MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Illegaal branden van cd's kost miljoenen

zoeken in:
Onderhond schreef:
Webshops beginnen steeds beter te draaien

Inderdaad

Verder ook mee eens. Het is maar een voorbeeld om aan te geven dat het niet alleen de kapitaalkrachtige platenmaatschappij is die de economische gevolgen ondervindt. Dat werd even als argument gebruikt om downloaden ok te vinden en dat lijkt me dus feitelijk onjuist

frankvankesteren schreef:
(quote)

de enige die er onder lijden zijn de platenmaatschappijen maar dat vind ik niet de belangrijkste groep in de muziekindustrie, het gaat om ons en neit om hen..

Mijn voorstel is om gewoon de download toe te staan, wel CD's te blijven verkopen omdat dat toch dat speciale randje geeft wat ik ook wel prettig vind vaak, en de extra inkomsten indien nodig maar uit DVD's en concerten te halen...

Respect voor muziek en zijn makers ervan is belangrijk, maar die kan je niet afdwingen door ervoor te gaan betalen..

wat een prietpraat zeg, ongelofelijk! het gaat om ons en niet om hen, dan heb je er maar weinig van begrepen want hen zorgen er namelijk voor dat de artiest uberhaubt een cd kan opnemen. Extra inkomsten bij de concerten?? ik ken maar bar weinig cd winkeliers die geld krijgen voor een concert dat gegeven wordt in de buurt !?! De laatste opmerking kan ik al helemaal niet serieus nemen, zo lang je maar respect hebt hoef je er niet voor te betalen!! Da's een goeie zeg, ik ga vanmiddag gelijk naar de autogarage want ik heb zoveel respect voor autoverkopers dat ik vast wel een auto cadeau krijg van de goede man...

VanDeGriend schreef:
(quote)

Ik denk niet dat dit waar is. Buiten de zwaar verkopende mega-acts, denk ik dat het over het algemeen geen vetpot is.

(quote)

Ik heb het vaker gezegd maar downloaden om de cd niet te hoeven kopen is niet op orde en treft veel meer mensen dan alleen de boze platenmaatschappijen, die overigens lang niet allemaal groot en kapitaalkrachtig zijn.

Helemaal waar! Iedereen denkt bij het woord platenmaatschappij aan een mega commercieel bedrijf dat miljoenen omzet per jaar. Ik denk dat er meer platenmaatschappij-en zijn die het vanuit een soort roeping doen (de liefde voor muziek) dan vanuit commercieel oogpunt. Natuurlijk komt dat laatste er ook bij kijken maar dat is niet het hoofddoel. Laten nou net dit soort maatschappijtjes het verreweg het moeilijkst hebben en, laten we wel wezen, deze brengen over het algemeen wel de leukste muziek uit van artiesten waar de "grote" jongens hun neus voor ophaald.

VanDeGriend schreef:
...tussen platenmaatschappij en consument zit een waslijst aan activiteiten waar heel veel gezinnetjes hun boterham van moeten eten. Of denk je dat een cdwinkelier bij dalende inkomsten denkt...ach alleen de platenmaatschappijen hebben er last van dat mijn kindjes tweedehands kleding krijgen.

Je hebt goed en slecht ondernemersschap. Tijden veranderen en ondernemers moeten hun visie veranderen. Wanneer iemand als een van de eersten in een hype springt en zijn zakken vult kijkt niemand er van op en zeggen mensen "goed gedaan". Wanneer iemand niet met de tijd mee gaat en zijn omzet terug ziet lopen is dat ineens zielig?

We hebben steeds minder postbodes nodig, we hebben steeds minder vaste telefonie nodig en we hebben ook veel minder free record shops nodig.

Ik ga toch ook geen bedrijf in geitenwollensokken beginnen en dan mekkeren dat er geen brood op de plank komt?

bloempje24 schreef:
(quote)

We hebben steeds minder postbodes nodig, we hebben steeds minder vaste telefonie nodig en we hebben ook veel minder free record shops nodig.

Denk ook even aan het verschil tussen legaal en illegaal voordat je zo'n vergelijking maakt.

vigil schreef:
(quote)

Helemaal waar! Iedereen denkt bij het woord platenmaatschappij aan een mega commercieel bedrijf dat miljoenen omzet per jaar. Ik denk dat er meer platenmaatschappij-en zijn die het vanuit een soort roeping doen (de liefde voor muziek) dan vanuit commercieel oogpunt. Natuurlijk komt dat laatste er ook bij kijken maar dat is niet het hoofddoel. Laten nou net dit soort maatschappijtjes het verreweg het moeilijkst hebben en, laten we wel wezen, deze brengen over het algemeen wel de leukste muziek uit van artiesten waar de "grote" jongens hun neus voor ophaald.

ik werd geroepen?

Precies. By the way..als een supermarkt wordt leeggeroofd door onverlaten en daardoor resultaten onder druk staan.......is dat dan perse slecht ondernemersschap ? Ben trouwens best benieuwd waar ik geitenwollen sokken kan downloaden

VanDeGriend schreef:
Precies. By the way..als een supermarkt wordt leeggeroofd door onverlaten en daardoor resultaten onder druk staan.......is dat dan perse slecht ondernemersschap ? Ben trouwens best benieuwd waar ik geitenwollen sokken kan downloaden

In het vakje naast de mobiele telefoons

neo
Vind het eigenlijk al een flinke tijd erg beangstigend, en dat meen ik serieus, dat vele niet weten wat er werkelijk gaat gebeuren met muziek. En even ouderwetse manier van verkoop erbuiten latend, want ik weet nu wel dat ze allemaal dit en dat moeten gaan doen om te blijven verkopen. Maar of dat ook edht zou gaan werken is nu koffiedik kijken. Er wordt nogal makkelijk over gedacht zoals hierboven met postbodes en weet ik het wat. In mijn ogen erg slechte vergelijkingen. Een meer zinnige vergelijking zou zijn;

-Bij het dure restaurant kan ik na het eten gewoon weglopen zonder te betalen. Zelfs bij het goedkopere restaurant vond ik het nog te duur, dus ik loop daar ook maar weg zonder een cent te betalen.

Ik zou dan toch even een kaartje achter laten met daarop ''bedankt voor de gecomprimeerde biefstuk (192kbps), wellicht kom ik ooit voor de ongecomprimeerde biefstuk terug!''

Daar komt bij: restaurants zijn iets kwijt (dat is stelen), muzikanten niet.

VanDeGriend schreef:

Slecht ondernemingsschap is naar een supermarkt gaan om ingrediënten voor een gerecht te halen en niks kunnen vinden.

Terwijl ze elders via het net te bestellen zijn, en aan de deur geleverd worden, voor minder.

Ook de keuken is internationaler geworden, supermarkten spelen ook daarop veel te traag in.

John Doe schreef:

Daar komt bij: restaurants zijn iets kwijt (dat is stelen), muzikanten niet.

waarschijnlijk nog een serieus bedoelde opmerking ook

Spreek het maar tegen. Ik heb het dus niet over zelf de CD's rippen, kopiëren en verkopen, dat kun je wel stelen noemen.

John Doe schreef:
Spreek het maar tegen. Ik heb het dus niet over zelf de CD's rippen, kopiëren en verkopen, dat kun je wel stelen noemen.

Volgens mijn bescheiden mening is alles wat je in een winkel moet kopen, omdat het niet vrijelijk voor iedereen toegangelijk is, en je dit niet doet omdat je het Illegaal (het woord zegt het al) - zonder toestemming van de uitvoerende - van een bepaald medium afhaald, stelen!

Het woord illegaal zegt mij in dit geval niet alles. Illegaal downloaden is een woord dat mensen hebben verzonnen, omdat artiesten natuurlijk graag copyright claimen. Je haalt echter niks materieels weg van de maker, daarvoor hoeft je dan ook niet te betalen. Ik gun aan mensen en trouwens ook aan muzikanten dat muziek voorproefbaar is (wegens weinig geld of andere prioriteiten) (plus slechte CD's/concertkaartjes worden minder snel gekocht). Het bedachtzaam kopen van CD's moedig ik aan en als mensen niet kopen zijn ze wat mij betreft ook niet illegaal bezig. Ik vind het energieverspilling je daar over op te winden. Goede muziek overleeft.

Omayyad
John Doe schreef:
Het woord illegaal zegt mij in dit geval niet alles. Illegaal downloaden is een woord dat mensen hebben verzonnen, omdat artiesten natuurlijk graag copyright claimen. Je haalt echter niks materieels weg van de maker, daarvoor hoeft je dan ook niet te betalen.

Leg maar uit waarom dit zo onredelijk is voor jou

Wat mij betreft beloon je de maker alleen al door te luisteren.

Omayyad
John Doe schreef:
Leg maar uit waarom dit zo onredelijk is voor jou

Ik denk dat dat weinig zin heeft.

Voor mij misschien niet, maar wel voor anderen misschien Je wil toch niet beweren dat je niks te beredeneren hebt?

En ik kan je zeggen, misschien leer ik wel wat.

Omayyad
Nuja... Wel eens van auteursrecht gehoord?

Goed... Auteursrecht is er dus om ervoor te zorgen dat auteurs (dat zijn niet alleen schrijvers, maar ook bijvoorbeeld schilders, dichters, componisten en fotografen) alles wat zij maken kunnen (laten) exploiteren en zo geld kunnen verdienen met hun werk. Net als ieder ander. Behalve deze financiële mogelijkheden van het auteursrecht, zorgt dit recht er ook voor dat de maker, de auteur, zeggenschap houdt over zijn creaties. In veel gevallen moeten anderen hem namelijk om toestemming vragen als ze zijn werk(en) willen gebruiken.

Het gratis en zonder toestemming van de eigenaar downloaden van audio, video, software etc. is derhalve illegaal omdat in dat geval de auteursrechten worden geschaad.

John Doe schreef:
Wat mij betreft beloon je de maker alleen al door te luisteren.

hoewel je 21 ben hou je er een aardige flower power gedachte op na.

Okee. Het auteursrecht is me bekend. Copyright is toch hetzelfde? Dat ben ik helemaal met je eens. Alleen mijn standpunten staan daar los van.

Behalve deze financiële mogelijkheden van het auteursrecht, zorgt dit recht er ook voor dat de maker, de auteur, zeggenschap houdt over zijn creaties. In veel gevallen moeten anderen hem namelijk om toestemming vragen als ze zijn werk(en) willen gebruiken.Als je illegaal download mag je nog steeds niet kopieren van het werk.

Het zonder toestemming van de artiest onteren van kunst is wat copyright zeker nuttig maakt. Hoewel het soms ook wel echte artiesten kan belemmeren mooi te sampelen en nieuwe kunst te maken, maar ik vind het wel kunnen dat oorspronkelijke artiesten wat dat betreft de baas blijven.

Financieel verdienen sommige artiesten meer door downloaden, omdat mensen ze hierdoor ontdekken en fan kunnen raken. Goede muziek kan makkelijker boven komen drijven. Hogere toegankelijkheid vind ik een prachtige verworvenheid.

Van favoriet werk vind ik het leuk origineel materiaal (cover) in handen te hebben en het dus te kopen. Veel mensen vinden dit gelukkig (voor de portemonnee van de artiesten) ook.

vigil schreef:
(quote)

hoewel je 21 ben hou je er een aardige flower power gedachte op na.
Er straalt ook een behoorlijke kracht uit van bloemen vind ik Maar ik wil me hierbij distantiëren van hippies

Veel artiesten zeggen ''but most of all, thank you for listening'' en vaak menen ze dit ook.

Omayyad
John Doe schreef:
Financieel verdienen sommige artiesten meer door downloaden, omdat mensen ze hierdoor ontdekken en fan kunnen raken.

Dat kan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn... Zeker niet wanneer er mensen zijn die niet het verschil tussen legaal en illegaal weten.

John Doe schreef:
Goede muziek kan makkelijker boven komen drijven.

Ook dit is zeer goed mogelijk, maar beslist geen waterdichte theorie.

John Doe schreef:
Hogere toegankelijkheid vind ik een prachtige verworvenheid.

Zeker en ik ben dan ook met je eens dat het (selectief) downloaden best zijn voordelen heeft.

Omayyad schreef:
Dat kan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn... Zeker niet wanneer er mensen zijn die niet het verschil tussen legaal en illegaal weten.
Dit ben ik in principe met je eens. Alleen in plaats van de laatste zin zou ik dan zeggen ''...wanneer er mensen zijn die niet weten dat relatief kleine artiesten steun van een gekocht album goed kunnen gebruiken''

Ook dit is zeer goed mogelijk, maar beslist geen waterdichte theorie.
Waterdichte theoriën zijn meestal ook wat langer Dit ben ik ook met je eens. Alleen de theorie van ''niet downloaden, alleen kopen'' werkt uiteindelijk ook niet het beste voor mensen.

Zeker en ik ben dan ook met je eens dat het (selectief) downloaden best zijn voordelen heeft.
Mooi

John Doe schreef:
(quote)
Er straalt ook een behoorlijke kracht uit van bloemen vind ik Maar ik wil me hierbij distantiëren van hippies

waarvan akte

bloempje24 schreef:

vigil schreef:
Denk ook even aan het verschil tussen legaal en illegaal voordat je zo'n vergelijking maakt.

Nee. Het heeft niets te maken met illigaal of legaal. Het heeft te maken met handenarbeid en electronische arbeid.

Postbodes zijn minder nodig omdat je meer gebruik maakt van email.

Vast telefonie is minder nodig omdat mensen mobiel bellen of MSN/Skype gebruiken.

Free record Shop is minder nodig omdat mensen liever downloaden of online bestellen, of dat nu illigaal of legaal is doet niet ter zake voor het bestaansrecht van een winkel.

Het gaat er dus om, wat Onderhond ook zegt, dat je als goed ondernemer moet weten wat er speelt in de markt en indien nodig moet je jezelf herpositioneren. Dingen veranderen constant en wanneer je als werrkgever of als werknemer graag zeker wilt zijn dat er brood op de plank blijft komen dan moet je scherp blijven en flexibel kunnen zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:17 uur

geplaatst: vandaag om 15:17 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.