MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Nieuws / Cuby and the Blizzards Museum.

zoeken in:

(afbeelding)

RTV Drenthe:

Cuby en the Blizzards museum is klaar 31-05-2011

GROLLOO - Het Cuby en the Blizzards Museum in Grolloo is klaar. Het museum is gevestigd in de boerderij waar Harry Muskee eind jaren '60 legendarische bluesplaten opnam met The Blizzards.

De boerderij aan de Voorstreek is ingericht in de stijl van de jaren zestig. Er is uitgebreide aandacht voor de geschiedenis van de band en de betekenis van de band voor de muziek in Nederland en Drenthe.

De stichting streeft naar circa vijfduizend bezoekers per jaar. Woensdag is de officiële opening.

Muskee wordt deze maand 70, vandaar dat het museum nu wordt geopend.
Mocht er belangstelling bestaan voor een gezamenlijk MuMe bezoek dan hoor ik het hier wel.
Komt er misschien toch nog een meeting in Drenthe

Stijn_Slayer
Hm, een museum is wel heel erg overdreven... Focus heeft toch ook geen eigen museum..

Als ik de buurt zou wonen zou ik wel een keer langsgaan, maar om er nou helemaal voor naar Drenthe af te reizen..

Ach...wat is overdreven Stijn...

Harry Muskee is een hele meneer hier in Drenthe.
Ik denk dat je de impact van de Blizzards, hier, onderschat.
Heeft o.a. een eigen radio programma. Maar het heeft ook wel iets moois, zo'n klein dorp wat zijn beroemdste inwoner eert.

Van een Hendrix museum in Seattle kijkt niemand op.

Het was eerst overigens niet de bedoeling er een vast museum van te maken ( aanvankelijk was een tijdelijke expositie gepland), maar de belangstelling lijkt groot.
Er is niets mis met regionale/ plaatselijke trots die anderen in zijn/haar waarde laat.
Er alleen voor naar Drenthe komen zou ik zelf ook niet doen, maar als je een keer in de buurt bent, waarom niet.

Zal er binnenkort even langs rijden ( kleine 20 min. hier vandaan) en verslag doen.

En dat Focus geen museum heeft ligt niet aan Grolloo, maar aan de Amsterdammers.

Oh ja: Er gaat ook een jaarlijks meerdaags festival komen in Grolloo, met blues en zo....

Stijn_Slayer
Ik zou Cuby niet met Hendrix willen vergelijken, daar zit toch wel een paar maatjes verschil tussen. Dat ze in Drenthe (Grolloo) nogal trots zijn op Muskee weet ik, maar ik verwacht niet dat de rest van het land massaal naar zo'n museum komt. Fans uit Drenthe gaan hooguit 1x per jaar naar dat museum. Loont dat dan de moeite?

Ik zou Cuby niet met Hendrix willen vergelijken, daar zit toch wel een paar maatjes verschil tussen
......tja: ja en nee zou ik zeggen.

Jij kunt het niet weten, je was er immers nog niet ( ), maar C+B was misschien wel meer vergelijkbaar met Hendrix dan je nu zou vermoeden.
Op een ander level, op een nationale schaal, maar de impact was vergelijkbaar.
De Blizzards waren top of the bill ( van '66 tot 70/71), groter dan toen de Earring.

En het zijn vermoed ik ook die mensen voor wie de Blizzards zo'n impact hadden, die het merendeel van de bezoekers va het museum zullen gaan uitmaken.

Fans uit Drenthe gaan hooguit 1x per jaar naar dat museum. Loont dat dan de moeite?
...als je dat programma van RTV Drenthe bekijkt blijkbaar wel, kijk er ook wel van op. Maar het schijnt goed doorgerekend te zijn.
En het zullen heus niet alleen bezoekers uit Drenthe zijn: al die duizenden westerlingen die hier weekendjes naar toe komen voor de rust en om te fietsen enzo, ach hebben zo ook iets cultureel verantwoords om naar toe te gaan

....en:

Ik zou Cuby niet met Hendrix willen vergelijken,
...voor Grolloo en omgeving is Cuby denk ik groter dan Jimi

....en over 20 jaar krijgt Lohues in Erica ook een museum

Stijn_Slayer
Maar Hendrix betekent voor de hele wereld heel veel, niet alleen voor Seattle. In Amsterdam hebben ze al niet zo veel binding met Muskee meer.

Maar Hendrix betekent voor de hele wereld heel veel, niet alleen voor Seattle
...natuurlijk is dat zo.

Maar je moet opassen nou niet te veel als en echte kaaskop te gaan klinken hoor, zo van doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Een popmuzikant die 70 wordt en nog steeds optreedt is op zich al bijzonder.
En al helemaal in Nederland.
Dan komt de band ook nog uit een gehucht.
En wat hebben ze verder in Drenthe van nationale bekendheid dan? De TT heeft internationale allure, en verder....hunebedden??? Speelt ook een rol.

Daarnaast is het het eerste museum in ons land wat speciaal over popmuziek gaat; een primeur.
Met name daarom meldde ik het hier.

Ik heb C+B denk ik zo'n keer of vijftien live gezien, maar draai de muziek heel zelden ( eigenlijk nooit ), daar gaat het me ook niet om, ben ook geen fan (meer) of zo.

Maar mag iemand in dit land eens een keer boven het maaiveld uitsteken? Van mij wel.
Ik vind hem een ouwe brompot, maar toch gun ik het Harry wel.

Stijn_Slayer
Ik gun het hem ook wel, hoor. Heb de nodige cd's van Cuby, en ze twee keer live gezien (twee keer precies dezelfde show uit twee verschillende tours.....), maar ik vind het wel een beetje overdreven. Leuk voor de regio, dat zeker, maar ik wil nog zien hoe lang dit museum zonder problemen blijft.

Verder vind ik inderdaad dat we wel een beetje gewoon mogen blijven doen. Het is 'maar' Harry Muskee. Een museum openen komt al snel over alsof het om bijv. John Lennon of Pablo Picasso gaat, ook al zien mensen in Drenthe hem misschien wel een beetje zo.

Denk trouwens niet dat het Harry Muskee wat uitmaakt. Die is wat dat betreft geloof ik nogal nuchter. Het verbaast me nog wel enigszins dat het museum nog naar Cuby & the Blizzards wordt genoemd. Het is altijd Muskee dit en dat, maar daarmee wordt de rest schandelijk ondergewaardeerd (zeker het instrumentale gedeelte wordt vaak vergeten). Dat is echter weer een andere discussie..

daarmee wordt de rest schandelijk ondergewaardeerd
....ga in het waarderen van de overige muzikanten met je mee.
Ware het niet dat Eelco Gelling verworden is tot een in en in trieste domme junk. Dacht dat hij sterker was dan de dope, de eikel.

Muskee zegt zelf overigens ook dat hij het niet alleen heeft gedaan. Vandaar ook het C+B museum, i.p.v. dat alleen van Muskee. Denk overigens ook wel dat hij stiekum moet lachen om al die heissa.

Sprekend voor mezelf ;
ik zal bijvoorbeeld nooit het beste ritme tandem wat de nederlandse popmuziek lange tijd heeft gehad onder waarderen:
Lafaille en Deinum waren, naast Gelling toen hij nog 'normaal' was, vaak diegenen waar ik van genoot tijdens optredens.
Vaak vond ik persoonlijk de zang van Muskee zelfs de zwakkere schakel.
Met Erwin Java heb ik persoonlijk wat minder.
Maar zoals je zegt ; dat is inderdaad een andere discussie.

En ja het is 'maar' Harry Muskee, maar in Grolloo is hij 'een van ons'

(afbeelding)

zeg nou zelf; hoeveel popartiesten hebben in Nederland, in hun geboorteplaats een standbeeld?

Het is 'maar' Harry Muskee. Een museum openen komt al snel over alsof het om bijv. John Lennon of Pablo Picasso gaat
...en overigens het is ook 'maar' een klein museum.

Interessant, toch wel een reisje vanuit Twente waard. De band een keer of zes gezien in ongeveer 15 jaar tijd. Van Deinum de stille kracht en muziekfan die bij andere concerten achteraan staat te genieten.
Zal Harry's gestreepte trui er ook hangen, die kent de geheimen van de band.

Ik heb in Grolloo gewoond (2002-2006). Mijn kinderen zijn er geboren. Geloof me: in Grolloo interesseren ze zich geen ene reet voor muziek. Muskee is er heilig verklaard. Waarom? Omdat het geld in het laatje brengt. Dat is de enige reden.
Elk jaar weer organiseren ze iets "leuks". Een gedenksteen in het bos. Een borstbeeld. Een tentoonstelling. Komt volk op af. Die wat geld uitgeven in het dorp. Waarom ook niet? Er IS popgeschiedenis geschreven, hoewel op ieniemienieniveau (= puur binnen NL. Zo baanbrekend was het ook niet, mondiaal gezien).
En dat mag uitgemolken worden, hetgeen men in Grolloo dan ook uittentreure doet. En de jaarlijkse optredens van C+B daar, dat trekt honderden fans. Geef ze ongelijk.
Maar er zijn veel iniatieven geweest om er andere bands neer te zetten. Er is een mooie zaal voor. Echter, dan zie je de dorpelingen niet. Ook niet als het om blues gaat. Ik ben diverse malen bij bluesoptredens geweest waar anderhalve man en een paardenkop aanwezig was bij wijze van publiek.
Zelf organiseerde ik enkele optredens daar, in de folkhoek. Heb er Fairport Convention, Iain Matthews & Ad Vanderveen, Show Of Hands naartoe gehaald. Er is zelfs een CD van ons festival: Folk Grolloo (2003)
Klinkende namen, en ik dacht dat 1+1 3 was ... de "naam" van Grolloo, goede bands, een mooi podium, een fraaie omgeving: we have a winner. Dacht het niet. Uit het dorp zelf kwam enkel en alleen de dorpszonderling, met een raar hoedje, die verkondigde dat hij Engelse muziek "haatte" en me de goede raad gaf optredens te organiseren met Duitse schlagers. Het leuke was dat hij waarschijnlijk gelijk had: dat had volk op de been gebracht.
Maar de liefde voor C+B in Grolloo is wat mij betreft vals en louter commercieel. En in de late jaren '60 vond men het ongetwijfeld een raar zooitje daar in die boerderij. Kan me, na 5 jaar daar gewoond te hebben, niets voorstellen bij het idee van een Herman Brood in Grolloo. Maar men had er daardoor wel wat te roddelen waarschijnlijk. Belangrijke bezigheid daar.

Een lekker positief verhaal van goed geaarde import

Natuurlijk is het museum ook commercieel *, iets op tegen dan?
Vergeet niet dat de provincie het voor een groot deel van toerisme moet hebben; ook niet goed zeker?
En roddelen doen ze in elk dorp, en in Drenthse dorpen zeker: jenever en achterdocht weet je wel...
Dat is de keerzijde van nabuurschap en sociale controle. Volledige anonimiteit in de grote stad heeft ook zo zijn slechte kanten.

* moet het nog zien met de levensvatbaarheid overigens.

Wordt er ook aandacht besteed aan anderen, die verwant waren aan C + B (Herman Brood?) of de Nederblues in z'n algemeenheid?

Ik zou het een zinvolle aanvulling vinden, misschien vinden toeristen 'alleen' C + B wat weinig (ik probeer ook commercieel mee te denken).

Ik denk dat Harry vooral zo populair in Grolloo is omdat hij goed met de mensen kan opschieten, niet zijn band was populair maar meer de sfeer eromheen, er kwamen veel dorpelingen op de gezelligheid af, dit was vroeger zo en nu nog steeds in mindere mate.
En wat het museum betreft er kwamen al veel mensen naar de boerderij kijken uit heel het land, dus waarom er dan geen museum van maken? Best slim lijkt mij.

Zondag was er nog een leuke docu op de radio over Cuby in Grolloo, over de geschiedenis van de band.
Hier te luisteren begint bij 1 uur 25.

Oldfart schreef:
zeg nou zelf; hoeveel popartiesten hebben in Nederland, in hun geboorteplaats een standbeeld?

(afbeelding)

Herman heeft er ook een, in zijn geboortestad (en mijn woonplaats) Zwolle. Hoewel er destijds een heleboel gedoe over was, omdat veel mensen vonden dat hij door zijn drugsgebruik niet bepaald een lichtend voorbeeld was voor de jeugd.
Vorig jaar is het beeld weggehaald trouwens, omdat men bang was dat koperdieven ziich erover zouden ontfermen...

Hoewel ik mijn twijfels heb over de commerciële haalbaarheid van het C + B-museum, woon ik dicht genoeg in de invloedssfeer van Drente om te weten dat Cuby in deze contreien inderdaad 'een hele mijnheer' is. Dus hier in de regio zal er wel enige belangstelling voor bestaan, en verder trek je er nog wel blues- en jaren zestig-puristen uit het hele land mee die er misschien een vakantie aan vastknopen. Maar daar blijft het dan bij, denk ik, want internationaal was Cuby, in tegenstelling tot bijv. Focus en Golden Earring (en zelfs Herman Brood) niet bepaald een grote naam.

Maar ach, ik gun het Harry wel, en hij heeft zeker Nederpopgeschiedenis geschreven. Mijn vrouw begon er van de week ook al over, dus ik zie het er nog wel van komen dat ik zelf ook eens naar Grolloo afreis.

Overigens wel opmerkelijk dat er een standbeeld en een museum wordt gewijd aan een nog levende persoon. Meestal valt een dergelijke eer alleen aan overledenen te beurt.

koho schreef:
IUit het dorp zelf kwam enkel en alleen de dorpszonderling, met een raar hoedje, die verkondigde dat hij Engelse muziek "haatte" en me de goede raad gaf optredens te organiseren met Duitse schlagers. Het leuke was dat hij waarschijnlijk gelijk had: dat had volk op de been gebracht.

Ik ben als westerling een jaar of tien geleden verhuisd naar de ommelanden van Zwolle. Ik kan er best aarden, dank u, maar een van de eerste dingen die me hier opviel was de muziekcultuur, die sterk afwijkt van wat ik gewend was. In de stad kom ik genoeg gelijkgestemden tegen, maar in de rest van Overijssel en het verdere achterland gaan ze alleen maar uit hun dak op het platste van het platste op Nederlandstalig gebied - denk Jannes & consorten.

Je hebt hier echt nog zo'n cultuur van illegale zendpiraten die in het westen allang uitgestorven is. Je afzetten tegen Engelstalige muziek en alles wat 'Hilversum' draait, is hier echt nog bon-ton, ook - en mischien wel vooral - onder jongeren. Mega-Piratenfestijnen trekken moeiteloos tienduizend bezoekers en RTV-Oost, de provinciale omroep, draait vrijwel uitsluitend dit soort muziek. Inmiddels ben ik eraan gewend, maar destijds was dat echt een beetje een cultuurschok voor mij. Dus of dáár nou het potentiële publiek voor een Cuby-museum te vinden is, dat betwijfel ik.

Oh ja: Er gaat ook een jaarlijks meerdaags festival komen in Grolloo, met blues en zo....

http://www.bluesmagazine.nl...

Regio Drenthe van de Citroën DS Club organiseert 11 juni voor de zesde keer een toertocht door Drenthe ter ere van Cuby: Home - tourspecialdecitroen.nl
Ik heb vorig jaar zelf ook meegedaan en verheug me om dit jaar weer door het prachtige Drenthe te rijden met mijn oldtimer. Het zal me niets verbazen als we ook langs het nieuwe museum komen...

Ceasar met zijn voertuig:

Picasa Web Albums - Jos van der Veen - Lustrum Cuby ... - picasaweb.google.com

mooie ds

Vanmiddag een kort bezoekje gebracht an het C+B Museum.
Later ( hoop vanavond) meer er over. Ook over de mogelijkheden van een eventueel speciaal MusicMeter (groeps) bezoek.

Laat ik nu volstaan met dat het leuk was, en een hoop herinneringen bij me op riep.

We hadden het er hier al over; kan dat , een museum volledig en alleen maar gericht op Cuby and the Blizzards?
Antwoord: hmmm...ja, maar.

Ik zou er niet speciaal voor uit Middelburg naar toe rijden.
Maar ben je in de buurt: zeker doen. Dus op weg naar Groningen, en je hebt wat tijd? Afslag Assen Zuid, richting Veendam, bij Rolde er af en onderaan op de rotonde richting Grolloo.

Of je bent met gezin / familie / vrienden aan het relaxen in Drenthe of het Noorden? Ga er zeker langs. Daarvoor is het genoeg de moeite waard.

Punt is namelijk: het is en blijft slechts een middelgrote Drenthse boerderij, en alle tentoongestelde zaken hebben de ruimte.

Maar...wat je te zien krijgt is wel leuk, en soms interessant.
Uitgangspunt en opzet is het terugbrengen van de sfeer van 1966: op een grote foto zie je de band tijdens een repetitie: het oude drumstel staat op precies dezelfde plek, de bas van Willie Middel leunt op de goede manier tegen de muur.

In de weer terug gebrachte bedstee's hangen flatscreans;
in die van Muskee zie je een live optreden van C+B;
in de rechtse, waar Herman Brood, Eddie Boyd en John Mayall hebben geslapen ( nee, niet tegelijk) een interview met Brood waarin hij verteld over zijn tijd met de Blizzards.

In de houten plee hangt een touchscrean computer, waarin je gezeten op het gerief alle oude platen van de Blizzards per nummer kunt kiezen en beluisteren; zet de deur open , het volume wat hoger, dan hoort de rest ook nog wat

Opvallend in de ruimte zijn de 16 monitoren verwerkt in een houten wand, met daarop evenzoveel personen die hun Blizzards verhaal vertellen; Jan Donkers, Ron Jans. Daniel Lohues, mister VI, enz. enz

Het is erg leuk om de boerderij eens van binnen te kunnen bekijken, toch een klein beetje heilige grond v.w.b de nederlandse popmuziek.
En hoewel natuurlijk allemaal nieuw gedaan, de sfeer van de sixties komt zeker over.

Maar echt veel nieuwe dingen heb ik niet gezien.
Maar ik was dan ook in mijn tienerjaren een echte fan, en volgde de band op de voet.
Voor mij persoonlijk zijn het de herinneringen die het getoonde, bij mij terug brengen.

Soms kleine dingen...zoals de poster die als centerfold in de Tina zat.
Mijn zusje was geabonneerd op de Tina, en ineens komen dan de herinneringen naar boven over de strijd wie dan wel die poster op zijn muur mocht plakken....

Je kunt het je nu nauwelijks voorstellen:
Cuby and the Blizzards als poster in tienermeisjesblad, ach.... those were the days.

Stijn_Slayer
Het komt over alsof je er wel in een halfuurtje doorheen bent (tenzij je de hele dag muziek gaat luisteren in die boerderij), of niet?

Volgens mij is het makkelijk realiseerbaar om een digitale variant te maken, maar dan kijkt iedereen natuurlijk op Internet, en komt niemand meer.

Wat kost de entree eigenlijk?

Entree is 6 Euro, een uurtje en je bent er doorheen. Echt aandachtig hooguit twee uur. Maar dan heb je ook alles uitvoerig bekeken.

Ik ga niet alles verklappen , want anders ben je inderdaad in een half uur klaar.

Ceasar en Oldfart bij de start van de hierboven genoemde toertocht ter ere van Harry Muskee.

(afbeelding)

En Harry na de officiële start:

(afbeelding)

En Ceasar; bij aankomst in Grol nog even het C+B museum(pje) in geweest?

Eerlijk gezegd niet, nee.....

..ach je had hem al live gezien die dag

Hendrik68
Uitstekend initiatief. Je moet je helden eren. Gebeurt veel te weinig in dit land. Muskee is DE bluespionier van Nederland en in Drenthe is het toch wel iemand. Drenthe is een provincie waarin veel gefietst wordt en al die toeristen die enigszins in de buurt komen zullen er een kijkje willen nemen. Als ik lees dat het 6 euro kost en je er in een uurtje doorheen bent dan is dat precies goed. Niet te duur, niet te lang. En toch als je als gezin je kinderen meeneemt en die nemen ook maar een fractie bluesgevoel mee uit het museum dan heeft het zeker een functie. Ik zag vorige week Johan Derksen nog op een terras in Rolde zitten, bleek onderweg naar Grolloo te zijn. Is ooit nog manager van Muskee geweest.

Hoi iedereen hier,

zou mij iemand kunnen helpen met een contact persoon van het museum ?
Ik heb nog een paar vintage posters van de Blizzards, die er eigentlijk in het museum hooren achter glas.
Ik heb nog gesolliciteerd in deze ex-boederij als gitarist ergens rond 1975 maar ben toen afgewezen.
Uiteindelijk hebben mijn band "Fontein" een paar keer in Cubys voorprogramma gestaan.
Wij hebben zelfs met Herman B. (RIP) in Recklinghausen (BRD) nog gejamd.
Enfin, er zitten een aantal emoties vast aan mijn verrottende posters - zeg maar gerust traumas,
die inmiddels geheeld zijn , vandaar mijn verzoek om ze in dit museum te krijgen.

pm me maar Izabella

Gast
geplaatst: vandaag om 23:37 uur

geplaatst: vandaag om 23:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.