MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Mercury music prize

zoeken in:
voor degene die MTV2 kunnen ontvangen (via Casema digital, etc), deze week kan je elk avond video clips van de 12 nominees bekijken die op lijst staan voor beste album van 2007 ... programma heet dan ook "Mercury Music Prize nominations"

Gefeliciteerd aan de Klaxons voor de Mercury Music Prize met hun album 'Myths Of The Near Future' (Polydor), maar wel erg jammer dat de favoriet BAT FOR LASHES het net niet gewonnen had met hun album 'Fur And Gold' (Echo Records / PIAS).
en Thank god dat die Amy Winehouse naar huis kon gaan zonder award! (retro artiesten doen weinig voor de toekomst!)

tondeman
Bwah nee dat slappe Klaxons is me wat, fucking fake rave voor ''hippe vogels''

titan (crew)
Alsof the klaxons niet teruggrijpen op het verleden!

Ohja, Klaxons, dat was toen zo'n bandje.

Bij Elbow - The Seldom Seen Kid (2008):

gert aa schreef:
Wat een sfeer, wat een stem. Super, daarom een 5!

De jury van de Mercury Music Prize is het geheel met je eens.

Welkom op MusicMeter trouwens!

En zo krijgt Elbow eindelijk wat het verdient, meer en meer lof op deze site! Wat een positieve berichten lees ik, voor toch een van mijn favoriete bands

Gisterenavond tijdens het zappen op TV kwam ik bij de BBC terecht.
Jules Holland was bezig met een praatje voor een zaal vol met Britse pop en rock muziekanten. (Ik zag o.a Adele, the Kooks en de Artic Monkeys in de zaal zitten)
Bleek de uitreiking van de Nationwide Mercury prijs te zijn.
En raad eens? Gewonnen door Elbow.
De jongens waren blij verrast, hadden hier niet op gerekend.
Prijs was 20.000 pond. zo'n € 25.000.
Niet gek.

Papartis

en voor dit jaar is het ELBOW geworden - dat ben ik wel verbaasd mee moet ik zeggen al is het meestal de favoriet dat bijna nooit wint!

Last nights surprise winner of the annual Mercury Music Prize was ELBOW with their album "The Seldom Seen Kid" (Polydor) - The band from Manchester held off competition from the likes of Radiohead, pre-event favourites Burial, Laura Marling and The Last Shadow Puppets to win the prestigious prize for Best Album. They are set to play a couple of gigs in the Benelux region during November. And speaking of gigs and Mercury Music Prize winners, last year it was KLAXONS who won with their debut album "Myths Of The Near Future" (Polydor) and they have just announced that they will be playing a gig at the WATT venue in Rotterdam next month! - The band are not expected to release their brand new album until 2009 and are to play a few gigs across Europe to try out some of their new material on a live audience. Tickets for KLAXONS go on sale from 10am (Dutch time) this coming Friday (12th September)

ELBOW - Sunday 9th November at Patronaat in Haarlem & Tuesday 11th November at AB in Brussels (B)

KLAXONS - Thursday 2nd October at WATT in Rotterdam

Dit berichtje had ik eerst bij Elbow geplaatst, maar het hoort dus hier.

Inderdaad heel niet gek om die prijs te winnen, want ook Radiohead, The Last Shadow Puppets (nee de Arctic Monkeys waren niet genomineerd, evenmin als The Kooks), Laura Marling, Estelle, Burial, Alison Kraus & Robert Plant, British Sea Power, Neon Neon, Portico Quartet, Rachel Unthank & The Winterset waren genomineerd.

Ik had zeven van de genomineerde albums, Elbow dus niet - ga 'k maar kopen dus. Jools en die prize is altijd een leuke manier om nieuwe Britse muziek te vinden. Oja vooraf speculeerde de dame die e.e.a. inleidde al over wie twee journalisten/muziekwatchers bij haar als favoriet zagen - zelf gaf ze aan dat Elbow favoriet was in de media. De een noemde Estelle (omdat het tijd was voor een iets andere soort muziek), de andere noemde (om dezelfde reden) Burial maar voegde er meteen aan toe dat die de prijs toch niet zou krijgen omdat niet in levende lijve aanwezig was.

Mjuman schreef:
... Oja vooraf speculeerde de dame die e.e.a. inleidde al over wie twee journalisten/muziekwatchers bij haar als favoriet zagen - zelf gaf ze aan dat Elbow favoriet was in de media ...

die dame was Lauren Laverne - ze prestenteert ook altijd The Culture Show op BBC2 en zat zelf vroeger in een band: KENICKIE

http://www.musicmeter.nl/album/9056

http://en.wikipedia.org/wiki/Lauren_Laverne

Lin
Ik had ook al een linkje bij Elbow gezet, zie nu pas dat er een apart topic voor is

TerryA schreef:
(quote)

die dame was Lauren Laverne - ze prestenteert ook altijd The Culture Show op BBC2 en zat zelf vroeger in een band: KENICKIE

Vroeg me al af, waar ik haar van kende. Volgens mij was er in die Culture Show ook een debat over Duffy vs Adele; wel grappig dat de meningen redelijk verdeeld waren; net als hier. Ik vind zelf Adele net iets creatiever en haar had ik de prijs ook gegund, net als Estelle en enog meer Burial (heel bijzonder - haalt mijn toptien van dit jaar).

Elbow wordt dus een verkenning.

Elbow wint Mercury Prize

Eindelijke erkenning van Engelse vakjury en publiek!
Weg met de Hypes en eendagvliegen, dit is een band die
(misschien tegen wil en dank) vanf 1991langzaam zijn gegroeid tot waar ze nu staan: op eenzame hoogte in het muzi-"kale" landschap van vandaag.

Enige vrees die ik nu heb is deze:

Elbow wordt uit de betrekkelijke onbekendheid ontrukt en binnenkort worden ze op SKY radio en Radio 2 plat gedraaid

Dat laatste -alhoewel ik eerder denk aan een Q-Music/538 en zeker 3FM- zal zeker gaan gebeuren.

Father McKenzie
HiLL schreef:
Dat laatste -alhoewel ik eerder denk aan een Q-Music/538 en zeker 3FM- zal zeker gaan gebeuren.

So What, Dan wordt er op die k*tzenders ook eens goede muziek gedraaid!

Er wordt veel lof uitgesproken over deze band. Waarschijnlijk meer dan terecht.
Toch, durf het bijna niet te zeggen, wordt ik hier niet warm of koud van. Vind het niet zoveel. Misschien moet ik de schoonheid er nog van in gaan zien, maar ik geef het weinig hoop.
Toch nog felicitaties en veel geluk gewenst, maar ik ben bang dat ik ze rechts laat liggen.

mijn favoriet was Portico Quartet, maar ja.. er zit elk jaar één jazzbandje bij en dat wint nooit.

de nominaties (shortlist van 12 albums) voor 2009 zijn vandaag bekend gemaakt ...

vorige jaar was het Elbow die het won, en dit jaar denk ik Bat For Lashes of La Roux. Wat ik echt niet snap is hoe Kasabian in de shortlist zijn gekomen?!? Dan hadden ze beter Doves in kunen zetten...

FRIENDLY FIRES, BAT FOR LASHES and THE HORRORS are amongst the nominations who have been shortlisted for the prestigious 2009 Mercury Music Prize - The winner of this year’s Mercury Music Prize will be announced live on BBC 2 on Tuesday 8th September.

The full nominations for 2009 are:
Florence And The Machine – 'Lungs',
Glasvegas – 'Glasvegas',
The Horrors – 'Primary Colours',
Bat For Lashes – 'Two Suns' ,
Friendly Fires – 'Friendly Fires',
Led Bib – 'Sensible Shoes',
Lisa Hannigan – 'Sea Sew',
Kasabian – 'West Ryder Pauper Lunatic Asylum',
The Invisible - 'The Invisible',
La Roux – 'La Roux',
Speech Debelle – 'Speech Therapy'
Sweet Billy Pilgrim – 'Twice Born Men'.

Muziek Info Juli 2009 @ AAPA

De nieuwe Kasabian is een prima plaat, waarom zou die er niet tussen kunnen staan?

herman schreef:
De nieuwe Kasabian is een prima plaat, waarom zou die er niet tussen kunnen staan?

helemaal niks vernieuwend, erg saai, geen enkel outstanding liedjes op deze album ... als samenvatting.

Kasabian zijn precies wat muziek NIET nodig heeft!

TerryA schreef:
(quote)

helemaal niks vernieuwend, erg saai, geen enkel outstanding liedjes op deze album ... als samenvatting.

Kasabian zijn precies wat muziek NIET nodig heeft!

Neen, idd Kasabian zeker geen slechte plaat maar niet zo wereldschokkend om de Mercury Price te winnen.

Nee, dat vind ik ook. Maar dat vond ik ook van Elbow vorig jaar. Alsof dat zo'n vernieuwende band is.

beaster1256
ik denk dat florence het gaat halen , persoonljk zit er geen klepper tussen gelijk elbow verleden jaar .

Ik hoop op he Horrors

Ik denk ook eerder de Horrors, want deze plaat is toch echt een overweldigend album....

barrett schreef:
Ik denk ook eerder de Horrors, want deze plaat is toch echt een overweldigend album....

ze maken een meer dan redelijk kans want die album is goed, maar meestal gaat die Mercury Music Prize naar een goed EN groundbreaking album, en die tweede gedeelte kan je eigenlijk niet zeggen over wat The Horrors hebben geleverd

Sheplays
Ik haat prijzen.

TerryA schreef:
(quote)

ze maken een meer dan redelijk kans want die album is goed, maar meestal gaat die Mercury Music Prize naar een goed EN groundbreaking album, en die tweede gedeelte kan je eigenlijk niet zeggen over wat The Horrors hebben geleverd

Ja, ok maar eerlijk gezegt vind ik dat er niet echt iets groundbreaking bij zit, dit jaar?

The Horrors is wel een beetje de aanvoerder van de nu/shoegaze trend die al even gaande is, dus denk dat ze wel een kans maken. Vind hun plaat ook wel goed, dus ik zou het niet erg vinden.

La Roux is in de UK ook wel erg groot (Bulletproof uit het niets op 1 geloof ik), maar dat album is nogal wisselvallig, dus ik hoop dat zij het niet wordt... Ik denk dat het Bat for Lashes of The Invisible wordt.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:55 uur

geplaatst: vandaag om 12:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.