MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Muziek maken houdt het brein scherp

zoeken in:
Muziek maken houdt het brein scherp

[modknip nieuwsartikel]

Dan blijf ik lekker doorgaan met drums en basgitaar spelen!

Gerards Dream schreef:
Het effect in de hersenen hangt, naast hoe lang iemand een instrument bespeelt, ook af van de leeftijd waarop gestart wordt. Hanna-Pladdy: "Er zijn cruciale periodes in de ontwikkeling van het brein, die het leereffect vergroten." Vòòr een bepaalde leeftijd is het gemakkelijker te leren. Dit maakt ook het effect in de hersenontwikkeling vele malen groter.

...en ik begrijp dat ik er op mijn oude dag niet meer aan hoef te beginnen. Heeft voor de hersenontwikkeling cq. het tegengaan van de aftakeling geen zin meer, zo te lezen.

Maar begrijpen doe ik het wel. Een instrument goed leren bespelen kost inderdaad jaren, en je spreekt er allerlei hersenfuncties mee aan die daardoor langer 'op scherp' blijven.

Wat ik me afvraag: zou een leven lang muziek luisteren nog iets bijdragen aan een gezonde oude dag?

Hangt van het genre muziek af denk ik gaucho.
Het genre wat hier in het dorp door zeker 75% wordt beluisterd zorgt in ieder geval voor een vroege hersendood.

Of het nu het brein scherp houdt of niet - het maken van muziek - er zijn onderzoeken bekend dat het luisteren na muziek van Bach of Mozart kan bijdragen tot betere prestaties op het mentale vlak. Verder is bekend dat het sowieso goed is voor het brein om met iets bezig te zijn waar de interesses liggen. Muziek lijkt mij in ieder geval een goede bijdrage daar aan.

Stijn_Slayer
Vandaar dat ik met minimale inspanning allemaal zevens of hoger haal aan de uni.

7/20 ? of is dat nu anders?

edit: je bent toch een Vlaming of niet?

Stijn_Slayer
Euh, is dat aan mij gericht, want ik snap er niet veel van?

In Nederland wonen ook gewoon mensen die Stijn heten. Ik zal het eens op m'n profiel zetten, want ik word nu al voor de tweede keer Belg genoemd.

Stijn_Slayer schreef:
Euh, is dat aan mij gericht, want ik snap er niet veel van?

In Nederland wonen ook gewoon mensen die Stijn heten. Ik zal het eens op m'n profiel zetten, want ik word nu al voor de tweede keer Belg genoemd.

Geloof me, de schaamte is voor ons Belgen nog een pak groter.

ah ik dacht dat je van ergens in de Oost-Vlaanders kwam....

Gast
geplaatst: vandaag om 18:06 uur

geplaatst: vandaag om 18:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.