MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Illegaal branden van cd's kost miljoenen

zoeken in:
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2007/01/art000001C73307D71782C7.html

08 Januari 2007
Kort nieuws Headlines

Kopieerbeveiliging cd's afgeschaft

Cd's kopieren is geen probleem meer. Als laatste platenmaatschappij is ook EMI gestopt met de kopieer-beveiliging van cd's. Met de beveiliging wilden ze het onmogelijk maken om illegale kopieën te maken van cd's. De kosten bleken niet op te wegen tegen de resultaten. Ook konden de beveiligde schijfjes niet in alle apparaten worden afgespeeld.

tja....

HiLL schreef:
Cd's kopieren is geen probleem meer.

Technisch, juridisch of moreel gezien?

Omayyad
HiLL schreef:
Ook konden de beveiligde schijfjes niet in alle apparaten worden afgespeeld.

Vooral vanwege dit laatste argument heb ik dit altijd iets idioots gevonden...

sq
Best wel goed nieuws. Ik was altijd weer benauwd om een CD met zo'n vies beveiligingslogo te kopen: slechter afspeelbaar en vaak ook duurder. Heb feitelijk bij een keuze tussen 2 CD's het wel eens laten meewegen en voor de onbeveiligde CD gekozen.

En laten we wel wezen: inspanningen op dit gebied verhogen de productiekosten en wij betalen dat allemaal.

sq schreef:
Ik was altijd weer benauwd om een CD met zo'n vies beveiligingslogo te kopen: vaak ook duurder. .

Dat is mij in ieder geval nooit opgevallen

sq schreef:

En laten we wel wezen: inspanningen op dit gebied verhogen de productiekosten en wij betalen dat allemaal.

da's nou net de crux: niet wij allemaal, de brander iig niet

Omayyad schreef:
(quote)

Vooral vanwege dit laatste argument heb ik dit altijd iets idioots gevonden...

je kunt van een magnetron ook niet alles verwachten

bubbachups schreef:
(quote)

Technisch, juridisch of moreel gezien?
Een buitengewoon relevante vraag

VanDeGriend schreef:
(quote)
Een buitengewoon relevante vraag

met name moreel als je het mij vraagt. ik kreeg persoonlijk uitslag toen er bij het topic hier over muziekcollecties mensen waren die het aantal mb's op hun hard schijf gingen vermelden....

charlezzz schreef:
(quote)

met name moreel als je het mij vraagt. ik kreeg persoonlijk uitslag toen er bij het topic hier over muziekcollecties mensen waren die het aantal mb's op hun hard schijf gingen vermelden....

Waarom dan?

Zo wou ik laatst eens 2 cd's op mijn i-Pod zetten (Annie Lennox en Novastar), maar waren allebei beveiligd. Het was dus niet mogelijk! Koop je echte cd's, dan word je in feite nog gestraft ook. Lekker dubbel. Blij dat die beveiliging weg gaat in ieder geval

als je die stomme kopieerbeveiliging weg wil, installeer blindwrite, dan kan je die cd eerst kopieren naar een cd-r of cd-rw en dan kan je die gekopieerde cd rippen voor je ipod. Veel werk, maar het helpt

HiLL schreef:
(quote)

Waarom dan?

tja de ene doet jaren om zorgvuldig allerlei cd's van een bepaalde artiest te sparen zodat hij de collectie compleet heeft en de ander doet dat in een halve dag en is erg trots op z'n mp3's.

Misschien iets in die richting!

vigil schreef:
(quote)

tja de ene doet jaren om zorgvuldig allerlei cd's van een bepaalde artiest te sparen zodat hij de collectie compleet heeft en de ander doet dat in een halve dag en is erg trots op z'n mp3's.

Misschien iets in die richting!

Heb je nog de tussenvorm die eerst alles op mp3 heeft & daar al erg blij mee is, en dat geleidelijk aan vervangt door legale cd's & daar nog blijer mee is.

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Heb je nog de tussenvorm die eerst alles op mp3 heeft & daar al erg blij mee is, en dat geleidelijk aan vervangt door legale cd's & daar nog blijer mee is.

Ik begrijp dat je het over jezelf hebt

vigil schreef:
(quote)

Viel dat zo hard op? Nu ja, je weet wel dat ik als ik het te kiezen had (lees: het geld er voor had) ook liever alles origineel had, zo'n 2 muren als bij jou

vigil schreef:
(quote)

Ik doe het ook zo, maar niet met alles en heb geen medelijden met de maatschappijen en bepaalde consumenten. Het spijt mij

Maartenn (crew)
Dan ben ik vast de dropout
De enige reden dat ik nummers af en toe download is óf omdat ik de artiest nog niet ken, óf omdat de nummers niet op een uitgebracht album staan..
In mij kast zal je dan ook geen illegale cd's vinden. Dit is niet omdat ik medelijden heb met de artiesten, maar omdat ik het gewoon super leuk vind om muziek te verzamelen en daar heb ik dan ook geld voor over.
Wel moet ik zeggen dat ik veel tweedehands koop (sowieso platen natuurlijk ), dus dan verdienen de artiesten er feitelijk nog geen reet aan.

Maartenn schreef:
Dan ben ik vast de dropout
De enige reden dat ik nummers af en toe download is óf omdat ik de artiest nog niet ken, óf omdat de nummers niet op een uitgebracht album staan..
In mij kast zal je dan ook geen illegale cd's vinden. Dit is niet omdat ik medelijden heb met de artiesten, maar omdat ik het gewoon super leuk vind om muziek te verzamelen en daar heb ik dan ook geld voor over.
Wel moet ik zeggen dat ik veel tweedehands koop (sowieso platen natuurlijk ), dus dan verdienen de artiesten er feitelijk nog geen reet aan.

Maar waarom ben je dan de drop out?? Ik vind het juist top!! . De artiesten hadden het al verdiend bij de 1ste aankoop dus daar hoef je geen zorgen om te maken

Omayyad
Ik begrijp niet dat het allemaal zo razend populair is wanneer het illegaal branden van cd's miljoenen kost...

fastpulseboy
al dat branden....ja dat kost miljoenen...lege cd's

Sietse
misschien ben je een Belg, geen idee, maar in Nederland is de heffing op cdr's erg hoog, dus ik snap dat wel.

musicfriek schreef:
Zo wou ik laatst eens 2 cd's op mijn i-Pod zetten (Annie Lennox en Novastar), maar waren allebei beveiligd. Het was dus niet mogelijk! Koop je echte cd's, dan word je in feite nog gestraft ook. Lekker dubbel. Blij dat die beveiliging weg gaat in ieder geval

Had ik met Placebo's Meds: ik moest dus een illegale versie op mijn I-pod zetten, terwijl ik de cd zelf in huis heb. Belachelijk gewoon.....

Sietse schreef:
misschien ben je een Belg, geen idee, maar in Nederland is de heffing op cdr's erg hoog, dus ik snap dat wel.

Je moet ze dan ook in Duitsland kopen.

Waldo Jeffers schreef:
(quote)

Viel dat zo hard op? Nu ja, je weet wel dat ik als ik het te kiezen had (lees: het geld er voor had) ook liever alles origineel had, zo'n 2 muren als bij jou

Wij hebben per slot van rekening minder geld dan de artiesten die hem produceren

Ik persoonlijk doe het ook, ik koop CD's af en toe omdat ik iets eenh eel speciaal album vind of ik zeker wil zijn dat ik de goede heb.. MP3's vind ik zeer bruikbaar omdat ze makkelijk te vinden zijn.. persoonlijk ben ik van mening dat het goed gaat zoals het nu gaat, de enige die er onder lijden zijn de platenmaatschappijen maar dat vind ik niet de belangrijkste groep in de muziekindustrie, het gaat om ons en neit om hen..

Mijn voorstel is om gewoon de download toe te staan, wel CD's te blijven verkopen omdat dat toch dat speciale randje geeft wat ik ook wel prettig vind vaak, en de extra inkomsten indien nodig maar uit DVD's en concerten te halen...

Respect voor muziek en zijn makers ervan is belangrijk, maar die kan je niet afdwingen door ervoor te gaan betalen.. die dwing je af door je fans tevreden te houden met je muziek, en als je echt zo goede muziek maakt, dan komen de financien zelf wel op orde, en indien er ook nog eens echt financiele problemen waren, dan kunnen artiesten daar vaak zelf prima op korten..

Misschien eenb eetje kort door de bocht want ik ken zelf de feiten allemaal niet uit mijn kop..maar dit is mijn indruk

Sietse
frankvankesteren schreef:
(quote)

Wij hebben per slot van rekening minder geld dan de artiesten die hem produceren

Toch fijn om te horen dat ik rijk ben

Sietse schreef:
(quote)

Toch fijn om te horen dat ik rijk ben

graaier

Ik denk niet dat dit waar is. Buiten de zwaar verkopende mega-acts, denk ik dat het over het algemeen geen vetpot is.

de enige die er onder lijden zijn de platenmaatschappijen

Lijkt me niet. Om te beginnen missen de artiesten natuurlijk inkomsten en tussen platenmaatschappij en consument zit een waslijst aan activiteiten waar heel veel gezinnetjes hun boterham van moeten eten. Of denk je dat een cdwinkelier bij dalende inkomsten denkt...ach alleen de platenmaatschappijen hebben er last van dat mijn kindjes tweedehands kleding krijgen.

Ik heb het vaker gezegd maar downloaden om de cd niet te hoeven kopen is niet op orde en treft veel meer mensen dan alleen de boze platenmaatschappijen, die overigens lang niet allemaal groot en kapitaalkrachtig zijn.

Of denk je dat een cdwinkelier bij dalende inkomsten denkt...ach alleen de platenmaatschappijen hebben er last van dat mijn kindjes tweedehands kleding krijgen.

In plaats van dat de cdwinkelier over z'n kindjes zeurt zou hij zich beter aanpassen aan de markt.

Webshops beginnen steeds beter te draaien, en die tendens lijkt nog niet meteen te stoppen. Tijden veranderen nu eenmaal. Niet iedereen blijft naar een winkeltje hokken waar ze buiten het commerciële gebeuren toch niks te koop hebben.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:34 uur

geplaatst: vandaag om 08:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.