MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / De cd bestaat 25 jaar

zoeken in:

(afbeelding)
de eerste Sony,

en de eerste Philips:

(afbeelding)

Ik ben zelf pas cd 's gaan kopen toen favoriete bands geen lp 's meer uitbrachten of de detailhandelaren ze gewoonweg niet meer inkochten.
Dus ik voelde dat destijds zeker als gedwongen worden.

Toch ben ik blij dat ik in tegenstelling tot vele anderen geen enkele lp heb weggedaan.
Ben nu zelfs bezig een nieuwe lp-kast te timmeren; en verdwijnen ze van zolder binnenkort weer naar de huiskamer.
En mijn 39 jaar oude Thorens draaitafel krijgt momenteel een opknapbeurt.

Het gebruiksgemak en de geringere kwetsbaarheid zijn zeker voordelen van de cd, en zeldzame vinyl exemplaren zal ik zeker gaan digitaliseren.

Een toekomst zonder enige vorm van drager voor muziek, daar moet ik niet aan denken, maar ik denk dat het er ook wel van zal komen.

Dan zou dus zelfs een cd in een jewelcase wel eens nostalgie kunnen worden.

fastpulseboy
Korter schreef:
Het geeft me een triest gevoel dat alles wat van waarde is gewoon verdwijnt. De lp (maar misschien weer terug van weggeweest - ik moet het nog zien), de platenzaak, hifi systemen, en nu ook misschien wel de cd. Niets is meer heilig.

De LP is nooit weggeweest (een periode iets minder gefabriceerd)
De CD vind ik niks heiligs aan....stom gestandaardiseerd ding... Voor mij weinig waarde als medium (net als de DVD) Veel beter op opslag kaartjes zetten en hiervoor goede spelers ontwikkelen (kan veel meer informatie op, dus kan ook kwalitatief beter) je kan er een hoesje bij maken net als een CD of DVD en klaar is kees, minder slijtage en praktischer.

Het zou wel eens deze kant op kunnen gaan:
naim hdx player

(afbeelding)

Hoewel het apparaat nog steeds cd's gebruikt om de muziek op te slaan, is het hierna een kleine stap om op andere manieren de muziek op te slaan.

De cd zal denk ik niet nog eens 25 jaar meegaan

Dat geloof ik ook dat de cd niet nog eens 25 jaar meegaat. In een audio tijdschrift heb ik ooit gelezen dat het voor de houdbaarheid beter zou zijn de muziek op te slaan in een chip om op die manier af te zijn van alle mechanische delen die toch van invloed zijn op de kwaliteit van het geluid. Wat dat betreft is dit een zeer fraaie tussenpaus. Al je muziek op termijn in één apparaat en op een display de benodigde informatie.

(Mooie foto's Oldfart.)

mathieudc
i.Ron S. schreef:
Het blijft wel zo dat veel mensen(waaronder ik) iets in handen willen hebben.
Een CD met een boekje, het blijft iets magisch om een gekochte cd voor de eerste keer af te spelen.
Als je iets download, ook al zet je het eerst op CD, is dat gevoel veel minder.
Ik zou het niet zien zitten om met een usb-stick naar de cd-winkel te gaan om dan tegen betaling muziek gaan af te tappen van een of andere computer, dan hoeft het voor mij niet meer.
Ik vind een cd nog altijd een kwaliteitsding, qua geluid en qua handigheid.
En als je er wat mee uitkijkt dat je het altijd goed in het hoesje steekt, is er nog niet zo snel slijtage.

Ik vind het een probleem van deze tijd, dat alles zo snel evolueert.
Ze gaan er nog slecht mee varen, met dat technologisch gedoe.
Dat draadloos internet, wat een pest, binnenkort iedereen tumoren in z'n hoofd, want ze hebben dat nooit fatsoenlijk getest welk effect het op lange duur kan hebben, juist zoals asbest vroeger.
En wat als er een supervirus komt?

Vollédig akkoord!

Voor LP's ben ik denk ik ietwat te laat geboren. CD-liefhebber ben ik sinds september 2006, na de aanschaf van het debuutalbum van The Kooks. Sindsdien koop ik alsmaar meer en meer cd's. Ik vind het prachtig! Een cd is toch ook veel meer dan enkel de muziek (wat natuurlijk wel het belangrijkste is), maar ik vind het ook zéér fijn om de hoes te zien, het boekje te bekijken, de band eventueel te ontdekken via het boekje en dergelijke... En natuurlijk ook om dan een tastbare muziekcollectie te hebben en deze allemaal netjes te zien liggen in cd-kastjes!

Downloaden doe ik af en toe, hoewel veel minder dan vroeger. Ik download zelden of nooit albums, ik luister (enkele nummers, previews van het album,...) wel af en toe eens op Deezer, Last.fm of via MusicMeter indien ik interesse heb in iets. Als ik download zijn het voornamelijk afzonderlijke liedjes die ik wel leuk vind. Sinds september 2006 ben ik dus ook veranderd van afzonderlijke-liedjes beluisteraar naar full-album liefhebber.

Ik denk ook niet dat de cd's nog eens 25 jaar gaan meegaan, maar zo'n online muziek-collectie vind ik maar niets. Ik weet niet, er is zo niets tastbaars aan en het verliest toch wat charme en het geluk van 'het in huis te hebben'. Online kopen doe ik dan ook niet (voorlopig), zeker niet wetende dat er in de MediaMarkt goedkope tastbare albums liggen met alles erop en eraan. Betalen via het internet om een liedje of album te downloaden? Nee, dan download ik het liever gratis en illegaal. Alles heeft natuurlijk z'n voor- en nadelen maar ik ben er gewoon niet (klaar) voor.

fastpulseboy
van mij mag de cd morgen afgeschaft worden.
er zijn zoveel betere alternatieven, waarbij je ook iets in je handen kunt hebben.

En dan bedoel je?

Leuk topic, al is de actualiteit van het CD-jubileum er een beetje af. Maar het verrassende is dat de LP nu écht een come-back lijkt te maken; je ziet ze zelfs bij grote zaken zoals de Mediamarkt. Al zijn ze wel stevig aan de prijs.

Dat was eind jaren tachtig en in de jaren negentig wel anders. Toen kon je hele stápels (zowel nieuw als tweedehands) kopen voor een prikkie, omdat iedereen ze wegdeed.
Ik ben zelf opgegroeid met singles en LP's en hoewel ik er altijd behoorlijk zúnig op was, begon je na een keer of tien draaien toch te merken dat er ruis, gekraak en tikken te horen waren. Destijds was ik hartstikke blij met de introductie van de CD, al ben ik ook altijd platen blijven kopen (vooral in de tijd dat ze zo mega-goedkoop waren (25 voor een tientje ofzo). Nieuwe LP's heb ik nog niet gekocht, want ze zijn vaak wel érrug duur, maar ik sluit niet uit dat het er nog eens van komt.

Bij mij thuis hebben CD en LP een gelukkig huwelijk gesloten. Ik draai ze allebei, al zet ik veel vaker een CD'tje op dan een LP. Vanwege het gebruiksgemak natuurlijk, want voor een LP moet je echt gaan zitten: zo'n plaat uit de hoes halen, op de draaitafel leggen en de naald erop plaatsen, dat is toch bijna een soort rituele handeling, heel anders dan een CD, laat staan een MP3.

Ik ben toch vooral een CD-liefhebber. Je zet ze probleemloos op, ze gaan bij zorvuldig gebruik écht een leven lang mee (dat kun je van LP's, hoe mooi ook, helaas niet altijd zeggen) en je kunt ze gemakkelijk online bestellen, in tegenstelling tot LP's.
Wat de geluidskwaliteit betreft: ik geloof niet zo in wat er tegenwoordig vaak gezegd wordt dat LP's een 'puurder' geluid hebben. Het is wisselend: soms vind ik een LP beter klinken (en daar heb je sowieso een puntgaaf exemplaar voor nodig) en soms de CD.

Toch vind ik het wel heel leuk dat de LP weer terug is, ook al is het dan op kleine schaal. Dat had ik tien, of zelfs vijf jaar geleden nooit durven denken.
Of de CD het nog 25 jaar uitzingt? Ik ben bang van niet. De LP is bijzonder door de belevingswaarde. Een CD'tje opzetten is voor veel mensen toch ongeveer hetzelfde als een MP3'tje starten op de computer, het heeft weinig magisch. Ik denk wel dat er voor de CD nog heel lang een niche-markt blijft bestaan voor verzamelaars, net zoals nu voor de LP. En ik maak dan graag gebruik van die niche-markt, want met MP3'tje heb ik (nog) helemaal niks.

fastpulseboy
Oldfart schreef:
En dan bedoel je?

6 berichtjes naar beneden scrollen

Een CD kan een mooie print hebben waaronder die van Common - like water for Chocolate en Massive Attack - Mezzanine. Ik hecht daar een waarde aan, grootste albums als Computer Love hebben een tamelijk saaie CD (Ik heb het niet over de audio).

Yay! De cd bestaat 25 jaar. Ik vind het fantastisch.
Niet dat ik ooit anders meegemaakt heb, volgens mij hebben wij thuis altijd een cd speler gehad, ik weet nog wel dat ik vroeger druk in de weer was met cassetebandjes. Nu zijn ook de cassettebandjes ingeruild voor cd's. Toen kwam de disk-man (walkman vond ik niet leuk, dat duurde veel te lang voordat je een leuk liedje had gevonden en je kwam nog goed uit met die forwardknop) toen was mijn geluk compleet.

ik geloof de eerste single op CD was "Money for nothing"van de Dire Straits. Ik ben te laat geboren voor de LP maar aan de CD vind ik ook niet veel aan. een MP3 speler vindt ik veel handiger dan zon ding dat bij elke stap dat je zet hapert.

Maar ik denk wel dat de CD/DVD nog lang zal worden gebruikt voor verkoop/opname. Zoals hierboven al gezegt het is iets tastbaars dat veel mensen belangrijk vinden, anders zouden ze het gewoon downloaden.

Ik denk wel dat de CD snel zal worden vervangen door de DVD en zelfs niet meer gemaakt zal worden. de prijs is nu bijna hetzelfde (zelfs voor particulieren) en de data die erop kan is veel meer.
Bovendien zal het de producenten meer gaan kosten als ze nog CD's maken die eigelijk toch bijna dezelfde prijs hebben als de DVD.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:31 uur

geplaatst: vandaag om 01:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.