Muziek / Nieuws / Sting voorspelt einde der rocktijden
zoeken in:
0
geplaatst: 21 september 2006, 09:32 uur
Van het ANP:
De Britse popzanger Sting heeft een vernietigend oordeel geveld over de huidige moderne muziek. ,,We zijn aan het einde van de popmuziek en de rockmuziek ligt op sterven'', zegt de 54-jarige zanger in het Duitse magazine Stern.
De muziek beweegt zich volgens de voormalige leadzanger van The Police in creatief opzicht in een eindeloze lus van hetzelfde. ,,Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting.
Hij beklaagt zich vooral over de rockmuziek. ,,We hebben ons veel te lang voorgehouden dat rock 'n' roll revolutionair was. Dat kunnen we vergeten, rock is reactionair.'' De redding voor de muziek ligt in het verleden, vindt Sting, zoals een album met vierhonderd jaar oude liedjes van de Engelse renaissancecomponist John Dowland (1563-1626). ,,Dergelijke muziek is groter dan wat er nu wordt gemaakt.''
En ik viel al in slaap bij de muziek van Sting
Reacties?
De Britse popzanger Sting heeft een vernietigend oordeel geveld over de huidige moderne muziek. ,,We zijn aan het einde van de popmuziek en de rockmuziek ligt op sterven'', zegt de 54-jarige zanger in het Duitse magazine Stern.
De muziek beweegt zich volgens de voormalige leadzanger van The Police in creatief opzicht in een eindeloze lus van hetzelfde. ,,Als je in de auto popradio hoort, die kinderlijke poëzie, dan val je in slaap'', aldus Sting.
Hij beklaagt zich vooral over de rockmuziek. ,,We hebben ons veel te lang voorgehouden dat rock 'n' roll revolutionair was. Dat kunnen we vergeten, rock is reactionair.'' De redding voor de muziek ligt in het verleden, vindt Sting, zoals een album met vierhonderd jaar oude liedjes van de Engelse renaissancecomponist John Dowland (1563-1626). ,,Dergelijke muziek is groter dan wat er nu wordt gemaakt.''
En ik viel al in slaap bij de muziek van Sting

Reacties?
0
titan (crew)
geplaatst: 21 september 2006, 10:02 uur
Onderhond zal het vast met Sting eens zijn, maar ik denk dat het zo'n vaart niet zal lopen. Pop en rock hebben wel vaker in een impasse gezeten, maar zijn daar altijd wel weer uitgekomen.
0
geplaatst: 21 september 2006, 10:03 uur
Ik val vooral in slaap van de liftmuziek die Sting tegenwoordig produceert. En net of de radio een graadmeter is voor de kwaliteit van muziek. 

0
geplaatst: 21 september 2006, 10:08 uur
0
geplaatst: 21 september 2006, 11:12 uur
beruk schreef:
Sting luistert radio...
wat een sukkel. De pap is nooit lekker geweest, hopelijk noemt hij zichzelf geen krent en is Sting net zo kritisch op zijn eigen producten.
0
geplaatst: 21 september 2006, 15:26 uur
Sting zou best eens gelijk kunnen hebben, of er volkomen naast kunnen zitten. Dat weten we echter pas over een paar 100 jaar. Zal er dan op eenzelfde manier geluisterd worden naar de rockmuziek van nu (vanaf pakweg 1960) als wij naar de verschillende stijlen van klassieke muziek luisteren?
Rockmuziek heeft zich iig nog niet echt bewezen als historisch belangwekkend genre, daar is het simpelweg te jong voor. (ook al zijn er bakken vol platen die ik persoonlijk inventiever vind dan menig klassiek werk)
Rockmuziek heeft zich iig nog niet echt bewezen als historisch belangwekkend genre, daar is het simpelweg te jong voor. (ook al zijn er bakken vol platen die ik persoonlijk inventiever vind dan menig klassiek werk)
0
Omayyad
geplaatst: 21 september 2006, 15:27 uur
HammerHead schreef:
Sting zou best eens gelijk kunnen hebben, of er volkomen naast kunnen zitten. Dat weten we echter pas over een paar 100 jaar.
Sting zou best eens gelijk kunnen hebben, of er volkomen naast kunnen zitten. Dat weten we echter pas over een paar 100 jaar.
Zolang blijf ik niet wachten...
0
geplaatst: 21 september 2006, 15:53 uur
Ik ga me er in elk geval niet druk over maken of rock-muziek nu wel of geen plaats verdient in de menselijke geschiedenis en of het genre volgens een raszuivere commie al dan niet op sterven ligt. Ik blijf het toch wel beluisteren.
0
geplaatst: 21 september 2006, 16:17 uur
Het lijkt me nogal logisch dat rock-muziek uiteindelijk zal verdwijnen.
0
geplaatst: 21 september 2006, 16:36 uur
Tsja, uiteindelijk verdwijnt alles.
Maar klassieke muziek is ook al eeuwen oud, maar blijft toch ook bestaan? Waarom zou dat met rock anders zijn?
Maar klassieke muziek is ook al eeuwen oud, maar blijft toch ook bestaan? Waarom zou dat met rock anders zijn?
0
geplaatst: 21 september 2006, 16:53 uur
gemaster schreef:
Tsja, uiteindelijk verdwijnt alles.
Volgens mij wordt er niet al teveel nieuwe klassieke muziek meer geschreven.Tsja, uiteindelijk verdwijnt alles.
0
geplaatst: 21 september 2006, 17:33 uur
Kos schreef:
Volgens mij wordt er niet al teveel nieuwe klassieke muziek meer geschreven.
Volgens mij wordt er niet al teveel nieuwe klassieke muziek meer geschreven.
Ik neem aan dat je een geintje maakt?
0
sxesven
geplaatst: 21 september 2006, 17:38 uur
itchy schreef:
Itchy voorspelt einde der stingtijden.
Itchy voorspelt einde der stingtijden.

Ik moest vanochtend toch even hard lachen toen ik dit artikeltje in de krant tegenkwam. Meneer heeft duidelijk geen verstand van wat er allemaal gebeurt in pop- en rockland.
0
geplaatst: 21 september 2006, 19:32 uur
Wil je zeggen dat nieuwe klassieke muziek echt een prominente plaats in de muziekwereld inneemt?
Ik vraag me af hoeveel mensen er uberhaupt een stuk of 10 moderne componisten kunnen noemen.
Ik vraag me af hoeveel mensen er uberhaupt een stuk of 10 moderne componisten kunnen noemen.
0
geplaatst: 21 september 2006, 19:36 uur
Eens, ik bedoelde te zeggen dat klassieke muziek natuurlijk een 'titel' is die door het verstrijken der tijd uitgedeeld wordt. De heren Mozart en Schumann leefden bestaantjes in de financiële marge, en moderne muziek zal pas klassiek blijken als wij allen en MuMe tot stof vergaan zijn.
Amen
Amen
0
geplaatst: 21 september 2006, 19:36 uur
Kos schreef:
(quote)
Wil je zeggen dat nieuwe klassieke muziek echt een prominente plaats in de muziekwereld inneemt?Ik vraag me af hoeveel mensen er uberhaupt een stuk of 10 moderne componisten kunnen noemen.
Niet stiekem je eigen stelling veranderen he

0
geplaatst: 21 september 2006, 19:38 uur
Maar daar gaat het niet om, het ging over het feit dat muziekstijlen eens vervangen worden.
Tuurlijk zullen er nog heel veel mensen naar rock blijven luisteren, maar het zal steeds minder worden. En er zal ook steeds minder gemaakt worden.
Tuurlijk zullen er nog heel veel mensen naar rock blijven luisteren, maar het zal steeds minder worden. En er zal ook steeds minder gemaakt worden.
0
geplaatst: 21 september 2006, 19:49 uur
Ik vond dat een niet prominente plaats in de muziekwereld nog niet hoeft te betekenen dat er weinig klassieke muziek gemaakt wordt.
0
fastpulseboy
geplaatst: 21 september 2006, 21:00 uur
ik denk dat rock nog wel even voortbestaat. de gitaar is niet meer weg te denken en ik verwacht niet dat de menselijke behoefte om op een distortionknop de stampen de komende 100 jaar verdwijnt...
0
Sietse
geplaatst: 21 september 2006, 21:19 uur
ik denk dat Sting vooral de meer populaire dingen hoort en daar geef ik hem 100% gelijk in. Die hele zut is zouteloze troep.
0
geplaatst: 21 september 2006, 22:11 uur
Sietse schreef:
ik denk dat Sting vooral de meer populaire dingen hoort en daar geef ik hem 100% gelijk in. Die hele zut is zouteloze troep.
Dan zou hij dat duidelijk moeten zeggen uiteraard.
0
geplaatst: 21 september 2006, 22:31 uur
Kos schreef:
Het lijkt me nogal logisch dat rock-muziek uiteindelijk zal verdwijnen.
Not in my place Het lijkt me nogal logisch dat rock-muziek uiteindelijk zal verdwijnen.

0
geplaatst: 21 september 2006, 22:39 uur
Je hebt dood en dood natuurlijk.
Het zal zeker niet verdwijnen de komende jaren, maar volgens mij hoef je uit die hoek nog weinig spannends te verwachten, of het moet door aanvulling vanuit andere genres zijn.
Volgens mij ben ik het er ook niet mee eens dat er 400 jaar geleden betere muziek gemaakt werd ...
Het zal zeker niet verdwijnen de komende jaren, maar volgens mij hoef je uit die hoek nog weinig spannends te verwachten, of het moet door aanvulling vanuit andere genres zijn.
Volgens mij ben ik het er ook niet mee eens dat er 400 jaar geleden betere muziek gemaakt werd ...
0
Sietse
geplaatst: 22 september 2006, 12:04 uur
hij moet niks
. Maar als je maar een beperkte kennis hebt van wat er momenteel allemaal wordt gedaan, en die kennis dan met name is gebaseerd op wat je op de radio hoort (wat ie ook zegt) dan snap ik dat je nogal snel het idee gaat krijgen dat er niets meer gebeurt. Er wordt ieder jaar wel weer een nieuwe hype te voorschijn getoverd die hetzelfde klinkt als de vorige.
* denotes required fields.