MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / MP3's op straat over een tijdje verboden?

zoeken in:
Wetgever New York wil mp3-spelers verbieden op straat

Door Ramon Stoppelenburg

- donderdag 8 februari 2007 - Je mag nog altijd wandelen en praten met iemand, maar binnenkort wordt het in de grote steden van de Amerikaanse staat New York mogelijk verboden om op straat naar je mp3-speler te luisteren.
De Senator Carl Kruger wil een verbod invoeren omdat dergelijke elektronische apparaten het bewustzijn van wat er in de omgeving gebeurt, kan belemmeren, bijvoorbeeld als je de straat oversteekt.

Het besluit komt na de dood van drie mensen die overreden werden in Brooklyn en Manhattan terwijl ze naar hun iPod luisterden.

"Omdat ze naar hun mp3-speler luisterden hoorden ze ook niet de omstanders die de slachtoffers probeerden te waarschuwen," aldus de woordvoerder van Kruger.

Overtreders van het verbod zullen een boete van 100 dollar kunnen verwachten.

Inmiddels zijn Amerikaanse webloggers in de pen gesprongen om hun ongezouten mening over 'deze vrijheid' uit te spreken. Velen vinden dat met het wetvoorstel teveel naar een preventie-staat wordt gestreefd, terwijl anderen de burger in bescherming wil nemen: 'Als je te ver weg verzonken bent in je iPod en je ziet die enorme gele taxi niet aankomen, dan is het stadsleven gewoon niets voor jou,' aldus het weblog Gizmodo.

Hopelijk zullen ze het hier niet verbieden...

Bron\

Nog een nieuwsbericht hierover..

Nog een laatste

neo
Tja ik neem Mtv niet zo serieus met dit soort schreeuwerige nieuwsberichten. Eerst maar eens fatsoenlijke bronnen zien.

Zelf draag ik em vaak maar op een zeer degelijk volume spelend. Daarnaast is het ook zo dat mensen gewoon niet opletten, en als daar nog eens bijkomt dat je zoiets zou verbieden. Lost verkeersongelukken niet op. En berovingen om die spelers... En? Mensen worden om van alles beroofd. Geld ook maar meteen verbieden dan.

neo
Ok. Je heb je bericht aangepast met bronnen. Maar dit is nog allemaal voorbarig. Er is een wetsvoorstel ingediend, maar is nog niet erdoor gekomen. Dus allemaal blabla om niks. Er is altijd wel een halvegare die iets wil verbieden, wat soms wel uiteindelijk lukt, maar vaker niet.

neo schreef:
Ok. Je heb je bericht aangepast met bronnen. Maar dit is nog allemaal voorbarig. Er is een wetsvoorstel ingediend, maar is nog niet erdoor gekomen. Dus allemaal blabla om niks. Er is altijd wel een halvegare die iets wil verbieden, wat soms wel uiteindelijk lukt, maar vaker niet.

Naja laten we dan maar hopen van niet

Was een walkman op de fiets hier vroeger ook al niet verboden? Staat me zoiets van bij...

SelmaDuim
Jordy schreef:
Was een walkman op de fiets hier vroeger ook al niet verboden? Staat me zoiets van bij...

Volgens mij ook inderdaad.

luisteraart
SelmaDuim schreef:
(quote)

Volgens mij ook inderdaad.

Nou vind ik het voor fietsers iets anders dan voor voetgangers. Normaal gesproken lopen voetgangers over hun eigen domein (voetpad), en betreden fietsers het domein van het overige, gevaarlijke, verkeer.
Gewoon opletten bij het oversteken mag toch wel tot de eigen verantwoordelijkheid gerekend worden?

Overigens is dit in Duitsland (met name Berlijn) vaak anders. Daar fietsen de fietsers over een strook die op het voetpad (trottoir) ligt, en wordt je soms bijna omvergereden als argeloze wandelende Hollander.

SelmaDuim
luisteraart schreef:
(quote)

Nou vind ik het voor fietsers iets anders dan voor wandelaars. Normaal gesproken lopen wandelaars over hun eigen domein (voetpad), en kruisen fietsers het domein van het overige, gevaarlijke, verkeer.
Gewoon opletten bij het oversteken mag toch wel tot de eigen verantwoordelijkheid gerekend worden?

Vind ik ook. Dan zouden ze kletsen en bellen ook moeten verbieden. Ik denk dat je zelf wel kunt inschatten of je muziek te hard staat of niet.

JSC
Tja... hoeveel mensen lopen er tegenwoordig niet rond met een mp3 speler? Steeds meer en meer. Nogal wiedes dat er dan eens eentje onder een auto loopt, zou statistisch nogal raar zijn als het niet zo was. Om daar dan gelijk een wet voor te maken is toch wel erg kortzichtig en bemoeizuchtig.

luisteraart
JSC schreef:
Tja... hoeveel mensen lopen er tegenwoordig niet rond met een mp3 speler? Steeds meer en meer. Nogal wiedes dat er dan eens eentje onder een auto loopt, zou statistisch nogal raar zijn als het niet zo was. Om daar dan gelijk een wet voor te maken is toch wel erg kortzichtig en bemoeizuchtig.

Jongens, zal ik eens uit de kast komen?

Ik weet niet eens wat een mp3 speler is. Blijkbaar is het net zoiets als een walkman, of discman ofzo?

Ja, lach me nou maar uit....

luisteraart schreef:
(quote)

Jongens, zal ik eens uit de kast komen?
Ik weet niet eens wat een mp3 speler is. Blijkbaar is het net zoiets als een walkman, of discman ofzo?
Ja, lach me nou maar uit....

Sorry maar dat vind ik echt

luisteraart
HiLL schreef:
(quote)

Sorry maar dat vind ik echt

Nee, serieus. Is het iets waar je een schijfje of zo in moet stoppen, of moet je het opladen? Is het hetzelde als een ipod? (Ook echt geen idee wat dat is, ja, ik ben erg ouderwets.)

Het verbaast me dat je überhaupt de weg naar deze site hebt weten te vinden dan.

Verder een volkomen onzinnig voorstel uiteraard. Ik maak zelf wel uit of ik onder een taxi loop, met of zonder mp3-speler.

HammerHead schreef:
Ik maak zelf wel uit of ik onder een taxi loop, met of zonder mp3-speler.

Ben je levensmoe?

Ik kan me overigens niet voorstellen hoe het is om een rondje te gaan fietsen zonder enige vorm van muziek. Laat de automobilisten en ander gemotoriseerd vervoer eerst maar eens meer rekening houden met fietsers en wandelaars. Want die zijn zich ook niet altijd bewust van wat zich in hun omgeving afspeelt. En daarbij wat is het verschil tussen een autoradio en een mp3-speler?

eerst de mp3, en dan alsjeblieft ook die fu#@%g mobile phones: Yes!!

HammerHead schreef:
Verder een volkomen onzinnig voorstel uiteraard. Ik maak zelf wel uit of ik onder een taxi loop, met of zonder mp3-speler.

Dat vind ik een hersenloze opmerking.

Een MP3 speler belemmert je zintuigen in het verkeer. Als voetganger maak je hier ook deel van uit. Helaas brengt het verkeer nog altijd veel te veel doden; waarom zou de wet niet regels mogen voorschrijven waar we ons aan moeten houden om het verkeer veiliger te maken?

Ik loop elke dag een hele marathon zo lijkt het, en ik vind het heerlijk om met mijn mp3 speler te lopen. Echter, het leid me ook af, en mijn gehoor in het verkeer is bijna verdwenen. Niet raar dat er vroeg of laat iets kan gebeuren, al is het schrikken van een auto die achteruit rijd en op de rem trapt en claxoneert, dan is het wel een vrachtwagen die achteruit indraait en je mee schept.

Dat lijkt me echt kut, weet je.

HammerHead schreef:
Het verbaast me dat je überhaupt de weg naar deze site hebt weten te vinden dan.

LOL

L_T_B schreef:
Laat de automobilisten en ander gemotoriseerd vervoer eerst maar eens meer rekening houden met fietsers en wandelaars.

Ja doei! Als er een groep verkeersgebruikers maar doet waar ze zin in hebben en niet opletten zijn het de fietsers wel. Geen richting aangeven, met z'n drieën naast elkaar fietsen, de hele weg gebruiken, geen licht aan, denken altijd voorrang te hebben enz.

Nagelschip schreef:
Een MP3 speler belemmert je zintuigen in het verkeer. Als voetganger maak je hier ook deel van uit. Helaas brengt het verkeer nog altijd veel te veel doden; waarom zou de wet niet regels mogen voorschrijven waar we ons aan moeten houden om het verkeer veiliger te maken?

Dus ook alle autoradio's en herriemakende motoren weg? Overdreven bemoeienis noem ik dat.

HammerHead schreef:

Overigens mag je volgens mij ook niet bellend fietsen.

Ik luister dagelijks muziek op mijn fiets en dat vereist meer kijkwerk, dat zeer zeker.

Sietse
een beetje eigen verantwoordelijkheid mag best.

Ik loop en fiets al van jongs af aan met koptelefoon op mijn kop, ik ben mij hier door juist heel erg bewust geworden, door dat ik minder hoor (ik heb hem niet al te hard staan, want ik wil het verkeer horen als nodig) en dat ik dus zelf beter moet opletten met kijken.

BoordAppel schreef:
(quote)

LOL

(quote)

Ja doei! Als er een groep verkeersgebruikers maar doet waar ze zin in hebben en niet opletten zijn het de fietsers wel. Geen richting aangeven, met z'n drieën naast elkaar fietsen, de hele weg gebruiken, geen licht aan, denken altijd voorrang te hebben enz.

(quote)

Dus ook alle autoradio's en herriemakende motoren weg? Overdreven bemoeienis noem ik dat.

ik ga elke dag me de fiets naar school (een halfuur fietsen), en als ik en mijn vriendin dan naast elkaar rijden zij er van die mensen zoals jij die vinden dat da nie mag.
in de wet staat er trouwens da je me 2 naast elkeer mag fietsen (in België toch). me 3 mag mss nie, maar wa doen we de auto's daar verkeerd mee? De meeste auto's hebbe egt geen respect voor fietsers! zij zitte wel lekker droog in de auto me de verwarming aan, en als die arme fietsers dan me 3 naast elkaar rijde beginne ze te toeteren!!

fastpulseboy
luisteraart schreef:
(quote)

Nou vind ik het voor fietsers iets anders dan voor voetgangers. Normaal gesproken lopen voetgangers over hun eigen domein (voetpad), en betreden fietsers het domein van het overige, gevaarlijke, verkeer.

Overigens is dit in Duitsland (met name Berlijn) vaak anders. Daar fietsen de fietsers over een strook die op het voetpad (trottoir) ligt, en wordt je soms bijna omvergereden als argeloze wandelende Hollander.

In japan fietst men ook over de stoep, lekker hard.
En in Belgie mag je niet eens iemand achter op je fiets hebben! hahaha

Nagelschip schreef:
(quote)

Dat vind ik een hersenloze opmerking.

Vooral letterlijk nemen zo'n opmerking, het gaat natuurlijk om de onderliggende gedachte.

De wet mag best regels voorschrijven, maar schiet tegenwoordig veel te vaak en veel te ver door. Ik behoud liever het recht op mezelf te passen, dan als een hersenloze mongool nergens meer over na te denken, omdat toch alles voor je geregeld wordt. Zoals Theo Maassen al eens zei: "Mensen die 's nachts op een verlaten kruispunt wachten voor een rood voetgangerslicht zijn hele enge mensen, die denken zelf niet na".

Haha dat zijn enge mensen ja!

Kos
Ik heb er al regelmatig eentje bijna op de motorkap gehad idd. .

Zou het niet zo'n heel slechte regel vinden.

Wáat.. Dat kan je toch niet verbieden..
Lijkt me sterk tenminste...

dollie
Ik zit gemiddeld een uur per dag op de fiets en doe dit bijna altijd met muziek. Al heb ik al enkele malen gemerkt dat dit op sommige plaatsen echt wel verassend (en gevaarlijk!) kan zijn. Ik fiets elke keer hetzelfde stuk, dus ik weet wel waar die punten liggen zodat ik telkens mijn hooftelefoon afzet op die plaatsen, maar als ik ergens kom waar ik het niet ken, pas ik mijn volume steeds aan zodat ik de rest van het verkeer duidelijk kan horen.
Ik heb wel een vriendin gehad die er een zwaar ongeluk door meegemaakt heeft, misschien daarmee dat ik er wat voorzichtiger in ben... maar er zijn mensen waarbij zulke dingen eerst moeten gebeuren vooralleer ze doorhebben wat de gevolgen kunnen zijn.

Dan moet ik dus bijna 1 uur op de fiets zitten zónder muziek? Wanneer moet je dan naar je mp3 luisteren? als je thuis op de bank zit ofzo

Lindaa schreef:
Dan moet ik dus bijna 1 uur op de fiets zitten zónder muziek? Wanneer moet je dan naar je mp3 luisteren? als je thuis op de bank zit ofzo
Tijdens een saaie les, In je hangmat in de tuin, In bed als je niet kan slapen, In de bibliotheek, Op de tribune bij een saaie sportwedstrijd, Op de reservebank bij diezelfde wedstrijd, In de trein op weg naar school, In de bus op weg naar schoo, In de metro op weg naar school, Tijdens de pauze op diezelfde school, Of.. als de NS de zaakjes niet voor elkaar heeft: als je een uur moet wachten op het station.. kortom: zat mogelijkheden

Paap_Floyd schreef:
(quote)
Tijdens een saaie les, In je hangmat in de tuin, In bed als je niet kan slapen, In de bibliotheek, Op de tribune bij een saaie sportwedstrijd, Op de reservebank bij diezelfde wedstrijd, In de trein op weg naar school, In de bus op weg naar schoo, In de metro op weg naar school, Tijdens de pauze op diezelfde school, Of.. als de NS de zaakjes niet voor elkaar heeft: als je een uur moet wachten op het station.. kortom: zat mogelijkheden

ok wacht: dat kan dus niet he...

Tijdens de saaie les zou je daardoor het brandalarm niet kunnen horen, in je hangmat zou je niet kunnen horen dat je lieve konijntje de touwen door aan het knagen is, in bed zou je mogelijk niet kunnen horen dat je mammie zegt dat je je tanden nog moet poetsen of morgen vroeg moet opstaan omdat je naar de bakker moet, in de bibliotheek kan uiteraard ook niet omdat je daar niet mag praten en dat doen ze in jou oortjes toch wel degelijk, op de tribune mag ook niet omdat je anders niet kan tellen hoe vaak ze hi,ha hondelul hebben geroepen, op de reservebank zou je niet kunnen horen dat je coach wilt dat je gaat warmlopen, in de bus zou je niet kunnen horen dat ze achter je een aanslag zijn aan het voor bereiden, in de metro zou je de aankondiging vand e volgende halte niet kunnen horen, tijdens de pauze kan je natuurlijk de bel niet horen waardoor je te laat komt in je les en last but not least op het station kan je natuurlijk anders ook niet horen omroepen dat er buiten je 10 minuten vertraging nog 1 uur vertraging extra is...

En zo kan ik nog wel even doorgaan, kom op; we kunnen niet alles opvangen, we kunnen ook niet alles zien, we kunnen niet alles ruiken en er gaan dingen langs je heen, dat het aantal slachtoffers iets hoger ligt bij mensen met een mp3-speler is logisch omdat je zintuigen ergens anders op gefocust zijn, maar dat neem ik graag op de koop toe... nu is het een beetje naar een oorzaak zoeken: waar het vroeger de fout was van niet werkende stoplichten, die jeugd van tegenwoordig of je vrouw die naast je tegen je zit te kwekken lijkt het nu ineens in te zijn om iedereen die een paar dopjes in heeft de schuld te geven van een ongeval in het verkeer, hou toch op!

frankvankesteren schreef:

Tijdens de saaie les zou je daardoor het brandalarm niet kunnen horen, in je hangmat zou je niet kunnen horen dat je lieve konijntje de touwen door aan het knagen is, in bed zou je mogelijk niet kunnen horen dat je mammie zegt dat je je tanden nog moet poetsen of morgen vroeg moet opstaan omdat je naar de bakker moet, in de bibliotheek kan uiteraard ook niet omdat je daar niet mag praten en dat doen ze in jou oortjes toch wel degelijk, op de tribune mag ook niet omdat je anders niet kan tellen hoe vaak ze hi,ha hondelul hebben geroepen, op de reservebank zou je niet kunnen horen dat je coach wilt dat je gaat warmlopen, in de bus zou je niet kunnen horen dat ze achter je een aanslag zijn aan het voor bereiden, in de metro zou je de aankondiging vand e volgende halte niet kunnen horen, tijdens de pauze kan je natuurlijk de bel niet horen waardoor je te laat komt in je les en last but not least op het station kan je natuurlijk anders ook niet horen omroepen dat er buiten je 10 minuten vertraging nog 1 uur vertraging extra is...

Gast
geplaatst: vandaag om 08:35 uur

geplaatst: vandaag om 08:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.