Muziek / Nieuws / Einde van de cd-single
zoeken in:
0
geplaatst: 21 januari 2008, 11:20 uur
Niet echt verbazingwekkend nieuws. Maar gaan in navolging van de singles ook de albums volgen, of hebben deze een te sterke positie? Ik denk het laatste.
0
WernerGSF
geplaatst: 21 januari 2008, 11:51 uur
waarom schaffen ze dan die online verkoop van liedje niet gewoon af?
ik heb bijvoorbeeld alle Singles van Arctic Monkeys gekocht.
online is toch niks, origineel is veel mooier
0
geplaatst: 21 januari 2008, 11:55 uur
WernerGSF schreef:
Wat denk je zelf? Dat vermaledijde internet gaat nog eens heel groot worden, let op mijn woorden.

0
geplaatst: 21 januari 2008, 11:56 uur
Haha online verkoop van muziek afschaffen 
En ja logisch die afschaf van de single..waarom zou je dat nog kopen?

En ja logisch die afschaf van de single..waarom zou je dat nog kopen?
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 21 januari 2008, 12:44 uur
Dat dat relikwie het nog tot 2008 uitgehouden heeft... dan lijkt me toch dat het cd-album nog jaren voortkan. 

0
geplaatst: 21 januari 2008, 12:52 uur
Casartelli schreef:
Dat dat relikwie het nog tot 2008 uitgehouden heeft... dan lijkt me toch dat het cd-album nog jaren voortkan.

Als ze ooit het album afschaffen ga ik 100% aan illegal downloaden doen.
Dag van vandaag stroomt al mijn zakgeld naar Albums. Het zou zeer spijtig zijn dat ze verdwijnen.

0
geplaatst: 21 januari 2008, 12:54 uur
Ik geef zelf ook geen enkele eurocent uit aan mp3'tjes. Als ik muziek koop, moet het op een schijfje staan, in een doosje of kartonnetje zitten met een boekje erbij. Ouderwets he?
0
_2M
geplaatst: 21 januari 2008, 13:24 uur
Cygnus schreef:
Ik geef zelf ook geen enkele eurocent uit aan mp3'tjes. Als ik muziek koop, moet het op een schijfje staan, in een doosje of kartonnetje zitten met een boekje erbij. Ouderwets he?
Zo denk ik er ook over. Ik zal in ieder geval nooit van mijn leven een cent aan een mp3tje uitgeven.
0
Spijtoptant
geplaatst: 21 januari 2008, 13:26 uur
Ik begreep 25 jaar geleden al niet waarom er singels bestaan.*
Hoop moeite doen voor 4 minuten muziek, en dan weer naar de platenspeler lopen.
En dan vaak nog van die vreselijke b-kantjes ook nog. OK, sommige bands hadden/hebben ook pareltjes op b-kanten, maar zet die dan gewoon lekker ergens op een album.
*Behalve dat het geld uit de broekzak van de jeugd klopt natuurlijk.
Hoop moeite doen voor 4 minuten muziek, en dan weer naar de platenspeler lopen.
En dan vaak nog van die vreselijke b-kantjes ook nog. OK, sommige bands hadden/hebben ook pareltjes op b-kanten, maar zet die dan gewoon lekker ergens op een album.
*Behalve dat het geld uit de broekzak van de jeugd klopt natuurlijk.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 14:38 uur
Cygnus schreef:
Dat bedoel ik dus.

0
djeffibrelich
geplaatst: 21 januari 2008, 14:58 uur
ik zou ook echt nooit maar dan ook nooit voor muziek zonder een hoes of artwork betalen, en ook de kwaliteit van een download is niks vergeleken met de real deal.
jammer van die cd-singles, ik heb er hier een hoop liggen.
leuk voor de verzameling.
maar idd als albums maar in de toekomst nog gewoon verkocht worden.
jammer van die cd-singles, ik heb er hier een hoop liggen.
leuk voor de verzameling.
maar idd als albums maar in de toekomst nog gewoon verkocht worden.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 19:04 uur
Tsja heb ooit 1 single gekocht, dat was King of My Castle van Wamdue Project, die heb ik nog steeds, maar voor de rest heb ik singles altijd onzin gevonden. Als ik muziek interessant vind, koop ik er wel een album van. Daarom denk ik ook dat albums voorlopig nog niet zullen verdwijnen, net als vinyl nu nog niet is verdwenen; de liefhebbers zweren er bij. Maar de grote massa zal wel steeds meer op mp3's overstappen...
0
geplaatst: 21 januari 2008, 19:36 uur
Cygnus schreef:
Volledig mee eens. Anders zit je daar maar te stoefen met je digitaal album, en wat is er nu beter dan een echte cd uit een echt doosje met een echt boekje die uit je stereo knalt?

0
geplaatst: 21 januari 2008, 20:04 uur
Eigenlijk is die CD-single nooit echt van de grond gekomen. Nu nog is het zo dat je gemakkelijker vinylsingletjes dan CD singles kan kopen; ze zijn in grotere getale aanwezig, goedkoper, mooier en efficienter: je kan er snel doorheenbladeren als je een stapeltje door wilt.
Vroeger als ik op een feestje moest draaien kocht ik altijd een stapeltje singles; dan heb je voor een beperkt bedrag van veel artiesten makkelijk hanteerbaar en overzichtelijk snel muziek om tot je te nemen en af te draaien. Ook van artiesten die ik niet waardeerde pikte ik wel een singletje mee om er toch iets van te hebben. De singlemarkt is/was meen ik ook voor een belangrijk deel een (DJ-) gebruikersmarkt.
Toen de eerste CD-singles 3 tot 4 maal zo duur bleken als vinylsingles ben ik direct gestopt met die gewoonte. Van artiesten waarvan ik zo eenmalig ´toch ook iets moet hebben´ zijn er tegenwoordig inderdaad gemakkelijker mogelijkheden. Het is wel jammer dat er kennelijk geen drives meer zijn om dit medium in stand te houden. Het kon nog wel eens een domme belsissing zijn: wellicht wordt er op singles alleen wel verlies geleden, maar misschien is er ook een meer verborgen invloed op de verkoop van albums over een paar. Jonge tieners die geen singles meer kunnen kopen blijven misschien wel helemaal weg uit de platenzaak. Mijn eerste platen die ik zelf kocht waren ook singles, en ik ben vast de enige niet.
Dat het in winkels kennelijk niet lucratief genoeg is om singletjes te verkopen is jammer. Begrijpen doe ik het niet helemaal want ik koop nog best wel eens singles via Internet. Meestal niet meer dan een euro of één of twee en wat verzendkosten, en dan heb je ook bijna ELKE titel beschikbaar. Tijdens het beluisteren van de Top 2000 heb ik ook dit jaar weer zo tweemaal een single online besteld toen die pas was gedraaid. Kennelijk gaat dat wel op een manier zodat het interessant is voor de verkoper.
Vroeger als ik op een feestje moest draaien kocht ik altijd een stapeltje singles; dan heb je voor een beperkt bedrag van veel artiesten makkelijk hanteerbaar en overzichtelijk snel muziek om tot je te nemen en af te draaien. Ook van artiesten die ik niet waardeerde pikte ik wel een singletje mee om er toch iets van te hebben. De singlemarkt is/was meen ik ook voor een belangrijk deel een (DJ-) gebruikersmarkt.
Toen de eerste CD-singles 3 tot 4 maal zo duur bleken als vinylsingles ben ik direct gestopt met die gewoonte. Van artiesten waarvan ik zo eenmalig ´toch ook iets moet hebben´ zijn er tegenwoordig inderdaad gemakkelijker mogelijkheden. Het is wel jammer dat er kennelijk geen drives meer zijn om dit medium in stand te houden. Het kon nog wel eens een domme belsissing zijn: wellicht wordt er op singles alleen wel verlies geleden, maar misschien is er ook een meer verborgen invloed op de verkoop van albums over een paar. Jonge tieners die geen singles meer kunnen kopen blijven misschien wel helemaal weg uit de platenzaak. Mijn eerste platen die ik zelf kocht waren ook singles, en ik ben vast de enige niet.
Dat het in winkels kennelijk niet lucratief genoeg is om singletjes te verkopen is jammer. Begrijpen doe ik het niet helemaal want ik koop nog best wel eens singles via Internet. Meestal niet meer dan een euro of één of twee en wat verzendkosten, en dan heb je ook bijna ELKE titel beschikbaar. Tijdens het beluisteren van de Top 2000 heb ik ook dit jaar weer zo tweemaal een single online besteld toen die pas was gedraaid. Kennelijk gaat dat wel op een manier zodat het interessant is voor de verkoper.
0
sxesven
geplaatst: 21 januari 2008, 20:17 uur
Titmeister schreef:
Tsja heb ooit 1 single gekocht, dat was King of My Castle van Wamdue Project...
Tsja heb ooit 1 single gekocht, dat was King of My Castle van Wamdue Project...
Toevallig pas gepindakaast!

Maar goed, persoonlijk zal ik niet rouwig zijn om het verdwijnen van de CD-single van de (Nederlandse) markt, aangezien het nu niet echt een fantastisch medium is. Relatief duur en weinig interessant (qua artiesten die ze uitbrengen e.d.). Wat niet wil zeggen dat singles geen potentie hebben, want zowel 7"'s als CD-singles van over de landgrenzen koop ik vaak, voornamelijk dan van artiesten die ik min of meer verzamel en wiens singles doorgaans nog wat toffe b-sides bevatten (Shiina Ringo is een mooi voorbeeld, hoewel Japanse singletjes allemaal wel weer rond de €10 kosten, maar goed). De bakken aan singles in de Hollandse platenzaken heb ik volgens mij echter al járen niet meer doorgebladerd, dus nee, missen zal ik het niet.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 20:18 uur
Titmeister heeft verdomd wel een toffe single als enige uitgekozen. Zou m best willen overnemen ... 

0
sxesven
geplaatst: 21 januari 2008, 20:22 uur
Cd-single is bejaard, maar zeker niet dood
PIAS: "Er zijn nog genoeg mensen die cd-singles kopen"
[modknip nieuwsartikel]
Aldus te lezen op 3VOOR12.
PIAS: "Er zijn nog genoeg mensen die cd-singles kopen"
[modknip nieuwsartikel]
Aldus te lezen op 3VOOR12.

0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:06 uur
Tsja, wat kun je hiervan zeggen? Ik word overwelmd door nostalgiegevoelens met singles. Vinylsingles welteverstaan
De cd-single heb ik hier ook enorme stapel van staan, maar die heb ik gratis gekregen van een vriend van mij. In de periode 1990-2000 heb ik wel redelijk wat cd-singles gekocht. Maar de laatste 8 jaar geen enkele meer. Ik vind het terecht dat ze eruit gaan, zoals hier al gezegd, internet is de toekomst. Ik durf te wedden dat 90% van de tieners alles al download, dus die komen sowieso al niet meer in een cd-winkel (waarom denk je dat al die zaken over de kop gaan?). En als men al een cd wil dan is de toekomst als volgt (denk ik): men gaat naar de cd-winkel, je noemt de nummers op of levert een lijstje in en de cd wordt a la minuut voor je gemaakt. Aan de andere kant denk ik dan, wil men nog wel cd's? De harde schijven van 250 GB en groter vliegen nu als broodjes over de toonbank en moet je kijken wat je daarop kwijt kunt. Nee, die boekjes en doosjes zal over 10, 20 jaar ook verleden tijd zijn. Wel jammer, maar het zij zo.
De cd-single heb ik hier ook enorme stapel van staan, maar die heb ik gratis gekregen van een vriend van mij. In de periode 1990-2000 heb ik wel redelijk wat cd-singles gekocht. Maar de laatste 8 jaar geen enkele meer. Ik vind het terecht dat ze eruit gaan, zoals hier al gezegd, internet is de toekomst. Ik durf te wedden dat 90% van de tieners alles al download, dus die komen sowieso al niet meer in een cd-winkel (waarom denk je dat al die zaken over de kop gaan?). En als men al een cd wil dan is de toekomst als volgt (denk ik): men gaat naar de cd-winkel, je noemt de nummers op of levert een lijstje in en de cd wordt a la minuut voor je gemaakt. Aan de andere kant denk ik dan, wil men nog wel cd's? De harde schijven van 250 GB en groter vliegen nu als broodjes over de toonbank en moet je kijken wat je daarop kwijt kunt. Nee, die boekjes en doosjes zal over 10, 20 jaar ook verleden tijd zijn. Wel jammer, maar het zij zo.
0
geplaatst: 21 januari 2008, 21:44 uur
Inderdaad. Net zoals niemand nog vinyl koopt, de echte verzamelaars (zoals een aantal hier op de sites) daargelaten. 99% van de mensen weet niet eens dat dat ueberhaupt nog te koop is, volgens mij.
Ik heb zelf volgens mij ook wel een paar honderd CD-singles, maar koop ze nu ook nauwelijks nog. Ik kocht lange tijd ook de singles van mijn favoriete bands (naast de albums), maar sinds 2000 ongeveer doe ik dat niet meer (dat was denk ik het moment dat mijn smaak teveel uitwaaierde naar non-singles-bands. Ik heb wel vrienden die ze verzamelen, maar die bestellen ze uit Engeland omdat dat goedkoper is (en daarbij is het singles-assortiment in de platenzaken hier behoorlijk verschraald de afgelopen jaren).
Ik heb zelf volgens mij ook wel een paar honderd CD-singles, maar koop ze nu ook nauwelijks nog. Ik kocht lange tijd ook de singles van mijn favoriete bands (naast de albums), maar sinds 2000 ongeveer doe ik dat niet meer (dat was denk ik het moment dat mijn smaak teveel uitwaaierde naar non-singles-bands. Ik heb wel vrienden die ze verzamelen, maar die bestellen ze uit Engeland omdat dat goedkoper is (en daarbij is het singles-assortiment in de platenzaken hier behoorlijk verschraald de afgelopen jaren).
0
geplaatst: 14 april 2011, 17:26 uur
Berichten verplaatst naar Muziek > Koop en Ruil > Singles kopen
* denotes required fields.