Muziek / Nieuws / Boudisque RIP?
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2008, 12:30 uur
Harald schreef:
''Eerst haakten de mensen af die vijf, zes cd's per jaar kopen van artiesten als Mariah Carey. Maar nu lijkt ook de fanatieke muziekliefhebber voor illegaal downloaden te kiezen.''
''Eerst haakten de mensen af die vijf, zes cd's per jaar kopen van artiesten als Mariah Carey. Maar nu lijkt ook de fanatieke muziekliefhebber voor illegaal downloaden te kiezen.''
Hier zitten ze toch behoorlijk mis. De fanatieke liefhebber blijft echt wel kopen, maar doet dit steeds meer via internet, omdat dat simpelweg een stuk goedkoper is.
0
geplaatst: 6 februari 2008, 12:37 uur
Ook iets wat ik erg storend vond (link was reeds op MM geplaatst). Het is die instelling die vele bedrijven fataal wordt.
In plaats van te kijken naar de markt leven ze gewoon verder in hun eigen geschapen ideaal wereldje.
In plaats van te kijken naar de markt leven ze gewoon verder in hun eigen geschapen ideaal wereldje.
0
Harald
geplaatst: 6 februari 2008, 13:24 uur
En steeds meer artiesten verkopen hun cd's via hun eigen website omdat ze het zat zijn wurg contracten bij de platen industrie af te sluiten
0
geplaatst: 6 februari 2008, 16:36 uur
Doe ik ook steeds vaker (kopen via artiesten websites) en dat soort cd's komen pas na zeer lange tijd eens in de winkels te liggen.
0
Harald
geplaatst: 6 februari 2008, 17:03 uur
Maar heel veel van deze cd's komen nooit in normale winkels terecht en zijn uitsluitend via de site van de artist in de handel. Ik noem maar uit mijn hoofd een aantal artisten die zich hiermee bezig houden: John Mayall, Dave Davies, Jeff Beck, Bill Wyman, Graham Parker, Prince....
0
geplaatst: 22 februari 2008, 12:16 uur
maar toch blijft er niets leuker dan anderhalve dag in een cd winkel rond te zoeken en dan uiteindeljk 150 euro lichter en 10 cd's rijker weer naar huis te gaan. Of juist heel veel moeite doen voor die ene cd van een band die niemand kent. Voor mij is downloaden te simpel en het is gewoon stelen. Bestellen via internet doe ik ook regelmatig....
0
max en joep
geplaatst: 22 februari 2008, 12:43 uur
zolang er nog cd's in de winkel staan van 19,99, vind ik het eigen schuld dikke bult (geldt niet perse voor Boudisque).
Die hele CD industrie is zelf zo behoudend als de pest, en maar janken.
0
geplaatst: 22 februari 2008, 12:55 uur
Ik denk dat het voor platenzaken als Boudisque (in tegenstelling tot de Free Record Shops etc.) moeilijker is om alles tegen lage prijzen aan te bieden. Dit lees je ook in de quote van de eigenaar van Bullit in Eindhoven, die ook genoodzaakt is ermee te stoppen (zie ook het topic Platenzaken) ;
Behalve het downloaden vormen ook de importregels en de daaruit voortvloeiende hogere prijzen een belemmering voor de muziekzaken. De eigenaar van Bullit stelt dat hij in Argentinië voor drie tot vier euro een cd kan inkopen. Maar als de leverancier ook een filiaal in Europa heeft, is de ondernemer volgens Europese regels verplicht zijn product daar te bestellen. "Voor een inkoopprijs van 11,80 euro. Terwijl een individuele consument zijn cd's overal vandaan kan halen."
Met warenhuizen als Media Markt, die cd's van grote namen als Bruce Springsteen en Robbie Williams voor lage prijzen aanbieden, kan een winkel als Bullit niet concurreren. "Zulk soort spelers bepalen zelf hun prijs. Zij noemen een bedrag dat ze willen betalen. Als de leverancier daarmee niet akkoord gaat, kan hij het vergeten."
Behalve het downloaden vormen ook de importregels en de daaruit voortvloeiende hogere prijzen een belemmering voor de muziekzaken. De eigenaar van Bullit stelt dat hij in Argentinië voor drie tot vier euro een cd kan inkopen. Maar als de leverancier ook een filiaal in Europa heeft, is de ondernemer volgens Europese regels verplicht zijn product daar te bestellen. "Voor een inkoopprijs van 11,80 euro. Terwijl een individuele consument zijn cd's overal vandaan kan halen."
Met warenhuizen als Media Markt, die cd's van grote namen als Bruce Springsteen en Robbie Williams voor lage prijzen aanbieden, kan een winkel als Bullit niet concurreren. "Zulk soort spelers bepalen zelf hun prijs. Zij noemen een bedrag dat ze willen betalen. Als de leverancier daarmee niet akkoord gaat, kan hij het vergeten."
0
Sietse
geplaatst: 22 februari 2008, 12:57 uur
@ max & joep: dus Boudisque heeft er de schuld aan dat de verhuurder de huur verdrievoudigd? Knap vind ik dat.
ff voor de duidelijkheid: zo ongeveer alles is met inflatie de afgelopen 10 jaar in prijs verdubbeld al dan niet nog duurder geworden...behalve de cd, deze heeft een prijsstijging gekend van ongeveer 120% (das dus 20% erboven op voor hen die niet zo bekend zijn met wiskunde). Met zo'n kleine prijsstijging kun je gewoon niet opboxen tegen een verhoging van de huur van 300%.
Neemt niet weg dat het idd heel erg duur is, maar dat ligt niet aan de winkels, dat ligt aan de grote maatschappijen (productie kosten en dergelijke zijn meer dan gehalveerd door nieuwe technieken en dergelijke).
ff voor de duidelijkheid: zo ongeveer alles is met inflatie de afgelopen 10 jaar in prijs verdubbeld al dan niet nog duurder geworden...behalve de cd, deze heeft een prijsstijging gekend van ongeveer 120% (das dus 20% erboven op voor hen die niet zo bekend zijn met wiskunde). Met zo'n kleine prijsstijging kun je gewoon niet opboxen tegen een verhoging van de huur van 300%.
Neemt niet weg dat het idd heel erg duur is, maar dat ligt niet aan de winkels, dat ligt aan de grote maatschappijen (productie kosten en dergelijke zijn meer dan gehalveerd door nieuwe technieken en dergelijke).
0
geplaatst: 22 februari 2008, 13:02 uur
Sietse schreef:
[...]dat de verhuurder de huur verdrievoudigd[...]
[...]dat de verhuurder de huur verdrievoudigd[...]
[offtopic]Dan moet je wel een uitermate wazig huurcontract hebben getekend. De meeste huurverhogingen worden berekend door middel van een procentuele verhoging (van een paar procent hooguit) die berekend kan worden op de site van het CBS.[/offtopic]
0
Sietse
geplaatst: 22 februari 2008, 14:09 uur
om een lang verhaal kort te houden, Boudisque had een speciale afspraak met de verhuurder, echter is door ingewikkelde zaken met het achterliggende hotel voor de verhuurder het gewoon niet meer mogelijk om zo'n lage huur te behouden.
Als je er meer over wilt weten zou je het krantenartikel nog eens moeten lezen en ff dieper alles uit moeten spitten.
Het heeft iig te maken met iets wat we veel te veel zien: het verjagen van kleine zelfstandigen door grote bedrijven.
Als je er meer over wilt weten zou je het krantenartikel nog eens moeten lezen en ff dieper alles uit moeten spitten.
Het heeft iig te maken met iets wat we veel te veel zien: het verjagen van kleine zelfstandigen door grote bedrijven.
0
Ruby1966
geplaatst: 22 februari 2008, 19:41 uur
Het ging erom dat Boudisque een een groot aantal vierkante meters moet inleveren omdat het hotel die ruimte nu zelf in gebruik wil nemen. (de bovenverdieping volgens mij)
Boudisque verliest dus een hoop opslagruimte en daarbij blijft de huurprijs hetzelfde of stijgt zelfs iets....en dat was de reden voor de eigenaar om te besluiten om er dan maar mee te stoppen....
Heel jammer.
Boudisque verliest dus een hoop opslagruimte en daarbij blijft de huurprijs hetzelfde of stijgt zelfs iets....en dat was de reden voor de eigenaar om te besluiten om er dan maar mee te stoppen....
Heel jammer.
0
ElMeroMero
geplaatst: 22 februari 2008, 19:53 uur
Volgens het artikel dat ik hierover heb gelezen waren de eigenaar van Boudisque (Richard van der Veen) en de verhuurder het wél eens geworden over een huurcontractverlenging.
De reden dat de stekker er toch uit wordt getrokken was het gegeven dat de boekhouder in dienst van Boudisque er geen brood meer in zag. Ook schijnt het zo te zijn dat het winkelende wandelaar die in een verloren minuutje de winkel binnenwipt en "die zomaar een cd'tje van Trijntje Oosterhuis koopt" de platenwinkel tegenwoordig mijdt waardoor de omzet steeds meer tegen begint te vallen.
Om de klap voor te zijn is toen besloten om Boudisque A'dam op korte termijn op te doeken.
De reden dat de stekker er toch uit wordt getrokken was het gegeven dat de boekhouder in dienst van Boudisque er geen brood meer in zag. Ook schijnt het zo te zijn dat het winkelende wandelaar die in een verloren minuutje de winkel binnenwipt en "die zomaar een cd'tje van Trijntje Oosterhuis koopt" de platenwinkel tegenwoordig mijdt waardoor de omzet steeds meer tegen begint te vallen.
Om de klap voor te zijn is toen besloten om Boudisque A'dam op korte termijn op te doeken.
0
Ruby1966
geplaatst: 22 februari 2008, 20:13 uur
Ze waren het zeker niet eens over de huurverhoging. Maar toen de eigenaar dacht aan eventueel andere locatie om naartoe te verhuizen raadde de accountant dat af...en dat waarschijnlijk om de hierboven genoemde redenen.
zie hier het artikel uit Het Parool: http://www.parool.nl/nieuws/2008/FEB/05/ams4.html
Of een cd-speciaalzaak als de onze elders in Amsterdam wel haalbaar is, is sterk de vraag.''
zie hier het artikel uit Het Parool: http://www.parool.nl/nieuws/2008/FEB/05/ams4.html
0
geplaatst: 22 februari 2008, 20:15 uur
Dit was ook wat ik las. Jammer dat zoveel winkels weggaan, maar met Boudisque in het bijzonder heb ik weinig. Ben altijd meer Concerto-georiënteerd.
0
geplaatst: 23 februari 2008, 11:05 uur
dan nu maar eens een optimistische bijdrage:
http://harryprenger.wordpress.com/2008/02/17/lang-leve-de-platenzaken/
http://harryprenger.wordpress.com/2008/02/17/lang-leve-de-platenzaken/
0
geplaatst: 23 februari 2008, 13:13 uur
Mooi stuk ja.
Ik heb het ook wel 's gehad dat ze bij Boudisque de verkeerde schijfjes in het hoesje hadden gstopt.
Verder leuk dat Sounds in Venlo zo geroemd wordt. Inderdaad een fantastische zaak; samen met Concerto in A'dam toch wel de beste platenzaak die ik Nederland ben tegen gekomen...
Ik heb het ook wel 's gehad dat ze bij Boudisque de verkeerde schijfjes in het hoesje hadden gstopt.
Verder leuk dat Sounds in Venlo zo geroemd wordt. Inderdaad een fantastische zaak; samen met Concerto in A'dam toch wel de beste platenzaak die ik Nederland ben tegen gekomen...
0
geplaatst: 23 februari 2008, 22:52 uur
Als ik het zo bekijk is Sounds in Venlo (heb de website even bekeken) een soort Nederlandse versie van het geweldige Amoeba in Los Angeles, echt de beste muziekwinkel die er is. Knap dat dit in Nederland kan. Het is voor mij een takke eind rijden maar misschien moet ik er toch maar eens gaan kijken en er een dagje uit van maken.
0
geplaatst: 23 februari 2008, 23:02 uur
Toen ik in de jaren 80 nog in Harderwijk woonde was kwam daar ook een Sounds filiaaltje. Ik moet zeggen dat ik daar beter kon slagen dan bij de reguliere plaatselijke platenkramers. De kennis en aanwezigheid van met name progressieve rock was in het oog springend. Er is nog steeds een cd winkel, alleen geen Sounds meer.
0
geplaatst: 23 februari 2008, 23:05 uur
Sound in Venlo
Zeker een keer gaan kijken, Running on Empty! Ik heb een jaar lang op een paar honderd meter van die zaak gewerkt en dat waren dure middagpuazes...
Zeker een keer gaan kijken, Running on Empty! Ik heb een jaar lang op een paar honderd meter van die zaak gewerkt en dat waren dure middagpuazes...
0
max en joep
geplaatst: 26 februari 2008, 13:20 uur
Sietse schreef:
@ max & joep: dus Boudisque heeft er de schuld aan dat de verhuurder de huur verdrievoudigd? Knap vind ik dat.
dat hoor je mij toch nergens zeggen?
wel lezen makker aub, en dan pas bijdehand doen.
0
Sietse
geplaatst: 26 februari 2008, 14:04 uur
max en joep schreef:
Het volgende wekt volgens mij genoeg suggesties op:
max en joep schreef:
zolang er nog cd's in de winkel staan van 19,99, vind ik het eigen schuld dikke bult (geldt niet perse voor Boudisque).
en dan met name de eerste regel lijkt me duidelijk genoeg: want bij boudisque zijn de cd's zo duur om de huur nog te kunnen betalen (als ook bij veel andere winkels).
0
Flum
geplaatst: 25 maart 2008, 19:00 uur
Jammer zeg. Eén van de weinige zaken waar ik nog wel eens kwam en dan altijd slaagde.
0
geplaatst: 25 maart 2008, 19:02 uur
WTF?
Get Records was juist één van de redenen voor mij om deze zomer naar Amsterdam te verhuizen.
Get Records was juist één van de redenen voor mij om deze zomer naar Amsterdam te verhuizen.

* denotes required fields.