grote publiek... jammer...

avatar van barrett
En als ik toch een Winnaar moet selecteren zal het voor mij wel La Roux zijn...

beaster1256
florence wint op 1 been

beaster1256
is dat vandaag of morgen die prijsuitreiking ???

avatar van Mjuman
Zelfs Jools leek paf te staan:Speech Debelle - kaner niets over zeggen; het leek een beetje retro-hop met jazz-invloeden.

Benieuwd naar de motivatie van de jury - vond Florence and the Machine qua stage presence beter en Bat for Lashes qua aanpak gedurfd - maar ja live performance telde niet mee. Horrors vond ik behoorlijk van de pose-rock.

avatar van GrafGantz
Ja, ik was ook behoorlijk flabbergasted. Nog nooit van gehoord, en hoewel het zeker niet slecht te noemen is deed het me vrij weinig.

avatar van Mjuman
Speech Debelle: op haar MySpace pagina zijn nummers te beluisteren.

Still puzzled wat dit nu weer betekent voor 'the state of British music as such?"

Misschien kan TerryA een gewaardeerde, kritische analyse geven?

avatar van barrett
Speech Debelle, van een outsider gesproken...

avatar van barrett
Ik ga deze dame snel eens checken...

beaster1256
what a bummer !

avatar van Mjuman
beaster1256 schreef:
what a bummer !


Dirty old scoundrel - bum her - mocht je willen; bevrijd uw geest en luister naar de geluidshapjes op haar MySpace (zie hierboven) , doe eens gek en luister!

avatar van barrett
Ja valt uiteindelijk wel goed mee hoor die winnaar... Ze heeft wel een fris geluid...

avatar van TerryA
Mjuman schreef:
... Misschien kan TerryA een gewaardeerde, kritische analyse geven?


ik ben tijdje weg geweest in Portugal en heb het dit weekend ook best druk - zal volgende week hier op terug komen ... maar mijn eerste reaktie heeft meer te doen met "wat een leuke verhaal en wat arm voor die meisje, en dat verkoopt goed in onze veel te intussen political correct wereld" dan "hee wat een vernieuwend album"

avatar van TerryA
nu, hier is mijn mening dan van deze jaars winnaar ... for what its worth

Speech Debelle - Speech Therapy
Female rappers en de hip-hop scene gaan vaak niet zo goed samen, zeker niet in amerika, en volgens mij hangt success in veel Europese landen af van wat ze daar in eerste instantie over gaan zeggen. Met deze album vroeg ik me af voor wie is het eigenlijk bedoeld? En is deze album de winnar van de Mercury Music Prize geworden omdat het een tijd geleden is dat een zwart artiest en een vrouw deze prize heeft gewonnen? Vandaar mijn "political correct" opmerking vorige week. Of was deze album bedoeld als een sort crossover tussen de rap scene en de singer-songwriter scene? En hierdoor gezien als iets verfrissend en nieuw? Ik moet toegeven dat rap en hip hop niet mijn voorkeur heeft maar als ik naar deze album luister heeft het gewoon lang niet genoeg variatie, haar stem vind ik wat eentonig (en zelfs borderline annoying na een paar luister buurten), en "range" heeft ze niet, wat betekent dat deze album een beetje saai overkomt! Ik vind het wel een redelijk poging maar niets meer. Ik vind nog steeds dat deze album de Mercury Music Prize heeft gewonnen omdat de jury te veel aandacht hebben besteed aan "iets anders" te kiezen in plaats van wat was werkelijk een groundbreaking album. Vandaar van mij niet meer dan een 6 uit 10

avatar van barrett
Tja beste Terry A ik ben ook eigenlijk niet echt een Hip-hop liefhebber maar toch kan ik mij ergens in deze keuze van de jury vinden. Ik hoor in deze artieste toch wel enige potentie...

Voor mij is het een goede mix tussen hip hop/ Soul and Urban...

avatar van Silver
Ik had echt The Horrors verwacht Primary Colours is in mijn ogen een klassieker die 25 jaar te laat uitkwam.

avatar van barrett
Ja die had ik ook verwacht, maarja daar zeg je het volgens mij ook... Deze plaat kom net 25 jaar te laat, jammer want ik vind deze plaat ook een sterke plaat.

avatar van Mjuman
TerryA's verhaal (over politiek correct) snijdt wel redelijk hout - er werd per slot van rekening een Lady op het podium verwacht. The Horrors had ik nier verwacht - ik had er wel voor gevreesd, vanwege retro als trend. Ik ga ze in nov. wel aanschouwen, omdat ik zeer benieuwd ben wat ze - in een kleine zaal - ervan bakken.

Speech Debelle is in zekere zin ook als retro te beschouwen: terug naar de warme sound van de kleine jazz-clubs, een toon die door Guru al was gezet op Jazzmatazz 1 (met name) en is doorgetrokken door o.a. US3.

Het is een warme sound, bekend uit de periode 94 - 96, met een behoorlijke jazz-vibe, gebracht door een female artist. Ik denk dat we het daarmee moeten doen. Er zijn volop slechtere albums verschenen dit jaar (La Roux overtuigt mij bijv. minder).

barrett schreef:
Tja beste Terry A ik ben ook eigenlijk niet echt een Hip-hop liefhebber maar toch kan ik mij ergens in deze keuze van de jury vinden. Ik hoor in deze artieste toch wel enige potentie...

Voor mij is het een goede mix tussen hip hop/ Soul and Urban...


Enige potentie lijkt me niet een reden om een Mercury Prize te krijgen.

Praktisch alle andere genomineerden hadden in mijn ogen in ieder geval meer recht om te winnen.

avatar van Mjuman
freakyy schreef:
Praktisch alle andere genomineerden hadden in mijn ogen in ieder geval meer recht om te winnen.


"in mijn ogen" da's de kern; in de ogen van de jury dus niet. En dat heeft TerryA hierboven geprobeerd uit te leggen ("politiek correct" - lees die stukken anders gewoon nog ens) en daar kon ik me eigenlijk wel in vinden.

De live presentatie van de band die avond zelf telde gewoon niet mee; daarin vond ik The Horrors echt aan pose-rock doen, Florence en de Machine imponeren en Bat for Lashes gedurfd en ingetogen. Maar zoals gezegd: dat telde niet mee.

avatar van barrett
freakyy schreef:
(quote)


Enige potentie lijkt me niet een reden om een Mercury Prize te krijgen.

Praktisch alle andere genomineerden hadden in mijn ogen in ieder geval meer recht om te winnen.


Ja, voor mij gaat deze prijs toch meer over wat de jury denkt van de richting die de muziek zou moeten uitgaan of interessante pistes. Voor mijn part was het the Horrors met goede post-rock/punk, zou de revival wat kracht bijgeven.

Maar de jury geeft idd meer gekozen voor een jazzy variant, mooie mix trouwens.... Voor mij is dit nu niet onmiddelijk een kleine muis te noemen, het geeft alvast deze artieste wat meer aandacht die ze in mijn ogen wel verdient...

Mjuman schreef:
(quote)


"in mijn ogen" da's de kern; in de ogen van de jury dus niet. En dat heeft TerryA hierboven geprobeerd uit te leggen ("politiek correct" - lees die stukken anders gewoon nog ens) en daar kon ik me eigenlijk wel in vinden.

De live presentatie van de band die avond zelf telde gewoon niet mee; daarin vond ik The Horrors echt aan pose-rock doen, Florence en de Machine imponeren en Bat for Lashes gedurfd en ingetogen. Maar zoals gezegd: dat telde niet mee.


Natuurlijk, ik kan me ook goed vinden in het stuk van Terry A.

Ik vind alleen dat zo'n jury niet op zulke twijfelachtige criteria een keuze hoort te maken.

En de nominaties van dit jaar:

Biffy Clyro – ‘Only Revolutions’
Corinne Bailey Rae – ‘The Sea’
Dizzee Rascal – ‘Tongue N Cheek’
Kit Downes Trio – ‘Golden’
Foals – ‘Total Life Forever’
I Am Kloot – ‘Sky At Night’
Laura Marling – ‘I Speak Because I Can’
Mumford & Sons – ‘Sigh No More’
Paul Weller – ‘Wake Up The Nation’
Villagers – ‘Becoming A Jackal’
Wild Beasts – ‘Two Dancers’
The XX – ‘XX’

Gast
geplaatst: vandaag om 22:02 uur

geplaatst: vandaag om 22:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.