Muziek / Nieuws / Muziek maken houdt het brein scherp
zoeken in:
0
geplaatst: 22 april 2011, 08:28 uur
Gerards Dream schreef:
Het effect in de hersenen hangt, naast hoe lang iemand een instrument bespeelt, ook af van de leeftijd waarop gestart wordt. Hanna-Pladdy: "Er zijn cruciale periodes in de ontwikkeling van het brein, die het leereffect vergroten." Vòòr een bepaalde leeftijd is het gemakkelijker te leren. Dit maakt ook het effect in de hersenontwikkeling vele malen groter.
Het effect in de hersenen hangt, naast hoe lang iemand een instrument bespeelt, ook af van de leeftijd waarop gestart wordt. Hanna-Pladdy: "Er zijn cruciale periodes in de ontwikkeling van het brein, die het leereffect vergroten." Vòòr een bepaalde leeftijd is het gemakkelijker te leren. Dit maakt ook het effect in de hersenontwikkeling vele malen groter.
...en ik begrijp dat ik er op mijn oude dag niet meer aan hoef te beginnen. Heeft voor de hersenontwikkeling cq. het tegengaan van de aftakeling geen zin meer, zo te lezen.
Maar begrijpen doe ik het wel. Een instrument goed leren bespelen kost inderdaad jaren, en je spreekt er allerlei hersenfuncties mee aan die daardoor langer 'op scherp' blijven.
Wat ik me afvraag: zou een leven lang muziek luisteren nog iets bijdragen aan een gezonde oude dag?
0
geplaatst: 22 april 2011, 20:22 uur
Hangt van het genre muziek af denk ik gaucho.
Het genre wat hier in het dorp door zeker 75% wordt beluisterd zorgt in ieder geval voor een vroege hersendood.
Het genre wat hier in het dorp door zeker 75% wordt beluisterd zorgt in ieder geval voor een vroege hersendood.
0
geplaatst: 22 april 2011, 23:22 uur
Of het nu het brein scherp houdt of niet - het maken van muziek - er zijn onderzoeken bekend dat het luisteren na muziek van Bach of Mozart kan bijdragen tot betere prestaties op het mentale vlak. Verder is bekend dat het sowieso goed is voor het brein om met iets bezig te zijn waar de interesses liggen. Muziek lijkt mij in ieder geval een goede bijdrage daar aan.
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 april 2011, 12:34 uur
Vandaar dat ik met minimale inspanning allemaal zevens of hoger haal aan de uni. 

0
geplaatst: 23 april 2011, 12:35 uur
7/20 ? of is dat nu anders?
edit: je bent toch een Vlaming of niet?
edit: je bent toch een Vlaming of niet?
0
Stijn_Slayer
geplaatst: 23 april 2011, 12:44 uur
Euh, is dat aan mij gericht, want ik snap er niet veel van?
In Nederland wonen ook gewoon mensen die Stijn heten. Ik zal het eens op m'n profiel zetten, want ik word nu al voor de tweede keer Belg genoemd.
In Nederland wonen ook gewoon mensen die Stijn heten. Ik zal het eens op m'n profiel zetten, want ik word nu al voor de tweede keer Belg genoemd.

0
geplaatst: 23 april 2011, 12:51 uur
Stijn_Slayer schreef:
Geloof me, de schaamte is voor ons Belgen nog een pak groter.

* denotes required fields.