MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Deep Purple Mark III reunie (Lars Ulrich gedissed door Jon Lord)

zoeken in:
flebbie
Er is de afgelopen maanden al flink gespeculeerd over een op komst zijnde Mark III Deep Purple reunie. Oftewel in de bezetting Coverdale/Blackmore/Hughes/Lord/Paice.

In de pers is het voornamelijk bassist/zanger Glenn Hughes die de geruchten levend houdt. Maar ook de andere bandleden hebben niet afwijzend gereageerd, Coverdale gaf in diverse interviews aan open te staan voor een eenmalig optreden waarbij de opbrengst naar een goed doel zou gaan. Grootste obstakel tot nog toe lijkt vooral drummer Paice die onderdeel is van de huidige bezetting en zich daar meer dan happy in voelt.

Lars Ulrich is echter ook de beroerdste niet en stelde zich publiekelijk meteen beschikbaar om de plek van Ian Paice in te nemen:

"I know there's talk about the fact that if they got Coverdale, Hughes, Lord and Blackmore together, they would have four members who aren't in the current DEEP PURPLE — then they just need a drummer. I'll volunteer myself for that. If they need a drummer, David Coverdale has my number."

En dit was de response van Jon Lord:

"I like Lars and what he has achieved with METALLICA. He's obviously always been very complimentary in his comments about DEEP PURPLE, and I love the story of his famous nine-years-old 'baptism of fire' at our '73 concert in The KB Halle in Copenhagen, but if I was asked to be involved in a 'Mark III' reunion — (which, by the way, I haven't. All I ever said was that the idea had a few good points and a few not-so-good points.) — and I indeed considered that offer, I would not be able to even imagine it without the presence of Ian Paice."

Haha prachtig hoe die Ulrich daar even op zijn plek wordt gezet door de altijd keurige Jon Lord. Wat denkt ie ook wel niet, met zijn arrogante praatjes, dat ie zomaar even plaats kan nemen achter de drumkit bij de legendarische Mark III line-up

Sir Spamalot (crew)
Lars Ulrich kan nog niet aan de enkels van Ian Pace: sympathiek bedoeld voorstel misschien maar totaal ongepast.

Stijn_Slayer
Inderdaad, dan is het toch geen reunie meer ?

Anyway, eenmalig en voor een goed doel is altijd goed. Al heb ik persoonlijk helemaal niks met MK III, alleen met MK II.

Netjes en subtiel gezegd door Lord, inderdaad. En hij heeft gelijk - het zou een heel ander totaalgeluid opleveren als niet Ian Paice, maar Lars Ulrich achter de drums zou zitten. Paice is technisch veel begaafder.

De beste Deep Purple bezetting was natuurlijk MK II. Maar ik begin die MK III line-up nu pas een beetje te ontdekken. Burn en Stormbringer zijn helemaal geen onaardige albums. Als je de achtergrond niet kent (en er toevallig geen Deep Purple op de hoes zou staan), zou ik die platen misschien zelfs echt goed vinden. Maar ze kunnen inderdaad niet in de schaduw staan van bv. DP in rock of Machine head.

Ook Ian Gillan heeft inmiddels gereageerd op de statements van Lord en Ulrich:

"Glenn Hughes is one of the most naturally talented musicians but he's still copying Steve Wonder to this day", says Ian Gillan.

In an interview in the latest issue of Classic Rock magazine, Deep Purple singer Ian Gillan reveals he has 'no interest' in the Mk III line-up of the band - and he doesn't particularly rate Mk IV, either. All of this comes after last week Lars Ulrich spoke about joining Deep Purple if they were to do a reunion show and Jon Lord commented on Ulrich's statement.

After Gillan resigned from Purple, signalling the end of the Mk II version of the group, he was replaced by David Coverdale in 1973.

In further line-up shift, bassist Roger Glover, another mainstay of Purple Mk II, was succeeded by Glenn Hughes. Guitarist Ritchie Blackmore, drummer Ian Paice and keyboard player Jon Lord completed the Mk III line-up. Purple Mk III issued two studio albums, both in 1974: Burn and Stormbringer.

Gillan said: "I've never listened to any of Purple Mk III’s records. What are they called? Burn and - Strongbow (Strongbow is English cider, for our cousins overseas), is it?"

"I've got no interest in them", he continued. "It's like seeing your girlfriend with another guy."

Gillan added: "As for Mk IV [when American guitarist, the late Tommy Bolin, replaced Ritchie Blackmore), I listened to their Come Taste The Band album [1975] and that wasn't really Purple in my book."

Beetje flauw - omdat het niet meer klinkt als DP Mk II is het geen Deep Purple? Hoe moeten we de huidige bezetting dan inschatten?

Sir Spamalot schreef:
Lars Ulrich kan nog niet aan de enkels van Ian Pace: sympathiek bedoeld voorstel misschien maar totaal ongepast.

Ik vind het vrij respectloos overkomen tegenover Ian Paice. Lars moest eens vaker z'n mond houden en Paice eens goed onder de loep nemen, daar kan hij nog heel wat van leren wat mij betreft...

Kef
Mee eens met bovenstaande reacties. Wat denk die Lars wel niet.
Laat ie eerst maar die dubbel bass maar weer eens onder de knie krijgen.

Ik wil mij nergens mee bemoeien, maar was Lord niet uit Deep purple gestapt vanwege medische redenen (zware rugklachten)?

En bovendien, zit Blackmore niet volledig van de wereld madrigale Middeleeuws aandoende) muziek te spelen bij één of ander sekte-achtige instelling?

Ik dacht dat Lord zich meer met klassieke muziek wilde gaan bezighouden en zichzelf te oud vond om nog te touren met Deep Purple. Maar ik kan het helemaal mis hebben .

musician schreef:
Ik wil mij nergens mee bemoeien, maar was Lord niet uit Deep purple gestapt vanwege medische redenen (zware rugklachten)?

En bovendien, zit Blackmore niet volledig van de wereld madrigale Middeleeuws aandoende) muziek te spelen bij één of ander sekte-achtige instelling?

Nee, Blackmore heeft al een hele reeks cd's uitgebracht met zijn vrouw Candice Night, onder de naam Blackmore's Night.

Ze zijn ook vaak op tournee. Hij is zeer zeker niet van de wereld alleen dat gezeik met Ian Gillan is hij spuugzat en maakt nu alleen nog muziek met zijn vrouw. Hoewel een reunie van Rainbow niet lang meer op zich laat wachten. Het is wachten op Dio.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:16 uur

geplaatst: vandaag om 15:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.